Spiegelkarperprojecten, de ondergang van het karpervissen!

Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

04-06-2004 20:54

Beste Lezers,

Misschien een gedurfde titel voor mijn bericht over hetgeen wat ik te melden heb, maar de frustratie begint bij ons in de vereniging aardig hoog op te lopen. Ik zit namelijk mede in het bestuur van onze lokale HSV en ook wij hebben momenteel te kampen met het beruchte virus op onze vijver waardoor er nu toch zeker al 400 a 500 vissen verloren zijn gegaan over de afgelopen 2 jaar.

In chronologische volgorde hebben we in Oktober 2002 het bestand aangevuld met een nieuwe lichting karper, geleverd door het OVB. Volgens het OVB wordt de door hun geleverde vis altijd virusvrij geleverd, tenminste dat beweren ze. Na de uitzetting gingen er in de eerste weken al de eerste vissen dood van deze uitzetting. In het begin denk je aan een percentage wat afvalt door verzwakking tijdens vervoer e.d.. In het voorjaar van 2003 begon het erger de kop op te steken en begonnen ook vissen van het oude bestand het loodje te leggen. Na aankaarting bij de OVB van dit probleem konden wij verder ook weinig doen als bestuur op dat moment. Helaas zegt de OVB dat ze achteraf geen tijd hadden voor onderzoek wegens de drukte, dit tot daar aan toe. Na de paai bleek de sterfte voorbij en we hoopte als bestuur dat de overige vissen voldoende immuun waren voor het virus.

Helaas bleek dit voorjaar weer dat het de kop op stak en dat we nog eens een groot deel van het bestand verliezen en nog aan het verliezen zijn. Begin April is na contact opname door enkele karpervissers en door o.a. te dreigen met opnames van SBS er werk gemaakt door het OVB van de zaak en zijn er 7 April monsters genomen van vissen. Dit is in 2 afleveringen van Vis-TV te zien geweest op televisie. We hebben nu de resultaten van het onderzoek binnen en ze konden geen enkel virus aantonen onder de vissen. Maar er zijn enkele zaken die volgens ons niet kloppen:

- De monsters zijn genomen op 7 April, maar het onderzoek is pas gestart op 15 April 2004
- Het onderzoeksrapport is niet ondertekend door de verantwoordelijke.
- Wij weten welke vissen mee zijn gegaan voor onderzoek, helaas werden ze tijdens het onderzoek niet herkenbaar in beeld gebracht door Vis-TV, enkel de kop en de buik werd gefilmd wat natuurlijk verdacht lijkt op het verwisselen van monsters!!
- Tijdens briefwisselingen in 2004 werd eerst door het OVB gezegd dat dit de eerste melding was van de kwestie, terwijl dit ook al in 2003 is gedaan. Later zeiden ze weer dat ze in 2003 wel een melding hadden gekregen, maar dat ze het te druk hadden
- In een mail naar de KSN wordt gezegd dat ze het onverantwoord vinden en niet gek dat we een virus hebben omdat er tonnen brasem zijn gepoot. Het poten van deze vis is gedaan tijdens het onderzoek van het OVB op 7 April en was 4200 kg. Dit is gedaan om niet een totale leegloop te krijgen op onze vereniging en in ieder geval de witvissers nog vis te gunnen (voorn en ander klein grut was al volledig weggegeten door de aalsscholvers, wat na de karpersterfte het water tot een lege zandput maakte)

Al met al is het dus volgens ons een grote doofpot kwestie en na het napluizen bij veel andere gevallen van het SCMS valt het op dat het vaak is na het uitzetten van spiegelkarpers/start van deze projecten. De projecten zijn over het algemeen in samenwerking met het OVB. Het enige is dat de vissen niet van deze instantie afkomen. In veel gevallen werden ze geleverd door een handelaar, die zijn vissen weer betrok bij verschillende wateren o.a. in Frankrijk. Het OVB kon namelijk de vraag door de massale poting van de spiegels niet aan, waardoor zij "genoodzaakt" waren om hun vis ergens anders te betrekken. Helaas is de zorgvuldigheid waarmee dit gedaan is dermate slecht dat deze vissen in veel gevallen een virus meebrachten. Deze "virusvrije OVB-spiegels" zijn dus op veel wateren de oorzaak van onze karpersterfte. Iets wat ik en velen met mij ten zeerste betreur, want door deze vissen gaan bestanden naar de knoppen, terwijl ze bedoeld zijn voor de toekomst van onze visserij. We lopen dus het risico dat dit niet de toekomst is van het huidige karpervissen, maar wel DE ONDERGANG!!!

Ik weet dat ik sommige dingen niet geheel kan bewijzen, maar de toevalligheden die er zijn, de tegenspraken en onnauwkeurigheden in het onderzoek en correspondentie, als ook het voorval bij veel verschillende verenigingen.

