Persoonlijke beste lijnen


roy pluim
Berichten: 186
Lid geworden op: 19-11-2006 22:03
Locatie: zwolle
Contacteer:

19-01-2007 15:42

van de vlemmix gorilla lijn ook sterk
dennis scherjon
Berichten: 421
Lid geworden op: 13-02-2006 10:11

19-01-2007 16:45

"Trabucco" 26/00 nylon heeft een trekkracht van bijna 8 kg!!!
een zeer sterke lijn ,alleen niet zeer slijtvast ,maar dat kan dan ook niet met die diameter.is ook verkrijgbaar in 30/00 dan wel weer zeer slijtvast, is alleen niet overal te koop (wat ik gezien heb).
Gebruikersavatar
Bert Vooijs
Berichten: 1871
Lid geworden op: 22-12-2005 23:41
Locatie: Amsterdam

19-01-2007 16:48

Die 30/00 Trabucco heb ik op mijn zware penhengel zitten. Fantastisch spul. Enorme rek en inderdaad nog niet gebroken!

Bert.
ff v==
Gebruikersavatar
Bas Bakker
Berichten: 1598
Lid geworden op: 08-04-2002 02:00
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

19-01-2007 16:56

Ik heb een python op mijn molen zitten (van PB wel te verstaan)
dennis scherjon
Berichten: 421
Lid geworden op: 13-02-2006 10:11

21-01-2007 08:24

Ik gebruik ook die 30/00 van trabucco voor het betere obstakelwerk heeft me nog niet in de steek gelaten,uiteraard wel in combinatie met een zware hengel.
Gebruikersavatar
Gerard Brondijk
Berichten: 1233
Lid geworden op: 08-07-2006 08:57
Locatie: Friesland
Contacteer:

21-01-2007 09:32

Mijn top 3

1.Shimano tecium

2.Suffix 35/00

3.G-line de cambo

Gerarduz :wink:
KSN
Karel Schipper

23-01-2007 20:00

jo,
zoals al vaker is aangegeven is bij het penvissen belangrijk dat je een beetje subtiel vist. Dus een soepel lijntje die ook nog eens slijtvast is.
Een lijn met een trekkracht van 8 kg. is voor "normale omstandigheden" echt onzin. Trek de penhengel maar eens krom op een unster. ..
Wat mij betreft gebruik ik voor de meeste omstandigheden (niet teveel obstakels) een 1 3/4 stokje met een Maxima lijntje 25/00. Als de combinatie (o.a. hengel/slipafstelling) klopt, zul je zien dat je met deze combinatie de zwaarste vissen kunt vangen.
Tussen de plompen is een ander verhaal. Geen mm. toegeven en je bent verplicht om veel minder subtiel te vissen.
ps. bestaat Platil Strong nog?,was altijd een mooie lijn.
Groet.
Gebruikersavatar
Christian Hummelink
Berichten: 1857
Lid geworden op: 02-10-2005 22:56
Locatie: Zwolle

23-01-2007 22:56

De discussie dyneema/nylon bij het penvissen heb ik al talloze malen gevoerd en de keuze hangt natuurlijk sterk af van de omstandigheden. Ik blijf erbij dat je in plompen/lelievelden (90% van mijn visserij, een beetje mijn core business dus 8) ) met gevlochten lijn veel beter af bent.

Je moet je alleen aanwennnen om de slip niet te vast te zetten voor de veiligheid van de vis. Mijn ervaring is dat gevlochten lijn bij een run meteen achter de bladen wegspringt, dit heeft natuurlijk alles te maken met het ontbreken van rek en hierdoor een directe impuls die van de lijn op het blad waar de lijn eventueel achter komt te zitten. Hierdoor springt de lijn los.

Met nylon is dit niet het geval en komt je lijn in allerlei hoeken te staan waardoor je meer lossers krijgt.

Nog een reden om bij plompen voor gevlochten lijn te kiezen is de volgende. In plompenvelden zwemt een vis zich gemakkelijk vast. Wanneer je nu met nylon vist heb je totaal geen idee wat er onder water gebeurt, en juist dan worden bekken kapotgetrokken(!). Met gevlochten lijn voel je alles. Je hebt de mogelijkheid om de druk ECHT van de lijn te halen (Dit in tegenstelling tot nylon waar er als een vis op enige afstand is altijd spanning op het laatste stuk van de lijn blijft staan, vooral in echt dichte plompen). Vervolgens voel je de vis draaien, en als je dan weer de druk opvoert merk je dat een vis wél langs het knelpunt komt waar hij achter vast zat.

