PenVissen op Karper


Plaats reactie
Jeroen Roos
Berichten: 78
Lid geworden op: 16-07-2003 02:00
Locatie: Almere(Parkwijk)

18-07-2003 06:12

Mensen ik ga zaterdag voor het eerst penvissen op karper in de lage vaart in almere er zijn daar tegen de kant veel rietkragen.Ik ga daar rond 05:30 vissen.
Ik ga vissen met zoete mais..en denk dat ik een paar meter voor de rietkraag ga vissen

Ik ga dus vissen met de werphengel met een engelse pen,,,is het handig om net voor ik mijn hengel optuig wat mail neer te strooien paar meter voor het riet 2handjes of zo?

En nog een vraagje over het uitloden:

Ik doe meestal zo uitloden dat de dobber langzaam zingt en dan steeds verder omhoogschuiven tot er een centimeter zichtbaar is en zo laat ik hem of moet ik na het uitloden een loodje eraf halen?
En wat kan ik doen tegen stroming/wind want mijn dobber mag niet afdrijven...en me lijn drijft vaak ook is dat een punt?

Ik hoor het wel van julie
Jeroen van den Berg
Berichten: 93
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Vuren

18-07-2003 09:51

Jeroen,

Inderdaad ik zou zodra je aankomt eerst even een paar handjes mais in het water gooien.
Beter nog is eerst een stuk of 3 van deze plekjes te maken en dan af te vissen.
Op de eerste blijf ik dan meestal wat langer zitten om zo de andere ook eerst even wat rust te gunnen.

Ik zou trouwens zo dicht mogelijk tegen de rietkraag aanvissen(liefst er tegenaan) mits er nog voldoende water staat. Ik zou iniedergeval zorgen dat je minimaal in een halve meter water vist. Belangrijk is trouwens ook zo stil mogelijk te zijn aangezien je dichtbij en ondiep vist.

Wat het uitloden betreft zou ik inderdaad kiezen voor een (Langzaam)zinkend uitgelode pen. Dit betekent dat het onderste loodje op de bodem ligt en zo als een soort anker fungeert. Gebruik wel een pennetje van minimaal 1 gram drijfvermogen.

Doe je dit niet dan zal je pen contstant aan de wandel gaan. Zinkend uitloden dus.
Drijvende lijn en wind is vaak een probleem als je je pen op zijn plek wilt houden.

Wat je moet doen is iets voorbij je plek ingooien, even wachten tot je aas gezonken is en dan met je top onder water kort en snel een stuk lijn op je molen draaien. Doe je dit goed dan zal je lijn onder water getrokken worden en zo niet meer in een bocht gaan hangen.

Als je nog last blijft houden wil het ook helpen als je je hengel zo neerlegt dat je top net onder water is.

Hoop dat je hier wat aan hebt.
Succes morgen!!

Jeroen
Gebruikersavatar
Kevin van Etten
Berichten: 1472
Lid geworden op: 05-03-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

18-07-2003 10:39

Jeroen Roos,

Ik zou net wat de Andere Jeroen zegt als je aan komt een paar handjes voeren wat ik beste vind is niet alles op een hoop gooien maar lekker versprijd tegen de rietkraag laat de karper maar lekker zoeken!!! :grin: ik vind het beter dat steeds voeren op een hoop!!!

Wind ja dat vind ik de grootste ergenis van het penvissen wat ik altijd doe is gewoonde lijn onder water laten lopen zo heb je er niet zo veel last van marja als het water stroom dat is dat ook niet alles.

Probeer als het kan zo licht mogenlijk te vissen dus geen 30 a 35/00 op open water wel tegen opstakels dan kun je het wel gebruiken.

trek geen opvallende kleren aan omdat de karper alles wat er op de kant kan waarnemen dus neem zo camoflerend mogenlijke kleren mee.

wat als de doods is is staan ga zeker niet staan aan de waterkant dat valt zeer goed op en zal de karper als hij het niet leuk vind :razz: eruit naaien (ff plat gezegt)

als je aan deze dingen en de puntjes van Jeroen houd dan moet het zeker wel lukken zaterdag

groeten en heel veel succes
kevin

PS: Laat even weten hoe alles gegaan is?
Jeroen Roos
Berichten: 78
Lid geworden op: 16-07-2003 02:00
Locatie: Almere(Parkwijk)

18-07-2003 16:48

Nog een laatste vraag ik moet dus me dobber zo uitloaden dat ie langzaam ondergaat en dan omhoog schuiven tot ik een puntje zie dus das wel scherp vissen he?
En hoeveel mais moet ik aan mijn haak doen en moet ik mijn haak verbergen of mag je die zien?

Bedankt weer
Jeroen van den Berg
Berichten: 93
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Vuren

18-07-2003 17:09

Jeroen, inderdaad uitloden tot hij (zo langzaam mogelijk) zinkt

Dan stuitje omhoogschuiven tot je pen weer boven komt. Je moet zelf maar kijken hoe hoog je hem afsteld i.v.m. golven en wind.

De hoeveelheid mais:

Meestal prik ik zo'n drie korrels op mijn haak en laat ik de haakpunt er niet doorsteken. Of het echt uitmaakt betwijfel ik...

Mocht je veel beet krijgen van witvis wil het nog wel eens helpen 1 korreltje op de haakpunt te prikken.

Wel ff doorgeven hou het gegaan is trouwens he,

stop nu met 'werken' en ga naar huis dus ik lees het maandag wel
Plaats reactie