vraagje over het "verstoppen"


Plaats reactie
martine broks
Berichten: 71
Lid geworden op: 06-07-2003 02:00
Locatie: lieshout

07-07-2003 22:28

hallo allemaal!
ik ben nu pas begonnen met het penvissen eerst altijd rodpodje enz. je kent het wel
maar nu wilde ik eigenlijk weten hoe je bijvoorbeeld een aardappel kunt verstoppen zonder hem te verpulveren???? ik vis ook wel ooit gewoon met een aardappel op de hair en dat werkt goed voor in de steunen maar niet met de pen. misschien een stomme vraag maar er is vast wel iemand met een intelligent antwoord.
alvast bedankt!!!
groetjes martine
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

07-07-2003 22:44

Hoi Martine,

Welkom. Meer vrouwen op het board zijn zeer welkom. Zeker als ze zo verstandig zijn geen aquarium karpertjes uit te zetten. Wordt het hier misschien nog eens wat. Maar kun je uitleggen wat je met verstoppen bedoelt. Of bedoel je afstoppen?

Groeten, Kees
remco van esch
Berichten: 314
Lid geworden op: 05-03-2003 01:00
Locatie: Utrecht

07-07-2003 22:49

Ik vis zeer regelmatig met aardappel, en niet zonder succes! :grin:

Vroeger sneed ik de aardappelen altijd in blokjes, maar tegenwoordig gebruik ik een fijnere techniek, gebaseerd op een artikel dat ooit in de Beet heeft gestaan.

Hoe ga ik te werk: Allereerst schil ik de aardappelen en kook ze zo'n 17 minuten (afhankelijk van de grootte en de hardheid die je wilt natuurlijk). Vervolgens snijd ik de aardappelen in plakken van zo'n 1,5 cm dik. Vervolgens pak ik een appelboor (waar je een klokhuis mee uit een appel haalt) en prik daarmee blokjes uit de plakken. De cilinder-vormige aardappelstukjes kun je in de lengte op een hair rijgen. Zelf vis ik er het liefst mee OP de haak. Doordat de stukjes rond zijn, kun je je haak er makkelijk in verstoppen (haakbocht). De aardappelresten die overblijven kun je als voer gebruiken.

Succes!
Without carp fishing life would be a mistake!
Harold Hoekstra
Berichten: 408
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Noord Nederland

08-07-2003 09:22

Ik ga er even van uit dat je het hebt over het verstoppen van de haak in de aardappel. Zelf doe ik met meestal als volgt.

Ik gebruik bij het vissen met een aardappel meestal een penmontage waarbij ik gebruik maak van een onderlijntje, dit onderlijntje met haak hangt door middel van een lusje aan een wartel. Als ik nu de aardappel op de haak wil doen dan pak ik mijn boilienaald en steek deze door de aardappel heen. Nu trek ik met behulp van de boilienaald de onderlijn bijna helemaal door de aardappel heen(onderlijn eerst wel loshalen van de wartel). Als de haak nu bijna in de aardappel verdwijnt leg in meestal nog een stukje gras in de haakbocht(net zoals een boiliestopper) om te voorkomen dat de aardappel van de haak valt. Nu hang ik de onderlijn weer aan de wartel en ik ben klaar om te vissen.

Aardappels natuurlijk niet te lang koken om te voorkomen dat ze te zacht worden.... Meestal gebruik ik hele aardappels, aardappels met een doorsnede van 5, 6 centimeter kunnen makkelijk door een karper worden opgegeten......
Koen Workel
Berichten: 1242
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Goor(Twente)

08-07-2003 21:29

martine,
Ik kook me aardappels ongeveer 4 min.
Ik heb ze dan wel voor die tijd geschild.
Ik snij ze dan in blokjes en stop gewoon me haak erin.
Met deze methode is niet ver in te gooien, maar dat is voor mij niet nodig.