Dit is in vogelvlucht de tactiek die ik bij het drillen tussen plompen gebruik en het legt me geen windeieren.

Natuurlijk is het in open water verstandiger om met nylon te vissen, en over vissen bij obstakels als bruggen en palen hoef ik al helemaal niet te beginnen. De slijtvastheid van nylon en het feit dat je in dit soort situaties vaak moet forceren maakt de keus voor nylon simpel.

Het komt bij mij wel eens voor dat ik met dyneema in de buurt van bruggen vis, ik forceer echter nooit. In negen van de tien gevallen kun je de vis het ruime sop (of nog beter, de planten!) laten kiezen. Mocht hij toch een keer de brug onder willen, dan gaat bij mij meteen de beugel open en haal ik een nat pak. Wat je in ieder geval niet moet doen is de vis de dupe laten worden van de door jouzelf gekozen risicovolle visserij.

Ik hoop dat jullie wat aan deze tips hebben,

Groeten Christian
Penvissen, omdat een wegzakker een mooie opsteker kan zijn!
http://www.karperbeheer.nl, word lid van de BVK!
Gebruikersavatar
dayo steenkist
Berichten: 1523
Lid geworden op: 21-06-2006 14:06
Locatie: haarlem

09-02-2007 16:48

net ff nieuw nylon gekocht
scheind goed lijn te zijn
nou maar ff zelf testen
gaat om dit lijn
Afbeelding
grilla lijn
had er een vissers een 30 ponder mee zien vangen
heb van hem een geheime techniek geleerd.
die heel goed vangt 8)
Gebruikersavatar
Kevin van Etten
Berichten: 1472
Lid geworden op: 05-03-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

09-02-2007 18:25

succes jongen!!
Luke Peters
Berichten: 517
Lid geworden op: 22-06-2006 15:24
Locatie: Limburg
Contacteer:

11-02-2007 11:20

Kevin van Etten schreef:Hoi beste penvissers,
ik viste vroeger altijd met maxima maar daar ben ik van afgestapt ben toen overgegaan naar silstar taqtiq lijn maar deze wordt jammer genoeg niet meer gemaakt WAS EEN PRIMA LIJN. Nu vis ik met 20/00 G-line van gamakatsu dit is voor een lage diameter een zeer sterke lijn en ik wil ook niks anders meer! vis er zelfs mee op zwaar begroeid water en heb geen lijn breuk of beschadigingen gehad :razz: hopenlijk blijft het zo

groeten
kevin


Ik vis ook met de G-Line 20/00, geen lijnbreuk op gehad!(zit al bijna 1 jaar op m'n spoel) En ook nog eens zeer goedkoop.. Toplijntje :D
Ga maar weer eens een nieuwe klosje halen bij de hengelsportzaak...
mvg,
Luke
Gebruikersavatar
klaas Sipma
Berichten: 156
Lid geworden op: 25-12-2005 15:51

05-03-2007 13:56

Ik had dit jaar berkley firleline crystal op de spoel gezet, eerst had ik er gewone fireline smoke op zitten.
Deze nieuwe (revolutionare lijn) is gewoon...
PURE BAGGER :evil: :evil: :evil:

De slijtvastheid is nul komma nul en de sterkte word te zwaar overdreven, goed ik hou er rekening mee maar dit is echt slechte lijn.

Mischien nog wel iets om te gebruiken wanneer je vist op brasem of voorn ofzo...
Verder ben ik wel een dyneema karpervisser, het ligt er wel een beetje de omgeving
veel wier is dyneema en weinig wier of voor het kanje word echt wel nylon, dan werkt het nylon in je voordeel
jo ooms
Berichten: 1
Lid geworden op: 20-04-2007 16:55
Locatie: Lille België

20-04-2007 17:08

ik ben nog steeds op zoek naar een goede 0,25 mm

Op mijn zware 2 LBS penhengel vis ik met berkley Big game 0,30 transparant. Echt een zeer goede lijn: Diameter klopt, veel rek, trekt effectief 6 kgs.

