Visstandbeheer

Gebruikersavatar
Rob van Halteren
Berichten: 233
Lid geworden op: 27-01-2005 17:49
Locatie: Den Haag
Contacteer:

18-08-2005 23:02

nu zit er op het water wat ik aanhaal ook nog eens (pak um beet zeg tante greet) 100 kilo witvis/roofvis per hectare..dus komt dat op ongeveer 475 kilo vis per hectare van voorntjes tot grote karper en megasnoek, ik kan dus wel stellen dat dit teveel vis is??!! ...of ben ik dan te pesimistisch bezig??
Greetzzz

Rob

Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan..ehmmmm laat ook maar.........
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

19-08-2005 00:06

Rob, volgens mij klopt jouw berekening niet, op 40 ha. ca. 15.000 kg karper is ca. 270 kg per ha, inclusief overige vissoorten (ca. 100 kg volgens jou) is het totaal dus ca. 370 kg/ha. Voor een brasem/snoekbaars type water kan dat best, voor elk ander watertype is de bezetting aan karper te hoog.
Lid worden van de KSN of het VBK (indien mogelijk van beide verenigingen) is de beste optie om de belangen van de karpervisserij veilig te stellen / uit te kunnen breiden.
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

19-08-2005 07:47

Te hoog wanneer alleen natuurlijk voedsel beschikbaar is. Maar ook te hoog wanneer er fanatiek gevist, en dus ook gevoerd wordt?

Volgens mij is dat de discussie die Klaas wil aanzwengelen...

Groeten,

Mark
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

19-08-2005 07:48

Stellingkje:


Mochten alle nederlandse wateren aan deze normering van 60 tot 100 kilo/ha karper voldoen, dan was de populariteit van het karpervissen binnen een jaar gehalveerd.

We moeten immers vangen. Zelfs 2 of 3 aanbeten in de winter moet kunnen.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Rob van Halteren
Berichten: 233
Lid geworden op: 27-01-2005 17:49
Locatie: Den Haag
Contacteer:

19-08-2005 08:40

Hoe vaker ik over dit soort onderwerpen lees, hoe meer ik me ervoor ga intereseren, nu ben ik een leek in deze wereld van visstandbeheer en de diverse instanties, zijn er onder jullie (vast wel :wink: ) mannen die mij een beetje op weg willen helpen richting cursussen o.i.d. zodat ik me op termijn goed onderlegt ook kan gaan inzetten voor onze geschubde vrienden.

Alvast bedankt!!!!
Greetzzz

Rob

Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan..ehmmmm laat ook maar.........
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

19-08-2005 10:48

Rob,



CBB ----> workshops.


Bij voldoende belangstelling volgt nummer 3 denk ik.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Rob van Halteren
Berichten: 233
Lid geworden op: 27-01-2005 17:49
Locatie: Den Haag
Contacteer:

19-08-2005 14:27

Thnx Klaas...ga er zeker aan mee doen indien er nog iets op stapel staat..
Greetzzz

Rob

Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan..ehmmmm laat ook maar.........
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

19-08-2005 22:37

Mark, nogmaals, wanneer er in een water veel gevoerd wordt kunnen de aangegeven referenties opgerekt worden qua bestand. Het blijft altijd een min of meer theoretisch verhaal daar niemand kan aangeven hoeveel er bij z.g. veel bevoerde wateren daadwerkelijk wordt gevoerd.
Klaas, m.i. nog veel minder dan gehalveerd! Globaal genomen denk ik dat alle vangsten op heel veel putjes en putten dan met 2/3 to 3/4 af zouden nemen.
Anderzijds moet wel beseft worden dat er op de grote rivieren, Het IJssel- en Markermeer, De Randmeren en de Friese meren etc. nog lang geen 60 kg karper per ha zit, vandaar ook dat er daar ook maar weinig karpervissers te zien zijn. Om een voorbeeld te geven, gemiddeld genomen zit er op de Randmeren hooguit 120 kg totaal aan vis per ha en maakt de karper daar slechts enkele % van uit...
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

20-08-2005 11:30

Aart :

Hier is toch niks mis mee of wel ???

Deze watreren zijn ook voor "echte "vissers.

Ik moet er niet aan denken dat ze door een of ander projekt worden verkloot.

Als je veel beet wild hebben kan je je beter gaan toeleggen op den Forel .


