Blijvende problemen met uitloden.


Plaats reactie
Joop Jansen
Berichten: 11
Lid geworden op: 31-08-2013 21:08

31-08-2013 21:26

Ik hoop dat de kenners hier kunnen helpen, Zeer waarschijnlijk doe ik ergens iets verkeerd.
Een dobber netjes uitloden is geen probleem. MAAR :)

Eerst de Montage
Engelse montage dus stoppertje wartel (met dobber) weer een stoppertje netjes uitloden en dan het laaste loodje 10 cm van de haak af. (haak monteer ik als laatste)
Echter Krijg ik de pen niet netjes met een afzinkloodje.

Ik heb begrepen dat het afzink loodje zo licht mogelijk moet zijn, Echter lukt het mij alleen met een 0,3 gram loodje Als ik bv 0,2 gram neem blijft er geen Antenne meer over. (ook niet als ik de dobber omhoogschuif)
Ik moet dus teveel gewicht gebruiken om de dobber uit teloden om de dobber te kunnen laten afzinken met 0,2 gram.
Dus als ik de dobber zo uitlood dat ik het met 0,2 laat afzinken komt de Antenne bijna niet uit het water. En ik wil toch wel zeker een cm kunnen zien. Zoals eerder gezecht helpt omhoog schuiven dan niet omdat ik teveel gewicht voor het uitloden nodig heb. Om met 0,2 of LAATstaan 0,1 te laten afzinken dan zie je de dobber helemaal niet meer.
Het is overigens een pennetje van dobberrob.

Zal ik met deze pen de 0,3 moeten accepteren ?
Joop Jansen
Berichten: 11
Lid geworden op: 31-08-2013 21:08

31-08-2013 21:30

Er is overigens zo weinig spelings marge. met het uitloden, Om te zien of de dobber goed staat.
Ik was in vrij helder water aan het vissen, En ik zag dat de dobber 50cm verder lag dan het aas. Alleen als ik de dobber omlaag deed (bovenste stopper) Was de dobber weer weg.
Gebruikersavatar
Eddy Roelans
Berichten: 310
Lid geworden op: 30-08-2006 14:41

31-08-2013 23:19

Joop, ik weet alleen dat de door dobberrob opgegeven gewichten niet kloppen.
1,5 gram kan ook 1,7 of 1,3 gram zijn. Dus ga zeker niet uit van de gewichten
zoals die door dobberrob opgegeven zijn. Ze zijn absoluut niet nauwkeurig.

Kan je misschien met een tekening verduidelijken wat je precies bedoelt?
Neem ook eens een kijkje op mijn blog over het bouwen van pennetjes.

Blog: http://zelfdobbertjesbouwen.blogspot.nl/
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

01-09-2013 00:17

Jouw zwaarste loodje bovenaan is te zwaar.
Gebruik voor een dobber van 1,5 gram een hoofdloodje van 1 gram met daaronder 2 van 0,2 gram. Dit is slechts een voorbeeld, je kunt hier alle kanten mee op, het hangt allemaal af van de omstandigheden.
Je kunt de onderste twee vlak bij elkaar zetten, als dan een vis de loodjes optilt komt de antenne helemaal uit het water.
Hoe dichter bij elkaar, hoe gevoeliger het wordt.
Vroegâh visten wij met bladlood en een ganzenveertje, slechts 1 loodje en als dat opgepakt werd ging de pen helemaal plat.
Ik wil maar zeggen, 0,2 of 0,3 maakt voor een karper niks uit.
Joop Jansen
Berichten: 11
Lid geworden op: 31-08-2013 21:08

01-09-2013 03:03

@Eddy en Bert.

De wartel geeft natuurlijk ook wat gewicht. Verder heb ik 2 x 0,4 gram. Dan staat de dobber helemaal perfect voor mij. Drijflichaam onderwater en de antenne perfect er boven uit.

Als ik dan een 0,3 er bij knijp zakt het hele zooitje naar de bodem. Die 0,3 verplaats ik dan dus 10 van de haak. Maar dit lijkt me veel te grof vissen naar mijn zin.