Ik doe ook wel es een beetje op de manier van Harold.
Ik maak dan dunne blokjes zodat ik me haak er net een stukje erdoorheen komt.
Dan stop ik een grasprietjes in de haakbocht.
Dan werkt het dus gewoon als een stopper.

nou Martine,
Keuze genoeg, zoek er maar een uit die je het beste bevalt.

mvg, Koen
martine broks
Berichten: 71
Lid geworden op: 06-07-2003 02:00
Locatie: lieshout

09-07-2003 23:01

hallo allemaal!
hartstikke bedankt voor alle tips! ik zal het morgen is mooi gaan proberen! ik zal kijken of ik morgenavond nog iets naar kan zetten over de vangst! maar ik heb afgelopen nacht in elk geval wel een schub van 23 pond gevangen!
groetjes martine
Johan Scheepers
Berichten: 474
Lid geworden op: 25-06-2002 02:00

10-07-2003 15:51

Martine, en de rest

Koop een niet bloemige aardappel, die blijft beter zitten.

MVG <!-- BBcode auto-mailto start --><a href="mailto:J0H@N" class=bericht>J0H@N</a><!-- BBCode auto-mailto end -->

ps ik zie je wel weer bij DB
martine broks
Berichten: 71
Lid geworden op: 06-07-2003 02:00
Locatie: lieshout

22-07-2003 00:09

hallo johan en de rest!
zoals je (johan) al wist vanuit DB ik mocht niet meer op internet van ons pa! maar ja ik wil jullie ff zeggen ik heb er 1 van 23 pond gevangen met de aardappel dus hartstikke bedankt allemaal!
doei!
groetjes martine
Koen Workel
Berichten: 1242
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Goor(Twente)

11-08-2003 00:02

Ze zeggen dat je eerder met de pen meer kleine vis vangt dan met de boilie.
oke, ik heb ook wel redelijk veel kleine karper gevangen met de pen, maar er zaten ook enkele twintigers naar mijn weten tussen(weeg ze nooit).

Echt waar, je vangt ook zeker wel kleintjes met de boilie. dus maak je niet druk.
En ook al vangen sommige mensen zwaardere karpers statisch, dan maak ik me er echt niet druk om.
Karpers die je statisch kunt vangen, kun je ook met de pen vangen.
Om ff een voorbeeld te noemen. Ik heb dit jaar zeker 3/4 aan karpers gevangen aan het aantal wat de statische karpervissers hier hebben gevangen.

Een groot voordeel van penvissen is, dat je meer op activiteit gaat letten.
Je maakt namelijk vaak pas een voerplekje als je weet dat er karper in de buurt zwemt.

Ik ben nu voor 90% op penvissen overgestapt en ik vang echt veeeeeeel meer dan andere jaren.

Echt waar, ik hoop dat je gaat beginnnen met penvissen.
Het voordeel van penvissen is dat je niet zoveel mee hoeft te sjouwen en dat je niet persee 5 uur of langer moet gaan.
Met statisch vissen ben je geneigd om in ieder geval 5 uur of langer te gaan vissen.

Met penvissen is ut zo, dat je gewoon 3 uurtjes na het eten kunt gaan vissen, je zoekt gewoon de vis op.

mvg,
Koen Workel

PS.
Klote dat Martine niet meer op internet mag, was blij dat er eindelijk een vrouw op het board was, en dat tie zich interesseerde voor penvissen.
Maarja, nix aan te doen.



<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Koen Workels op 2003-08-11 00:03 ]</font>
TOM DEGROS
Berichten: 65
Lid geworden op: 29-07-2003 02:00
Locatie: Sint-truiden (belgie)

11-08-2003 00:38

Amai koen wijze beslissing van een nog vrij jeugdige karpervisser,
Ik heb altijd een combinatie van pen en boilievissen gedaan voor de langere sessies en inderdaad na het avondeten even gaan pennen is zeer produktief zeker als je het weinig aan voorbereiding en de geviste uren in acht neemt.
En wat het gewicht van de karpers betrof, ik ben jaren bezig op mijn thuiswater waarvan ik dacht dat ik alle knollen wel gezien had, sinds ik hier met de pen op vis zijn alle bekende knollen wel op de kant geweest die ik vroeger met de boilie gevangen heb met als extra dat er wel heel zware onbekende vissen in het landingsnet verzeild geraakt zijn. ook op dressuurwater kun je met je pennetje en wat zacht aas en partikels grote brokken maken en serieus aan het slachten gaan want ook de voorzichtige proevers gaan voor de bijl wat op boilie niet altijd het geval is. Tips over penvissen op karper? Mail maar zal ze je met plezier geven maar vooral deze tip: blijf jezelf verbeteren door experimenten en proberen (ook al loop je de kans soms eens te blanken)
Veel plezier
Plaats reactie