Gr :P
Jos de Wit
Berichten: 342
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heemskerk

20-08-2005 11:59

Moet je de normen zoals deze bedacht voor ieder water hanteren? Het is veel belangrijker om de waterkwaliteit en het natuurlijke voedselaanbod te bekijken en aan de hand daarvan normen te stellen. Zo kunnen de normen per water, en op grotere wateren zelfs per sector verschillen.
Duidelijk is wel dat een gevarieerde visstand beter anticipeerd op verschillen in voedselaanbod wat jaarlijks kan verschillen dan een eenzijdige bezetting.
Hoe een vistand ook beheerd wordt, het is toch nooit goed, iedere (beroeps)visser heeft zijn eigen belangen.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

20-08-2005 15:12

Menno, inderdaad is daar helemaal niks mis mee en wat mij betreft moet dat ook maar zo blijven. Door project verkloot begrijp ik niet helemaal.
Alle Spiegelkarperprojecten zetten maximaal 1 kg spiegeltjes per ha uit en de grote projecten nog aanzienlijk minder. Hierdoor wordt dus absoluut niets 'verkloot', nog t.a.v. het karperbestand nog t.a.v. de overige vissoorten in zo'n water, alleen wordt het spiegelkarperbestand in die wateren daardoor wat 'opgevijzeld'.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

20-08-2005 19:49

Jos zo gebeurd het ook, normen zijn alleen richtlijnen voor een bepaald type water.
In feite is het ook alleen maar beheer(s)baar op afgesloten wateren.
Op open water is het alleen maar een vaststelling van een moment bv als monitoring om te bekijken wat er in samenwerking met het beroep wel of niet mogelijk is.
Glad ijs Aart ik weet het :D :D
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

20-08-2005 20:52

monitoring van karpers is best lasti, ze laten zich moeilijk vangen. Het blijft altijd een inschatting, zeker weten doe je het nooit!
beetje bij beetje
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

21-08-2005 00:39

Dat klopt Frank, maar met verplichte HVR door karpervissers op een afgesloten water wordt nog het beste inzicht verkregen is mijn ervaring...
Glad ijs kán gevaarlijk zijn Douwe :lol:
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

21-08-2005 11:15

Aart:


Verkloot bedoel ik in de zin van te veel kleine vissen .

Heb vaker meegemaakt in france ( die kunnen er ook wat van ) dat je je n breuk vangt aan echt kleine karpers.Dit kan volgens mij niet de bedoeling zijn .


Daar hier ook nog al wat grote roofvis zit lijkt mij dit ook n probleem voor zoiets.

Maar ik ben wel eens benieuwd hoeveel % er op wat voor n gewicht na een aantal jaren worden terug gevangen/gemeld.


ps

Heb net ff dat verhaal van Adam gezien , dus ...........
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

21-08-2005 11:57

Menno, zo gebeurt dat hier ook niet. In Frankrijk had (soms nog heb) je de situatie dat na een vidange er een compleet nieuw bestand aan K3 wordt opgezet daar de overige vissen verkocht waren bij het aflaten van het water. En dan krijg je de situatie van alleen maar erg veel kleine karpertjes vangen. Inmiddels is men op veel plaatsen in Frankrijk ook 'wijzer' geworden en wordt veelal een deel, of een groot deel van het oorspronkelijke bestand behouden en aangevuld met een deel K3.

Over terugvangsten/meldingen kun je meer lezen bij KUB op de KWO site.
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

23-08-2005 18:32

Maar ff over dat visstand beheer he ?

Ieder normaal mens kan toch wel zien of n populatie in orde is of ben ik nu gek.???

Al die praat over kg / Ha dat is overal verschillend.

Op n druk bevist water zijn nog altijd de vissers de mannen die de vissen verkloten.

Er worden weinig karpers met n rare bek geboren dus ...........

Toevallig heb ik t voorrecht om op n water te MOGEN vissen met n zeer goed bestand aan karpers en div roofvissen.

Deze vissen zijn voorheen nooit gehaakt , en groot geworden doormiddel van n zeer uitgekiend beheer. ( lees natuurlijk voedsel en n uitstekende water kwaliteit)

Op dit water is in de loop der jaren n prachtige populatie ontstaan , enkel omdat dit de hobby is van de eigenaar.

Als hier 1 jaar gevist zou worden zoals op de meeste gezelligheids wateren dan waren de vissen niet meer om aan te zien.

Maar het is maar net wat je wilt maken van n bepaald water.

Mijn mening is dat op een gegeven moment de koek op is , of n populatie met alleen grotere vissen of met alles door elkaar .

