Penvisdag verslag van de GHV


Plaats reactie
Gebruikersavatar
ben scholten
Berichten: 3191
Lid geworden op: 10-02-2007 19:29
Locatie: den haag

26-04-2016 13:38

Afbeelding


Afgelopen zondag 24 april was het weer tijd voor de jaarlijkse penvisdag. Met trots kijk ik terug op deze dag, want we mogen het best een succes noemen. Waar er 10 jaar geleden een handjevol vissers meededen, moest er nu zelfs een stop op de aanmeldingen worden gezet. Het te bevissen gebied dit jaar was het stadsdeel Ypenburg.

Ypenburg is rijk aan wateren en is erg ruim, maar om het leuk voor iedereen te houden werd de limiet op 30 deelnemers gezet. Iets wat ik nooit had gedacht nodig te hebben. Hierdoor werd ik wel genoodzaakt na te vragen of men serieus was met hun aanmelding, omdat er nog meer aanmeldingen kwamen en het niet leuk is mensen teleur te stellen. Helaas kwamen er de dag ervoor een aantal afmeldingen, maar ze waren wel zo netjes om zich af te melden. Ik heb op het laatste moment nog contact gezocht met de “reservelijst” , maar dat was te kort dag.

Je houd er altijd rekening mee en vooral met het slechte weer, maar toch is het altijd vervelend als er mensen niet op komen dagen terwijl ze hadden toegezegd aanwezig te zijn en er zelfs een vergunning voor ze was geregeld.

De penvisdag was van 07:00 tot 14:00. Verzamelen op de parkeerplaats van winkelcentrum Ypenburg was een goede keus, want iedereen wist het makkelijk te vinden. Toen ik aankwam waren de eerste deelnemers al present. Voor de gelegenheid had ik 2 Haagse kakkers meegenomen (dat is een soort cake) om zo de deelnemers wat extra energie te geven. Na het afvinken op de presentielijst telde ik maar liefst 28 deelnemers van jong tot oud die allemaal stonden te trappelen om te beginnen.

Afbeelding

Om 07:00 vroeg ik even de aandacht en deed ik het welkomstwoord. De regels waren duidelijk en verdere vragen waren er niet. Echt regels waren er ook niet. Dezelfde regels als in je vispas met 1 toevoeging. Onthaakmat verplicht. Verder vertelde ik dat men om 14:00 hier weer op de parkeerplaats kon verzamelen, dat dit niet verplicht was, maar als je karper gevangen had ik dit wel aanraadde.

Hierna ging ieder zijn weg. Ikzelf ging vandaag op pad met Raymond Vollebregt. We hadden eerder die ochtend al wat stekken aangevoerd en ook wij hadden zin om te starten. Na een aantal stekken te hebben gehad ving ik tegen een rietkraag een mooie oude zeelt.
Afbeelding
Later op de dag ving Raymond op exact dezelfde plek nog een zeelt. Tussendoor checkte ik mijn berichten om te zien of iemand al wat gevangen had. Je kent dat wel. Minutenlang staar je naar je dobber en net als je even wegkijkt zie je in je ooghoek je lijn strak lopen. Te laat. Helaas, maar een lach kon ik niet onderdrukken. Ik zat net het bericht van Rob van Steenwijk te lezen, die een snoek had gevangen met een tijgernootje. Er word in ieder geval gevangen 

Afbeelding

De weersvoorspellingen waren niet echt goed, zeg maar gewoon heel slecht voor vandaag. Meerdere keren verschenen er wolken aan de horizon die niet veel goeds voorspelde en die voorspellingen kwamen dan ook uit. Hagel, natte sneeuw en regen, vergezeld met een harde koude wind.

