water verneukt door spiegelproject.

Willem Barnas

05-03-2007 10:27

Sven van Anrooy schreef:Ik denk dat je het ook zo kan zien:

Neem zo'n rimboe-stam waar nog nooit een westerling is geweest. Ze vreten alles wat los en vast zit, zuipen het smerigste water en er gebeurt nooit iets. Komt er een westerling een kijkje nemen, sterft de halve stam aan de mazelen! Iets wat voor ons gewoon is kan voor een nieuw ontdekte stam levensgevaarlijk zijn.

Er zijn tal van afgesloten wateren te noemen waar NA het uitzetten van spiegeltjes ineens een sterfte is van meerdere originals tegelijk.. Dat er af en toe eentje gaat, okee, daar is mee te leven... Maar het begitn steeds gekkere vormen aan te nemen...

Imbecielen die niet bij een HSV zitten en dus niks te zeggen hebben gaan ineens vragen hoe ze SKP op moeten zetten. Zijn we niet meer blij met mooi geharnaste schubkarpers....

De OVBschubs die nooit over de 30 zouden gaan in het verleden worden nu ineens ook veel groter. Man, elk jaar komen er weer nieuwe 40plus vissen bij.

Ik zeg kappen met die zooi, voordat alles straks naar de klote gaat. Niet alles hoeft toch te gaan zoals wij vissers het graag zouden willen? Neem vrede met wat er is en geniet daar gewoon van...


Verdomd fraaie visie.

Mooi en wie weet zelfs ook wel heel treffend gesproken...

WB :wink:
Gebruikersavatar
Sander Rijsdijk
Berichten: 16
Lid geworden op: 18-02-2003 01:00
Locatie: Deventer

05-03-2007 19:44

Hey Sven ,

Volgens mij heb je het boek alleen op de wereld gelezen.
ikke ikke ikke en de rest kan .....
Denk aan de toekomst als je er nu niks aan gaat doen sterft het oude bestand
En komt er ook geen jonge aanwas meer.(als dat er al kwam).
Je wil toch ook dat jou kinderen later evt ook een karper willen vangen.


groeten Sander
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

06-03-2007 01:00

Beste Sven, dat jij mooie grote OVB schubs kunt vangen is ook een gevolg van vroegere uitzettingen. Als dat niet gebeurd zou zijn zat er momenteel alleen maar karper in de grote watersystemen en enkele polders...En als er niets meer uitgezet zou worden (want aan het leven van de door jouw genoemde 30-en 40-ers komt in de zeer nabije toekomst ook een eind) zal er (enkele uitzonderingen daar gelaten) over pakweg 20-30 jaar alleen nog maar karper in de grote watersystemen en in enkele polders zitten. Dat spiegels momenteel nog de voorkeur hebben heeft alleen maar te maken om een zo gevariëerd mogelijk bestand te krijgen. Her en der zullen in de komende jaren trouwens ook edelschubs worden uitgezet. Wat je ook vergeet is dat nergens karper wordt uitgezet dan na toestemming van de visrechthebbende, dus HSV of Federatie en ook in de meeste gevallen na een gedegen visstandbemonstering waarin HVR vaak ook een behoorlijke rol speelt.
Gebruikersavatar
De Bakker
Berichten: 438
Lid geworden op: 17-12-2005 17:12
Locatie: Heino

06-03-2007 09:09

Ik vind het uitzetten gewoon een goed initiatief en moet vooral doorgaan. Maar wees wel alsjeblieft voorzichtig...je kunt de toekomst misschien wel verzekeren, maar zorg er dan wel voor dat het heden ook goed blijft...Misschien is eventueel zeer uitgebreid vooronderzoek beter??Ik heb er zelf ook niet zoveel verstand van...

groeten en blijf zo doorgaan Aart, je doet goed werk!
Geniet niet alleen van het vangen maar ook van de rust en de natuur om je heen! ruim je rommel op, kleine moeite...
R. van Weesp
Berichten: 31
Lid geworden op: 03-10-2005 10:36

06-03-2007 11:14

Bepaalde wateren moet je gewoon mee oppassen
er zwemt overigens ZAT karper in Nederland dus onze toekomstige vissertjes hoeven zich echt gene zorgen te maken. :wink:

Niet overal hoeven die kamikaze knollen uitgezet te worden, je kunt ook pas uitzetten als het prachtige bestand op bepaalde wateren door ouderdom dood is gegaan, sommige top wateren brengen vaak alweer binnen een jaar of 5 dikke vissen. En ondertussen zijn er zat andere wateren waar je lekker kan vissen.

