Unieke overeenkomst ?

Plaats reactie
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

29-01-2005 20:41

Ik las ergens dat onlangs de gemeente Den Haag en het Hoogheemraadschap Delfland een unieke overeenkomst met de lokale sport- en beroepsvisserij hebben afgesloten.
Zou iemand mij kunnen vertellen wat die 'unieke overeenkomst' inhoudt en wat er in die overeenkomst is opgenomen m.b.t. de visrechten ?
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

29-01-2005 20:56

Over een "unieke overeenkomst" kan ik niets terug vinden, maar misschien omdat eea aan het fuseren is ;
Persbericht

Sportvisserij: fusie in Delfland

De algemene ledenvergadering van de Hengelaarsbond Vlaardingen e.o. (HBV e.o.) heeft besloten de vereniging per 1 oktober 2005 te laten opgaan in Sportvisserijbelangen Delfland. Leden van HBV e.o. krijgen daardoor toegang tot een veel groter areaal viswater in Zuid-Holland.

Kortgeleden wijzigde de Delftsche Hengelaars Vereeniging haar naam in Sportvisserijbelangen Delfland (SVBD). Zij geeft hiermee aan, dat zij openstaat voor bundeling van de sportvisserij in het gehele Delflandgebied. Nu al hebben (na Vlaardingen) twee zusterverenigingen binnen het gebied gereageerd. Onder voorbehoud van instemming van hun achterban (ca. 1.100 leden) – hebben zij het voornemen uitgesproken, Vlaardingen per 1 januari 2006 te volgen. De vroegere, zelfstandige verenigingen behouden dadelijk, als commissies met plaatselijke contacten en activiteiten, een stuk zelfstandigheid en een goed deel van de eigen identiteit.

De hierboven geschetste oplossing, in oktober volgend jaar leidend tot een hengelsportvereniging met ca. 6.800 leden, is gekozen om een kostbaar, langdurig en heel veel werk eisend traject van “juridische fusie” te vermijden. De fusie is gericht op vergroting van draagvlak onder meer om op (vis)technisch en administratief gebied vakmensen te kunnen inzetten en bekostigen en te kunnen voorzien in voortzetting van een goed bestuur (vrijwilligers worden steeds schaarser), enz.

Bij de doorvoering van de Europese Kaderrichtlijn Water is samenwerking van de visrechthurende hengelsportorganisaties met het Hoogheemraadschap en de plaatselijke beroepsvissers van belang. De visstand, die beheerd wordt door sport- en beroepsvisserij is van invloed op de door het Hoogheemraadschap in 2015 te behalen doelstellingen voor o.a. de waterkwaliteit. Daarbij is de visstand een belangrijk meetinstrument (“maatlat”). SVBD heeft (als belangrijkste visrechthebbende naast de beroepsvisserij) tegenover het Hoogheemraadschap uitgesproken zeer nauw te willen samenwerken.

SVBD is veruit de grootste huurster van visrechten, die toebehoren aan het Hoogheemraadschap Delfland. Daarnaast huurt zij samen met de Federatie van Hengelsportverenigingen Zuidwest Nederland en twee zusterverenigingen een aantal grote viswateren van het Recreatieschap Midden-Delfland.
Door totale uitwisseling van visrechten van Sportvisserijbelangen Delfland met de ’s-Gravenhaagse Hengelsport Vereniging en de Hengelsportvereniging Groot Rotterdam, wordt een gezamenlijke visvergunning uitgegeven, waarin meer dan 7.000 hectare water en land is opgenomen.
CarpeR Diem
Bernard Holtkamp

29-01-2005 21:35

Aart.

Marco heeft hier al heel veel neer gezet maar nog niet alles.
Ik denk dat je beter contact kan opnemen met de voorzitter van de SVBD aat schaap.
Hij is de stuurende kracht achter de fusie met de vlaardingse en mogelijk ook de schiedamse hsv.
Het is de bedoeling zoveel mogelijk verenigingen binnen het SVBD te krijgen zodat het HH delfland in de nabije toekomst met maar 1 sportvisorganisatie te maken heeft.

Bart
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

29-01-2005 22:13

Bart, Aat Schaap ken ik wel. Maar mijn vraag was niet over die fusies, maar over de inhoud van de gesloten overeenkomst m.b.t. de visrechten.
Bernard Holtkamp

29-01-2005 22:19

Aart .

Wat er in staat weet ik ook niet daar dit op bestuurlijk niveau is en ik alleen maar CVB werk doe.
Aat schaap kan je hier dus alles over vertellen.

Je weet hem te bereiken?

Bart
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

29-01-2005 22:35

Bart, bedankt voor je antwoord, ik zal contact met Aat Schaap opnemen hierover.
Martin Taal
Berichten: 67
Lid geworden op: 14-06-2002 02:00
Locatie: Leidschenveen (beter bekend als D'Haag)

23-02-2005 11:58

Plaats reactie