Visstandbeheer

Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

17-08-2005 11:33

Harnold,

Klaas had het over verenigingswater, daarom had ik inderdaad kanalen en rivieren buiten beschouwing gelaten.

Uit Klaas zijn voorbeeld van Horton blijkt dat het soms toch wel samen kan gaan!

Groeten,

Mark
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

17-08-2005 11:38

Je hebt gelijk vwb de plas maar wat is nu het wezenlijke verschil met een kanaal dat voorzien is van sluizen om de 4 a 5 kilomtere, afgezien van het feit dat ze de sluizen doorgaan, wat denk ik minder voorkomt dan we denken.
Op mijn kanaal zou onze ver. ook karper kunnen uitzetten...

gr Harnold
Gebruikersavatar
Rick Van Derks
Berichten: 1121
Lid geworden op: 24-02-2005 21:16
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

17-08-2005 13:16

het vbc komt voort uit de visver. dus het is min of meer logisch dat je rekening moet houden met de wensen van de leden. je kunt niet van elk water een ruisvoorntype maken. want dan ben je zeker alle wedstrijdvissers kwijt. keuzes dus. wel kun je per water bekijken welke kant je op wilt. een kanaal heeft nu een keer een andere fuctie dan een mooi gegroeide plas.
je kunt dus wel met de karpervissers gaan schuiven, zorg voor een goed bestand aan karper op het kanaal, zodat je een goed beheer op een plas kunt uitvoeren. zo kun je nog wel meer schuiven, elk water hoeft niet kraak helder te worden toch???
Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dat is kennis.

Combineer wat je meemaakt, met wat je al wist




http://www.hetvettebaarsje.nl/karpergroep
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

17-08-2005 13:52

OK Rick,

Laten we voor de verandering eens asociaal doen en gewoon heel egoistisch eerst alleen eens naar de karper(visser) kijken.

Wat zijn dan acceptabele normeringen
?

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

17-08-2005 18:26

Aan dat spelletje doe ik niet mee, geen overbezetting omdat de visser graag wil vangen, punt.
Wat is overbezetting, ik neem aan dat de OVB daar deskundigen voor heeft die worden er voor betaald om dat bij een monitoring te verwoorden.
Wachttijden, zolang nodig is, het is nog steeds vissen niet vangen.
Ik zit liever op open water heb ik dat gezeik ook niet.
Ik haak af, ik zie het toch niet a-sociaal genoeg.
Vissen is een hobby, geen religie!
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

17-08-2005 18:41

Douwe,

Spelletjes?

Wat vind jij overbezetting?


MVG

Klaas
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

17-08-2005 18:42

reageer dan niet.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

17-08-2005 18:59

In Noord Holland zijn polders waar de karper zich van oudsher voortplant. Daar karper vangen is niet zo moeilijk, ze zijn alleen niet zo groot. De karper heeft zich prima aangepast en zijn niet ongezond. Waar ligt het probleem?

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Rick Van Derks
Berichten: 1121
Lid geworden op: 24-02-2005 21:16
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

17-08-2005 19:17

een acceptabele bezetting?? is moeilijk in te schatten, zoals Joris Weitjens zijn uitzettingen heeft gebaseerd op groei wat door monotoring wast wordt gesteld vind ik beter dan de ovb norm, tenslotte verschilt het aanpassingsvermogen en voedselaanbod te erg per water. ik denk dat de serieuze karpervisser niet gedient is bij een volgegooit water, een goede leeftijdsopbouw ,trekt bij deze groep denk ik meer. helaas bestaat een groot deel van de jongere generatie uit snel en veel(makkelijk) vangen, maar als je daar als vcb gehoor aan geeft ben je niet goed bezig denk ik.
Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dat is kennis.

Combineer wat je meemaakt, met wat je al wist




http://www.hetvettebaarsje.nl/karpergroep
Jacko Laarmans
Berichten: 11
Lid geworden op: 14-08-2005 00:02
Locatie: friesland

17-08-2005 20:58

Gewoon de natuur zijn gang laten gaan.
Dus Geen overbevissing zoals met de aal is gebeurd.
Ook geen visuitzetting.

Dan gaat het zo worden als de natuur het bedoeld.

Maar de natuur hebben wij de mens al lang verkloot

Met een vriendelijke groet,

Jacko
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

17-08-2005 22:03

Goeie Jacko, dan zat er dus nergens in Nederland karper als men vroeger hier en in andere West-Europese landen jouw principe had gevolgd :lol:
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

17-08-2005 22:24

Klaas, de gegeven referenties van Ton van der Spiegel zijn best nog actueel en zijn afhankelijk van beschikbare hoeveelheid NATUURLIJK voedsel opgesteld en dat heeft (als we even diepe waterenbuiten beschouwing laten) weer met het soort bodem te maken. Wat niet (ten aanzien van stikstof althans behoorlijk minder) in deze referanties is inbegrepen is het feit dat er nu alleen al aan stikstof ca. 60 kg per m2 per jaar in het water terechtkomt vanuit de lucht en het voer van vissers. Met deze laatste twee zijn de OVB normen dus op te rekken.
Simon Horton heeft trouwens ook eigen kwekerijen en al meerdere vreemde fratsen uitgehaald.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

17-08-2005 22:44

Klaas wat ik overbezetting vind?
Dat is de draagkracht van het water overschrijden tegen het advies van de OVB in.

