Nogmaals: penmolens?


Herman van Oosten
Berichten: 3
Lid geworden op: 29-06-2003 02:00
Locatie: Wageningen

14-07-2003 20:07

Hoi,

Ik ben nieuw op dit forum en ook bij de karpervisserij. Heb jarenlang 'gewoon' met de vaste stok gevist en wil nu (eindelijk!) gaan karperen en wel met de pen! Ik weet dat er al eerdere mailings zijn geweest over penkarperen, maar kan iemand me misschien vertellen, ivm bescheiden budget, of er ook bijzonder goede penmolens zijn, misschien van een jaar of wat oud, van rond de 50-60 euro? Hoeft echt niet t nieuwste model te zijn! Ben door de bomen t bos een beetje uit het zicht verloren!

Alvast dank!

Groet,

Herman.
Herman van Oosten
Berichten: 3
Lid geworden op: 29-06-2003 02:00
Locatie: Wageningen

14-07-2003 20:22

Hey Ronnie!

Dank voor je snelle tip! Is deze molen nog te krijgen? Net meteen op marktplaats.nl gekeken en k zag dat ze veel gevraagd worden -maar veel minder aangeboden worden helaas!

Herman.
rick schoonaard
Berichten: 549
Lid geworden op: 23-05-2003 02:00
Locatie: amersfoort
Contacteer:

15-07-2003 01:22

probeer een molen van Penn te pakken te krijgen nee dit is geen gientje heb er zelf ook een geen flouw idee wat voor model het is maar de spoel en slinger zijn goudkleurig (messing??) deze werkt echt goed allen denk ik dat deze molen aardig prijzig is ik gebruik ook wel eens een gewone spin molen van shimano werken uitstekend en zijn zelfs nieuw nog te betalen en ik zou het zo wie zo bij het duurdere segment molens houden de kwaliteit is echt beduidend beter merken zoals shimano,daiwa,penn,zebco,mitchell(dure modelen)

groet rick
Tom de Haas
Berichten: 124
Lid geworden op: 25-05-2002 02:00
Locatie: Hoofddorp

15-07-2003 10:22

Ik gebruik een molen van het merk OKUMA kwaliteit is super alleen de prijs is lager. Er wordt zelfs gezegd dat het op het niveau van shimano ligt. Meen me te herinneren dat ie 65€ kosten of daaromtrent.

De slip van deze molen is zeer scherp in te stellen en loopt ook vloeiend af zonder te horten en te stoten.

Misschien dat dit je een beetje helpt.
Succes met je zoektocht.
Ik was vroeg schitzofreen maar nu gaat het weer goed met ons!!!
Gebruikersavatar
michel kemp
Berichten: 622
Lid geworden op: 27-05-2003 02:00
Locatie: zoetermeer

15-07-2003 20:00

Beste Herman probeer een Penn 440 SS of een grotermodel te pakken te krijgen...
Geloof me je zal er geen spijt van krijgen...

Mvg Michel.
Tight Lines......
Canada where carping is catching!!!!!!!
Gebruikersavatar
Theo Smids
Berichten: 177
Lid geworden op: 26-07-2002 02:00
Locatie: Arnhem
Contacteer:

15-07-2003 21:42

Herman,

Idd de Penn 450ss of de 550ss zijn perfecte molens, niet alleen om te penvissen trouwens.
Ik heb er zelf ook drie (450ss) gehad, maar ik heb ze een tijdje terug verkocht :sad:
Soms heb je wel ergens spijt van, maar goed.
Hieronder nog een link, worden er twee aangeboden. Ik weet echter niet of ze nog te koop zijn.
Eventueel wil ik er ook nog wel een kopen, tegen een redelijke prijs.
<!-- BBCode auto-link start --><a href="http://www.marktplaats.nl/markt/watersport/hengelsport/19962.htm?zoek=penn" target="_blank" class=bericht>http://www.marktplaats.nl/markt/watersport/hengelsport/19962.htm?zoek=penn</a><!-- BBCode auto-link end -->

Gr Teejoo
Fishing, an excuse for being there
Gebruikersavatar
Dennis van den Bogaert
Berichten: 4400
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

15-07-2003 22:14

Bij die twee op marktplaats is er eentje waar een tandwiel in vervangen moet worden,de ander schijnt wel in goede staat te zijn.
Ikzelf heb evt nog wel een 430ss in mooie staat te koop,ook het doosje zit er nog bij.
mvrgr Dennis
ps hier evt. een fotootje:
<!-- BBCode auto-link start --><a href="http://home.wanadoo.nl/kkkarp/img7.jpg" target="_blank" class=bericht>http://home.wanadoo.nl/kkkarp/img7.jpg</a><!-- BBCode auto-link end -->
_________________
BETER GOED 2DEHANDS DAN NIEUWE BAGGERZOOI !