Liefste zou ik een 0,2 0f zelfs een 0,1 als afzinker hebben zodat ik elke aasopname gelijk kan zien kan zien.

Maar als ik dus een 0,1 bij die 2x 0,4 doe en dan een 0,2 als afzinker blijft de antenne top gelijk met de oppervlakte of ik zie maar een mm of 3 . Uiteraard schuif ik de pen omhoog of omlaag voor het uitpijlen.
Joop Jansen
Berichten: 11
Lid geworden op: 31-08-2013 21:08

01-09-2013 03:25

Kan mijn probleem niet gewoon zijn dat mijn dobber tezwaar is om gewoon mee te kunnen vissen met een afzinker van 0,1 of 0,2 gram? En dat ik gewoon lichtere pennetjes moet zoeken zodat alles meer in balans is.
Joop Jansen
Berichten: 11
Lid geworden op: 31-08-2013 21:08

01-09-2013 17:38

Iemand?
Morgen vrij dus zou graag weer eens wat gaan proberen. :lol:
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

02-09-2013 00:43

Ik zou me niet zo druk maken om dat onderste loodje, die 0,1 gram meer of minder maakt niks uit.
Stel: je hebt drie maïskorrels op je haak, zullen ongeveer een gram wegen. Die vis weet natuurlijk niet wat een gram is, maar hij moet ze wel naar binnen zuigen.
Vis zelf momenteel met tijgers en die moet je m.i. op een hair vissen en gebruik maar één SSG loodje, maar daar zit wel een gedachte achter.
Joop Jansen
Berichten: 11
Lid geworden op: 31-08-2013 21:08

02-09-2013 00:54

Hallo Hilco

Een ssg loodje is 1,6 gram? En die op wat cm vanaf de haak en dus verder niet de pen uitgelood?
Ok ben me sowieso erg aan het verdiepen in verschillende manieren van uitloden.
Ik heb het vanavond nog even bekeken, Waarschijnlijk moet ik met dit gewicht pennen mij er bij neer leggen dat het afzink lood 0,3 gram zou zijn. En voor lichtere pennen moet kijken zodat de afzinker ook lichter kan.
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

02-09-2013 01:17

Jij snapt het.
Een kogelloodje van 3 gram zou ik ook wel eens willen proberen, of is dat vloeken in de kerk?
Gebruikersavatar
Schaper Michael
Berichten: 1016
Lid geworden op: 02-08-2012 22:58
Locatie: Zoetermeer

02-09-2013 09:29

Joop,

Er zijn oneindig veel mogelijkheden om uit te loden zoals je weet. Ik denk dat je al aardig op de juiste weg bent. Jouw "probleem" geeft precies weer waarom ik geen voorgelode pennen gebruik. Maar goed dit is niet de stelling op dit moment.

http://lh3.googleusercontent.com/-S3VXFXMTkHc/UiQ05aKq78I/AAAAAAAAD1k/MAEgjsfj-x4/w913-h685-no/DSC_0152.jpg

Ik probeer altijd zo min mogelijk aan/op de lijn te zetten. Ze hoeft dan ook minder te verschuiven als je vist op variabele dieptes. Loodjes mogen bij mij best groter zijn. 0,8 gram als onderste loodje is voor mij, onder normale omstandigheden, daarbij wel het maximum.

In de bovenstaande link heb ik even 2 situaties geschetst welke voor mij goed werken.
Hierbij een paar aantekeningen. Op beide montages heeft het mijn voorkeur om de beide lijnstoppers (bijvoorbeeld SPRO M-002) met een cm er tussen te monteren. Daartussen komt de pen. Dit veroorzaakt een goede registratie bij de opsteker. Plaats je de onderste lijnstopper verder van de bovenste lijnstopper of zelfs helemaal niet dan zal je de opsteker minder/niet goed kunnen waarnemen. De lijn stijgt dan namelijk ongemerkt door het oog van de pen.

