Wanneer eigenlijk welke dobber...


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mike Verhoeff
Berichten: 752
Lid geworden op: 10-02-2004 12:09
Locatie: Nederland

27-02-2018 12:12

Er zijn eigenlijk tal van karperdobbers verkrijgbaar, maar wanneer zet je nou eigenlijk welke dobber in,
bij welke omstandigheden; een drijflichaam bovenin, een drijflichaam onderin, een drijflichaam in het midden, en wanneer een peacock dobber?

Afbeelding
Gebruikersavatar
Andries Hoekstra
Berichten: 934
Lid geworden op: 08-10-2009 19:23

28-02-2018 19:04

Persoonlijke voorkeur speelt mee. Wind op of trek in het water kunnen je doen kiezen voor een andere dobber, bij trek is een laag drijflichaam onhandig, gaat sneller scheef staan volgens mij.

ik let zelf vooral op gewicht (zo licht mogelijk, liefste niet meer dan 0.6gram maar als het kan 0.3 gram) en zichtbaarheid (contrasterende antenne kleur).
Als er veel stroming staat gebruik ik zwaardere pennen maar boven de 1 gram kom ik eigenlijk nooit.

gr Andries
Gebruikersavatar
Eddy Roelans
Berichten: 310
Lid geworden op: 30-08-2006 14:41

02-03-2018 23:15

Zoals Andries al zei, een dobber waarvan het drijflichaam onderaan is geplaatst, is niet geschikt voor het vissen in stromend water. Daarvoor kan je beter een dobbertje gebruiken waarvan het drijflichaam hoog geplaatst is. Bij veel wind vind ik een dobber met een laag geplaatst drijflichaam ideaal. Onder normale omstandigheden vind ik een dobbertje waarbij het drijflichaam net iets onder het midden staat de beste keuze. Is ieder zijn persoonlijke voorkeur natuurlijk.
Neem ook eens een kijkje op mijn blog over het bouwen van pennetjes.

Blog: http://zelfdobbertjesbouwen.blogspot.nl/
Gebruikersavatar
Sebastian Huvenaars
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18-02-2005 16:02
Locatie: Eindhoven

18-03-2018 23:02

Paar puntjes die ik in overweging neem wanneer ik dobbertjes maak/gebruik:

Hoe langer hoe beter. Mits de waterdiepte het toelaat. Hoe langer de antenne des te beter je de diepteverschillen op je stek kunt opvangen zonder vaak opnieuw te hoeven werpen.

Zit je op enkele decimeters water dan kan een ver onderwater stekende pen de vissen afschrikken, hier is een kort dobbertje geschikter.

Ik probeer ook zo licht mogelijk te vissen. Je inworp is minder verstorend en de omhoog staande lijn minder strak gespannen op een licht dobbertje. Qua weerstand bij aasopname zou het, wanneer je je pen netjes uitlood, geen verschil moeten maken.

Staat er een beetje stroming op het water dan helpt extra drijfvermogen je pen boven water te houden. Wordt je dobber langzaam onder getrokken dan vis je te licht. Het helpt ook om de lijn tussen hengeltop en dobber zo kort mogelijk te houden, dit vermindert de weerstand tussen lijn en water.

Zelf hou ik wel van een stabiel pennetje, daarom kies ik er meestal voor het drijflichaam rond de midden of iets daarboven op de antenne te houden. Een pen met het drijfvermogen op de onderste helft van de pen is wat beweeglijker, bij activiteit op de stek bijvoorbeeld. Dit is soms fijn en soms storend, hangt een beetje van de omstandigheden en je voorkeur af.

Een dunne antenne zorgt voor weinig weerstand in het water en minder grip van de oppervlaktespanning.

Bij kabbel is een lange antenne fijn omdat het drijflichaam zich onder de deining bevind. Dit houdt de pen rustig wat je beetregistratie verbeterd. Ook beperk je een dansende aas aanbieding of loodje op de bodem.

Fluo-oranje is beter zichtbaar bij goed licht. Fluo-geel blijf je langer zien in de schemering.

Een peacock dobber is, buiten dat ze er vaak gaaf uit zien, mooi omdat hij natuurlijk oogt. Het zal niet de eerste keer zijn dat een karper mijn pen inspecteert om daarna rustig weg te zwemmen.
Plaats reactie