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Dennis van den Bogaert op 2003-07-15 22:22 ]</font>
Humphrey Paap
Berichten: 198
Lid geworden op: 03-07-2002 02:00

15-07-2003 22:27

Herman,

Een alternatief dat nog niet is genoemd: de aanschaf van een werpreel. Tegenwoordige kan je goede reeltjes (onder andere ABU) aanschaffen voor ongeveer 75 Euro. Je hebt dan een instrument met een zeer goede slip. Nadeel is wel dat reeltjes zich niet goed lenen voor het maken van worpen met geringe gewichten zoals we gebruiken bij het penvissen. Is het echter niet nodig om het aas uit te gooien, dan zul je veel plezier kunnen beleven aan een reeltje.

Succes met je keuze,

Humphrey
Gebruikersavatar
joachim stelma
Berichten: 434
Lid geworden op: 09-02-2003 01:00
Locatie: Leiden
Contacteer:

15-07-2003 22:44

Ik zou gewoon de Ultimate The Dream 060 nemen. Die gebruik ik ook en bevalt me prima. Hij heeft 7 kogellagers en een goeie slip. 58 euro. Voor het penvissen heb je toch geen baitrunner nodig en je bent veel goedkoper uit. Helemaal vergeleken met een shimano.

_________________
Als je met beide benen op de grond staat, kom je geen stap verder!!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: joachim stelma op 2003-07-15 22:47 ]</font>
Herman van Oosten
Berichten: 3
Lid geworden op: 29-06-2003 02:00
Locatie: Wageningen

16-07-2003 12:18

Hey!

Wow! Allereerst hartelijk dank voor al jullie reacties, denk dat ik nu wel ongeveer weet wat er zoal gebruikt wordt in Nederland, en wat goede molens zijn! Nu is er nog een probleem, en dat zijn mijn persoonlijke financien! Tijd om langs de uitzendbureaux te gaan :wink:

Herman.
Gebruikersavatar
Kevin van Etten
Berichten: 1472
Lid geworden op: 05-03-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

16-07-2003 13:21

Succes jongen!

Ik zelf heb een shimano usa 3500 en dit is wel zo'n geweldig fijne goede molen

ik wil niks anders meer

groeten
kevin
joeri vd beek
Berichten: 162
Lid geworden op: 11-06-2003 02:00
Locatie: etten leur

17-07-2003 10:31

Ik heb nog wel een goede penmolen zonder bairunner van DAM voor 25 euro met winkle picker erbij
Gebruikersavatar
Jan Gabriel
Berichten: 35
Lid geworden op: 19-05-2003 02:00
Locatie: Vaassen
Contacteer:

18-09-2003 21:37

Langzamerhand wordt ik een beetje moe van die SHIMANO gekte onder mijn collega sportvissers.
Het is zeker goed spul, daar hoor je mij geen woord over zeggen.
Maar er zijn meer merken,ikzelf heb op mijn penhengel een MITCHEL 300X, een fantastische molen met een sublieme slip.
Op mijn 3 ponder heb ik een QUANTUM baitrunner zitten, ook al een hele goede molen, die je aan de waterkant zelden tegen komt.
Heb je gelijk wat om over te kletsen als je zit te blanken en er andere vissers een babbeltje met je komen maken, omdat ook zij nix vangen.
met groet: Jan
Ron van Setten
Berichten: 466
Lid geworden op: 03-04-2002 02:00
Locatie: Culemborg

19-09-2003 09:26

Jan,

Een Quantum baitrunner op een 3-lbs hengel. Duidelijk de ideale penhengel :wink: Wat betreft de Mitchel heb je wel gelijk; extreem goede slip.

Een goede penmolen dient voor mij een goede slip te hebben. Deze wordt door meerdere molens geboden. Echter, als we nu naar Shimano kijken, dan biedt deze enkele typen met een zogenaamde gevecht-slip. Kijk, dat vind ik nu ideaal. Bij het pennen komt het over het grootste deel op de slip aan, wat is dan idealer dan een molen met dubbele slip-functionaliteit. En geloof me, als je die gevecht-slip eenmaal hebt, ga je hem gebruiken ook.

Groet,
Ron
Koen Workel
Berichten: 1242
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Goor(Twente)

19-09-2003 16:21

Ron,
Ik snap niet helemaal waarom je met het pennen een gevecht-slip moet hebben.
Ik heb 'm altijd in de battle mode staan.

