vogel verstrikt in nylon draad!!!!!!!

Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

04-06-2004 23:28

Heren,
Als ik s`ochtends wakker word na een nachtsessie dan wil nog wel eens even een klein stukje lopen om de benen te strekken.

Na enig loopwerk hoorde ik wat gepiep en geklapper in bosjes langs de waterkant en tot mijn verbazing vond ik een vogel die vasthing in een struik, deze kon op eigen kracht niet weer los komen.

Na controle bleek dat het arme beestje dat er om beide pootjes een stuk nylon zat gewikkeld, blijkbaar heeft het beestje zo geprobeerd om los te komen dat het zichzelf heeft vast getrokken.

Na alle nylon te hebben verwijderd en weggeknipt heeft het beestje bijna 2 uur naast m`n tent gelegen om bij te komen voor deze gelukkig weer weg vloog.

Bij deze toch maar een een oproep aan alle karper- cq vissers, neem gewoon dat stukje nylon mee en voorkom een hoop leed onder onze vogelpopulatie.

we vissen mede om 1 te zijn met de natuur, laten we ons dan ook ze gedragen.

mvg,
Peter
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

05-06-2004 18:56

Idd triest Peter!! :wink:

Afgelopen week ging ik ook een nacht vissen aan t water en tot mijn ergenis kwam ik erachter dat ik eerst die *fuck*troep van een ander op moest ruimen voordat ik er eens fatsoenlijk kon lopen!! :evil:
Geen vislijn(een van de dodelijkste dingen voor kleine dieren!) maar afval van hun kampement dat o.a bestond uit papier,plastic flesjes, blikjes,lege builen shag en noem maar op!!Voor een vogel kan dit geen kwaad maar voor onze natuur wel dus mensen c.q karpervissers, RUIM DIE TROEP OP!! 8)
Vriendelijke groet,

Koen de Been
jochem L van den oetelaar
Berichten: 148
Lid geworden op: 05-12-2003 01:00
Locatie: udenhout

05-06-2004 21:08

ja ik ben het ook helemaal beu om de troep van iemand anders op te ruimen.
gisteren ging ik effe aan het water kijken, zat er zo'n wazige gast, zo stoned als een kanarie onder stroom!! :evil:
hij had er al een hoop troep neer gegooid en was net effe bezig een meter of 100 vislijn rond de put te spannen :x
ik heb hem gezegt dat ie de troep op moest ruimen omdat we al aan verschillende kanten niet meer mogen vissen.
maar gelukkig kwam onze plaatselijke controleur (die ook vist) even een kijkje nemen :lol:
omdat hij de stekken allemaal kent houd hij (en wij ook) de stekken een klein beetje bij (zoals alle vissers die er meestal zitten).
ik heb die gast nog nooit zo kwaad gezien en da mannetje zien we voorlopig niet meer terug denk ik.

ik bedoel hier mee dat het niet meer dan 2 minuten van je hele dag in beslag neemt om je stek een beetje normaal bij houd en op ruimt.

ik hoop dat hier iedereen een beetje mee leert en gewoon je ZOOI opruimt.
je verpest het gewoon voor iedereen!!!!

m.v.g. jochem
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

06-06-2004 00:06

Heren,
volkomen mee eens, ik kan tegen veel dingen maar hier kan ik me werkelijk kapot aan ergeren :(

het is zo`n kleine moeite om even een vuilniszak mee te nemen, ik zie dit soort dingen zelfs gebeuren terwijl er een vuilnisbak bijna naast staat.

Blijkbaar hebben mensen niet door dat ze hiermee hun eigen glazen ingooien en dit op langere termijn zou kunnen ontaarden in een visverbod op de desbetreffende locaties.

Op het moment als het weer zover is dan lopen te zeuren hoe dit nu wel niet mogelijk is en mag een regio CBB zich weer de longen uit het lijf praten om het weer gedoogd te krijgen.

Groet,
Peter
jan van kranenburg

06-06-2004 01:39

Heb 't al afgeleerd om kwaad te worden.
Heb standaard 2 vuilniszakken bij me. Is er op een beoogde stek troep, dan ruim ik dat op.

Is dat heel veel werk, dan, haak ik af, en zoek een andere plek om te vissen.

Meestal is die opruim-aktie maar enkele minuten werk.

Daarna dus vissen.

Als ik de verontreiniger zelf tref, ga ik geen confrontatie aan.