Afbeelding

Toch kon ons dat niet deren en hadden we het naar ons zin. Time flies when your having fun en de dag liep alweer tegen het einde. Helaas was het ons niet gelukt een karper te vangen. Via de whats app had ik wel al van 2 vangsten gehoord, maar was toch wel erg benieuwd naar het totaal plaatje.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De meeste deelnemers waren om 14:00 weer aanwezig op de parkeerplaats en al gauw werd duidelijk dat er toch wel goed gevangen was. Ton van der Spiegel had een budget beschikbaar gesteld en die werd omgezet in de vorm van cadeaubonnen van respectievelijk Paddy Hengelsport uit Voorburg en de Sportvisser uit Den Haag. Ik was druk bezig met de vangsten noteren toen ik op de hoogte werd gebracht dat er nog iemand onderweg was, omdat hij vlak voor het einde van de dag nog bezig was met het fotograferen van een zojuist gevangen karper en wat voor 1. Die iemand was Eric Granadino die een spiegelkarper had gevangen van 32 pond en maar liefst 90 cm. Alsof dat nog niet genoeg was ving hij eerder die dag een mooie schub van in de 80 cm en zijn zoon volgt in zijn vaders voetstappen en ving ook nog een schubkarper.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Zowel Eric als Angelo kregen een cadeaubon, maar er was 1 iemand die het nog beter had gedaan. Hans Eshuis had maar liefst 5 karpers kunnen vangen deze dag. De figuurlijke kroning van de de dag ging terecht naar Hans en ook hij ontving een cadeaubon van Paddy wat wel inhoud dat Hans nogmaals richting het haagje moet tuffen.

Afbeelding

Als derde kwam Remco de Lange aka seend, door de bocht. Remco had 2 karpers weten te vangen waaronder een spiegel ghostkoi. Ook Remco was blij verrast met de cadeaubon.

Afbeelding

Afbeelding

Paul Verwoerd en Chris van de Loosdrecht vormde deze dag een dynamisch duo en beide was het gelukt een schubkarper te vangen. Paul en Chris kregen ook een cadeaubon.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Eerder op de dag kreeg ik een bericht van Ricardo Schroder met daarin een foto van een gevangen brasem. We maakten er wat grapjes over, maar Ricardo heeft zijn eer gered met deze mooie schubkarper. Ricardo hoeft niet ver te reizen om zijn cadeaubon van de Sportvisser uit te geven.

Afbeelding

Last but not least hebben we nog een Ricardo (van den Berg) die een karper wist te verleiden. Helaas kon hij vanwege werk verplichtingen, niet aanwezig om de bon in ontvangst te nemen.

(foto volgt nog)

Met een totaal van 14 gevangen karpers kunnen we terugkijken op een meer dan geslaagde dag. Niet alleen de vangsten, maar ook de gezelligheid onderling en het respect naar elkaar toe maakte deze dag meer dan goed.

Bij deze wil ik de deelnemers nogmaals bedanken voor het meedoen, de GHV en dan met name Ton van der Spiegel bedanken dat ik deze dag mag organiseren en hopelijk zie ik jullie volgend jaar allemaal weer.

Ben Scholten.
Vis is vis
Gebruikersavatar
Paul Filius
Berichten: 182
Lid geworden op: 29-11-2015 20:13
Locatie: Goes
Contacteer:

26-04-2016 21:47

Mooi verslag ben! en zeker een aantal mooie vissen gevangen. Jammer dat het niet zulk mooi weer maar je kan niet alles hebben. K ga zeker proberen er volgend jaar bij te zijn
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

26-04-2016 21:58

Bedankt voor de mooie (nou ja) dag. Helaas niets gevangen, maar dat hoort erbij.
Ik probeer een volgende keer er weer bij te zijn.

Mooi verhaal en felicitaties aan de vangers (mooie vissen), en tot gauw ziens, hoop ik.

Grtz

Frenk
Gebruikersavatar
ben scholten
Berichten: 3191
Lid geworden op: 10-02-2007 19:29
Locatie: den haag

27-04-2016 00:41

Bedankt Frenk :D

Hier nog de ontbrekende foto van Ricardo van den Berg

Afbeelding
Vis is vis
Gebruikersavatar
Edwin van Gemeren
Berichten: 417
Lid geworden op: 06-05-2012 23:04
Locatie: Boskoop

28-04-2016 11:21

Helaas niks gevangen maar heb tussen de buitjes door heerlijk gevist.
Volgend jaar probeer ik er weer bij te zijn en iets eerder aan te melden. Gelukkig kon ik nog mee omdat er iemand wel zo beleefd was om zich af te melden. De mooi weer vissers die(zonder goede reden) zonder afmelding thuisbleven zou ik volgend jaar uitsluiten maar dat ben ik...
Top geregeld Ben!
Take nothing but memories, leave nothing but footprints

Fish come in 3 sizes: small, medium, and the one that got away
Plaats reactie