Mijn naam is Chris en ik ben nieuw op dit forum. Jaren geleden heb ik veel gevist (als jochie), en heb het onlangs weer opgepakt. Vorige week heb ik in een vijvertje voor mijn woning met een broodkorstje aan de oppervlakte twee mooie schubkarpers geland. Geweldig was dit!
Nu wil ik mij graag gaan bezighouden met penvissen. Bij het in elkaar zetten van mijn montage, ging ik graven in de spullen die ik al had. Ik ben tot de volgende montage gekomen:
- een erg lichte pendobber (0,25 gram). Deze heb ik mooi uitgelood, staat perfect in het water. Hij zit aan de lijn met (ik meen?) een Engelse montage. Dus de lijn door het oogje, de dobber hangt naar beneden wanneer hij boven water is.
- een loodje onderaan de montage, deze doet het geheel zinken wanneer hij niet op de bodem ligt.
Mijn vraag gaat eigenlijk om de haak. Ik heb één haak gevonden, maar ik heb geen idee welk haaknummer dit is. De lengte van de haak is zo'n 15mm, de afstand tussen de haakpunt het steeltje is zo'n 9mm. Is dit een goede haak? Moet hij groter of kleiner? Welk haaknummer denken jullie dat dit is? Zie foto:

Ik heb ook vragen over geschikt aas. In het water waar ik wil vissen worden vaak de eendjes gevoerd. Is het om deze reden verstandig om te vissen met een pluim brood? Of is mais dan net zo effectief? Als ik met mais vis, zal ik dit doen met twee maiskorrels aan de haak gemonteerd. Ik heb gezien dat er hierdoor een deel van de haak zichtbaar blijft. Kan ik dit verbergen met een klein bolletje brood oid?
Qua voeren wil ik het simpel houden. Gewoon een aantal plekken maken met een mix van mais en brood. Ik houd het graag simpel!
Graag jullie reactie op mijn montage en aas! Verder nog tips wellicht?
Bij voorbaat dank!