Solliciteer niet naar een verbaal gevecht, en wil ook niet op mijn bek geslagen worden.

Misschien slap, maar ik heb al teveel geweld meegemaakt, en zit daar niet
verder op te wachten. Ben dus een gemiddelde Nederlander, lijkt me.

Welke stoerling doet 't anders?

mvg

Jan
Mark Creyghton
Berichten: 365
Lid geworden op: 28-03-2004 10:53

07-06-2004 21:50

Jan,

Helemaal mee eens !
Heb van bovenstaande Peter een hele grote rugzak op de kop weten te tikken waar standaard 2 vuilniszakken in zitten.
Als ik klaar ben dan gaat de volle vuilniszak mee in de auto en thuis in de container.
Wat me helaas nog veel te vaak opvalt is dat je op nabij water gelegen parkeertereinen of zelfs aan het eind van de weg in de berm de volle vuilniszakken van "collega-vissers" tegenkomt.
Is het dan echt teveel moeite om het ding gewoonweg in je auto te houden en thuis in de container te mikken of zijn deze heren bang dat moeder de vrouw er op die manier achter komt hoeveel biertjes of chinees ze hebben weggewerkt tijdens hun weekend sessie ?
Ik ga altijd met een compleet volle vuilniszak richting huis na 2 dagen vissen en loop voordat ik m'n troep in de auto laad altijd nog even m'n stek na om er zeker van te zijn dat ik zelf niets ben vergeten of dat ik iets van rommel per ongeluk achter heb gelaten.

MC
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

07-06-2004 23:42

Mark,
zitten ze ook vol in de rugzak, je was verbaast over de ruimt dus dit mag geen probleem vormen :wink:

groet,
Peter
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

07-06-2004 23:55

Beste Jan,

Ik kan hier helaas nog wel kwaad om worden zeker als dit leed voorkomen had kunnen worden door even dit stuk nylon in je vistas te plaatsen.

Neemt geen ruimte in en scheelt een hoop gedonder, zeker als het 1 van je thuiswateren betreft waar op het ogenblik al met enige argwaan wordt gekeken naar onze tak van visserij.

Wat denk je wat er gebeurt als staatsbosbeheer of de vogelvrienden die mede het beheer hebben over deze plas dit hadden ontdekt.

1 en 1 is 2 lijkt me :-?

groetjes,
Peter
jan van kranenburg

08-06-2004 01:27

Peter,

Waar heb je 't over?

Heb ik ergens stuk nylon laten liggen?

Lees eerst even goed waar het overgaat!

Jan
Mark Creyghton
Berichten: 365
Lid geworden op: 28-03-2004 10:53

08-06-2004 08:20

[quote="peter postema"]Mark,
zitten ze ook vol in de rugzak, je was verbaast over de ruimt dus dit mag geen probleem vormen :wink:

groet,
Peter[/quote]

Peter

Nee, hij gaat gewoon in de achterbak, maar als er idd. niks anders in die rugzak zou zitten dan zou een volle vuilniszak geen probleem zijn voor dat ding :lol:
Heb je trouwens je lampje al ontvangen ?

Jan,

Of je het een confrontatie wil noemen weet ik niet, maar heb toch al reeds meerdere malen (jonge) vissers erop gewezen dat het opruimen van eigen rommel tegenwoordig toch wel een noodzaak is.
Vaak kleed je dat een beetje in met dat het toch wel een erg mooie stek is en dat het toch wel erg zonde zou zijn als men straks het vissen op zo'n water zou gaan verbieden door het vele zwerfvuil wat er achterblijft.
Ik moet je eerlijk zeggen dat ik toch altijd wel heel erg positieve antwoorden krijg en dat ze direct wijzen op de meegebrachte vuilniszak.
Ik denk dat de wil er bij een hoop vissers dus duidelijk wel is, het zal misschien een beetje zo verlopen als met de onthaakmat, het heeft wat tijd nodig voordat iedereen ervan doordrongen is dat zoiets noodzaak is om de hobby in stand te kunnen houden ?

