het regent en het bliksemt!


Plaats reactie
Guido Paassen
Berichten: 91
Lid geworden op: 13-05-2003 02:00
Locatie: Reeuwijk

07-10-2003 15:25

heren,

gedurende het hele seizoen heb ik met de pen op karper gevist. Meestal gebeurde dit op zicht, bellen, golven, etc.

Echter, met de huidige weersomstandigheden is er van al die zichbare tekenen niets meer te zien. Het enige wat er op zit is om maar een voerplek te maken en die vervolgens af te vissen op goed geluk... Echter, na een kwartier naar een roerloze (afgezien van de golven natuurlijk) pen te hebben gekeken. Krijg ik het toch wel heel erg koud...

wie kent dit probleem en ziet er oplossingen voor?

groet
guido
jurgen munten
Berichten: 1159
Lid geworden op: 25-09-2002 02:00
Locatie: Eygelshoven

07-10-2003 15:42

Ik ken het probleem niet echt maar mij lijkt het raadzaam om de succesvolle zomerstekjes af te struinen. Deze blijken in de winter vaak ook productief.

Tegen de kou helpt alleen maar uit de wind gaan zitten, je dik aankleden en een thermoskan warme drank (of flink alocoholische drank :smile: ).

Verder bedenken dat je thuis op de bank naast het vrouwtje voor de televisie en de open haard onder een fleece deken met een stomende kop warme chocomel ook niks vangt :grin:

groeten,
karperlimbo
Het is een kwestie van geduld.....
Guido Paassen
Berichten: 91
Lid geworden op: 13-05-2003 02:00
Locatie: Reeuwijk

07-10-2003 20:49

Jurgen, je gaat me toch niet vertellen dat jij bij slechts weer. Op een plas (diepte 2 meter) nog enig teken van leven onder water kunt bespeuren. Mijn zomerstekken zijn aan hetzelfde water, maar dan in zijsloten van 0.7 meter diep. Daar is het s'zomers prima observeren en vangen. Maar nu zakt de moed me al in de schoenen als ik dat zwarte water zie.

Toch maar onder een fleece deken op de bank met het vrouwtje!

later
guido
Gebruikersavatar
Bertil Siegers
Berichten: 247
Lid geworden op: 08-02-2002 01:00
Locatie: drenthe

07-10-2003 20:55

Het is inderdaad wat Jurgen zegt uit de wind helpt vaak al stukken, alleen het is altijd zo een geklooi met een paraplu etc.. ik vis zelf altijd vanuit de boot en met deze omstandigheden komt het (te)vaak voor dat ik de omstandigheden onderschat wat de wind aangaat dus relaxed vissen is er niet meer bij :smile: .trek daar nog een truitje...fleecejas...en een parka overheen en over het algemeen is dat goed genoeg on je warm te houden. Parka's hebben van die heerlijke bontcapuchons(wat een woord zeg :eek: ) met bont gevoerd die lekker over je kop gaat. Ik heb ook wel een warmtepak maar dat vind ik van die rotdingen (persoonlijke mening).

Wat het vissen aangaat, ik vind het vissen ook prettig als je de aanbeet aan ziet komen..bubbels..takjes..gebroken golfjes..bewegende lelies..etc, mijn ervaring is momenteel dat ik ze nog steeds op mijn zomer/voorjaarsstekken vang (sommige 40 cm diep :eek: ) ook met dit barre weer, het is wel een goede training, met de pen en golven van 40 cm is toch lastig maar nog steeds activiteit zichtbaar, als je maar weet wat van de wind/golven of van een karper komt, maar dat is niet uit te leggen, dat zie je ... of niet. (als je een niet visser meeneemt gaat het toch ook altijd van..kijk daar zit.. daar sprong..zie je dat?...en ze zien het gewoon niet :???: !

Ik hoop dat je er wat aan hebt

Maar bij deze omstandigheden heeft het pennen ook zeker charme, maar bikkelen is het soms wel :razz: .

Bertil
Koen Workel
Berichten: 1242
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Goor(Twente)

07-10-2003 22:32

Ik moet zeggen dat ik met dit weer niet graag achter me pennetje zit.
Ik vind echt wel dat de charme verloren gaat.
Niet die adrenaline van een aanwezige karper op je stek voelen.

Dan maar statisch vissen, want dat heeft met dit weer zekers zijn voordelen.

Pennen staat bij mij aan de top omdat het zo'n visuele manier van vissen is, dat gaat hierdoor jammergenoeg verloren.

Kom deze week toch bijna niet aan het vissen toe, maar volgende week heb ik vakantie en dan ga ik huilen als het dit weer is.

snikkende groet :wink: ,
Koen
jurgen munten
Berichten: 1159
Lid geworden op: 25-09-2002 02:00
Locatie: Eygelshoven

08-10-2003 08:18

Tja, om met 5 graden het voetbalveld op te gaan is ook niet altijd een pretje, maar dat let mij ook niet om iedere training en wedstrijd weer aanwezig te zijn :smile:

En inderdaad zal het voor de penvisser nu even doorbijten zijn. Ik baal ook dat ik al weken geen activiteit meer aan de oppervlakte zie terwijl ze normaal al gek worden als ik de parkeerplaats op rij.

Trouwens Guido, als je wat voerplekjes met sterk oliehoudend voer aanlegt (hennep met olie) dan vlak je de golven een beetje uit (hier zijn verschillende artikelen over geschreven, onder meer een met foto waar Frank Warwick op een stuk van 10 bij 10 meter met hennep heeft gevoerd. Dit stuk was helemaal kalm terwijl eromheen golven waren, wat het observeren makkelijker maakt). Naarmate het kouder wordt zal er minder gevoerd worden, wat natuurlijk weer minder effect heeft.

Verder zoals gezegd de zomerstekjes proberen en meer op intuitie vissen (waar verwacht je de vis, kuilen, rietkragen etc).

groeten,
karperlimbo
Het is een kwestie van geduld.....
Gebruikersavatar
martijn dekker
Berichten: 383
Lid geworden op: 22-10-2003 02:00
Locatie: Geldermalsen
Contacteer:

22-10-2003 14:07

Hallo guido,

als ik ga penvissen dan vis ik minimaal 1 uur op een voerplek. Een kwartiertje lijkt me aan de korte kant. En dat je het koud krijgt, neem een flessie warme drank of alcoholica mee.

Groetn Martijn
Penvissen.... met geen pen te beschrijven.
Plaats reactie