Nu kocht ik onlangs de Trilene XL 0,24 voor op de 1,25 lbs. De soepelste lijn die ik ooit gezien heb. Er valt alleen niet mee te vissen want die breekt op minder dan 3 kg ipv 5,5 zoals etiket.
Klachtenmail gestuurd naar Berkley. Ik kreeg een nieuw spoel Trilene Maxx 0,25 5,7 KG. Even nagemeten: echte diameter 0,27-0,28 trekkracht net 4kg. Dat is te weinig verschil met Big game.

Tot op vandaag ben ik op zoek naar een echte 0,25 met 4KG echte trekkracht en zo soepel mogelijk.

Welke van de hier boven genoemde merken heeft een correcte diamter? (de Maxima al zeker niet)?
Rob Verburgt
Berichten: 30
Lid geworden op: 25-03-2006 20:54
Locatie: Haarlem

21-04-2007 18:44

Gebruik eens K2 Specimen van Shakespeare.
Ik heb het zelf nog maar net hoor maar de resultaten na vier 20+ ponds karpers zijn wat mij betreft zeer goed.
Bij deze lijn (25/00) wordt beweerd dat het een trekkracht heeft van 5.4 kg.
De rek is van deze lijn is volgens mij het geheim van de sterkte die het heeft.
Vorige week bleef de lijn het goed houden op een diepe plek onder de kant bij een eerder genoemde 20 ponder welke mij voor het eerst in mijn vissers bestaan ruim 25 minuten aan het drillen heeft gehouden.
Tijdens de dril voelde ik mij steeds zekerder worden over deze lijn.
Enigste nadeel vond ik dat ik na de dril een meter of tien lijn moest vervangen omdat het helemaal gekinkt was door de kracht die er op uit was geoefend.
Maar ik vind dat geen probleem eerlijk gezegd.
Trilene heeft dit echter vaak ook na een extreme belasting.
Gebruikersavatar
dayo steenkist
Berichten: 1523
Lid geworden op: 21-06-2006 14:06
Locatie: haarlem

21-04-2007 21:41

klaas Sipma schreef:Ik had dit jaar berkley firleline crystal op de spoel gezet, eerst had ik er gewone fireline smoke op zitten.
Deze nieuwe (revolutionare lijn) is gewoon...
PURE BAGGER :evil: :evil: :evil:

De slijtvastheid is nul komma nul en de sterkte word te zwaar overdreven, goed ik hou er rekening mee maar dit is echt slechte lijn.

Mischien nog wel iets om te gebruiken wanneer je vist op brasem of voorn ofzo...
Verder ben ik wel een dyneema karpervisser, het ligt er wel een beetje de omgeving
veel wier is dyneema en weinig wier of voor het kanje word echt wel nylon, dan werkt het nylon in je voordeel


ik hier de zelfde ervaring

hardstikke stug
niet goed slijtvast
en zo onzichtbaar is het niet
en ook slap jah

heb het na een paar keer vissen weg gegooit

en weer powerpro laten opspoelen

allen ff voor de duidelijk heid

ik gebruikte het niet voor op karper
Gebruikersavatar
Wouter Vennekens
Berichten: 804
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: As (B)

22-04-2007 11:02

jo ooms schreef:ik ben nog steeds op zoek naar een goede 0,25 mm

Op mijn zware 2 LBS penhengel vis ik met berkley Big game 0,30 transparant. Echt een zeer goede lijn: Diameter klopt, veel rek, trekt effectief 6 kgs.

Nu kocht ik onlangs de Trilene XL 0,24 voor op de 1,25 lbs. De soepelste lijn die ik ooit gezien heb. Er valt alleen niet mee te vissen want die breekt op minder dan 3 kg ipv 5,5 zoals etiket.
Klachtenmail gestuurd naar Berkley. Ik kreeg een nieuw spoel Trilene Maxx 0,25 5,7 KG. Even nagemeten: echte diameter 0,27-0,28 trekkracht net 4kg. Dat is te weinig verschil met Big game.

Tot op vandaag ben ik op zoek naar een echte 0,25 met 4KG echte trekkracht en zo soepel mogelijk.

Welke van de hier boven genoemde merken heeft een correcte diamter? (de Maxima al zeker niet)?