Ik raad iedereen die op dit moment dan ook wil starten met een dergelijk spiegel project aan om zeer zorgvuldig te zijn. Zo niet het geheel af te blazen. Zeker dus ook een gedegen rapport te vragen van de geleverde vis. Het risico is namelijk gewoon te groot.

Wij als vereniging laten het er in ieder geval niet bij zitten en zijn momenteel contact aan het leggen met andere verenigingen om zo de krachten te bundelen en het misschien zelfs tot een zaak te laten komen tegen het OVB. Ook is momenteel Peter Otte via de KSN met de zaak bezig dat ik weet.

Met vriendelijke, maar gefrustreerde groet,

Bart van den Hurk
Laatst gewijzigd door Bart van den Hurk op 10-06-2004 08:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

04-06-2004 22:47

Bart,

Sorie, maar toch een paar correcties op je aantijgingen richting de OVB.

Jullie zijn op dit moment het enige probleem geval, waar mogelijk een link gelegd kan worden naar een uitzetting waarbij karper geleverd is door de OVB.

Het virus wordt actief ook in het najaar bij bepaalde temperaturen, niemand weet of er mogelijk besmette karper in de zomermaanden van 2002 is overgezet door een of andere gek. We weten allemaal dat er van die rare knakkers rond lopen, kan er bij mij in de buurt verschillende aanwijzen. Van de overdracht van het virus door besmet materiaal van vissers die mogelijk in België of ergens anders gevist hebben is ook niets bekend.
Wel is bekend dat veel karpervissers nog steeds niet in de gaten hebben wat een rot virus het is. Heb al eerder aangegeven dat je het kan vergelijken met de varkenspest die we nog maar net achter de rug hebben. Als Brabander kan jij goed inschatten wat voor ellende dat aangericht heeft.

Van de uitgezette karper in die jaren is bekend dat er in combinatie met OVB karper, ook karper is uitgezet die geleverd is zonder tussenkomst van de OVB uit België. Daar hebben zich op verschillende plaatsen grote problemen voorgedaan.
Op andere plaatsen waar alleen via de OVB spiegels zijn geleverd is geen enkele grote sterfte geconstateerd, dat zijn de feiten.

Lopende Spiegelkarperprojecten en projecten die gaan starten, betrekken geen van alle karpers uit (Mechelen.)

De OVB heeft wat je alinea aangaat over de grote hoeveelheid brasem dit wel aangehaald, maar er zeker geen conclusies aan verbonden.

De vissen die uit Frankrijk geleverd zijn hebben op andere waters geen enkele sterfte teweeg gebracht.

Ik heb me er hard voor gemaakt om duidelijkheid te krijgen in deze zaak, er blijven altijd vragen over dat heb ik hier al aangegeven. Ik distantieer me persoonlijk van de laatste alinea in je schrijven, de KSN zal in deze zeker geen stappen richting de OVB ondersteunen.

Dat frustraties in je posting tot uiting komen kan ik begrijpen, we moeten ons wel bij de feiten houden.

MVG,

Peter Otte
Gebruikersavatar
Bertil Wielink
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

06-06-2004 11:58

Bart,

Zeer goed dat je kritisch kijkt naar het uitzetten van die spiegels. Die nieuwe prachtige spiegels zouden juist DE redding moeten zijn voor het karpervissen nu en in de toekomst.

Het is een van de mooiste initiatieven in de karpervisserij die SKP. Wel echt jammer dat het op heel veel wateren tot dode vissen heeft geleid. Want hoe je het ook went of keert, op veel wateren waar spiegels zijn uitgezet zijn vissen dood gegaan.. op veel wateren gelukkig maar een paar en op sommige wateren grote delen van het bestand.
Helaas kan er zelden of nooit aangetoont worden wat nu echt de werkelijke reden is van de sterftes.. dat maakt het zo frustrerend!

Ben heel benieuwd na reacties van andere mensen die te maken hebben gehad met sterftes, of juist niet?

Vr.Gr.,

Bertil
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

06-06-2004 13:25

Bart,

Jouw titel slaat nergens op. En spiegeltjes via de OVB geleverd komen NOOIT uit Mechelen. Zoals Peter ook al opmerkte zou dit de allereerste keer zijn dat er sterfte onder karpers zou zijn veroorzaakt via door de OVB geleverde pootkarpers. Vanaf 1998 (A'dam en Groningen) t/m 2003 is er ca. 60.000 kg pootspiegeltjes door de OVB geleverd en uitgezet en onder of door die visjes zijn er nog nooit ziektes uitgebroken.
Hoewel 100% zekerheid nooit bestaat is mij de toevalligheid te groot dat de ziekte bij jullie wel veroorzaakt zou zijn door de OVB pootspiegeltjes.