MC
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

08-06-2004 13:54

Ik ga maar al te graag een confrontatie aan met de bevuiler! 8)
Ik heb niet gesolliciteerd naar een baan als vuilnisman dus diegene die de rotzooi maakt moet hard aangesproken worden! :evil: Tevens is er niks mis met vuilnismannen maar ik heb weinig zin om iedere keer het vuil van een voorganger op te ruimen.......En met geweld, tja.....Ben ik vrij makkelijk in, gaan ze geweld gebruiken dan zijn ze de mijne al probeer ik het natuurlijk altijd te voorkomen! :wink:
Vriendelijke groet,

Koen de Been
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

08-06-2004 16:46

[quote="jan van kranenburg"]Heb 't al afgeleerd om kwaad te worden.
Heb standaard 2 vuilniszakken bij me. Is er op een beoogde stek troep, dan ruim ik dat op.

Jan,
hier doel ik op, eerst zelf beter lezen :)
ik geef een reactie dat ik nog wel kwaad kan worden om dit soort dingen en met welke redenen.

heb trouwens zelf deze topic opgestart :wink:
Ik heb het nergens over jou als persoon of e.d, heel miscchien verkeerde interpretatie van jou kant ?

groetjes,
Peter
Gebruikersavatar
Eddy Norder
Berichten: 1317
Lid geworden op: 16-02-2003 01:00
Locatie: Sappemeer
Contacteer:

09-06-2004 10:12

[quote="Koen de Been!"]Ik ga maar al te graag een confrontatie aan met de bevuiler! 8)
.......En met geweld, tja.....Ben ik vrij makkelijk in, gaan ze geweld gebruiken dan zijn ze de mijne quote]

En wat gaat er dan gebeuren koen, als ze de jouwe zijn. Geweld met geweld beantwoorden? En als ik dit stukje dan zo lees ga jij ervan uit dat jij de bovenliggende partij zal zijn. Ook als eens bij stil gestaan dat je eens de verkeerde tegen kan komen? Dit is niet om je persoonlijk aan te vallen ofzo, maar ik heb het van dichtbij mee gemaakt, vandaar!

Groet
Ed
Als afgunst branden wou, konden we de gaskraan dicht draaien.
Mark Creyghton
Berichten: 365
Lid geworden op: 28-03-2004 10:53

09-06-2004 10:22

Als mensen niet normaal kunnen reageren en agressief gedrag gaan vertonen dan loop ik wel verder.
Ik zie er het nut niet van in om een paar klappen op te lopen van iemand die kennelijk toch niet helemaal het verschil tussen een hobby en een dwangneurose begrepen heeft.

MC
Gebruikersavatar
Eddy Norder
Berichten: 1317
Lid geworden op: 16-02-2003 01:00
Locatie: Sappemeer
Contacteer:

09-06-2004 12:14

Nou precies mark, en je bereikt er vaak ook nog niets mee. Zulke gasten blijven toch vaak doorgaan met de praktijken waar ze mee bezig zijn. En ze laten het niet tot die dikke schedel door dringen dat ze op de lange termijn zichzelf er ook mee hebben. Met als gevolg dat wij karpervissers straks vogelvrij verklaard worden. Maar goed de toekomst zal het moeten uitwijzen.

Groet
Ed
Als afgunst branden wou, konden we de gaskraan dicht draaien.
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

09-06-2004 12:16

Hey Eddy,


Geweld is idd niet de beste oplossing, daar geef ik je gelijk in! :wink:
Maar als iemand mij op mn gezicht slaat of ander geweld gebruikt dan beantwoordt ik dat ook met geweld, ik laat me nooit en te nimmer op mn gezicht slaan, of ik dit gelijk beantwoord met geweld ligt aan de situatie natuurlijk maar revange komt er zowieso.....Ze hebben gewoon geen geweld gebruiken!Ik zal zelf nooit beginnen met geweld want met praten kom je idd een stuk verder! :wink:
Is niet patserig of stoefent bedoelt maar zo denk ik er over!
Echte vechtpartijen heb ik ook nog niet meegemaakt gelukkig dus aan de ene kant weet ik ook niks beters! :)
Vriendelijke groet,

Koen de Been
Gebruikersavatar
Eddy Norder
Berichten: 1317
Lid geworden op: 16-02-2003 01:00
Locatie: Sappemeer
Contacteer:

09-06-2004 12:28

Daarom geef ik je dat ook aan koen, je weet vaak immers niet met wat voor gasten dat je van doen hebt. Ik heb ze gezien die met bepaalde wapens aan de waterkant liggen, en als ik die gasten onder de loep neem dan zullen ze ook niet schromen volgens mij om dit te gebruiken. Bezint er ge begint. Maar ik kan me jou instelling ook goed voorstellen, ik zou je zo op de man af ook niet durven zeggen wat ik zou doen als zoiemand mij zou slaan. Hopen dat ik er nooit achter hoef te komen hoe ik reageer.

