BOSWACHTER

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tim Horsthuis
Berichten: 128
Lid geworden op: 13-02-2003 01:00
Locatie: Rossum ov
Contacteer:

07-09-2004 18:58

Geachte dames en heren,


ik heb een vraagje:
Wat mag een boswachter;
- Mag hij bekeuringen uitschrijven? (en een boswachter-in-opleiding?)
- Mag hij visspullen in beslag nemen? (en een boswacher-in-opleiding?)

Ik heb nl. pas stennis geschopt met een boswachter-in-opleiding en ik wil graag weten of zijn verhaal terecht was.


m.v.g.
Tim Horsthuis
Gebruikersavatar
W.M. de Graaff
Berichten: 69
Lid geworden op: 30-08-2004 15:42
Locatie: Nieuwerkerk a/d IJssel

07-09-2004 19:08

Volgens mij mag ie geen van beide dingen doen..

Correct me if I'm wrong!

Mvg,

Wilbert
PR. 34 pond!

Big, Fat & Fast
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

07-09-2004 19:48

Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

07-09-2004 23:06

Tim, als die boswachter ook BOA is (en zich dus ook kan legitimeren als bijzonder opsporingsambtenaar!!!) mag hij een PV schrijven en in bijzondere gevallen is hij gerechtigd om ook je spullen in beslag te nemen (b.v. herhaaldelijk dezelfde overtredingen of i.d.).
jeffrey hokke
Berichten: 75
Lid geworden op: 02-04-2002 02:00
Locatie: zoetermeer

08-09-2004 13:07

hey mannen

hier in zoetermeer loopt zo'n snuiter rond met de verhalen dat hij
spullen in beslag gaat nemen van de veelplegers.
zeg maar na 3 boetes spullen meenemen.
hij heeft het zelfs helemaal aangevraagd bij de officier van justitie en zijn voorstel is goedgekeurt want we hebben de papieren gezien.
en hij heeft het al een keer bijna gedaan.
boetes mogen ze sowieso geven.

vr gr jeffrey
Gebruikersavatar
Wouter Steggink
Berichten: 521
Lid geworden op: 02-10-2002 02:00
Locatie: TwentuH

08-09-2004 20:00

Stel,

ik ga ergens vissen waar het eigenlijk niet mag.... de stek valt onder geen enkele vergunning.

Mag een BOA/boswachter/jachtopziener, politieagent, AID-er, dan mijn visspul (en ook mijn auto en zo) in beslag nemen onder het mom van "stroperij"??


Want als iemand met een buks of strik een ree te grazen neemt, mogen ze het wel! (goeie zaak overigens).



Daar ben ik wel benieuwd naar.




Met nieuwschierige groet:

WouteR StegginK
--
Om wat te lachen (iedere dag actueel):
FokkE&SukkE=@ http://www.foksuk.nl

Dringend gezocht: -> link naar een site met dagelijks een nieuwe DirKJaN strip!!!!
Afbeelding
Daniel Takken
Berichten: 1009
Lid geworden op: 28-02-2004 12:02
Locatie: Fikkersdries

27-10-2004 12:36

Ja, hier ben ik eigenlijk ook wel benieuwd naar....
Iemand enig idee? :roll:

Mvg. Daniel
Carpunity, het nieuwste online karpermagazine. Check it out!
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

27-10-2004 13:16

Zodra het kan dienen als bewijsmateriaal voor onderzoek kunnen opsporingsambtenaren ten alle tijden iets in beslag nemen. Zo moeilijk zal dat dus niet zijn.

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Henk de Jonge
Berichten: 805
Lid geworden op: 12-08-2002 02:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

27-10-2004 19:51

Tim, ik snap je heel goed :wink:

Het enige wat zou kunnen in zo een geval is het inbeslagnemen van je vistuig. Heb je echter een vis "gezakt" zou je voor stroper kunnen doorgaan en ben je alles - voorlopig - kwijt.
Maar iemand is toch eigenaar van dat water? Probeer erachter te komen.

Vroeger deden in Vinkeveen een fles whisky en een doos bolknakken wonderen! Of het tegenwoordig nog zo werkt????

Maar, gewaarschuwd mens .......

Groetjes,
Henk
Laatst gewijzigd door Henk de Jonge op 27-10-2004 19:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Wier in het water, blaadjes vallen traag, de karper stijgt gewichtloos.... <: )(((>>>< KSN
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

27-10-2004 19:51

Kan het nog sterker vertellen, na verschillende waarschuwingen en twee beschikkingen van de officier van justitie was de opsporing ambtenaar het zat en nam de visspullen in beslag. De visspullen zijn getaxeerd de verwachting is nu na dat hij is voorgekomen zijn visspullen tegen een xx bedrag kan terug kopen. Ben je bijdehand als je het zo ver laat komen lekker met 3a’4 hengels vissen terwijl ze de pik op je hebben.