Waar vanaf nu 3 jaar geleden wel ziektes zijn uitgebroken na het uitzetten van pootspiegeltjes kwamen die spiegeltjes niet bij de OVB vandaan (dus niet vooraf steeksproefsgewijze op ziektes gecontroleerd) maar die spiegeltjes waren geleverd hetzij door een handelaar/beroepsvisser of een z.g. Belgische kweker en de oorsprong van die visjes was Oost-Europa.

Objectief gezien is het illegaal overzetten van een vis of vissen in jullie water veel waarschijnlijker de oorzaak van de sterftes als de via de OVB geleverde pootspiegeltjes. Want diezelfde lichting 2002 pootspiegeltjes zijn ook in A'dam, op de IJssel, het Twentekanaal, in Drenthe etc. etc. uitgezet en daar is NERGENS een ziekte onder de karpers uitgebroken.

Sterfte onder karpers is een van de allerberoerdste dingen die je als karpervisser mee kunt maken en ik begrijp je frustraties dan ook heel goed maar jouw 'beschuldigingen' aan het adres van de OVB kan ik, om de hiervoor uitgezette redenen, niet delen.
Roelof Schut
Berichten: 196
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00

06-06-2004 20:17

Mijn kennis van de onderhavige materie is gelijk aan die van Aart. Het enige wat ik kan doen is Aart zijn posting onderschrijven maar enige toevoegingen wil ik toch nog kwijt.
Sinds het starten van het spiegelkarperproject in Groningen (in een later stadium is ook Drenthe ingestapt in het project) is er absoluut geen sprake geweest van een uitbraak van SVC (Spring Vireamia of Carp, ook wel buikwaterzucht genoemd) die terug te herleiden was naar een bepaalde uitzetting van het spiegelkarperproject. Daar waar wel SVC uit is gebroken is er bijna zonder uitzondering sprake van een karperbestand dat als groot bestempeld kan worden. Of het moest die incidentele oude vis zijn die als gevolg van een zwakke lichamelijke conditie extra gevoelig was voor het SVC-virus.

Wat veel mensen niet weten is dat het SVC-virus op veel (niet alle) wateren in Europa (!) ‘van nature’ reeds aanwezig zonder dat het schade berokkent aan de visstand. Want ook andere karperachtigen zoals graskarper, blankvoorn c.a. kunnen voorjaarsvireamie krijgen. Deze vissoorten zijn echter niet zo gevoelig voor het virus als karper.
Hoe het virus in het water komt is meestal niet te achterhalen. Het kan als gevolg zijn van een zieke vis die overgezet is, als gevolg van een nat schepnet, via waterwegen die met elkaar in verbinding staan, via watervogels, etc, gebeuren. Ook bloedzuigers of karperluizen kunnen het virus overbrengen van vis op vis.
Desalniettemin moet je alle maatregelen treffen om het virus ongewenst verder te verspreiden. Dit kan al door je netten, bewaarzakken, onthaakmatras, weegzakken, kortom alles wat nat is geworden tijdens het vissen, goed te laten drogen. Hierdoor sterft het virus als gevolg van uitdroging en is verdere verspreiding van het virus uitgesloten.
Overigens gaat een vis niet per definitie dood aan het virus. De deskundigen zijn er nog niet over uit, maar waarschijnlijk blijft een eenmaal geïnfecteerde vis levenslang drager van het SVC-virus.

Wat opvalt is de het SVC-virus vaak opduikt op wateren waar sprake is van een hoog karperbestand, dan wel sprake is van een niet-evenwichtig opgebouwde visstand. Als er te veel vis uitgezet wordt in relatie tot het dragend vermogen van het water dan zullen de vissen verzwakken. Op veel wateren wordt dit ‘gecompenseerd’ door de hoeveelheid voer die door karpervissers gevoerd wordt. Als het voeren opeens opneemt of stopt zie je ook dat de karpers in gewicht afnemen (vaak dus ook in conditie achteruitgaan). Vervolgens zijn de vissen vatbaarder voor het virus.
Je komt dus in een vicieuze cirkel. Want door het voeren worden de karpers groter en neemt hun voedselbehoefte toe. Derhalve moeten de vissen weer meer voedsel tot zich nemen. Dat is er niet dus hopen we maar dat de karpervissers genoeg voeren. Etc.

Dat er her en der SVC opduikt nadat er een uitzetting heeft plaatsgevonden is echter wel een plausibele verklaring. De oorzaak ligt hier echter niet zo zeer in het uitzetten van besmette vissen maar is volgens mijn bescheiden mening meer te wijten aan het te veel karpers uitzetten in relatie tot de draagkracht van het water. En dan ontstaat er een voedselprobleem, en dan verzwakken de vissen, en dan…. Ik val in herhaling.

Het blijkt maar weer eens te meer dat het opzetten van een spiegelkarperproject meer is dan het bestellen van een zooitje karpers, ze te fotograferen en vervolgens uit te zetten. Bezint eer ge begint zou ik zeggen. Deze verantwoordelijkheid ligt echter bij de visstandbeheerder en niet bij de karperkweker!

