nachtelijke problemen


Plaats reactie
Guido Paassen
Berichten: 91
Lid geworden op: 13-05-2003 02:00
Locatie: Reeuwijk

02-10-2003 11:49

Mannen,

terugkomen op mijn andere topic, waarbij ik allerlei montageverhalen heb gehoord, wil ik nu even terugkomen op een probleem dat zich vaak voordoet bij het s'nachts vissen. Overdag kunnen je zintuigen goed helpen bij het localiseren van vis. Schuim, golvend oppervlakte, helder water etc....

Echter, waar ik overdag vis zie, is het s'nachts doodstil. Ik heb wel eens geprobeerd om het schuim te horen oplossen (klinkt als een glas cola dat net is ingeschonken), maar meestal hoor ik niets!

Dan sta je dus wel mooi een uur lang naar een doodstille pen te turen! Overdag kies je er sneller voor om te verkassen als je niets ziet....

Heeft iemand een paar tips die ervoor zorgen dat ik ook s'nachts karper kan localiseren?
Onder een lantaarnpaal misschien.....

Of met een zaklamp (lijkt me niet, maar goed)

ik ben benieuwd... gisteren werkelijk geen tikje gehad en dat terwijl er overdag genoeg te zien is!

groeten
guido
Matthijs Raaben
Berichten: 97
Lid geworden op: 04-08-2003 02:00
Locatie: Utrecht

02-10-2003 13:23

je hebt van die watertjes waar het snachts moeilijk vangen is. Maar ik ken ook genoeg watertjes waar je amper kan slapen, omdat de karpers om je oren springen!
Als ze niet springen valt er denk ik weinig aan te doen. Of je moet een voerboot met lampjes het hele water laten uitkammen.

Gewoon blijven vissen. Met de pen moet het strak langs een kantje (overhangend gras, riet) zeker lukken. Daar kan je ook het beste volgen wat er in het water gebeurt. Vooral niet met zaklampen lopen klooien!!

Succes!

Matthijs
Vis en gij zult vangen!!
Matthijs Raaben
Berichten: 97
Lid geworden op: 04-08-2003 02:00
Locatie: Utrecht

02-10-2003 13:30

Die watertjes waar het snachts niet wil lukken zijn meestal de ondiepere beekjes/plasjes omdat het water daar snel afkoelt en de wil om te azen verdwijnt.
Vis en gij zult vangen!!
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

02-10-2003 14:08

Kies sowieso de stekken waar je overdags ook vangt, of vaker vis gevangen en gelocaliseerd hebt, dat scheelt al in tijd.

De beste zintuigen die je kunt gebruiken, zijn je ogen en je oren. Zelfs in het pikkedonker zal je een karper horen springen, en als je maar lang genoeg je ogen laat wennen aan het donker zul je zien dat je ook genoeg ziet op het water. Kleine golfjes kunnen de aanwezigheid van karper al verraden.

mvg
stefan
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

02-10-2003 14:50

Zonder licht is het gewoon erg moeilijk om karper te localisren, vooral als je naar en pen loopt te staren! Je ogen worden dan al erg moe van het lange turen!

Om met licht in het water te schijnen is geen goed idee, springende karpers zal je zeker horen, maar een vis die aan de oppervlakte een mooie 'V' achterlaat zal je waarschijnlijk niet zien!
Probeer de stekken te bevissen waar je vaker succes hebt gehad!
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

02-10-2003 15:47

Marijn,

Het turen naar een pen + breekstaafje in het
donker, kan inderdaad zeer vermoeiend zijn
voor je ogen, ik begin er koppijn van te
krijgen.

Guido,

Ik zou gewoon en paar voerplekjes maken, en
deze per plek een half uur afvissen. Geen be-
weging gezien van de pen, gelijk na een half
uur verkassen naar de volgende stek. Zie je
echter wel wat reactie op je pen, dan zou je
eventueel ook wat langer kunnen blijven zit-
ten dan een half uur.
Dus stel je pen gevoelig af (zinkend), en
houd de pen goed in de gaten. Pennetjes van
1gr draagkracht zijn ideaal als de situatie
het toelaat!
Deze manier van pennen in het donker kan wel
vermoeiend zijn, maar is ozo spannend! :smile:

groetjes Benny
Guido Paassen
Berichten: 91
Lid geworden op: 13-05-2003 02:00
Locatie: Reeuwijk

02-10-2003 22:38

Nou, ik geloof dat het maken van een veelvoud aan kleine voerplekken de beste oplossing gaat bieden..

En een pen die zo licht is als maar kan.. de wind valt s'nachts vaak helemaal weg en door tegen de kant te vissen is het vissen met licht materiaal idd goed mogelijk.

ik ga het weer proberen.
Het water koelt nu snel af met deze koude nachten, levendige sloten zijn hier in de buurt verworden tot oersaaie overigens kraakheldere sloten.

Op naar de plas.. Met de pen op 2 meter diepte vissen... ben benieuwd

bedankt en de groenten
guido
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

02-10-2003 22:47

Guido,

Gebruik wel het kleinste breekstaafje!

groetjes Benny
Gebruikersavatar
Kevin van Etten
Berichten: 1472
Lid geworden op: 05-03-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

03-11-2003 15:59

Guido,
Blijf je heel de nacht door vissen of begin je om een uur of 3 tot in de ochtend?

groetjes kevin :wink:
Plaats reactie