Penhengel


Koen Workel
Berichten: 1242
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Goor(Twente)

02-07-2003 15:08

hallo,
Ik ben net ff weze kijken, en er was toevallig net een penhengel binnengekomen.
Ultimate Carp Float, 1,5 lbs, 3.90 en maar 89 euro.! tenminste als ik het goed verstaan had.

Is dit een goede keus?

Koen
Gebruikersavatar
Wouter Steggink
Berichten: 521
Lid geworden op: 02-10-2002 02:00
Locatie: TwentuH

02-07-2003 18:04

Nou Koen, ik heb een tijdje geleden ook precies zo'n hengel gekocht.

En er de eerste paar karpers (en een hele zooi brasems, riet-/blank-voorns, een baarsje, en een zeelt) mee gevangen.

En als ik het kon wil ik alle vissen wel met die hengel vangen!

Ik heb er zelf een usa3500 molen met 20/00 lijn (gamakatsu??) er op zitten, en dat werkt allemaal perfect samen!

Kortom, het is een goed stukje gereedschap!


mvrgr,

Wouter STeggink
remco van esch
Berichten: 314
Lid geworden op: 05-03-2003 01:00
Locatie: Utrecht

02-07-2003 18:06

Heb 'm ook Koen, en het is een heel mooie stok voor die prijs! Heb er al aardig wat karpers meegevangen en hij bevalt prima. Mooie parabolische buiging en mooi afgewerkt met kurk. Ik zou 'm ook zeker overwegen als je op zoek bent.

_________________
Liever 2 uur met de pen, dan een weekend op een stretcher!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: remco van esch op 2003-07-02 18:07 ]</font>
Koen Workel
Berichten: 1242
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Goor(Twente)

02-07-2003 18:34

eeeh, de prijs klopt wel?

Wouter,
Ik zag hem bij Kruidenier in Haaksbergen staan.
Dus ik denk dat ik 'm wel koop.
Ik heb er wel redelijk(heel veeeeeeel) zin in.

Koen
Gebruikersavatar
Wouter Steggink
Berichten: 521
Lid geworden op: 02-10-2002 02:00
Locatie: TwentuH

02-07-2003 18:55

Die prijs = wel goed hoor, ik heb er zelf 2 a 3 mnd terug 100 (pl)euro's er voor betaald. Maar hij is iedere (PL)eurocent wel waard!!
succes, en vang nog wat!

groet,
Steggink
Gebruikersavatar
B. van Thiel
Berichten: 368
Lid geworden op: 20-05-2003 02:00
Locatie: Houten

07-07-2003 23:25

Ik heb ook een ultimate carpfloat , gebruik deze al een jaar ruim, deze hengel bevalt mij uitstekend . Als molen zou de nieuwe mitchell 300 een aanrader zijn perfecte slip , kost rond de 75 euro.Mvg Bouke
Jeroen Leeflang
Berichten: 29
Lid geworden op: 01-09-2002 02:00
Locatie: edam

29-07-2003 13:39

Wie is bekend met de Spro Strategy Carp Pen hengels?
Deze hengels zien er goed uit en lijken mij in orde, maar de duurzaamheid en kwaliteit van dit merk is mij onbekend.

Ik gebruik nu een Silstar DiaflexKevlar Match hengel van 3m90, maar deze is niet geschikt om met dikkere lijnen te vissen.
AJ van de Pen
Berichten: 1
Lid geworden op: 29-07-2003 02:00
Locatie: De Lier

29-07-2003 21:48

Lexus,

Volgens mijn gedachten kronkels
is de hengel de minst belangrijke
faktor. Met 2 1/4 lbs, 3,60 mtr
kun je alle kanten uit.

Alles wat onder water zit is belangrijker
dan het hengeltje. Zelfs met de
goedkoopste molen is het mogelijk
een mega te landen.

Altijd gamakatsu haken en lijnen
gebruiken dan is 80 % qua materiaal
al geslaagd.

Wat ik hiermee wil zeggen ?
Dure hengels vind ik persoonlijk
weggegooid geld.

das mijn persoonlijke mening.
Frank Verstraaten
Berichten: 365
Lid geworden op: 10-01-2002 01:00
Locatie: Leiden

29-07-2003 22:06

Jeroen,
ik heb zelf ook een Spro Strategy penhengel, een goede penhengel en ook goede kwaliteit. Vis ook al een jaar of 5 met Spro prestige karperhengels, ben er nog steeds tevreden over en de duurzaamheid is ook goed. Dit was een jaar of 5 geleden de duurste karperserie van spro, dus ik weet niet hoe het gesteld is met de kwaliteit en duurzaamheid van de goedkopere stokken.