Maar spiegelkarperprojecten als zodanig zijn natuurlijk absoluut niet af te schilderen als de ondergang van de karpervisserij. Dat slaat nergens op. Wat belangrijk is, is dat er sprake is van verantwoord uitzetbeleid zodat er geen onevenwichtige opbouw van het karperbestand ontstaat. Want voorjaarsvireamie zal, net als andere visziekten, in een verantwoord beheerd viswater in principe niet of nauwelijks optreden.
Hierbij refereer ik vervolgens direct naar de definitie die de KSN hierover hanteert: “Het ten gunste van de groei van de karper en de variatie van karperbestanden benutten van de ecologische ruimte dat een water biedt, zonder dat kwetsbare en gewaardeerde ecosystemen en visgemeenschappen worden aangetast”. Zie verder de KSN Handleiding Spiegelkarperprojecten.

Groet,
Roelof Schut
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

06-06-2004 21:07

Ik kan slechts toevoegen vanuit visvijverkennis. Wellicht zijn er overeenkomsten.

Om het lastiger te maken zijn er meerdere vormen van waterzucht. SVC is de virale vorm. Wel hebben ze een overeenkomst. De ziekteverwekkers komen gewoon in water voor en slaan toe bij een slechte conditie van de karper. Een gezonde vis met een goede conditie heeft een dikke slijmhuid die bescherming biedt. Is de conditie minder, dan is de kwaliteit van de slijmhuid minder, de schubben gaan openstaan en ziekteverwekkers krijgen daarmee een kans. De oorzaak van de sterfte moet soms niet gezocht worden in de ziekteverwekker zelf, maar in de vraag waarom de conditie van de karper slecht is. Ik kan verschillende redenen verzinnen. Een voor de hand liggende reden is overbezetting. Een ander is stress. Bekend bij koihouders is dat karpers op een klein water een sociale gemeenschap vormen. Bijzetten van andere vis geeft stress in deze gemeenschap, soms gevolgd door sterfte. Opvallend is dat dit dan vaak de oudere vissen zijn. Ook het vangen van karper geeft stress. Soms blijken karpers die in de winter gevangen zijn in het voorjaar te sterven. Het late najaar als uitzettijdstip, wat je ook vaak ziet, staat bekend bij koihouders als een redelijk ongunstig tijdstip. Verzwakte vis krijgt geen kans om weerstand op te bouwen in de daarop volgende winter. Dit wreekt zich in het voorjaar als er bij de opstart een extra beroep gedaan wordt op de conditie. Ook de huidige zachte winters maakt dat de karper niet helemaal in winterrust komt. De extra activiteit doet een beroep op alweer die conditie.

Om risico’s te vermijden moet uitzetten van vis met verstand gebeuren. Inderdaad, bezint eer gij begint. Op kleiner water loop je sneller het risico van een geringe sterfte.

Groet, Kees
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

06-06-2004 21:21

Beste Mensen,

Blijft men in Asten onder andere wel met de vraag zitten, dat de op dit moment bekende virussen niet op hun onderzochte karpers zijn aangetroffen. Muteren van het virus, wat weer moeilijk aantoonbaar is moeten we daar dan aandenken??

Een vriendelijke groet,

Peter
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

06-06-2004 21:37

Peter,

De enige die bij benadering hierop een antwoord zou kunnen geven is Dr. Olga Haenen van het CIDC in Lelystad. Via de OVB zou de betreffende HSV hiernaar kunnen informeren naar mijn mening.
Gebruikersavatar
Bertil Wielink
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

06-06-2004 21:59

Kees,

Wat jij aanhaalt lijkt idd te gebeuren op enkele wateren die ik ken, waar spiegeltjes zijn uitgezet. Niks geen massale sterftes, maar af en toe een vis.. en vooral oudere grote vissen.. kan toeval zijn natuurlijk maar de door jou genoemde vijverervaringen mbt stress zou ook een oorzaak kunnen zijn.
Gelukkig is het geen virus, maar wel dood en doodzonde. Want toppers krijg je niet zo snel terug...

Vr.Grt.,

Bertil
Emmo Steenhuis
Berichten: 6
Lid geworden op: 23-05-2002 02:00
Locatie: Alblasserdam

06-06-2004 23:37

Beste Bart,

Ik leef volledig met je mee, maar kan het niet met je eens zijn. Bij ons in de omgeving hebben we ook flink wat sterfte achter de rug. Ook in niet overbezette wateren. Maar ik denk dat de OVB in deze geen blaam treft. Bij ons traden de problemen op na uitzettingen van spiegels die niet door de OVB waren geleverd.
Ik ben toch wel wat nieuwsgierig geworden naar jullie situatie, 500 dode karpers, 4200 Kg brasem uitzetten, hoe groot is die zandput dan wel niet?
Gaarne je reactie.

m.v.g Emmo.
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

07-06-2004 09:43

Ik wilde gisteren al reageren, helaas sloot na het volledig intikken van het bericht ineens de computer explorer af, vandaar dus een dagje later.

