ondiep pennen!!!!!


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Viktor van Ophuizen
Berichten: 1424
Lid geworden op: 16-10-2002 02:00
Locatie: omgeving nijmegen

05-09-2003 23:33

beste mede karperbelagers,

door wat tijd gebrek ben ik de laatste weken weer zwaar aan het pennen met een nog al teleurstelend resultaat.
van de tig aanbeten die ik gehad heb op 1 voerstek heb ik er maar een stuk of 15 kunnen landen,de rest schiet los.
volgesn mij komt dat doordat ik tussen de haak en en mijn eerste loodje zo'n 20 cm lijn houd,het laatste loodje ligt op de uiteraard op de bodem.
nu het water wat ik bevis is op de voerstek 40 cm diep ik voer er elke dag en altijd zit er vis zat.
nu ga ik er elke dag effen zitten +- een uurtje of 2 a 2.5 in die tijd krijg ik meestal een aanbeet of 4 tot uitschieters tot een aanbeet of 8,ik bedoel dan ook een beet met scheef wegtrekkende pen,nu met het aanslaan hangt de vis maar schiet naar een paar seconden weer los.
aan de haak hangt dan meestal een schub wat mij aanduid dat de vis over mijn voerstek heen zwemt dan al niet met zijn buik mijn haakpunt meeneemt wat naar mijn inziens op een normale aanbeet duid.
ik wil dit oplossen niet alleen om weer eens op de foto te kunnen maar ook om de vis niet te verwonden wat ik nu wel dagelijks deels bewust en deels onbewust toch weer doe
heeft iemand hier ook problemen mee ?zoja wat is hier tegen te doen.
ik zoek dan ook naar een oplossing die in de praktijk voor anderen vissers heeft doen resulteren in vis op het droge.
dus gaarne alleen reacties van diegene die ook met dit probleem te maken hebben.
hopend op een goede oplossing.

viktor
Frank Verstraaten
Berichten: 365
Lid geworden op: 10-01-2002 01:00
Locatie: Leiden

06-09-2003 14:39

Viktor
Als er een schub aan de haak zit is het dus een lijnzwemmer en geen normale aanbeet. Als je een vis in de buik haakt schiet de haak veel sneller los, omdat deze niet goed kan inhaken. Lijkt mij overigens ook niet leuk om een vis in de buik te haken en te landen. Het lijkt mij moeilijk op te lossen. Heb je al is geprobeerd om met een staande haak te vissen? Je dobber dus zo afstellen dat deze niet zinkt op het laatste loodje, maar op de haak. Verder zou ik niet te grote haken gebruiken.

Succes, Frank
Gebruikersavatar
jan ververs
Berichten: 390
Lid geworden op: 18-03-2003 01:00
Locatie: Hartje Betuwe

06-09-2003 17:05

Viktor,

kan het soms zijn dat je nu met een vrije haakpunt vist?
Als dit het geval is, moet je eens proberen met zacht aas te vissen, en dit om je haak kneden zodat de haakpunt bedekt is, bijvoorbeeld kattevoer( gemend met havermout)

Groet,

Jan
Gebruikersavatar
Viktor van Ophuizen
Berichten: 1424
Lid geworden op: 16-10-2002 02:00
Locatie: omgeving nijmegen

06-09-2003 17:54

jan...............,inderdaad een miniscuul puntje steekt er uit,nu heb ik met een blokje gekookte pieper aangedaan waar de haakpunt geheel in verdwenen is,maar helaas is het resultaat hetzelfde.
frank................,ik weet dat het een lijn cq grondbuikzwemmers zijn maar het ziet er gewoon uit als een normale aanbeet waardoor ik aansla,dat komt dus omdat je geen verschil ziet tussen die lijnzwemmer en een "goede aanbeet"
ik zal katte voer en en de haak recht onder de dobber proberen.
jullie horen het wel weer.

mvg

viktor
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

06-09-2003 18:15

Viktor,

Probeer het eens met een vrije-lijn........!

groetjes Benny
Guido Paassen
Berichten: 91
Lid geworden op: 13-05-2003 02:00
Locatie: Reeuwijk

07-09-2003 20:45

Benny
effe over die vrije lijn.
bedoel je dan dat je alleen een haak en wat mais bijvoorbeeld op je haak doet. Zie je dan aan je lijn of ie het aas heeft?
Vet je je lijn dan in (om te laten drijven) of leg je je hengel in de steunen met een klein wakertje?

groet
guido
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

07-09-2003 21:56

Guido,

Ik bedoel inderdaad met een haak en alleen
het aas.
Je lijn moet zinken, dus als ie vettig is even vet vrij maken met een zeepsopje. Je
kunt je hengel op 2 steunen leggen met een
licht wakertje, maar je kunt ook je hengel
in de hand houden en dan op de lijn letten,
zodra ie strak loopt sla je aan! De laatste
methode gebruik ik het liefst als ik heel
dicht langs de kant vis op zeer ondiep water,
anders leg ik de hengel op de steunen!

groetjes Benny
Koen Workel
Berichten: 1242
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Goor(Twente)

08-09-2003 13:12

Viktor,
Op deze manier vis ik tijdens de paai omdat je dan ook zoveel lijnzwemmers hebt.

Ik vis dan gewoon met de pen en dan met een flinke bal roggebrood.
Als de vis de bal in z'n bek heeft dan sla je de haak wel door de bal heen, maar heb je met een lijnzwemmer te maken, dan blijft de bal gewoon aan de haak zitten.

Hierdoor haak je de karper bijna niet vals.

vriendelijke groet,
Koen
Plaats reactie