Visstandbeheer zou moeten bestaan uit monitoring een plan van aanpak en een advies voor een volgende monitoring om van daaruit te bekijken in hoeverre het plan van aanpak verwezenlijkt is.

Nu kun jij wel vinden dat een water meer draagkracht heeft dan een OVB raadzaam vindt maar waar ontleen jij die deskundigheid aan?

En of ik reageer of niet die beslissing ligt niet bij jou lijkt mij.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Eddy Norder
Berichten: 1317
Lid geworden op: 16-02-2003 01:00
Locatie: Sappemeer
Contacteer:

18-08-2005 13:03

Ik lees steeds zoveel kilo karper per hectare water. Dit vind ik wat een raar beeld. Je moet toch kijken naar de slok water die de betreffende hectare behelst?!
Een plas van 10 hectare met een gemiddelde diepte van 1 meter heeft naar mijn idee minder draagkracht dan een water van 10 hectare met een gemiddelde diepte van bijvoorbeeld 4 meter. Ervan uitgaande dat de alle factoren van de 2 voorbeelden hetzelfde zijn behalve de diepte.
Het eerste water heeft misschien een ideale draagkracht van 180 kg/ha terwijl dat voor het 2e water misschien wel op 360 kg/ha ligt of meer.

Ik de koi wereld word ook nooit over de grote van de vijvers gesproken maar over de inhoud, en dit bepaald de draagkracht van een water. Hierin houd men 1 volwassen koi aan per kuub water (Dat is heel andere koek dan 180 kg/ha 8) ). Maar das weer een ander verhaal.

Het hele verhaal betreffende VBC ligt natuurlijk een stuk gecompliceerder dan sommigen doen voorkomen.

Maar goed wel een interessante topic.

Gr.
E.
Als afgunst branden wou, konden we de gaskraan dicht draaien.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

18-08-2005 14:32

Klopt Eddy dat voorbeeld wat ik aangaf telt dan ook voor ondiep water van het brasem-snoekbaarstype.
De OVB zal uiteraard bij het advies rekening houden met het water en het gewenste type dat ze moeten monitoren.

Het hele VBC verhaal behelst uiteraard veel meer dan alleen monitoring, maar het gaat hier volgens mij over hoeveel kilo karper er op een put mag zitten en over hoeveel kilo karper men er WIL uitzetten of laten zitten.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

18-08-2005 16:16

Eddy,

Karper is een bodemazer en de beschikbare bodem en zijn voedselrijkheid bepaalt min of meer de draagkracht van een water. Een groot water dat 25 meter diep is bevat heel veel m3 voor de karper nutteloos water.

Dat is anders in een koivijver waar de karper voerpellets van het oppervlak afhaalt. Stop je met voeren, dan verhongert de karper omdat in korte tijd al het natuurlijke voedsel is opgegeten. (Als dat er al in zit met die rubber bodem. :D) Hier gaat het om de balans tussen waterzuivering en karpermest die de draagkracht bepaalt.

Kees
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

18-08-2005 16:59

Kees ;

Dat is nu een hele mooie van jou :P
Gebruikersavatar
Eddy Norder
Berichten: 1317
Lid geworden op: 16-02-2003 01:00
Locatie: Sappemeer
Contacteer:

18-08-2005 17:09

Duidelijk kees, had ik nog niet zo snel aan gedacht. Er komen natuurlijk nog veel meer dingen bij om de hoek kijken dan dat alleen, met name ook het natuurlijke voedsel aanbod van een water etc. etc.
Elk water heeft zijn eigen karakteristiek en is daarom niet met een ander water te vergelijken.

Gr.
E.
Als afgunst branden wou, konden we de gaskraan dicht draaien.
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

18-08-2005 18:32

Aart,

Volgens mij moet dit 60 kg per ha zijn ipv per m2.


Mijn optimale visie voor visstandbeheer mbt de karper is:

Waterorganismen en de waterkwaliteit mogen geen hinder ondervinden van de aanwezige karpers.