Wij zijn dus zeker niet het enige geval, momenteel hebben dat ik weet de verenigingen St. Petrus en Het Tipke in Maarheeze ook te maken met karpersterftes na het uitzetten van karper geleverd door het OVB. Ook zijn er nog veel meer voorbeelden (helaas zijn deze op het moment nog in het bezit van mede bestuurslid Hans Joosten, hij mailt ze zo spoedig mogelijk naar me toe) waar er een karpersterfte wordt geconstateerd na het uitzetten van karper die geleverd wordt door het OVB.

Kijk het hoeft niet zo te zijn dat de eigenkweek spiegels die het OVB het virus met zich meedragen, maar op het moment dat het OVB haar pootvis van derden betrekt blijven ze nog steeds wel verantwoordelijk voor hun handelswaar. Ik hoop dat het enkel de ingekochte vissen zijn die een/het virus met zich meedragen en daardoor blijft de schade beperkter. Het kan ook nog zijn dat het niet enkel de spiegel is die verantwoordelijk is voor sterftes op andere plaatsen. Zo is bijvoorbeeld bij de (Ruisch of Rietvoorn, moet ik om liegen) ook een sterfte geweest na het uitzetten van karper geleverd door het OVB. Deze vissen zagen er al wel ziekelijk uit en waren van verschillende jaarklasses. Ze hebben daar trouwens wel een compensatie voor gekregen.

Onze vissen waren afkomstig van een handelaar, J. van Mechelen, dit wordt bevestigd in het onderzoeksrapport waar een "gezondheidsverklaring" van desbetreffende is bijgevoegd. Het is van meer plaatsen bekend dat zeker in de laatste jaren voor het afstoten van de kwekerijen van het OVB dat zij bij derden pootvis ingekocht hebben om aan de stijgende vraag te voldoen. Dit is in princiepe geen probleem, mits zij dan wel zorgdragen voor de gezondheidsgarantie van deze vissen.

De karpersterfte begon vrijwel direct na het uitzetten van deze vissen op het water (van afzwakking door voedseltekort of overbezetting kan dus geen enkele spraken zijn), ook het overzetten van een vis door derden is vrij onwaarschijnlijk. Dit omdat het water een recreatiewater is en er voornamelijk in de warmere maanden gevist wordt. Eind Oktober werdt er eigenlijk niet tot nauwelijks meer gevist.

De gestorven karpers (aantal ligt rond de 400, elke vis die begraven is is geteld) bevat ook de uitzetting van 150 kg (+/- 150 vissen). Het is een water van een 10 tal hectare met verder een zeer gering bestand aan vissen door de aalscholverproblematiek. Wat stekelbaars, snoek, zeelt en nog een klein gedeelte brasem. Het enige wat je er eigenlijk ving was karper. Door het aalscholver probleem en het niet echt succesvol kunnen paaien van de vissen, waren we als bestuur van mening dat het oude bestand van karper opgevuld moest worden met een jongere generatie, deze oude vissen hebben nu eenmaal ook niet het eeuwige leven. Voor deze uitzetting zijn er al zeker 10 jaar geen uitzettingen van karper geweest. Enkel het pooten van tonnen aalscholvervoer! Dit schoot niet op en door het verdwijnen van veel witvissende leden, hebben we besloten om het water wat meer in te richten voor de karpervissers. Door de karpersterfte was het bestand aan vis dus gedaald tot zo goed als nul. Het was/is ook niet verantwoord om op de resterende populatie te gaan vissen. Vandaar dat een verbod op het vissen van karper is ingesteld. De brasem is gepoot om het water toebeler te krijgen (geeft de aalscholver minder kans). In eerste instatie was rond de 1000 kg de bedoeling. Later is buiten mij om 4200 kg gepoot. Dit om toch in ieder geval de witvissers tevreden te houden/witvissende leden terug te laten keren. Deze grote brasems afkomsig van het volkerak zijn dus geen brasemvoer. Ben het wel eens met iedereen die zegt dat het een overpopulatie is/zou kunnen worden. Als je op dit moment het jongbroed ziet zwemmen (niet normaal) dan hoop ik dat de baars en snoek haar werk naar behoren doet, anders hebben we een ander probleem.