MVG,

Peter
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

12-11-2004 19:31

Wouter als je ergens vist waar dit niet mag valt het niet onder hengelsport maar onder stropen dit is strafbaar.
Een BOA mag ook in die situaties ingrijpen en spullen in beslag nemen. Moet je anders eens navragen bij de politie in de buurt die over de "bijzondere wetten" gaat.

Tevens moet je weten door wie de BOA is aangesteld bv. gemeente de BOA kan dan in principe op grote prive terreinen niet bekeuren.
beetje bij beetje
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

12-11-2004 19:36

straf moet in verhouding staan tot vergrijp.

Bij een boete van eur 28 of 54 past inbeslagname niet.

Stropen is voor geldelijk gewin.

Alles mag hier, zouden ze je spullen in beslag nemen zeker?

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

13-11-2004 12:24

Bij herhaling kunnen ze wel in beslag nemen!
beetje bij beetje
killian de bruijne

23-01-2005 18:41

hoi

waarom hierover nadenken? gewoon ergens gaan zitten waar niemand je ziet!, je zit rustig. niet de hele tijd mensen die vragen al wat gevangen, geen stekkenpezers!

vandaag zat ik te vissen op een plaats waar alles en iedereen je zegmaar kan zien. en ja hoor

ongeveer 13.00 2 mannen komen aangelopen. en beginnen allemaal vragen te stellen! of er 40 pond zwemt of zelfs groter... of er veeel karper zat... waar goede stekken zijn. of ik er vaak vis allemaal van die dingen van zeg me waar ik moet zitten, en hoelaat gaat me pieper af><
mja gewoon afgekapt. houd egt niet van dat soort mensen. ga zelf eerst lekker lopen peilen

dus wat ik eiglijk wil zeggen ga gewoon ivssen op een plaats waar niemand jou ziet


groete
bart hoefsloot
Berichten: 48
Lid geworden op: 12-12-2004 21:35
Locatie: breda

23-01-2005 22:56

zeker kunnen ze spullen in beslag nemen je moet wel enkele waarschuwingen hebben gekregen en ze moeten gezegd hebben dat je bij de volgende overtreding de spullen in beslag worden genomen heb het helaas vorig jaar mogen ondervinden pas na twee rechtzaken en een flinke boete mocht ik de spullen ophalen bij het depot
dus denk niet dat ze je niks kunnen maken!
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

23-01-2005 23:02

Beste Kilian, veruit de meeste BOA's etc. hebben inmiddels ook infrarood nachtkijkers, verstoppen is dus niet zo simpel meer...
Marcel Mos
Berichten: 256
Lid geworden op: 03-11-2004 01:21
Locatie: Zwartewaal
Contacteer:

27-01-2005 03:34

Leuke topic.

Maar als ik er even over nadenk, toch ook een mindere.

Er wordt gevraagt wat een Controleur c.q. Boa in opleiding of niet allemaal wel of niet mag tijdens het OVERTREDEN van de visserij wet.

Dus met deze kennis wil de visser weer de overtreding gaan plegen om dan de BOA c.q Controleur om de oren te slaan met wat hij wel en niet mag.
En dat terwijl hij zelf een overtreding begaat en dit ook donders goed zelf weten.

Heren denk 2 keer na of mischien wel drie keer voor je dit doet.
Zo zet je namelijk onze hobby in een kwaad daglicht.
En met een beetje mazzel haal je er publiciteit mee, zodat de tegenstanders van vissen dit weer als een argument kunnen gebruiken.

Heren alsjeblieft denk even na wat je doet.

Ik ben geen heilig boontje...viste ook weleens met drie hengels.
Ben ook bekeurd...
JIJ WEET DAT JE OVERTREED ...WORDT JE GEPAKT ...MAAK DAN GEEN OPHEF ERVAN EN NEEM DIE BON GEWOON IN ONTVANGST.

En als je je zo gaat voorbereiden op een eventuele controlle dat je alle ins en out wil weten wat die BOA wel of niet mag doen...ben je dan wel slim met je hobby bezig.


Ik wil niet de wijze vader uithangen ...maar realiseer dat jou optreden wel eens de druppel kan zijn waardoor een gedoogbeleid omgezet wordt naar een verbod.
Denk hier bijvoorbeeld mee aan het gebruik van je tent bij een nacht sessie.

Verpest het niet voor je zelf en als zeker niet voor een ander.

Hoop dat er ogen open gaan door dit berichtje.

