Visstandbeheer

Gebruikersavatar
Rick Van Derks
Berichten: 1121
Lid geworden op: 24-02-2005 21:16
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

14-01-2006 21:49

ergo; er is dus behoefte aan karperputten??

misschien een beetje gewaagd, maar ik denk zelf dat een beetje zichzelf respecterende karpervisser geen karperput nodig heeft. :D
als ik alle boarders zo eens hoor, vist iedereen met plezier, ik hoor ook niemand die meer wil vangen, ja, oke, maar de meesten zijn tevreden zoals het gaat, dat meer willen vangen hoor ik ook vaak, meestal van de wat jongere vissers, veel vissers uit tentjes met 3 stokken, en geen vergunning. trouwens, volgens mij wordt je succesvol door inzicht en doorzetten, en niet door op een beurs naar een video te kijken en dan je spullen gaan aanschaffen.
Dus dat "maar" waar Aart het over heeft komt vaak van een iets andere groep. Vroeger zat je avonden met de aardappel op karper, niemand klaagde , tenminste niet in die zin als nu, het hoorde er bij, nu moet er meteen meer karper bij als het een paar keer tegen zit.
Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dat is kennis.

Combineer wat je meemaakt, met wat je al wist




http://www.hetvettebaarsje.nl/karpergroep
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

15-01-2006 00:09

Tja, op zich ligt dit allemaal toch vrij simpel, of veel karper en dan gemiddeld klein of vrij klein of weinig karper en dan gemiddeld groot en soms heel groot.
Met het laatste moeten we ook oppassen, want die grote of hele grote hebben niet het eeuwige leven en met het steeds schoner wordende water en een daarbij horende goede snoekstand komt er van de paai niets terecht, ja het paaien wel (dat zit in de genen van het beest) maar vrijwel al het jongbroed wordt opgevreten door de snoek op met name een aantal afgesloten wateren. Dus...komt er op een zeker moment een eind of vrijwel een eind aan zo'n bestand van grote vissen. Op dergelijke wateren is het dan ook in feite noodzakelijk om kleine onderhoudsuitzettingen te blijven doen iets wat nu op veel wateren gewoon achterwege blijft!
Anderzijds zijn er natuurlijk ook veel vissers die graag een aantal karpers willen vangen en wie het niet zozeer om de grootte van de vissen te doen is. Op zich is er dan ook niks mis met karperputten of soms kanalen etc. waar wel een fors bestand aan karper op zit, mits dat fors maar niet zover overdreven wordt dat die beestjes niet meer voldoende te vreten hebben.
Naar de oude 'karperdumpingen' van zeg globaal de 70-er en 80-er jaren moeten we nooit meer terug, maar realiseert iedereen zich wel dat er nu jaarlijks maar (of nog geen) 10% van dat aantal kg wordt uitgezet? Hierdoor zal binnen pakweg 10-15 jaar en wellicht al eerder op behoorlijk wat wateren een forse of vrij forse verschraling van karperbestanden plaatsvinden, voor specimen hunters wellicht mooi (voor een bepaalde tijd, maar dan komt daar ook een eind aan) maar voor de gemiddelde karpervisser geen goede zaak...
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

15-01-2006 10:06

In visstandbeheerland draait het eigenlijk om "geleidelijkheid".

Helaas is vaak niets minder waar. Waterplanten? O graskarpers erin. Dan wel gelijk 1000. Het jaar erop nog noet echt veel resultaat, hup nog eens 1000, doe ook maar grotes erbij.

Ik vang nix, o flikker maar vis bij. Willen we voorn? Doen we toch een tonnetje riviervoorns.

Ooooh das mooi, die windes. hoppa 1000 kilo.

Voorgaande vindt heden dus nog steeds plaats en daar moeten we van af.

Ingrijpen waar nodig, meer niet. Is er iets met een soort? Niet aantonen met 2 keer geeen beet. Nee

HVR is de sleutel.

O ja. "Wij" moeten ons realiseren, dat een karper even iets anders is dan een voorntje.

Toevallig stam ik van een oud karpervissers geslacht. De oom van mijn moeder vistte ook op karpers. In de polders in de Alblasserwaard. Hij ving er soms wel 15 in een jaar!!! En neem maar van mij aan, dat de man kon vissen. Sterker de stekken van toen, brengen nu nog karper op de mat.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Rick Van Derks
Berichten: 1121
Lid geworden op: 24-02-2005 21:16
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

15-01-2006 21:53

Aart,

je hebt wel gelijk, helderder water, snoek en jongbroed, nog niet zo aangedacht. uitzetting is voor de toekomst dus noodzakelijk.
zijn we weer aan het begin van de topic, tjonge, wat heeft dat lang geduurt, maar de cirkel is weer rond.
komen we weer bij je vraag helemaal aan het begin, hoeveel is veel :D
zelf vind ik de monotoring van Joris het beste, monotoring op gewicht en dus groei. de ovb norm vindt ik te onduidelijk, het is erg moeilijk vast testellen hoeveel draagkracht een water heeft. op openbaar water hoef je voor een overbezetting niet zo bang te wezen denk ik,je houdt altijd wel vis die verdwijnt door sluizen e.d. zolang je het maar niet in het onwijze doet.
Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dat is kennis.