Ik hoop dat ik mede via deze weg in contact kan komen met andere gedupeerden,

mvg

Bart van den Hurk
Laatst gewijzigd door Bart van den Hurk op 10-06-2004 08:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Raymond Hakkert
Berichten: 770
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Contacteer:

07-06-2004 09:57

beste mensen,

Wat ik me afvraag is of het massale sterven van karpers in het zuiden niet de oorzaak is van het uitzetten van vis icm dat er in het zuiden veel meer van water wordt gewisseld dan in het noorden, mensen rijden veel makkelijker naar Belgie en noord frankrijk dan mensen uit friesland / groningen, met als gevolg dat er veel meer vismateriaal drager wordt van een een of ander gevaarlijk virus. Je krijgt een sneeuwbal effect. Daarbij komt dat in het noorden vele wateren in open verbinding met elkaar staan -kan juist ook een gevaar zijn m.i.- en in het zuiden veelal de afgesloten putten de klos zijn waar een ''eigen'' biotoop heerst m.a.w ieder put heeft een eigen ''klimaat''. Wanneer er met vissen wordt gesleept en mensen wisselen veel van water kun je er op wachten dat er dan een ziekte losbarst, in het noorden wordt er ook gesleept met vissen maar ze worden als 't ware in het zelfde'biotoop uitgezet mede door de open verbindingen.
We worden steeds mobieler -en de vissen ook :cry: - op deze wereld dus het is m.i. niet zo gek dat er enge ziektes uitbereken dat gebeurt niet alleen bij karpers tegenwoordig, kijk maar naar allerlei enge tekenziektes bij honden die worden gewoon meegenomen uit de oostblok landen waar men steeds makkelijker heen gaat, en dan hebben we het nog niet eens over sars e.d.
Mensen het scheelt al een hoop m.i. als we regelmatig -en al helemaal als we op ander water hebben gevist- je visgerei grondig schoonmaakt!

Laten we hopen dat we wat meer ons verstand gaan gebruiken.

vr gr Raymond
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

07-06-2004 10:14

Bart,

Afkomstig van (Jan van) Mechelen wellicht (kweker van de Valkenswaarders), ipv uit Mechelen?

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

07-06-2004 19:24

Neem ik aan van niet Kees, dat er in de documenten stond kwamen de vissen uit de plaats Mechelen. Maar voor 100% zekerheid moet ik eerst nog de documenten krijgen.

Na het dus idd nagekeken te hebben is er tijdens de bestuursvergadering een misverstand ontstaan en is het inderdaad J. van Mechelen.

mvg

Bart van den Hurk
Laatst gewijzigd door Bart van den Hurk op 10-06-2004 08:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Henk van Schipstal
Berichten: 23
Lid geworden op: 07-06-2004 21:46
Locatie: Lieshout(nb)

07-06-2004 22:03

Beste Bart,

onlangs is het virus ook aan een vijver aan de koninginmarialaan te helmond, en aan een vijver aan de vonderweg ofzoiets in helmond uitgebroken ze hebben (vandaag 7 juni) ookal weer een zooi dode karper eruit gehaald ik was wezen kijken even maar kon het niet aanzien.
men was bezig met de dierenambulance, en 2 brandweerwagens en 1 brandweerboot, deze zijn afgelopen vrijdag en woensdag ookal bezig geweest met karper eraf scheppen die dood waren, of in deze wateren ook OVB karper uit is gezet durf ik niet te zeggen, wat ik wel weet dat het om niet 1 karper van boven de 10kg betreft( niet dat het dan niet erg is in tegendeel) maar ook nu weer alle tot bijna alle karpers dood, ik weet niet of jij erachter kan komen of op desbetreffend water ook vis is uitgezet door de OVB of andere instanties wat ik wel weet dat dit geen verenigings wateren zijn maar van de gemeente Helmond. dat is mij verteld teminste...

MVG Henk
Gebruikersavatar
Henk van Schipstal
Berichten: 23
Lid geworden op: 07-06-2004 21:46
Locatie: Lieshout(nb)

07-06-2004 22:08

heb even de krant erbij gepakt daar heeft het ook in gestaan het betreft een water aan de Keizerin Marialaan en de vondellaan. en niet zoals ik eerder zei koningin marialaan dat was een foutje
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

07-06-2004 22:31

Henk, als het gemeentewateren betreft kun je bij de gemeente informeren of daar en wanneer en van wie afkomstig, karper is uitgezet.
Hoe weet je zo zeker dat daar alle of bijna alle karper doodgegaan is?
Indien het KHV is (wat ik betwijfel daar dit nog nooit in een Nederlands water is geconstateerd) sterft ca. 80%, bij SVC is dat veel minder.
En wat is onlangs? Bij watertemperaturen boven de pakweg 17 graden is het n.l. meestal afgelopen qua SVC uitbraken.
Gebruikersavatar
Henk van Schipstal
Berichten: 23
Lid geworden op: 07-06-2004 21:46
Locatie: Lieshout(nb)