Groetjes Marcel Mos.
Een dag niet gevist = een dag niet van de natuur genoten.
Harold Hoekstra
Berichten: 408
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Noord Nederland

27-01-2005 10:33

Goed gesproken en helemaal mee eens...!!!
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

27-01-2005 13:17

Aart,

Met die infra-rood kijkers, kijken ze daar ook mee door hele dichte op elkaar
gegroeide struiken...?

groetjes Benny
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

27-01-2005 13:22

Nee Benny, maar (afgezien bij mist en regen) kun je daar 's nachts zo'n 3 km ver wel alles wat er niet hoort mee zien...
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

27-01-2005 13:27

Aart,

Dergelijke kijkers, zullen denk ik wel aan de prijs zijn...!?

groetjes Benny
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

27-01-2005 13:46

Ja Benny, de politie heeft die niet, de AID ook vrijwel niet, maar een groot deel van de BOA's wel...
Gebruikersavatar
Barry Postma
Berichten: 281
Lid geworden op: 14-03-2004 16:46
Locatie: Apeldoorn

23-02-2005 17:41

beste mensen
ik dacht ooit ook eens verscholen te zitten na een tijdje stonden ze gewoon achter ons we vroegen ons af hoe ze ons gevonden hadden

de boa moest lachen
en toonde met volle trots zijn nachtkijker
ik vroeg aan hem of ik een keer mocht kijken
nou toen ik hem vast had zag ik alles superduidelijk (zelfs vissers die nog veel verder verscholen zaten)
en als je in de ronte keek zag je links onderin de afstand waarover je keek (alles digitaal)

super gaaf maar voor ons was het minder we kregen een print en moesten direct onze biezen pakken.

dat zijn dan mensen (boa s) die weten waar ze me bezig zijn.

maar ze zijn er ook daar moet ik gewoon om lachen.
die stuur ik gewoon weg (en met succes)

we visten laats eens in de polder
met twee hengels elk en het was zomer
er kwam toen zon nep boa (wel met een boswachters pakje)
hij begon gelijk te raaskalken dat we helemaal niet mochten nachtvissen en dat we al helemaal niet met twee hengels mochten vissen.

dus daarop pakte wij ons boekje van de grote vergunnig en wezen hem erop aan dat hij de regels niet kende.
en omdat hij dat niet wist vonden wij dat hij ons met rust moest laten met zen gezeur.
hij zij toen dat het kwa nachtvissen dan mischien fout was maar hij viel nog steeds over de tweede hengel mijn vismaat begon hem toen zo af te zeiken dat hij zei dat hij het na ging vragen in de auto.

en opeens reed hij zonder wat te zeggen weer weg

beetje langdradig allemaal maar soms weten ze gewoon van gekkigheid niet waar ze over moeten zeuren.

als ik fout zit weet ik dat ook en dan zal je mij niet horen.
maar soms

gr barry
Jeffrey van Oostrum
Berichten: 10
Lid geworden op: 12-02-2005 21:05
Locatie: Hilversum

23-02-2005 19:05

Onze boswachter begon laatst tegen me te zeuren over mijn catapult.
ik had mijn tas nog open staan en hij zag hem liggen, waarop ik een heel
verhaal over me heen kreeg dat ik strafbaar was en dat ik in het bezit was
van een wapen. Ook zei die dat hij hem in beslag kon nemen, maar als ik hem de volgende keer thuis zou laten mocht ik hem houden.

MvG Jeffrey
ted van der veen
Berichten: 251
Lid geworden op: 16-10-2003 02:00
Locatie: Geleen (limburg)

01-03-2005 19:33

Jeffrey,

even zonder dollen: katapulten vallen in Nederland onder de wapenwet, worden (zoals zoveel zaken) mits niet hinderlijk aanwezig, gedoogd. Je bent dus wel degelijk strafbaar. Gebruik voor het gemak maar eens de zoekfunctie hier, met onderwerp katapult.

Wat betreft voorbeeldfunctie: ook ik ben geen (schijn)heilig boontje; er zijn zaken binnen de vereniging, waar ik zwaarder aan til, dan andere. Aangezien ik een bestuursfunctie vervul, zal ik er wel op letten, dat ik een voorbeeldfunctie heb, en dat ik zelf geen "verboden"dingen doe.

Verder hebben we er rekening mee te houden, dat karpervissen in zijn algemeenheid keer op keer in een negatief daglicht wordt gesteld. En dat we verdomd voorzichtig moeten zijn, dat de excessen niet gaan overheersen, waardoor bepaalde vormen van vissen misschien verboden worden (bijvoorbeeld nachtvissen).

Ben je dus fout bezig (wettelijk gezien) en je wordt gepakt, houd dan inderdaad je bek als een vent en accepteer de gevolgen.

Ted
Plaats reactie