Combineer wat je meemaakt, met wat je al wist




http://www.hetvettebaarsje.nl/karpergroep
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

15-01-2006 22:27

Tja, alleen nu nog karpervissers zover krijgen dat ze aan monitoring in de vorm van b.v. HVR mee gaan doen...
Ik wil wel een voorbeeld geven: b.v. Bussloo, daar moet iedere pasjeshouder verplicht meedoen aan HVR, zo niet dan krijgt men voor het volgende jaar geenj nieuw pasje meer.
Mede aan de hand van die HVR hebben we het bij de eigenaar en de federatie voor elkaar gekregen om 5 jaar lang per jaar een bescheiden aantal van 40 spiegeltjes uit te mogen zetten, dit om het bestand redelijk op peil te kunnen houden daar langzamerhand de karpers, die daar begin 70-er jaren waren uitgezet het loodje gaan leggen. Tevens was aan de hand van die HVR vast te stellen dat er af en toe toch ook wat karpertjes, geboren uit de natuurlijke paai, overleven op dit water en niet door de grote snoeken opgevreten zijn.
Met deze bescheiden uitzettingen is in ieder geval het karperbestand daar voor tientallen jaren weer gewaarborgd en komt er ook meer variatie in het bestand (verhouding schubs-spiegels).
Gebruikersavatar
Rick Van Derks
Berichten: 1121
Lid geworden op: 24-02-2005 21:16
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

16-01-2006 21:05

Aart

het pasjes systeem zit mij niet lekker. er leeft bij mij zòn syndicaat idee.
een goed opgezette controle heeft volgens mij een betere uitwerking.
Harnold en ik hebben het hier zo eens over gehad, dat het eigenlijk te zot is dat we deze kant opmoeten.
controle dus. ja, en nu?? een cursus boa volgen, hier hebben we in het noorden bij ons een groot gebrek aan. ik ben ervan overtuigd dat dit op langere termijn meer effect heeft, bij pasjes moet ik altijd aan het overzetten van karper denken, en dat zit me niet lekker.
groetsels
Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dat is kennis.

Combineer wat je meemaakt, met wat je al wist




http://www.hetvettebaarsje.nl/karpergroep
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

16-01-2006 21:12

Op zich is er niks mis mee met een pasjessysteem en in principe moet ook iedereen in aanmerking kunnen komen voor zo'n pasje.
Bussloo was, wat dit betreft een uitzondering, daar mocht 's nachts niet meer worden gevist. En voor de eigenaar was 100 nachtvispasjes het maximum. In zo'n geval kies ik er dus voor om daar dan maar 100 man te laten vissen daar dit te verkiezen is boven helemaal niemand.
Gebruikersavatar
Rick Van Derks
Berichten: 1121
Lid geworden op: 24-02-2005 21:16
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

16-01-2006 21:46

maar als ik nu een mobile visser ben en wil hier en daar eens gaan vissen, moet ik dan in de toekomst allemaal pasjes aangaan schaffen :roll:
Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dat is kennis.

Combineer wat je meemaakt, met wat je al wist




http://www.hetvettebaarsje.nl/karpergroep
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

16-01-2006 22:37

Dat is niet te hopen, maar realiseer je wel dat die pasjes alleen maar het gevolg waren (en soms nog zullen worden) vanwege de teringzooi die achtergelaten werd etc. etc.
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

17-01-2006 07:10

Rick,

Vergeet niet dat je met de Grote Vergunning gewoon overdag op het water kunt vissen!

Groeten,

Mark
Gebruikersavatar
Rick Van Derks
Berichten: 1121
Lid geworden op: 24-02-2005 21:16
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

17-01-2006 18:40

Ja, oke, maar bij een goede controle zijn we toch helemaal geen pasjes meer nodig?? :D
Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dat is kennis.

Combineer wat je meemaakt, met wat je al wist




http://www.hetvettebaarsje.nl/karpergroep
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

17-01-2006 18:42

De pasjes zijn nodig omdat de wettelijke eigenaar anders zal zeggen in de nacht niet meer vissen punt.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Rick Van Derks
Berichten: 1121
Lid geworden op: 24-02-2005 21:16
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

17-01-2006 19:23

ik zeur hier maar wat over door hoor :D , omdat ik denk dat als je begint met een pasjessysteem, dat later bij wat vervelende gebeurtenissen "tussendoor" onbewust richting synicaatachtig water toegaat.de stap is dan niet zo groot meer hoor!
ik zelf denk nog steeds dat je met periodieke controles( boa) vooral op langere termijn veel beter af bent.
Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dat is kennis.

Combineer wat je meemaakt, met wat je al wist




http://www.hetvettebaarsje.nl/karpergroep
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

17-01-2006 19:34

Wat jij of ik denk is niet belangrijk het is wat de eigenaar wil, en tot hoever hij het wil laten komen.
Je kunt je eigen sportgenoten bedanken die verkloten het voor een ander.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Rick Van Derks
Berichten: 1121
Lid geworden op: 24-02-2005 21:16
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

17-01-2006 19:42

Oke, duidelijkl
Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dat is kennis.

Combineer wat je meemaakt, met wat je al wist




http://www.hetvettebaarsje.nl/karpergroep
Sam Bos

22-01-2006 16:30

alles is nu duidelijk heren bedankt