Spiegelkarperprojecten, de ondergang van het karpervissen!

Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

10-06-2004 08:53

Beste Gerwin e.a.

Er zijn inderdaad 2 dingen die ik moet rectificeren, deze heb ik dan ook in mijn voorgaande berichten veranderd.

Het gaat inderdaad niet om het SVC virus maar om het SMCS, wat dat betreft een veel gemaakte fout. Tenminste bij ons in de omgeving wordt de karpersterfte in Nederland afgedaan als gevolg van SVC. Deze ingegroeide aanname is dan ook een verkeerde geweest. Ook heb ik hiermee mijn stelling van tafel geveegd dat het OVB dus verantwoordelijk is voor het uitbreken van het SVC virus, aangezien het om een syndroom gaat onder de vissen, en er tot nu toe nog geen ziekteverwekker is aangetoond, kan dit namelijk niet bewezen worden. Niet te min als het om een niet aan te tonen virus gaat, het dus ook niet aan te tonen is bij steekproeven op de gezondheid van de vissen en dus is het uitzetten van zieke vissen goed mogelijk.

De misverstanden die zijn ontstaan omtrent de leverancier van de vissen is ontstaan tijdens onze afgelopen bestuursvergadering. Hierin werden de stukken toegezonden door het OVB voorgelezen en is er door de lezer of door mijzelf de fout gemaakt om te zeggen/denken dat de vissen uit Mechelen kwamen, dit terwijl ze van J. van Mechelen kwamen. Mijn excuses dan ook voor het ontstane misverstand.

Maar nu dan het volgende:

Het is maar wat je verstaat onder openheid, er werd namelijk actie ondernomen na het aandringen van locale vissers en niet na melding van het bestuur. Dit had meer te maken naar mijn mening om landelijke bekendheid te geven aan het probleem dan het probleem zelf. Nog steeds zijn er geen antwoorden gegeven op vragen uit mijn eerste bericht, zoals:
-Waarom is het rapport niet door de eindverantwoordelijke ondertekend?
-Waarom zijn de vissen niet herkenbaar in beeld gebracht op Vis-TV?
-Waarom is het onderzoek pas 15 april gestart (8 dagen later)?
-Waarom wijzig jij (Gerwin) jouw standpunt over het al dan niet spreken van het bestuur van H.S.V. Ons genoegen?

Nog andere dingen die voordeden zijn bijvoorbeeld het gesprek met Hans over de volgens hem oorzaak van het ontstaan van de karpersterfte, dit wat geheel uit de opnames van Vis-tv is geknipt. Ook is er trouwens bij de toegezonden rapporten een rapport meegezonden van de gezondheidstoestand van graskarper en zeelt, waarom? Het was trouwens een feit dat jullie als OVB gezegd hebben dat opnamens van SBS (Hart van Nederland) niet nodig waren en dat jullie Vis tv wel zouden meenemen tijdens het afvissen om een verslag te maken. Dit is natuurlijk een mooi gebaar, anders om heeft de OVB een vinger in de pap te roeren bij Vis tv en daardoor kan er wanneer gewenst enige censuur toegepast worden. Dit is natuurlijk niet het geval bij de landelijke zender SBS. Kijk jullie hebben je wat dat betreft aan de standaard procedure (buiten het verslag van Vis tv) gehouden als het gaat om het onderzoek naar de sterfte, maar het zijn juist de randverschijnselen die argwaan wekken en die het vermoeden doen opwekken dat we hier te maken hebben met een zgn doofpotkwestie.

Zoals ik al eerder aangaf zijn er meer gevallen bekend van karpersterfte na uitzetting, natuurlijk ook na vissen niet geleverd door OVB, maar als ik me niet vergis is in de verzamelde documentatie sprake van meer dan 2 gevallen. Ik ben helaas nog aan het wachten op deze stukken en zal daarover dan ook later berichten. Dit is wat dat betreft niet nieuw, maar daar heb je het met Hans ook al over gehad, nietwaar?