Groet Frank
Gebruikersavatar
rinus koolen
Berichten: 346
Lid geworden op: 21-06-2003 02:00
Locatie: eindhoven

09-08-2003 11:31

Om eerlijk te zeggen ,heb nog nooit met een pennetje gevist (alleen geschreven)
en wil dit ook gaan proberen,nou heb ik een heavy feeder de Shimano solstace en een Comoran snoekhengeltje.
Nou lees ik hier boven dat een lange hengel
prima geschikt is ,dus de feeder lijkt me een goede optie,hij is sterk genoeg.
Het molentje van de feederhengel heeft natuurlijk geen beetrunner,
dit hoeft toch ook niet,je slaat toch aan zodra je pennetje wegduikt ?
En om er nou zo`n zware molen onder te hangen is denk ik overbodig toch,correct me if i`m wrong.
Hoe doe je dit als het donker is `(een breekstaafje op de dobber ?) omdat pendobbertjes licht zijn,houden ze dit wel ?
En dan nog een vraag,met betrekking de diepte,op de bodem vissen met een loodje op de bodem,of net zwevend erboven of op half water,en welke aassoort raad men aan.
Vis meestal op een middelgrore plas waar ik het eens wil gaan proberen.
Koen Workel
Berichten: 1242
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Goor(Twente)

09-08-2003 12:13

Rinus,
Nog nooit met een pennetje gevist op karper? Valt me me vies van je tegen, nee hor, maar je moet het echt wel een keer gaan proberen.

De feeder waar je het over had, zal denk ik wel voldoen, tenminste als veel actie heeft, want je hengel krijg vaak wel een dreun als een karper onder je top een run geeft.

En een gewone molen voldoet echt, ik heb ook helemaal geen baitrunner, vind het ook niet nodig.

In het donker vis je met een breekstaafje op je dobber ja, maar daarvoor zijn er speciale dobbers in de handel.

De diepte,
Je vist net zoals statisch gewoon op de bodem.
Je kunt dan kiezen voor het vissen met een staanden haak. Dat wil zeggen dat je aas precies op de bodem ligt. Dan moet je wel heel erg goed peilen. Je ziet dan ook vaak de lijnzwemmers heel erg goed en dat wil nog wel es resulteren in te vroeg aanslaan.

Ik zelf vis vaak zo dat ik 10cm overdiepte vis, dan zet een een loodhageltje 10cm van me haak. Die verankert zeg maar me pen.

Aassoorten,
Mais is nog steeds een goed aas, maar ik natuurlijk niet of je dan veel last krijgt van witvis.
Verder kun je ook met Roggebrood met stroop, smac/lucheon meat, pinda's, boilie's, tijgernoten, aardappel
Noem maar op, wat je statisch gebruikt, kan natuurlijk ook met de pen.
Maar vaak is het wel zo, dat bv. boilie's lang niet zo instant zijn als bv. mais.

Ik hoop dat ik je hier wat mee opweg heb geholpen.
Als je nog vragen hebt. Gooi ze der maar uit.

mvg,
Koen
Gebruikersavatar
rinus koolen
Berichten: 346
Lid geworden op: 21-06-2003 02:00
Locatie: eindhoven

09-08-2003 12:46

Ha koen,hier heb ik wat aan,dit is duidelijk
,maar aangezien de warmte vis ik nu liever s`nachts of s àvonds vandaar de vraag over het breek lichtje.
Over de aassoorten keuze alom,had ik zelf eigenlijk ook wel kunnen bedenken.
Je vist dus met `t laatste loodje op de bodem,mooi.
Zal eens kijken voor zo`n dobbertje,en omdat je de hengel toch in de hand houd lijkt me een molen zonder beetrunner ook een prima optie.
Koen Workel
Berichten: 1242
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Goor(Twente)

09-08-2003 12:49

oh ja,
Zorg wel dat het loodje niet te zwaar is.
Anders krijgt een karper toch gauw argwaan.

Ik ga nu maar ff met hondebrokken aan de gang.
Het is nu gelukkig niet zo warm, dus ik denk dat ik ze nu wel kan verleiden.

Koen
jan van kranenburg

09-08-2003 13:07

Rinus,

Het meest opmerkelijke verschil met statisch vissen is "hou je hengel in de gaten" Voordat je 't beseft, kan die de plomp ingaan.
Molenbeugel moet openstaan; lijn vastzetten met elastiekje of zo. Slip mag niet te strak staan afgesteld.
Karper moet door de slip heen kunnen. Je vis met de pen namelijk meestal veel dichterbij; minder lijn om klap op te vangen.
Tijdens dril pas je slip natuurlijk aan.
Beweging en schommelen van je pen, kan erop wijzen dat karper aan je aas snuffelt.
De echte aanbeet vind ik uiterst spectaculair. In een split-second is pen weg,
en dan moet je reactie heel snel zijn.
Met de hengel die je hebt kan 't best.
Ik viste meestal met volglas-stokken van 3.6 tot 3.9 mtr. Incidenteel met een telescoophengel van ruim 6 meter. Handig om over rietkragen en/of andere obstakels te kunnen komen.