Het is soms van de gekke idd dat men visjes uitzet die klaarblijkelijk ''schoon'' waren de hele zooi om zeep helpen. Doodzonde!
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

06-03-2007 15:58

R. van Weesp schreef:Bepaalde wateren moet je gewoon mee oppassen
er zwemt overigens ZAT karper in Nederland dus onze toekomstige vissertjes hoeven zich echt gene zorgen te maken. :wink:

Niet overal hoeven die kamikaze knollen uitgezet te worden, je kunt ook pas uitzetten als het prachtige bestand op bepaalde wateren door ouderdom dood is gegaan, sommige top wateren brengen vaak alweer binnen een jaar of 5 dikke vissen. En ondertussen zijn er zat andere wateren waar je lekker kan vissen.

Het is soms van de gekke idd dat men visjes uitzet die klaarblijkelijk ''schoon'' waren de hele zooi om zeep helpen. Doodzonde!


Met dit soort onduidelijke reacties kan je niet veel door zo in algemene termen te praten.

In bevaarbaar water wat open verbindingen heeft hoeft men op dit moment niet bang te zijn op sterfte als men karper besteld via viskwekerij Valkenswaard. Aan de hand van HVR kan door deskundige op dit gebied bepaald worden of en in welke maten er ruimte is voor herstel uitzetting. Er kan gesteld worden dat er op grotere waterstromen in ons land zeker geen spraken is van overbezetting.Op kleine putjes waar geen roofvis aanwezig is daar kan men van naturen een overbezetting aan karper tegenkomen. Op ander afgesloten water zal men bepaalde normen aan moeten houden bij een uitzetting dit mede afhankelijk van het type water.
Wat Aart al aangaf daar in kan ik me mede door de kennis die aanwezig is bij de KSN en die met andere mag delen goed in vinden.

Peter
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

06-03-2007 18:44

Sander Rijsdijk schreef:Hey Sven ,

Volgens mij heb je het boek alleen op de wereld gelezen.
ikke ikke ikke en de rest kan .....
Denk aan de toekomst als je er nu niks aan gaat doen sterft het oude bestand
En komt er ook geen jonge aanwas meer.(als dat er al kwam).
Je wil toch ook dat jou kinderen later evt ook een karper willen vangen.


groeten Sander


Ik denk echt niet alleen aan mezelf.. Dat is wel het laatste... Wat mij opzichtig zorgen baart is het verdwijnen van een oud bestand op afgesloten water als gevolg van die SKP-hetze.. Dat men NA natuurlijk verdwijnen van de topvissen een uitzetting doet, heb ik totaal geen problemen mee...

R. van Weesp schreef:Bepaalde wateren moet je gewoon mee oppassen
er zwemt overigens ZAT karper in Nederland dus onze toekomstige vissertjes hoeven zich echt gene zorgen te maken. :wink:

Niet overal hoeven die kamikaze knollen uitgezet te worden, je kunt ook pas uitzetten als het prachtige bestand op bepaalde wateren door ouderdom dood is gegaan, sommige top wateren brengen vaak alweer binnen een jaar of 5 dikke vissen. En ondertussen zijn er zat andere wateren waar je lekker kan vissen.

Het is soms van de gekke idd dat men visjes uitzet die klaarblijkelijk ''schoon'' waren de hele zooi om zeep helpen. Doodzonde!

Dat bedoel ik. Er is ooit eens door iemand op dit board gezegd dat 90% van de vissers op 10% van de wateren vist. Terwijl er nog zat plekken zijn waar je gewoon kunt vissen zonder sores.
Aart Lokhorst schreef:Beste Sven, dat jij mooie grote OVB schubs kunt vangen is ook een gevolg van vroegere uitzettingen. Als dat niet gebeurd zou zijn zat er momenteel alleen maar karper in de grote watersystemen en enkele polders...En als er niets meer uitgezet zou worden (want aan het leven van de door jouw genoemde 30-en 40-ers komt in de zeer nabije toekomst ook een eind) zal er (enkele uitzonderingen daar gelaten) over pakweg 20-30 jaar alleen nog maar karper in de grote watersystemen en in enkele polders zitten. Dat spiegels momenteel nog de voorkeur hebben heeft alleen maar te maken om een zo gevariëerd mogelijk bestand te krijgen. Her en der zullen in de komende jaren trouwens ook edelschubs worden uitgezet. Wat je ook vergeet is dat nergens karper wordt uitgezet dan na toestemming van de visrechthebbende, dus HSV of Federatie en ook in de meeste gevallen na een gedegen visstandbemonstering waarin HVR vaak ook een behoorlijke rol speelt.