De draagkracht van veel wateren wordt vergroot door de grote hoeveelheden visvoer die in het water komen. Ik denk dat er met voeren wordt gestopt veel vissen het moeilijk gaan krijgen. Dit is niet in elk water het geval maar sommige watertjes is het voer van de vissers hoofdmoot.
beetje bij beetje
Gebruikersavatar
Rob van Halteren
Berichten: 233
Lid geworden op: 27-01-2005 17:49
Locatie: Den Haag
Contacteer:

18-08-2005 18:52

Ik lees met grote aandacht steeds dit soort topics, nu heb ik een vraagje....een bestaand water van 40 ha heeft totaal zo'n 15.000 kilo aan karper een "thuis" gevonden/gekregen..de gemiddelde diepte is zo'n 1,80 meter...hoe denken jullie daarover..is dit overbezet of juist onderbezet OF..is dit een aanvaardbare normale bezetting??...het gaat hier om een veenplas mocht dit ook nog eens meegenomen worden in het antwoord...

Thnx!!!

De karper is hier trouwens goed gezond en van zichtbare sterfte is hier nauwelijks sprake
Greetzzz

Rob

Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan..ehmmmm laat ook maar.........
paul veenendaal1
Berichten: 528
Lid geworden op: 11-07-2005 10:14
Locatie: lathum

18-08-2005 20:45

Rob,

als regel MAXIMAAL ca. 100 kg karper per ha in alle wateren aanwezig zou mogen zijn. De enige die hiervoor zou kunnen zorgen zijn de visrechthebbenden,

Dit is een uitspraak in andere topic door Aart.

Dus als we het over 40 ha hebben zou dit 4000 kg mogen zijn.

Maar door andere discussie, ben ik voorzichtig geworden met dit soort uitspraken,denk wat douwe aangaf een goeie monitoring van ovb helderheid geeft per water.

Gr Paul 8)
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

18-08-2005 21:48

Mannen, de door de OVB gegeven referenties per soort water (van...tot...) zijn inclusief overige witvis en roofvis. Dat variabele heeft naast de bodemsoort natuurlijk ook met gemiddelde diepte en waterplanten te maken.
Laatst gewijzigd door Aart Lokhorst op 18-08-2005 22:12, 2 keer totaal gewijzigd.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

18-08-2005 22:10

Paul, 100 kg karper per ha op een gemiddeld water NAAST alle overige witvis en roofvis was bedoeld om een (vrij maximaal) gemiddelde aan te geven. Nog even verduidelijking, b.v. op een grote zandput, zeg gemiddeld genomen 15 à 20 m diep hebben de vissen alleen maar vreten in de meestal maar kleine ondiepere oeverzones en dan kan 25 kg aan karper per ha. al veel zijn, in sommige gevallen kan dan zelfs 10 kg al veel zijn.
In het meest gunstige geval op een water (alleen maar even vanuit de karperbezetting bekeken) kan 800 kg per ha. aan karper ook, dit dan nog even afgezien van behoorlijk extra voedsel door veel 'vissersvoer', dit (en de eerder aangehaalde stikstof) rekt die 800 kg verder op.
Per water kan in feite alleen maar na grondige bemonstering van alle factoren een goed advies worden verkregen.
paul veenendaal1
Berichten: 528
Lid geworden op: 11-07-2005 10:14
Locatie: lathum

18-08-2005 22:24

Aart,

Bedankt voor antwoord,maar ben dus iets voorzichtiger geworden met aantallen,vandaar dat ik ook al zei zie douwe ivm monitoring door oveb.


Gr Paul 8)
Gebruikersavatar
Jos Holla
Berichten: 585
Lid geworden op: 18-04-2004 23:51
Locatie: Almere
Contacteer:

18-08-2005 22:40

1 hectare is 10.000 m2. Dit is dus een water van 100 bij 100 meter, en dat komt overeen met 2 voetbalvelden. 4 hectare is dus 40.000 m2, dus een plas van 200 bij 200 meter, en komt overeen met 8 voetbalvelden. Dit heb ik eerst even nagezocht, want ik vergeet dat steeds, en het praat even makkelijker.

Ik vis hier altijd op open water, en als ik niks vang (overkomt me tegenwoordig voortdurend), dan vraag ik me wel eens af of er überhaupt wel vis in de buurt is. Ga ik op een afgesloten put vissen, dan weet ik in ieder geval zéker dat er vis in de buurt is. De kunst is dan alleen nog het verleiden.

Ik zie nu 2 voetbalvelden voor me (1 hectare dus). Ik denk er een diepte van zo’n 2 meter bij. Hoeveel vis kan daar nu leven? 20 karpers van 25 pond per stuk? Dus 250 kilo per hectare? Ik doe het ervoor, en gevoelsmatig zou ik zeggen dat het moet kunnen.

Ik heb verder geen enkel verstand van goed visstandbeheer, ik geef alleen maar aan wat in mijn ogen acceptabel zou moeten zijn voor de vissers. Maar het belang van de vis moet mijns inziens voorop staan.

En als we hier een overvolle put hadden, en ik kon onderbouwen waarom er afgevist zou moeten worden, zou ik dat op de ALV als een uitdaging zien! Kom maar ……….