Bij de laatste zullen de meeste vissen nooit toppers in gewicht worden.

Gelukkig heeft mijn kennis gekozen voor de 1e optie.

Dit houd in dat er geen nieuwe aanwas bij komt omdat zogoed als alles word opgeruimd door andere diertjes.

Dus n bepaald bestand heeft degene die de zaak beheerd voor t grootste deel zelf in de hand.

Alleen gaan hier nogal wat jaartjes overheen voor t zover is, maar dan heb je ook wat. :P


Gr :wink:
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

23-08-2005 18:46

Een vis past zich aan. Is er onvoldoende voeding dan stopt de groei. Aan het uiterlijk van de vis kun je dit dus helemaal niet afzien. Of het is wel heel slecht gesteld.

Bij een optimale bezetting ga je uit van een optimale groei van de karper. Daar zit een kwalitatief aspect in, want groei wordt mede bepaald door genetische factoren. Niettemin is er een bepaalde groeiverwachting en kun je dit meten met behulp van proefbevissingen, maar ook door vangstregistratie zoals met spiegelkarperprojecten. Zo moeilijk of vaag is het dus niet.

Groet, Kees
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

23-08-2005 18:53

Kees :

Als n water vol gepropt zit met krielharingen vind ik dit geen gezond bestand.

Of ze er nu goed of slecht uitzien.

Ze zullen altijd kriel blijven zoals je zelf al aangaf.


Gr :wink:
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

23-08-2005 19:08

Menno,

Wanneer is een haring een krielharing? Moet je toch uitgaan van een groeiverwachting.

Tja, er zijn ook wateren met recordkarpers die volgepropt zijn. Of dat in orde is zie je alleen door de gewichtsafname te meten.

Ik wil slechts aangeven dat je een verwachting kunt hebben en dit dan moet vaststellen aan de hand van metingen die de afwijking van de verwachting weergeven. Bij die afwijking moet je een verhaal hebben.

Groet, Kees
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

24-08-2005 17:14

Kees ;

Kriel aardappel , Kriel kip , dus n Kriel haring is ook niet zo groot :P


Gr :wink:
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

24-08-2005 19:59

Barnevelder kriel, Doornikse kriel, Java kriel, Burmakriel, Belgische kriel, Eikenburger kriel, Hollandse Kriel, Chabo kriel, Waasse kriel, Rijlander kriel, Duitse Rijkshoen kriel, Everbergse kraalkriel, Plymouth Rock kriel, Rhode IJsland kriel, Langshan kriel, Leghorn kriel, Wyandotten kriel en Chochin kriel.

Maar waar is de spiegelkriel nou toch. En de schubkriel?

Nogmaals, onder optimale omstandigheden is er optimale groei. Mijn vraag:

Kees Ouwehand schreef:In Noord Holland zijn polders waar de karper zich van oudsher voortplant. Daar karper vangen is niet zo moeilijk, ze zijn alleen niet zo groot. De karper heeft zich prima aangepast en zijn niet ongezond. Waar ligt het probleem?

Groet, Kees


Rond deze karpers hangen hele mythes. Bloedspetterende drils, gierende slippen, meters nylon van de spoel. Maar gewoon schubkarpers. Geen krielschub.

Waarom optimale groei?

Groet, Kees
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

25-08-2005 18:00

Kees :

En dan aan mij vragen wat n kriel is ??? :P
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

25-08-2005 21:08

Niet alleen voedsel bepaald hoeveel vis er kan leven maar er kunnen ook andere factoren zijn die de draagkracht beinvloeden. In een rivier bijvoorbeeld met veel stroming moeten de karpers ook rustplaatsen hebben om te kunnen overleven, als deze er weinig zijn, zijn er ook weinig karpers.
beetje bij beetje
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

26-08-2005 08:13

http://www.karperwereld.nl/board/viewto ... ht=#259173


Zie het laatste bericht van Daaf.

Het is niet om hem aan te vallen of zo. Maar het is om aan te geven dat de vraag:

Hoe lang is men bereid te wachten op een aanbeet?

Reuze actueel is.

Ik had er maar 1, houdt voor mij in dat je er toch minstens 2 verwachtte. 2 Karpers op een avondje vissen lukt bij ons alleen op zwaar bezette karpervijvers. We hebben er nog 1 geloof .

Ik haal dit niet aan om de dscussie te krijgen ik heb gevoerd enzo. Het ging me om het woordje maar.

Ergo: er is dus behoefte aan karperputten.

MVG

Klaas