Jo, probeer eens Drennan Super Strength, 26/00 5,5kg
ik heb em er ook opliggen en goede ervaring mee (behalve dan daarnet lijnbreuk gehad maar dat was de eerste keer in een jaar, lijn was nog beschadigd van vorige keer volgens mij )
Dave Lane gebruikt em ook voor het oppervlaktevissen hehe.
Gebruikersavatar
dayo steenkist
Berichten: 1523
Lid geworden op: 21-06-2006 14:06
Locatie: haarlem

22-04-2007 12:11

heb trouwens nu weer een andere gorilla lijn en bevallen me heel goed

genoeg rek niet te veel niet te weinig en kinkt niet zo snel gelukkig
Chi Fai Man
Berichten: 667
Lid geworden op: 29-11-2002 01:00
Locatie: Purmerend(N-H)

22-04-2007 21:01

Is er iemand die weet of de Sylcast Sorrel(bruin) nog steeds verkrijgbaar is in NL? Dat was ook een betrouwbaar nylon.
Het verzamelen van karper/hengelsportboeken kan een erg kostbare hobby zijn. Vraag het maar aan ondergetekende.
Gebruikersavatar
Luc belterman
Berichten: 310
Lid geworden op: 26-02-2007 22:57

22-04-2007 22:19

dayo steenkist schreef:net ff nieuw nylon gekocht
scheind goed lijn te zijn
nou maar ff zelf testen
gaat om dit lijn
Afbeelding
grilla lijn
had er een vissers een 30 ponder mee zien vangen
heb van hem een geheime techniek geleerd.
die heel goed vangt 8)


wat heeft dat met een 30 ponder te maken dan? een visje van 20 pond kan toch wel meer trekkracht hebben dan een 30ger, dit is is mijn ogen zo , maar goed ik had eerst fox steel camo of hoe dan ook echt een tering lijn die raad ik echt niemand aan nu vis ik met shimano technium dit vind ik echter super lijn! :)

mvg luc!
ie-j mot neet sprekken ie-j mot visken.
Gebruikersavatar
dayo steenkist
Berichten: 1523
Lid geworden op: 21-06-2006 14:06
Locatie: haarlem

23-04-2007 07:56

dat zeg ik toch niet :roll:

of beter lezen of je begreep me niet :roll:
Arjan van Dijk
Berichten: 133
Lid geworden op: 27-06-2006 16:06

24-04-2007 16:01

Ik snap eg niet dat mensen kunnen en willen vissen met gevlochten lijnen. Zoals eerder vermeld, gebruik vooral deze lijn als je de bek van de karper verrot wil trekken. Ik las tevens over het vissen nabij opstakels zoals plompen dat dit dus beter zal gaan met gevlochten lijnen als met nylon... Mmmm et zal wel, probeer jij maar eens een karper op volle vaart te stoppen op 5 meter lijn vanaf je topoog.. Hele vent als je dat wel lukt met dynema ipv nylon. Miss dat et je wel lukt met een testcurve van 3 lbs en een vrot getrokken bek als gevolg.

Doe mij maar een nylon lijn, een aanrader is G-line van Gamakatsu. Prima lijn met niet te veel en zeker niet te weinig rek, iets wat balangrijk is om de stoten van de vis op te kunnen vangen.

Even nadenken aub, we zitten hier in de penvis rubriek en niet in de statische "vishoek". Maja miss dat iemand anders er anders over denkt, ieder zijn mening en ik heb jullie nu de mijne gegeven.
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

25-04-2007 07:58

Ervaringsdeskundige of theoreticus?
Gebruikersavatar
dayo steenkist
Berichten: 1523
Lid geworden op: 21-06-2006 14:06
Locatie: haarlem

25-04-2007 08:00

me lijn is naar de klote na een vis van 10 min drillen

heb nu triline van berkley ff kijke of dat bevalt :wink:
Gebruikersavatar
Dylan Smits
Berichten: 391
Lid geworden op: 17-06-2006 22:09
Locatie: Sliedrecht

25-04-2007 10:17

Gister een D-A-M Imperial Carp 26/00 lijntje gekocht, kijken of het wat is.

Gr,
Dylan
Afbeelding
Arjan van Dijk
Berichten: 133
Lid geworden op: 27-06-2006 16:06

25-04-2007 22:23

Laten we zeggen ervaring in de loop der jaren Mark. De theorie wil nog wel eens van de praktijk afwijken, misschien dat er mensen graag dingen overnemen en beweren die ze op advertenties lezen of van vertenwoordigers horen. Maargoed, zoals ik al zei, ieder zijn mening...

Groeten Arjan.