Dus waarom een dubbele slip?

vriendelijke groet,
Koen
remco van esch
Berichten: 314
Lid geworden op: 05-03-2003 01:00
Locatie: Utrecht

19-09-2003 20:38

Op 2003-09-19 09:26, schreef Ron van Setten:

Echter, als we nu naar Shimano kijken, dan biedt deze enkele typen met een zogenaamde gevecht-slip. Kijk, dat vind ik nu ideaal. Bij het pennen komt het over het grootste deel op de slip aan, wat is dan idealer dan een molen met dubbele slip-functionaliteit. En geloof me, als je die gevecht-slip eenmaal hebt, ga je hem gebruiken ook.

Groet,
Ron


Vis zelf meestal met m'n USA 3500 voor het zwaardere werk, maar in lichte omstandigheden met de alweer wat oudere Shimano Aero GT 3010 met "Fighting Drag" oftewel gevecht-slip. Dit is een al wat oudere molen, maar hij vist nog steeds ontzettend fijn en weegt een stuk minder dan m'n 3500'tjes!
Ook ik vind de gevecht-slip zeker een voordeel tijdens het drillen, omdat je met 1 druk op het hendeltje naar links of rechts de slip een "versnelling" zwaarder dan wel lichter kunt zetten. Je hoeft dus niet te klooien door de slip losser of vaster te draaien. Hierdoor kun je de vis dus eenvoudig afstoppen en vervolgens weer meteen de ruimte geven om weg te zwemmen van bijvoorbeeld een obstakel.
Without carp fishing life would be a mistake!
Gebruikersavatar
Jan Gabriel
Berichten: 35
Lid geworden op: 19-05-2003 02:00
Locatie: Vaassen
Contacteer:

22-09-2003 00:11

quote:Jan,

Een Quantum baitrunner op een 3-lbs hengel. Duidelijk de ideale penhengel Wat betreft de Mitchel heb je wel gelijk; extreem goede slip.


Uiteraard gebruik ik dat stuk bezemsteel niet als penhengel.
Wat ik wel doe, bij ons in het kanaal en bij het kasteel is: een winkel-picker of een feeder gebruiken om met de pen te vissen.
Tenminste, voordat ik die mooie penhengel met dat supermolentje ging kopen.
Geweldig leuk vissen, dat lichte spul.
groeten: Jan

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Jan Gabriel op 2003-09-22 00:23 ]</font>
Gebruikersavatar
Jan Gabriel
Berichten: 35
Lid geworden op: 19-05-2003 02:00
Locatie: Vaassen
Contacteer:

22-09-2003 00:19

Maar wat ik eigenlijk wilde is dit:
Iedereen heeft het altijd maar over die Shimano spullen.
Net of er (bijna) niets anders bestaat.
Geloof me, ik ken dat spul van shimano ook.
Mijn maat vist met niets anders.
Op zijn penhengel HAD(zie mijn topic:gebroken top)hij zo'n molentje met gevechtsslip, en ik heb op het punt gestaan om ook zo'n molentje te kopen.
Heb het echter niet gedaan.
Ik weet niet meer of het alleen prijstechnisch was, of omdat de verkoper van het hengelsportcentrum te N. me van de kwaliteiten van de mitchel wist te overtuigen.
En mischien kwam er ook wat weemoed om de hoek kijken.
Mijn pa viste ook met Mitchel, en ik heb na dien's overlijden die molen opgeknapt en aan een vissend neefje kado gedaan.
Kan die molen toch weer dat doen waar ie in 1974 voor gekocht was.
met vangende( en zelfs blankende) groet: Jan
Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

22-09-2003 20:25

Jongens,

Het enige wat belangrijk is voor een penmolen is de slip! Als die goed is maakt het geen donder uit van welk merk de molen is. Verder vind ik het fijn als de slipbediening voorop de spoel zit. Een ander kant het wel precies andersom willen hebben. Dat is dus puur persoonlijke voorkeur.

Ik gebruik als penmolen de Rozemeijer Tribute 500. Voor mij de absolute topper onder de penmolens. Niet te duur, niet te groot en er zit een prachtige slip op.

Een tijdje geleden vroeg ik ook om informatie m.b.t. een aantal molens voor de penvisserij. Ik geloof dat er maar 1 was die de Rozemeijer aanraadde, de rest was bijna allemaal Shimano. Ik heb zelf Shimano USA molens onder de boiliestokken hangen en ik moet gewoon eerlijk bekennen dat de slip van de Rozemeijer Tribute mooier en beter loopt dan de slip van de Shimano's.