Ik ben gewoon van mening dat de mens al genoeg naar eigen hand en lusten probeert te zetten. Het idee is uiteraad niet verkeerd, het verzekeren van een visbestand voor de toekomst, begrijp me niet verkeerd. Alleen de manier waarop en vooral waar staan me niet echt aan...

Ik hoop alleen dat het in de nabije toekomst wel allemaal goed komt, en dat we niet nog meer wateren naar de kloten zien gaan om een paar spiegeltjes. Zo denk ik er gewoon over..
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
koos kalkman
Berichten: 585
Lid geworden op: 24-05-2004 11:38

07-03-2007 10:35

Sven.

mazelen is een virus.

koos.
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

07-03-2007 16:55

Sven,

Je reactie overziende moet je nog al wat kennis in huis hebben. Want tja, om hier een mening over te hebben zal die toch op kennis van zaken moeten berusten en niet op twee scheten in de lucht. Tot nog toe kan ik niet anders dan constateren dan je verhaal helaas meer stinkt dan de lucht van dode karper.

Daarom de volgende vragen:
Hoeveel spiegelkarperprojecten lopen er in ons land.
Is je bekend hoeveel daarvan lopen op open oppervlakte water waar de kans op sterfte nihil is mits men zich aan de daarvoor geldende regels houd.
Op hoeveel plaatsen in ons land wordt er gemiddeld per jaar (spiegel)karper uitgezet. En op hoeveel plaatsen daarvan sterfte optreed.
Op hoeveel plaatsen er in ons land massale sterfte onder de karper heeft plaats gevonden waarvan vast staat dat de oorzaak een Spiegelkarperproject is.
Is voor jou iedere verspreiding van (spiegel)karper wat als sinds de middeleeuwen voorkomt een Spiegelkarperproject.
Is je bekend dat er ook op tal van plaatsen de laatste jaren massale sterfte onder de karpers heeft plaats gevonden zonder dat hier karper is uitgezet. Zo ja, wat is hier volgens jou de oorzaak van?

Graag inhoudelijke antwoorden op deze vragen.

MVG,
Peter
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

07-03-2007 21:22

Sven van Anrooy schreef:Ik denk dat je het ook zo kan zien:

Neem zo'n rimoe-stam waar nog nooit een westerling is geweest. Ze vreten alles wat los en vast zit, zuipen het smerigste water en er gebeurt nooit iets. Komt er een westerling een kijkje nemen, sterft de halve stam aan de mazelen! Iets wat voor ons gewoon is kan voor een nieuw ontdekte stam levensgevaarlijk zijn.

Er zijn tal van afgesloten wateren te noemen waar NA het uitzetten van spiegeltjes ineens een sterfte is van meerdere originals tegelijk.. Dat er af en toe eentje gaat, okee, daar is mee te leven... Maar het begitn steeds gekkere vormen aan te nemen...

Imbecielen die niet bij een HSV zitten en dus niks te zeggen hebben gaan ineens vragen hoe ze SKP op moeten zetten. Zijn we niet meer blij met mooi geharnaste schubkarpers....

De OVBschubs die nooit over de 30 zouden gaan in het verleden worden nu ineens ook veel groter. Man, elk jaar komen er weer nieuwe 40plus vissen bij.

Ik zeg kappen met die zooi, voordat alles straks naar de klote gaat. Niet alles hoeft toch te gaan zoals wij vissers het graag zouden willen? Neem vrede met wat er is en geniet daar gewoon van...


Peter,
irrelevante vraagstelling lijkt me, Sven geeft zijn persoonlijke mening, dus met welk doel meen je dat hij zich moet verdedigen?
Sven duidt immer op Imbecielen die NIET bij een HSV aangesloten zijn en menen toch een eigen SKP te moeten opzetten..

Waar was je trouwens tijdens "de middeleeuwen"??
:lol: :lol: :lol:
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

18-03-2007 09:30

koos kalkman schreef:Sven.

mazelen is een virus.

koos.


Ja, en?

Ik wilde er eigenlijk alleen maar mee aanstippen dat iets wat voor een bepaalde groep organismen, mensen, dieren etc. iets de gewoonste zaak van de wereld KAN blijken, het voor de andere groep zwaar dodelijk kan zijn. Ik zeg er niet bij dat het ALTIJD zo is ;)

pj otte schreef:Sven,

Je reactie overziende moet je nog al wat kennis in huis hebben. Want tja, om hier een mening over te hebben zal die toch op kennis van zaken moeten berusten en niet op twee scheten in de lucht. Tot nog toe kan ik niet anders dan constateren dan je verhaal helaas meer stinkt dan de lucht van dode karper.