07-06-2004 23:36

Beste Aart

ik citeer uit de krant van donderdag 3 juni 2004

Asten, hengelaars vrezen een tot nu toe onbekende ziekteverwekker die huishoud onder de karpers. deze week vonden honderd karpers de dood in twee stadsvijvers in helmond, hengelsportvereniging ons genoegen in Asten heeft al drie seizoenen te maken met massale karperstefte, secretaris h Bankers spreekt van een ramp. de karpersterfte in Asten is dit jaar al vanaf eind februarie aan de gang. afgelopen 3 weken hebben we 115 dode karpers uit het water gehaald, maar dat aantal verbleekt bij de naar schatting 600 karpers die de afgelopen seizoennen het loodje hebben gelegd in de visvijver van ons genoegen aan de gezandebaan. de visstefte in Helmond en Asten staat niet op zichzelf. de OVB heeft dit jaar al meer da dertig meldingen van karpersterfte, de massale sterfte in asten van een van de eerste meldingen van het seizoen. over de oorzaak van de vissterfte tasten de deskudigen in het duister. de afgelopen jaren zijn door het ovb diverse zieke karpers voor onderzoek naar het centraal dierengeneeskundig instituut in lelystad gestuurd. maar het visziektelaboratorium heeft de boosdoener nog niet kunnen identificeren. het gaat in ieder geval niet om de bekende karpervirussen SVC of KHV.

Bron: (Eindhovensdagblad)

Dus mischien dat het nu een beetje duidelijker is dit is wat dus in de krant dus hier is niks van door mij verzonnen. dus val mij AUB niet aan bel dan maar naar de krant :D

Henk
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

07-06-2004 23:57

Henk,

zo is er afgelopen jaar in deze regio ook een massale karpersterfte geweest, helaas is hier ook nog niet over bekend wat een oorzaak zou zijn.

de normale virussen zijn het in ieder geval niet, voor de info het betreft hier geen recente uitzettingen.

groet,
Peter
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

08-06-2004 08:12

Heren,


Wat alweer opvalt, dat in 90% van de gevallen zwaar bezette wateren de sigaar zijn.

Wat ook opvalt, is dat er bij de lopende skp's geen karpersterftes heeft plaatsgevonden.

Wat duidelijk is, is dat alle karpers, die de OVB uitzet in de zelfde bassins opgeslagen worden.

Wat achterhaalt is, is dat een partij Belgische spiegels, bij een kweker besmet zijn geraakt, omdat deze in een bassin zijn uitgezet waar daarvoor zieke vissen hebben gezeten. (achteraf pas bekend en ff gesimplificeerd)

Voorgaande: of alle OVB vissen zijn/waren besmet. Of geen. Hierbij verwijs ik naar proeven vanuit engeland. Zieke vissen. 1 gezonde vis in een soort kooi te water. Gezonde vis dood in 3 dagen of 4.

Wie het weet mag het zeggen, maar ik denk, dat door de OVB/ Jan van Mechelen geen zieke vissen zijn geleverd.

De meeste sterftegevallen vinden plaats op wateren waar vis uit is gezet NIET bij de OVB vandaan.

Dan de titel van de topic. Hoe begrijpelijk en in een emotionel bui geschreven ook, voor mij onzin.


Ik denk, dat we de hand in eigen boezem moeten steken.

MVG

Klaas
Gerwin Gerlach
Berichten: 6
Lid geworden op: 07-06-2004 15:16

08-06-2004 18:24

Beste Bart en anderen,

Ondanks de prima reacties na het ingezonden bericht van Bart van den Hurk, kan ik het niet laten om ook even te reageren. Namens de OVB ben ik degene die dit jaar contact heeft onderhouden met de hengelsportvereniging van Bart (HSV Ons Genoegen te Asten). In maart 2004 hebben enkele leden van de vereniging de OVB gebeld over een karpersterfte in de visvijver De Witte Bergen. Op 7 april jl. hebben een collega en ik een aantal karpers in de vijver gevangen, die we vervolgens naar het CIDC-Lelystad hebben gebracht voor onderzoek (zoals te zien is geweest op Vis-TV). Alle uitslagen van het onderzoek zijn via de mail en vervolgens ook schriftelijk verzonden aan het bestuur van de vereniging. Meegezonden zijn eveneens alle gegevens over de in Asten geleverde karpers (herkomst en uitslagen van de steekproeven naar de gezondheid), aangeleverd door viskweker J. van Mechelen. Deze inzet en openheid van de OVB wordt door Bart afgedaan als "een grote doofpotkwestie".

Het is nogal vervelend dat Bart zijn berichten als “waarheid” brengt, terwijl hij niet goed op de hoogte is. Neem nu zijn bewering dat de geleverde karpers afkomstig zijn van een handelaar uit Mechelen. In de papieren die (in tweevoud) in het bezit zijn van zijn bestuur, is duidelijk de afkomst van de karpers beschreven (Duitsland en Frankrijk). In de onderzoeksresultaten van de steekproeven bij het CIDC-Lelystad is Van Mechelen genoemd als eigenaar van de vissen. Een duidelijk geval van de klok en de klepel...