Koen noemt aantal geschikte aas-soorten; ik heb voorkeur voor de aardappel. Doet 't nog steeds, en je hebt ook dan weinig last van witvis.

Succes,

Jan
Jeroen Leeflang
Berichten: 29
Lid geworden op: 01-09-2002 02:00
Locatie: edam

22-08-2003 22:08

Meteen een goede kopen is ook mijn standpunt, al moet je wel opletten wat je koopt.
Ik vis momenteel op verschillende manieren en op verschillende vissoorten en er zullen ongetwijfeld vissers zijn, die mij maar amateuristisch vinden.
Op karper vis meestal met twee hengels.
Eentje is statisch en de ander met een pen of korst.
De statische hengel staat niet op een mega heftige rodpod, maar gewoon op twee simpele grond steunen waarop ik een elektrische beet melder op heb staan.
Mijn hengels zijn, naar mijn mening wel degelijk. De ene is een Silstar Diaflex Kevlar Carp 360 met een Silstart GXB40 baitrunner. Hierop zit een 20/00 dynemaa lijn. De molen moet nog eens vervangen worden, maar momenteel mis ik geen vis en vang ik ook grote karper van >20pond. Het materiaal voldoet dus aan MIJN eissen.
Mijn andere hengel is ook van Silstar. Dat is een Silstar Diaflex Kevlar Match 390. Hierop zit een of andere Silstar molen met een goed instelbare en werkende slip.
Op deze hengel zit nu een 12/00 dynemaa lijn en daarmee vis ik met een pennetje op hooguit 5 meter uit de kant. Vaak steekt mijn top 5 cm over de kant en ligt mijn pen 30cm. uit de kant.
Ik vang op deze manier weinig grote vis, maar een karper van 10pond op deze hengel is echt spectaculair. Van het ene op het andere moment is de hengel van kaarsrecht tot een hoepel omgetovert en giert de slip het uit.
Absolute spanning en actie. De grote van een vis doet er dan niet toe.
Het materiaal maakt niet de visser. Ik ben ooit met een goedkoop telescoop hengeltje en ditto molentje begonnen en heb daar talloze snoeken, zeelten, brasems, karpers en vele andere vissoorten mee gevangen.
Juist omdat dit hengeltje vrij veel beperkingen had, wordt je vrij inventief.
Een spinnertje van 4 gram gaat wel, maar een plug van 15gram niet. Een stuk lood van 20gram binnenvissen gaat zeer gevoelloos, en een loodje van 5 gram voel je perfect. 30/00 nylon werpt wel met 20 gram, maar niet met 5, dus maken we er 18 of 20/00 van. Op deze manier ontdek je de beperkingen van je materiaal en leer je ook om daar voordeel uit te halen. Stap je later over naar een meer specifieke hengel/molen combinatie voor een bepaalde vis techniek, dan weet je al van veel dingen hoe het NIET moet. Je verbetert dus je techniek en door het nieuwe materiaal weet je ook meer te vangen.
Wat ik hier mee wil zeggen is, dat je niet per se het duurste van het duurste moet kopen. Het is niet het materiaal dat vis vangt, het is degene die het materiaal als verlengstuk van zichzelf gebruikt om vis te vangen. Zoals een Samurai een zwaard als verlengstuk van zijn arm gebruikt, gebruikt een visser een hengel.
Kijk eerst wat je ermee wilt gaan doen. In de zomer statisch of actief op karper vissen en in de winter op snoek kan erg goed met een karperstok van 3m60 tot 3m90 lang en een testcurve van 1 3/4 tot 2 1/4 pond. Ook moet een hengel/molen combi niet te zwaar zijn. Een hele dag actief op karper vissen met een zware hengel zorgt na enkele uren al voor een pijnlijke arm.
Het merk hengel is iets waar ik minder goed advies over kan geven. Ik heb zelf altijd met Silstar gevist en ben daar tot nu toe zeer tevreden over geweest. Mijn hengels zijn inmiddels een jaar of 10 oud en zijn nog steeds in goede staat. Helaas bestaat Silstar niet meer, maar Spro schijnt ook goed te zijn en is ook goed betaalbaar.
Koen Workel
Berichten: 1242
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Goor(Twente)

22-08-2003 22:38

Jeroen,
Je vist dus soms 30cm uit de kant.
Ikzelf kan me eigenlik dan niet goed voorstellen dat je het fijn vind om dan met een lijn te vissen zonder rek, maar dat is natuurlijk wel persoonlijk. Al denk ik wel dat er veel mensen hiero zijn die mijn mening delen.

anderen...
Ultimate Carp Float zit ook al een tijd in mijn hoofd, maaruhhh, I'm Broke....hehe.
Ik heb al velel andere boarders over deze hengel gehoord, en dat zijn alleen positieve berichten.