Verder kan ik (maar dit is persoonlijk) niet geloven dat met de moderne technieken en methoden van onderzoek het niet mogelijk is om een oorzaak van het huidige probleem te vinden. Je kan mij niet vertellen dat het niet mogelijk is om een verantwoordelijk (waarschijnlijk dus nieuw) virus of andere ziekteverwekker aan te tonen. Kijk dat bestaande virussen in veel gevallen niet aan te tonen zijn bij vissen die lijden aan de misterieuze karpersterfte, dat lijkt wel duidelijk, anders had er al veel eerder actie genomen kunnen worden naar de hiudige kwekers, handelaren e.d.. Niet te min vind ik dan dat van die 9,5 euro die wij allemaal betalen voor onze sportvisakte en nu er geen onkosten meer zijn voor de kweek en uitzet van vis, er dan ook serieus werk gemaakt moet worden van dit landelijk probleem (wanneer dit nog niet het geval zou zijn). Als ditzelfde probleem zich voor zou doen onder Koi karpers dan zou men het toch ook niet af doen als "niet aan te tonen ziekteverwekker"? Waarom in de sportvisserij dan wel?

mvg

Bart van den Hurk
Bestuurslid HSV "Ons Genoegen"
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

10-06-2004 09:57

Bart,


Ik krijg toevallig allerlei post van het COS. (Centraal Overleg Spiegelkarperprojecten) Naast de suc6 en wordt ook van elkaars fouten geleerd. Schiet maar als ik er naast zit, maar er zijn gelukkig nog geen karpersterftes bij projecten met OVB karpers geconstateerd. Mocht de oorzaak onder de noemer SCMC vallen, zouden alle karpers, die uit dezelfde vijvers, basins, maar ook vervoertanks komen, besmet meoten zijn.

Dan SCMC zelf. Hoe vervelend ook, maar we kunnen met een auto op de maan rijden, helaas kan men nog bij lange na niet alle ziektes n/of ziekteverwekkers ontdekken, laat staan genezen (neem HIV of griep) Voor HIV zijn miljoenen beschikbaar, wat denk je dat "voor een paar karpers" beschikbaar is?

Gaarne verwijs ik nasasr de ECHO site: http://www.awdltd.co.uk/echows/news.htm

Ook hier is dus sprake van geldgebrek.

Voor ons gelukkig, dat het een europees probleem is (geworden) Kan je verklappen, dat er regelmatig overleg is tussen Olga Haenen en Stephen Maidman.

Alles even op een hoop, hoe erg ook maar met vingers gaan wijzen en beschuldigen schiet gewoon niet op. Samenwerken moeten we en nog rap ook.

MVG

KLaas
Gebruikersavatar
Simon van Vegchel
Berichten: 427
Lid geworden op: 10-03-2004 14:43
Locatie: Eindhoven

11-06-2004 19:41

Kees, in mijn reply stond duidelijk dat ik er zelf niet viste, vis eigenlijk maar op 2 wateren, deze zijn beiden niet besmet. Ik vroeg die tips meer voor als 1 van de 2 besmet zou raken en voor anderen :wink:
Gerwin Gerlach
Berichten: 6
Lid geworden op: 07-06-2004 15:16

23-06-2004 11:30

Okee dan, nog één keertje:

Bart van den Hurk blijft nog met enkele vragen zitten, waarop ik antwoord zal geven.

Vraag 1: Waarom is het rapport (van het CIDC-Lelystad) niet door de eindverantwoordelijke ondertekend?
Antwoord: Alle onderzoeksverslagen van het CIDC-Lelystad zijn ondertekend door dr. ir. Olga Haenen, hoofd Vis- en Schelpdierziektenlaboratorium. Ik neem aan dat Bart valt over het ontbreken van een handtekening. Die staat er nooit onder.

Vraag 2: Waarom zijn de vissen niet herkenbaar in beeld gebracht op Vis-TV?
Antwoord: Er zijn prachtige filmbeelden gemaakt van het onderzoek van de Astense karpers in Lelystad, onder meer van de sectie op de vissen. Hierbij is veel rekening gehouden met de kijkers; er zijn bijvoorbeeld geen beelden gemaakt van het afdoden van de vissen. Er is geen rekening gehouden met het feit dat enkele wantrouwige mensen met hun neus op de buis zochten naar herkenningspunten bij de vissen.