Bart stelt ook nog even dat "het OVB verantwoordelijk is voor de huidige epidemie van het SVC virus". Allereerst vind ik het knap dat Bart als enige in Nederland weet aan welke ziekte de karpers doodgaan, want dat is zelfs de beste onderzoekers nog niet gelukt. Daarnaast heb ik een overzicht van een groot aantal karpersterftes in de afgelopen vier jaar, en van de circa 120 meldingen zijn er twee meldingen gekomen van karpersterfte in het jaar na een uitzetting van OVB-karpers. Dit voorjaar hebben we bovendien enkele meldingen van massale sterfte gekregen uit afgesloten privé wateren, waar in de afgelopen 10 jaar geen vis is uitgezet. Hoe een ziekte in een dergelijk water terecht kan komen is een raadsel.

Ondanks het internationale contact tussen onderzoekers is er in Europa nog steeds geen oorzaak gevonden voor de karpersterftes. In Engeland, waar de sterftes al langer dan in Nederland een probleem zijn, hebben ze de ziekte een "syndroom" genoemd (Spring Carp Mortality Syndrome), omdat ze - net als in Nederland - niet in staat zijn om een virus, bacterie of parasiet als ziekteverwekker te vinden.
Vanochtend zijn we weer op pad geweest om in een water zieke karpers te vangen, en donderdag gaan we weer een water bevissen. De eerste resultaten van de sectie van de vanochtend gevangen karpers zijn zojuist via de mail bij me binnengekomen. Er zijn een flink aantal parasieten op de huid en kieuwen van de vissen gevonden, maar er zijn geen verdenkingen richting een virus. Verder onderzoek (bacteriologie en virologie) moet in de komende weken uitwijzen of er een echte ziekteverwekker aanwezig is.

Om een goed inzicht te houden in de karpersterftes in Nederland zijn meldingen welkom via binvis@ovb.nl of tel. 030-6058411. Mochten er namens de OVB interessante zaken te melden zijn over de karpersterfte, dan zal dat onder meer op deze site direct te lezen zijn.

Met vriendelijke groeten,

Gerwin Gerlach
Medewerker afd. Advisering Visstandbeheer
Organisatie ter Verbetering van de Binnenvisserij
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

09-06-2004 07:37

Gerwin,

Volledig helder, keep up the good work!

Groeten,

Mark
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

09-06-2004 10:02

Mannen,

Het onderzoek spitst zich begrijpelijkerwijs toe op het vinden van een ziekteverwekker. Zoals ik al beweerde kan je dit ook verleggen naar de vraag waarom de karpers überhaupt ziek werden. Een gezonde karper heeft doorgaans een grote weerstand tegen ziektes. In dit verband is mij niet helder waarom na de eerste onsuccesvolle uitzet zo snel een tweede volgt. Als niets in de voorwaarden zoals de kwaliteit van het water en/of zijn bestand is veranderd, is de kans op herhaling niet onwezenlijk. Sterfte is wel vaker een regulerende correctie van de natuur zelf.

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Simon van Vegchel
Berichten: 427
Lid geworden op: 10-03-2004 14:43
Locatie: Eindhoven

09-06-2004 20:40

Kees, de eerste mislukte uitzet zorgde voor een lager bestand ivm de sterfte. Om vissers en anderen toch tevreden te houden en dus het bestand aan te vullen is er hier waarschijnlijk een aanvullende uitzetting gebeurd. Op zich niet slim maar wel logisch als je iets snel wilt doen...

Dan nog iets. Ikzelf ben een visser uit de regio Eindhoven en vis nooit op de plassen in helmond. Wel ben ik bang dat er mensen uit Helmond zonder ergens aan te denken (ook wel logisch als je er even niet bij nadenkt) met hun spullen een dagje hier komen zitten, met kans op alle gevolgen van dien. Bij deze wil ik dus vragen mensen uit Helmond (dit is de enige bron hier in de buurt die ik ken) om op te letten alvorens hierheen te komen, en als zij op het desbetreffende water gevist hebben, niet te komen of alles goed schoon te maken...(het is niet om jullie hier weg te houden, alleen uit voorzorg en een vraag :roll: )

Heeft er trouwens nog iemand tips voor het schoonmaken van je spullen? (ik denk hierbij aan lijn, hengels, molens, net, onthaakmat, handdoeken enz.)

Bvd!
Simon :wink:
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

09-06-2004 23:14

Simon,

Begrijp het ongeduld. Maar dan neem je een redelijk risico.

Goed uitspoelen en laten drogen. Detol is een ontsmettingsmiddel wat veel toegevoegd wordt aan het spoelwater. Je molen zou ik maar met een lapje afnemen. :wink:

http://www.karperwereld.nl/artikel/persksn16.php

Groet, kees