Met vriendelijke :wink: groet
Ed
Als afgunst branden wou, konden we de gaskraan dicht draaien.
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

09-06-2004 17:20

Rustig aan he Eddy! :wink: 8)


No weer on-topic dan maar! :D
Vriendelijke groet,

Koen de Been
Gebruikersavatar
Casper Hijkoop
Berichten: 319
Lid geworden op: 06-08-2004 12:37

15-08-2004 20:05

ik heb het zelf ook wel meegemaakt dat ik dode (!!!) vogels in het water heb gevonden, gestikt in stukjes plastic (die beesten eten alles, hoe vaak pikken ze niet op je drijver of dobber?? plastic is evengoed gevaarlijk!) of verstrikt in nylon. ik noem mensen die hun troep niet opruimen dan ook slechte vissers... want opruimen hoort evengoed bij het vissen als het daadwerkelijk vangen van vis...het is een kwestie van ff je troep in een zak doen, en bij de eerste de beste vuinisbak weg te gooien (erin, niet ernaast!)..behoorlijk triest hoor...je rotzooi laten liggen...
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

27-08-2004 16:05

veel vogels gebruiken plastic etc als nestmateriaal waardoor soms ook jongen plastic binnen krijgen en eraan kunnen sterven dus gewoon opruimen! hetzelfde geld voor die plasticjes die aan drinkpakjes zitten, cigaretten pakjes etc........ gewoon in de bak ermee!
Gebruikersavatar
Barry Postma
Berichten: 281
Lid geworden op: 14-03-2004 16:46
Locatie: Apeldoorn

01-03-2005 23:17

beste vissers

ik ben het helemaal met julie eens ruim je zooi op !!!!

ik heb alleen wel eens ander dierenleed veroorzaakt.
ik dacht dat ik een run kreeg maar toen ik aansloeg zag ik tot mijn verbazing dat aan de overkant op mijn stek een meerkoet begon te spartelen.

ik wist even niet wat ik moest doen mijn maat kwam ook uit de tent
en we vonden dat we het beestje maar snel uit zen leiden moesten verlossen.

ik heb hem zo snel mogelijk binnen gehaald (wel met beleid)
eenmaal in eigen kant vloog hij het riet in.

mijn maat is hem toen gaan halen en gelukkig zat de haak in zijn vleugel en door de dikke laag veren had hij nauwelijks schade aan gebracht.
het vogeltje vloog ook gelijk weer weg toen we hem haden verlost.

waarschijnlijk heeft hij naar mijn boilie gedoken en is hij toen gehaakt.

dit was natuurlijk niet de bedoeling maar het had ook slechter met dat vogeltje af kunnen lopen.

nylon is smerig spul voor die beestjes dus ruim het goed op en in een geval zoals hierboven beschreven altijd proberen het beestje te verlossen

vriendelijke groet
barry
Marcel Mos
Berichten: 256
Lid geworden op: 03-11-2004 01:21
Locatie: Zwartewaal
Contacteer:

02-03-2005 09:58

Beste Vissers.

Het punt dat Peter Postema aanhaalt zou in princippe niet een nodig hoeven zijn als we allemaal ons vergunning opvolgen.
Waarin staat dat je je rommel op moet ruimen.

Helaas gebeurdt dit MEER dan eens niet.
Ik als (goede) visser ruim dan ook de zooi op van een ander.
Dit doe ik niet voor die ander...maar voor me zelf .
Omdat ik wel nog op die stek wil blijven vissen.

Als ik zo ook de reacties lees met wat te doen als je iemand aantreft die een zooitje maakt naast .
Hoe daar mee omtegaan:

Zou bijna zeggen dat bij je vereniging is de cursus conflict beheersing gegeven moet gaan worden.

Ik heb makkelijk lullen.
Ik heb een postuur waar mensen meestal al wat sneller van onder de indruk zijn.
Maar ook ik spreek die jongens dan (voorzichtig) aan.

Niemand in de wereld waar we nu in leven wil de wet voorgeschreven krijgen door een voor bijganger.