Dus de Rozemeijer bleek een goede keuze te zijn.

Groet Bart
Gebruikersavatar
Jan Gabriel
Berichten: 35
Lid geworden op: 19-05-2003 02:00
Locatie: Vaassen
Contacteer:

23-09-2003 21:33

Bart, ik heb zelf een Rozemeyer onder mijn feedr hengel hangen, weet zo ff niet meer welk model, en ik vindt het een lekker molentje,goede slip, leuke inhaalsnelheid en het ziet er nog leuk uit ook.
Maar, en daar ben ik minder blij mee, de beugel schiet regelmatig over het schroefje heen.
Met als gevolg achteruitbidden doordat die beugel tegen mijn vingers aan knalt.
Ik heb er echt over gedacht om die molen aan de penhengel te hangen, maar door dit mankement heb ik besloten tot aankoop van een andere molen.
Ik zal een van de draaiers bij mij in de fabriek nog wel eens een ander schroefje laten maken, en dan een met een kop die die beugel WEL vast houdt.
Toch slordig van ome Bertus.
groet: Jan
Gebruikersavatar
rinus koolen
Berichten: 346
Lid geworden op: 21-06-2003 02:00
Locatie: eindhoven

24-09-2003 09:16

Heb nog een Quantum beetrunner liggen, mag weg voor 60 euro, de bcs 660.
Ron van Setten
Berichten: 466
Lid geworden op: 03-04-2002 02:00
Locatie: Culemborg

24-09-2003 14:43

Jan,

Ik heb de strekking van jouw eerste posting in deze thread goed begrepen. Ik kan mij er ook prima in vinden. Shimano is inderdaad niet heilig. Echter, dit geldt niet alleen voor Shimano, maar voor alle "grote" merken. Zoals meerdere, inclu. mijzelf aangeven, is de slip het belangrijkste. Dit is nu ook net de reden dat ik wel voor een Shimano met gevecht-slip op mijn penhengel heb gekozen. Bovendien ben ik ook helemaal gecharmeerd van de dubbele slinger, maar dat is een andere tik :smile:

Al enige tijd geleden stond er in het Visblad een soort van advertentie: nieuwe molens in een oud jasje. Ik weet niet meer precies welk type, maar beperkte oplage. Verdikkie, wat was die molen mooi. Laat ik net die week ervoor een Mitchel hebben gekocht en de bodem van mijn portemonnee gezien hebben :sad:

Die Rozemeyer is trouwens ook een heel charmant molentje. Maar voor mij te modieus. Tegenwoordig moet alles blinken van het zilver en het goud. Dat moet ik nou net niet hebben bij het vissen en zeker niet bij het pennen. Loop je daar in je camou-kleren alles en iedereen met je visspullen te verblinden. Nu vraagt u zich af waarom ik wel de Mitchel heb gekocht...ach simpelweg kwaliteit :smile:

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Ron van Setten op 2003-09-24 14:44 ]</font>
Fred Vrijhoeven
Berichten: 15
Lid geworden op: 24-08-2003 02:00
Locatie: Apeldoorn

03-10-2003 22:18

ik gebruik een molen van shakespear ( mazku)
van 58 euro met een reserve spoel en een 2e gebalanceerde slinger fijne en mooi klein molentje perfect voor de penvisserij
Gebruikersavatar
Marck de Jongh
Berichten: 491
Lid geworden op: 28-04-2004 17:27
Locatie: Blaricum/Velp
Contacteer:

28-04-2005 11:24

Ik gebruik gewoon men spinmolentje van Ultimate:) is zeer mooi molen met zeer gevoelig afstelbare slip, werkt prima! Je wisselt hem zo om naar je spinhengel, en klaar is kees, 2 hengels, 1 molen, bespaart ruimte door een beetje te wisselen af en toe, ideaal voor de aankomende student zoals ik ;) haha

Groetjes
The Carp, The Whole Carp, And Nothing But The Carp, So Help Me God...

Binnekort online, http://www.karpertotaal.nl!
PR NL: 24 pond spiegel
PR FA: 28 pond Spiegel
Gebruikersavatar
arnold buurman
Berichten: 333
Lid geworden op: 10-12-2003 01:00
Locatie: ede

28-04-2005 12:29

ik gebruik gewoon mijn aero 6010 van schimano
Laat een ieder in zijn waarde
Gun elkaar toch een vis
De natuur beware
Dan zal je zien hoe mooi onze hobby is