Vraag 3: Waarom is het onderzoek pas 15 april gestart (8 dagen later)?
Antwoord: Zoals op Vis-TV te zien is geweest, begon het onderzoek meteen na de binnenkomst van de vissen. Ik heb net even met Lelystad gebeld, en men vertelde dat 15 april de datum was waarop het onderzoek is aangemeld in het centrale computersysteem. Nou, alweer een mysterie opgelost. Als Bart me niet geloofd, kan hij even met het CIDC-Lelystad bellen. Het telefoonnummer staat op de onderzoekspapieren, even vragen naar mevrouw Haenen of Sonja Kerkhof.

Vraag 4: Waarom wijzig jij (Gerwin) jouw standpunt over het al dan niet spreken van het bestuur van HSV Ons Genoegen?
Antwoord: Dat doe ik niet. Het blijft voor het bestuur nog steeds een pijnpunt dat de OVB niet meteen na de eerste melding in 2003 is op komen draven, maar wel na de telefoontjes van twee leden van de vereniging in 2004. Ik heb dat ondertussen al vier keer uitgelegd, en ik blijf niet aan de gang.

Verder zegt Bart het vreemd te vinden dat een stuk van het verhaal van Hans Joosten uit de uitzending is geknipt. Je moet begrijpen dat van een half uur beeldmateriaal uiteindelijk drie minuten in een Vis-TV item terecht komt, en dat het dus niet mogelijk was om alles wat Hans heeft gezegd uit te zenden.
Dan nog de vraag waarom er aan de vereniging gegevens zijn gestuurd over het gezondheidsonderzoek van graskarper en zeelt (naast de onderzoeksgegevens van de karpers). In de begeleidende brief heb ik uitgelegd dat dit ter bevestiging is dat de kwekerij in de betreffende periode ziektevrij was. Wat is daar nu niet duidelijk aan?
En dan weer die praat over SBS Hart van Nederland. Tijdens het eerste telefoontje in het voorjaar van 2004 heb ik meteen toegezegd dat de OVB zou uitrukken bij het doorzetten van de problemen, en dat hebben we gedaan. Er is tegen mij nooit gezeurd over SBS, en terecht. Denk je nu echt dat ik daar een boodschap aan heb?

Tot slot kan Bart niet geloven dat met de moderne technieken en onderzoeksmethoden het niet mogelijk is om een oorzaak van het huidige probleem te vinden. Tja, ik vind het ook ongelooflijk, maar het is de realiteit. De beste onderzoekers in Duitsland, Engeland en Nederland kunnen er tot nu toe niet achterkomen waardoor de karpersterftes worden veroorzaakt.
Van de twee partijen karper die wij in week 24 in probleemwateren hebben gevangen, is de definitieve onderzoeksuitslag nog niet binnen. Bij de sectie zijn weer veel parasieten op de huid en kieuwen gevonden, en in enkele karpers werd de "slaapziekte"-parastiet in het bloed aangetroffen, echter niet in die mate dat het als oorzaak van de sterfte kan worden aangewezen. Bij de laatste berichtgeving (18 juni) waren er nog geen aanwijzingen voor een virusinfectie.
Volgende week gaat er bij de OVB een enquete de deur uit over de karpersterftes, om te proberen meer inzicht in de mogelijke oorzaken te krijgen. De enquete wordt verzonden aan de hengelsportfederaties, die op hun beurt alle aangesloten verenigingen benaderen. Wie had daar twijfels over de goede besteding van het sportvisaktegeld?

Met vriendelijke groeten,

Gerwin Gerlach
Medewerker afd. Advisering Visstandbeheer
Organisatie ter Verbetering van de Binnenvisserij
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

23-06-2004 12:22

Ik niet he.... pas op. :-)

Duidelijk verhaal Gerwin.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Henk Janssen
Berichten: 1249
Lid geworden op: 02-02-2002 01:00

23-07-2004 00:34

Hallo Gerwin,
ik hoop dat de Hengelaarsbond voor Leiden en Omstreken ook een enquete in de bus krijgt.
Ook al zijn wij niet aangesloten bij de NVVS, maar wel in het skp werkzaam zijn.
groet Henk
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

23-07-2004 11:13

Henk,

De termijn van inzending is eigenlijk al gesloten, een telefoontje 030 6058425 (Gerwin Gerlach) naar de OVB en je weet meer.
Doen ze hem vandaag nog op de post in is die na het weekeind weer terug in Nieuwegein.

Een vriendelijke groet,

Peter