Wat ik dan doe is..
Ik ga eerst eens een praatje aan met die kerel.
Zo van ...is het wat geweest vanacht...
Mooi gebied hier om te vissen he.

Dan laat ik weten dat ik ook in dat gebied vis.

En tussen me gesprek door..(dan heb je meestal zelfs al een bakkie koffie gehad van die kerel)... kom ik met de opmerking..
Het is weer een groot zooitje hier op de stek he...
Was zeker al zo toen je hier aan kwam...

De meeste zullen dan zeggen dat dat idd al zo was.

Dan stel ik voor...om de stek te behouden voor het vissen..zullen we het samen even opruimen voor dat een mileufreak het ziet en er voor zorgt dat we hier niet meer kunnen vissen.

Dit resulteert meestal in..nee ik ruim het wel even op..ik ben aan het vissen hier..
Of we pakken samen een vuilnis zak en ruimen het samen op.

Daarmee heb je veel meer bereikt..

1 er is geen ruzie.
2 je stek is opgeruimt.
3 je maakt de visser toch bewuster van ze stek opruimen..en dan hopen dat ie de volgende keer zelf ze troep op ruimt.

Ook een keer een kerel mee gemaakt ..die zei tegen mij...daar begin ik niet aan...ben de vuilnis jongen van een ander niet.

Heb toen een vuilniszak uit de auto gepakt.
heb die stek opgeruimt waar hij zat te vissen.
heb toen de zak bij ze tent gezet....hem laten zien dat de vuilnis vers was ...dus het zijne..en gevraagt de rest van ze afval in die zak te willen gooien en bij weg gaan de vuilnis zak in de vuilbak te gooien.

Verder niets meer gezegt en ben weggelopen.
Dag er na terug gegaan...hoorde van een visser die verder op zat dat ie net een uurtje weg was..
Ben op die stek gaan kijken...en warempel ...de stek was helemaal schoon.

Zo zie je investeren KAN winst opleveren.
Behaalden resultaten in het verleden geven geen garantie voor de toekomst.

Maar niets gedaan was helemaal verlies geweest.

Wat ik wil aangeven is:
Let goed op hoe je iemand aanspreekt.
begin nooit met JE MOET.....
En probeer altijd diegene intelaten zien het hoe en waarom van opruimen.

Geloof me je zult versteld staan van de resultaten...

Een rotte appel zal er altijd tussen zitten ..maar gooi door een rotte appel niet een hele fruitschaal weg..

Doe er je voordeel mee...groetjes:

Marcel Mos.
Een dag niet gevist = een dag niet van de natuur genoten.
Mark Creyghton
Berichten: 365
Lid geworden op: 28-03-2004 10:53

02-03-2005 10:23

Marcel,

Weliswaar een "oud" topic maar het blijft aktueel ;)

Ben het helemaal met je eens, en idd. je vergunning vermeld het opruimen van eigen rommel. (Punt C. achterop je grote vergunning :) )
Probleem is alleen dat een hoop "gelegenheids-karperaars" alleen in de zomermaanden naar de waterkant komen. (al dan niet met vergunning)
En dat je dan in deze periode de meeste rotzooi aantreft, helaas is dat nou juist ook de tijd dat veel niet vissers aan de waterkant verblijven.
En het "probleem karpervissers" laait weer op.
Je zult zien dat vanaf mei de discussies in de media en binnen de gemeenten rond dit fenomeen weer gaan opspelen. (herrie, overlast en rotzooi)
En "de groenen" hebben weer een stok gevonden om mee te meppen.

Bij mij in de buurt staan de cultuurwatertjes alweer ter discussie, de eerste brieven richting gemeente zijn alweer verstuurd!
Reden: Het asociaal met auto's door een recreatiegebied crossen om de rommel op de stek te krijgen, en dan vervolgens de auto lekker laten staan vanwege de radio en de lekkere warme kachel. (al dan niet met draaiende motor !!)

Fijn, jullie worden bedankt!

Mark
Gebruikersavatar
arnold buurman
Berichten: 333
Lid geworden op: 10-12-2003 01:00
Locatie: ede

22-04-2005 17:57

Ik zie het hele karpervissen nog wel verboden worden(gesloten tijd maar dan voor onbepaalde tijd!!)
Laat een ieder in zijn waarde
Gun elkaar toch een vis
De natuur beware
Dan zal je zien hoe mooi onze hobby is
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

22-04-2005 22:49

Veel te somber Arnold.