Daarom de volgende vragen:
Hoeveel spiegelkarperprojecten lopen er in ons land.
Is je bekend hoeveel daarvan lopen op open oppervlakte water waar de kans op sterfte nihil is mits men zich aan de daarvoor geldende regels houd.
Op hoeveel plaatsen in ons land wordt er gemiddeld per jaar (spiegel)karper uitgezet. En op hoeveel plaatsen daarvan sterfte optreed.
Op hoeveel plaatsen er in ons land massale sterfte onder de karper heeft plaats gevonden waarvan vast staat dat de oorzaak een Spiegelkarperproject is.
Is voor jou iedere verspreiding van (spiegel)karper wat als sinds de middeleeuwen voorkomt een Spiegelkarperproject.
Is je bekend dat er ook op tal van plaatsen de laatste jaren massale sterfte onder de karpers heeft plaats gevonden zonder dat hier karper is uitgezet. Zo ja, wat is hier volgens jou de oorzaak van?

Graag inhoudelijke antwoorden op deze vragen.

MVG,
Peter


Zoals Henk al zei: Ik geef alleen een mening over het gebeuren SKP. Om mijn mening te vormen vind ik niet dat ik een studiebol moet zijn. Ik ben ook niet van plan er een studie voor te gaan doen, dat ter zijde.

Een mening vormen doe je vanuit je gevoel, en overtuiging, en die heb ik in m'n eerste post in deze thread gegeven, punt uit. Daar veranderd niemand wat aan.

Dat er in het verleden veel karper is uitgezet snap ik ook wel. Heidemijspiegels, Edelschubs, whatever, daar heb ik geen weet van wat dat allemaal is geweest. Maar sindsdien heeft vriend karper zich goed ontwikkelt, en er zit op de meeste wateren zelfs meer dan genoeg karper, waardoor eventuele groei ook belemmerd KAN worden.

Is het niet verstandig zich daarmee bezig te houden, in plaats van er nog meer bij te gooien, ook al is het MAAR een schijntje van wat er rondzwemt op dit moment? Dan wordt het vissen op vriend karper mischien ook wat lastiger, ban je de "klapstoelvissers" hoogstwaarschijnlijk ook weer omdat het allemaal niet echt meer zal gaan lukken en wordt het weer een discipline in plaats van je teringbende neerpleuren, tent opzetten en vervolgens helemaal niet meer aan vissen denken tot de pieper gaat....
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
De Bakker
Berichten: 438
Lid geworden op: 17-12-2005 17:12
Locatie: Heino

18-03-2007 13:35

pff...wat een discussie:o wat ik in ieder geval wel weet is dat op het OK nu mooie spiegeltjes zitten en laatst ook nog wat mooie schubs eruit zijn gekomen die gewoon kerngezond waren!
Geniet niet alleen van het vangen maar ook van de rust en de natuur om je heen! ruim je rommel op, kleine moeite...
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

18-03-2007 14:14

Sven,

Waar mijn problemen liggen voor wat betreft jouw opmerkingen maar ook bij dit topic is de grove generalisatie. De noemer spiegelkarperproject kent binnen de KSN definitie een aantal voorwaarden om als zodanig te mogen worden beschreven. Eén daarvan is een inschatting of uitzettingen wenselijk zijn gezien het bestaande bestand en hoeveel er dan uitgezet mag worden. Kan zijn dat er juist karper weggevangen moet worden. Daarnaast vindt er vangstregistratie plaats om de ontwikkeling te volgen en zonodig bij te sturen. Jij beweert dat er genoeg karper in Nederland zwemt. Maar dat is maar zeer ten dele waar. De grote open watersystemen zoals boezemwateren hebben vaak om allerlei redenen een laag bestand aan karper waarbij een SKP voor de nodige variatie kan zorgen. Dit is voor de karpervisserij zeer wenselijk en heeft tot nu toe niet tot sterfte geleid.

Daarintegen zijn er bijvoorbeeld op de Bosbaan in het verleden ook massale uitzettingen geweest. Het miegelt er inmiddels van de karper. Deze uitzettingen vallen beslist niet onder de één of ander SKP in de zin van die van de KSN SKP’s. Heeft dat ook nooit gedaan en is een doorn in het oog van vele goedwillende karpervissers. Er is al meerdere malen geprobeerd de AHV af te remmen. Wat dit soort wateren betreft is jouw opmerking wel passend.