En Maikel heeft er nu ook al enkele karpers mee geland en is er ook over te spreken.

Wat je zegt, Niet het materiaal vangt de vissen, maar de visser zelf.

Al is het materiaal wel belangrijk, en handig natuurlijk.

Koen
Just van de Broek
Berichten: 9
Lid geworden op: 17-08-2003 02:00
Locatie: Omgeving Uithoorn

28-08-2003 16:30

Ik heb van het geld wat ik deze vakantie verdiend heb een Impulse Float Rod van Ultimate Team gekocht. Van 13 ft.
Heeft een testcurve van 1 1/4 lbs. en een kurken handvat.

Ik heb er een Daiwa Kastor 2000 bij gekocht met 150m 24/00 Gamakatsu G-line erop.

Ik moet er nog mee vangen maar ben nu eerst zelf pennetjes aan het maken en trek er morgen op uit. Met een pak Frolic brokken :smile:
Just van de Broek
Berichten: 9
Lid geworden op: 17-08-2003 02:00
Locatie: Omgeving Uithoorn

07-09-2003 11:56

Niemand anders ervaring met deze hengel??
Gebruikersavatar
Jan Gabriel
Berichten: 35
Lid geworden op: 19-05-2003 02:00
Locatie: Vaassen
Contacteer:

15-09-2003 21:52

Zeker,ik heb deze hengel nu een paar maanden en ik ben er gekker mee dan met mijn statische 3 ponder.
Ik heb bij deze hengel een Mitchel 300X gekocht,en al voordat deze vermeld werd in deze topic door:B.van Thiel
Ik heb ook een ultimate carpfloat , gebruik deze al een jaar ruim, deze hengel bevalt mij uitstekend . Als molen zou de nieuwe mitchell 300 een aanrader zijn perfecte slip , kost rond de 75 euro.Mvg Bouke
Ik ben het helemaal eens met Bouke, heb er een paar weken geleden een 15 en een 16 ponder mee geland, waarvan de 15 ponder vals was gehaakt.
Prachtige sport,geweldige aktie kortom: geweldige lichte hengel.
Oh ja, ik heb op de spoel 22/100 zitten,
Berkley iron silk.Vindt het een beetje rare lijn (wit) maar ach, als het vangt.........
groet: Jan

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Jan Gabriel op 2003-09-15 21:53 ]</font>
jan van kranenburg

13-10-2003 02:37

Zou graag onderbouwd advies ontvangen over aanschaf penhengel + molem.
Max.lengte 3.60 mtr.

mvg

Jan
jan van kranenburg

18-10-2003 14:30

Niemand?

Dan mijn vraag wat concreter.
In dit topic wordt lovend gesproken over de Carpfloat.
Heb deze hengel gezien en mijn eerste indruk was zeer o.k.
Zeker ook wat betreft prijsstelling.
Helaas alleen verkrijgbaar in 3.9 mtr.
Kan ik niet in mijn auto krijgen.
Dus nu de vraag.
Welke hengel van max. 3.6 mtr. is vergelijkbaar met die Carpfloat?

mvg

Jan
Hans van Moorsel
Berichten: 712
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Geldrop

18-10-2003 15:29

Jan,

dan moet je toch eens vragen in een andere hengelsportzaak want de carpfloat bestaat ook in 3,60 meter. Heb die namelijk zelf ook en vind het voor die prijs zeker een aanrader.

Groet,

Hans
jan van kranenburg

18-10-2003 21:34

Hans,

Ben in 5 zaken geweest. Overal hetzelfde antwoord.
Eea is gecheckt met 2003/4 catalogus van
Ultimate. Carpfloat van 3.6 mtr. komt er niet in voor.
En om naar Finland te gaan voor die hengel, is een beetje veel gevraagd.
mvg


Jan
Gebruikersavatar
jan ververs
Berichten: 390
Lid geworden op: 18-03-2003 01:00
Locatie: Hartje Betuwe

18-10-2003 21:46

Jan,

is de hengel van 3.90 m dan een twee-delige hengel?
Zo ja, vervoeren mag dan geen probleem zijn.
Zo nee, dan wordt de lengte zeg maar even 2 m.
Ik bedeoel er niets mee hoor, maar wat voor auto heb je dan?

Groeten,

Jan
jan van kranenburg

19-10-2003 01:35

Jan Ververs (bijna uit mijn geboortedorp!)

Een kleintje!!

NB. Hengel is 2-delig.

mvg

Jan