Bij de linker montage deel ik het zinkgewicht van de pen door 2. In dit geval is dat 0,8 gram / 2 = 0,4 gram. Ik gebruik 0,4 gram als onderste lood en nog eens 0,4 gram (of 2x 0,2 gram) vlak onder de onderste lijnstopper. Tussen deze 2 loodjes zet ik niets. Ik wil namelijk zoveel mogelijk de lijn tussen het onderste loodje en de pen vrij houden ivm het afschrik effect van een loodje dat beroerd wordt bij lijnzwemmers. Ik zie ook niet het nut van een loodverdeling gelijkmatig over de gehele lijn (tussen pen en onderste loodje).

Bij de rechter schets gebruik ik maar 1 knijploodje. Deze is gelijk als het zinkgewicht van de pen. Dit gebruik ik vooral 's nachts, bij stromend water en bij dieptes meer dan ca 1 meter. Dan wil ik namelijk elke registratie zo scherp mogelijk zien.

Bij deze schetsen heb ik geen rekening gehouden met overloden.
Als tip> probeer per dobber/pen er achter te komen wat het maximaal te gebruiken gewicht is waarbij de pen nog blijft liggen en dus net niet gaat kantelen naar een staande positie. Daarmee weet je dus ook gelijk wat het maximale rest-gewicht is om de opsteker nog te kunnen registreren. (restgewicht = totale gewicht - onderste loodje). Volgens mij gebruik jij gewoon een te zwaar restgewicht.

@Hilco, Zwaarder lood gebruiken heb ik wel geprobeerd. Dat was voor mij toen onder die omstandigheden geen succes.
Lees http://pendingen.blogspot.nl/2013/04/4-keer-in-drie-dagen.html

Wel ben ik aan het nadenken over een soort chod-rig voor het penvissen. Zou het werken? Vast wel.
Oh, the sea is so full of a number of fish, If a fellow is patient, he might get his wish!
- Dr. Seuss

Veel leesplezier op mijn blog Pendingen
Joop Jansen
Berichten: 11
Lid geworden op: 31-08-2013 21:08

02-09-2013 19:39

Bedankt voor al de Info!
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

03-09-2013 02:49

Michael,

Ben zelf al een poosje bezig met het ontwikkelen van een nieuwe rig voor het statisch vissen. Iets van een banaan en een chod.
Heb een lichtere versie daarvan afgelopen avond uitgeprobeerd bij het pennen. Twee keer een hele snelle wegschieter van zo’n halve meter en daarna niks meer. Ben er bijna 100 procent zeker van dat het beide keren karper was. Prikken doet ie dus zeker, maar haken niet? Heb een kogelloodje van drie gram gebruikt en dat is dus mogelijk te licht?

De rol van de hair is verleden tijd?

Mooie weblog trouwens.
Gebruikersavatar
Schaper Michael
Berichten: 1016
Lid geworden op: 02-08-2012 22:58
Locatie: Zoetermeer

03-09-2013 08:20

Dank je Hilko.

Leuk dat je dingen probeert. Wil je misschien een schets laten zien van jouw penmontage zoals je die hierboven beschrijft? Ik ben wel benieuwd.
Oh, the sea is so full of a number of fish, If a fellow is patient, he might get his wish!
- Dr. Seuss

Veel leesplezier op mijn blog Pendingen
Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

05-09-2013 11:43

Misschien een domme vraag, maar waarom zou je niet één enkel loodje gebruiken, waarmee je de pen nét overlood? Ik gebruik meestal een lichte pen, met een enkel AAA loodje die het geheel doet zinken. Hoever de antenne het water uitsteekt kun je nu heel makkelijk zelf bepalen. Voor mij werkt dit althans prima op de stadsvijvertjes e.d. die ik bevis...

het enige wat ik me kan bedenken is dat je pen mooier staat, ook als je de diepte niet perfect hebt uitgepeild, dus wanneer je eigenlijk iets teveel lijn hebt tussen pen en het onderste loodje
Plaats reactie