Groet, Kees
frank de beer
Berichten: 57
Lid geworden op: 21-10-2007 21:20
Locatie: harderwijk

04-02-2008 20:52

Het afgelopen jaar een projectspiegel-gevangen.
De vis zat onder de krassen.
Na nader onderzoek bleek de vis last te hebben van een parasiet genaamd: Ankerworm.
Aju.
Wraak is het enige dat mensen onderscheidt van dieren - A. Bundy
K. van den Herik

04-02-2008 21:41

Afbeelding
Krassen?

Ondanks of dankzij?
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

04-02-2008 21:48

En wat bedoel je daarmee te zeggen Frank?
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

04-02-2008 22:09

Aart,
misschien dat er toch een licht verband is tussen karpersterfte en een voorafgaande karperuitzettingen bij afgesloten wateren. Dat het misschien een nieuwe neurotoxine is en geen khv zoals vaak wordt aangenomen.

Bron: kennisdocument karper januari 2008 sportvisserij nederland.

groet,
Peter
It's not who you are, it's who you know.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

04-02-2008 22:52

Peter, dat er een waarschijnlijk verband bestaat op afgesloten wateren is ons allang duidelijk. Geen KHV want dat detecteert het CIDC binnen 24 uur bij de visjes die vooraf worden gescreend uit een partij die later wordt geleverd. Blijft een hele lastige zaak waarbij uiterste voorzichtigheid is geboden en noch Sportvisserij Nederland noch de Engelse onderzoekers (waar al heel veel tijd en geld hieraan is besteed) kunnen de oorzaak achterhalen.
K. van den Herik

05-02-2008 07:58

peter Otte zegt dat zij iets gevonden hebben.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

05-02-2008 19:55

Beste Aart,
Ben ik van op de hoogte, vraag mij wel af in hoeverre een neurotoxine aangetoond zou kunnen worden.
Welk effect heeft dit op uitzettingen op afgesloten wateren? Ik zou me eerst een fors aantal keren achter de oren krabben om een goed bestaand bestand uit te dunnen door uit te zetten.

Is er een relatie tussen het uitzetten van grotere vis t.o.v. kleinere vis? Dit is namelijk iets wat je mee zou kunnen nemen in je beleid op in ieder geval afgesloten wateren.

mvg,
Peter
It's not who you are, it's who you know.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

05-02-2008 22:02

Klaas, ik heb nog geregeld contact met o.a. RMC, Cefas en Stephen Maidment, er is helaas geen echt nieuws onder de zon wat dit betreft.
Voor het overige zitten er zoveel kanten aan, dat het m.i. weinig zin heeft om daar hier verder op door te gaan.
frank de beer
Berichten: 57
Lid geworden op: 21-10-2007 21:20
Locatie: harderwijk

06-02-2008 16:32

Klaas, wanneer een karper last heeft van parasieten dan gaat deze haar/zijn lichaam overal langs op schuren. Daardoor ontstaan krassen op het lichaam van de karper.
De vissen hebben er duidelijk last van.

Aart, op de beurs in Zwolle (zaterdag) heeft iemand (Martijn heet hij) een aantal foto's van project-spiegels van de randmeren overhandigd.
Daar zit ook zo'n spiegel tussen met krassen over het hele lichaam.
Google de ankerworm maar.
Voor vissen met een mindere weerstand kan deze parasiet dodelijk zijn.
Aju
Wraak is het enige dat mensen onderscheidt van dieren - A. Bundy
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

06-02-2008 21:46

FRank, ik weet wat een ankerworm is. Ik heb inmiddels per mail gevraagd of wij deze foto's ontvangen hebben op Carp en zo ja, of er van deze foto's al vissen teruggevonden zijn n.v.g. met de uitzetfoto's.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

06-02-2008 22:04

Ankerworm is een veelvoorkomend parasietje. Dat zijn die takachtige sliertjes die je wel vaker aan een karper ziet afhangen. Het zijn eigenlijk kreeftachtige die zich met de kop in de huid van de karper verankeren. Dat geeft een klein gaatje in de huid. Die kleine gaatjes maken de karper meer vatbaar voor infecties. Verzwakte karper is vatbaarder voor infecties en kan uiteindelijk aan een infectie overlijden. Beetje vicieuze cirkel, want een verzwakte karper staat meer bloot aan parasieten, etc.

Zou goed zijn als Frank de Beer zich eens voorstelt. :-?

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
frank de beer
Berichten: 57
Lid geworden op: 21-10-2007 21:20
Locatie: harderwijk

07-02-2008 20:31

Wraak is het enige dat mensen onderscheidt van dieren - A. Bundy