Gatenziekte

Plaats reactie
Gebruikersavatar
henk kostense
Berichten: 467
Lid geworden op: 14-10-2004 19:31
Locatie: Almere

27-06-2005 16:29

Weet iemand meer over de gatenziekte?
Dan vooral of het besmettelijk is en wat het kan doen met een bestand, Of dat het verder geen kwaad kan.
Groetjes Henk Kostense.
Het is een algemene vraag, dus het gaat niet over een water!
groetjes henk
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

27-06-2005 19:54

Henk,

Als je doelt op de ziekte die ook wel goudvissenziekte wordt genoemd, dan is dat zeer besmettelijk. Het is een bacteriële besmetting waarbij open zweren op het lichaam en bij de vinbasis verschijnen. Daarna gaat de vis dood aan een chronische bloedvergiftiging en buikwaterzucht. Omdat het zo besmettelijk is moet de vis direct worden geïsoleerd van de rest. Dus is zeker niet onschuldig.

Groet, Kees
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

27-06-2005 22:49

Kees,

hoe zou je zoiets aan kunnen pakken op een viswater? Zijn hier ideeen over?

mvg Mitsz
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

27-06-2005 23:34

Nop. Veel naar gezocht, geen echte remedie.

Ik vermoed dat als de ziekte zich openbaart het eigenlijk al wat te laat is. Of te wel, de verzwakking die de infectie toelaat is er, met als uiteindelijk resultaat het optreden van ziektes.

Preventief wel. Zorgen voor een gezond water met een gezond bestand en overbezetting tegengaan door een actief afvisbeleid.

Op een vijver kun je nog antibiotica toepassen. Moet door een deskundige gebeuren want het type doet er heel erg toe. Maar er zijn al vraagtekens bij het vele gebruik van antibiotica in de koi wereld. Een koi is evenwel een stuk waardevoller dan een karper. Dit is geen statement dat weersproken moet worden (spaar me :-? ), maar gewoon een objectieve waarneming.

Op viswater van enige omvang kun je dat natuurlijk vergeten. Maar daar zitten de vissen gelukkig minder boven op elkaar als in de vijver. De gezonde vissen overleven het wel. Je kunt de aangetaste vissen beter verwijderen om de verspreiding tegen te gaan. Visspullen schoonmaken. Maar nog veel beter, stoppen met de karperjacht voor een tijdje.

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Remco van Hal
Berichten: 550
Lid geworden op: 28-06-2005 00:13
Locatie: Strijen

28-06-2005 00:42

Wat je zowiezo niet meer moet doen is op dat water te vissen. Als je een vis schept die deze ziekte heeft en je gaat later op een ander water vissen dan kan je daar de bacterie in overzetten. Je zal zo niet de eerste visser zijn die zijn eigen stek heeft verpest.
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

28-06-2005 07:27

dat is dan duidelijk :-?

Het gebeurd mij de laatste tijd toch echt een beetje te veel. Het overdragen van ziektes door nat visgerei etc.

weer een puntje voor "syndicatewaters"........
Jan Pouwe
Berichten: 164
Lid geworden op: 04-04-2005 11:02

28-06-2005 09:56

Mitz,

Als het nu alleen van natte zakken, netten en matten zou komen kan er wat aan gedaan worden. Bijv. een stevige voorlichting in de bladen, sites en vooral aan de waterkant. Maar ook vogels (vooral viseters als aalscholver en reiger), ratten etc. brengen over. Ook staan heel veel van onze wateren min of meer met elkaar in verbinding waardoor besmetting niet te voorkomen is.

In mijn regio hebben we daar al dramatische gevolgen van gezien. Machteloos toezien hoe ca. 30% van een prachtig bestand dag na dag omgaat.

Gerwin Gerlach van de OVB is hier al jaren heel druk mee. Die kan je er nog veel meer van vertellen.

Nee, de rol van de vissers hierin is bijna verwaarloosbaar klein.

Vr.Gr.

Jan
Jan Pouwe
Berichten: 164
Lid geworden op: 04-04-2005 11:02

28-06-2005 10:01

Mitz,

Nog een aanvulling op bovenstaande.

Als er een visziekte is geconstateerd is het wel goed een (tijdelijk) visverbod in te stellen. Uiteraard om eventuele besmetting door visgerei te vookomen, maar vooral om de vis niet extra te stressen. Ze hebben het dan al moeilijk genoeg.

We hebben ervaren dat tijdens de ziekte die ca. 30% van ons bestand sloopte diverse vissen sneuvelde die een paar weken eerder nog waren gevangen. Is niet 100% zeker dit, maar voorkomen is altijd beter.

Vr.Gr.

Jan
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

28-06-2005 12:47

Dank je voor de uitleg Jan,

zou je misschien ook nog wat kunnen zeggen over de duur van zo'n epidemie?

sorry dat ik je zo uithoor, maar dit zijn zaken, waar ik echt helemaal geen verstand van heb.

mvg Mitsz
Gebruikersavatar
henk kostense
Berichten: 467
Lid geworden op: 14-10-2004 19:31
Locatie: Almere

28-06-2005 12:51

Mannen bedank voor jullie antwoorden. Mijn vraag is daar mee beantwoord.
Groetjes Henk
groetjes henk
Jan Pouwe
Berichten: 164
Lid geworden op: 04-04-2005 11:02

29-06-2005 13:06

Mitz,

Ik weet er maar een klein beetje van hoor. Is heel complex en voor de leek (zoals ik) moeilijk te vatten.

Met Willem Verspoor en Gerwin Gerlach samen eens een paar lezingen over gegeven. Als ik goed naar Gerwin geluisterd heb gaat dit nooit meer weg! De vissen die zo'n ziekte overleven zijn min of meer resistent geworden (voor alleen die betreffende ziekte), maar nieuw uitgezette vis die dat niet is wordt ook besmet met bekende gevolgen.

Het zal geen verdere uitleg behoeven dat vis die overgezet wordt naar een ander water dit ook meeneemt en daar alles besmet, weer met bekende gevolgen!

Niet voor niets is de KSN hier een krachtig strijder in om dat gesleep met (grote) vis te ontmoedigen en liefst verboden te krijgen.

Vr.Gr.

Jan
Plaats reactie