Preo-ccupatie op natuurlijk voedsel, wat werkt?


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Andries Hoekstra
Berichten: 934
Lid geworden op: 08-10-2009 19:23

30-07-2013 20:10

Hallo,

afgelopen weken een aantal keer meegemaakt dat karper overduidelijk op de aangevoerde plekken aanwezig was maar het gevoerde aas (partcilemix gemengd met kattenvoer) werd totaal genegeerd.
Geen onbekend gedrag en iedere keer dat ik het meemaak twijfel ik of het niet verstandiger is om over te stappen op natuurlijk aas, echter dat heb ik vaak niet voorhanden. Ook heb ik mijn twijfel of dit daadwerkelijk beter werkt als de vis zich vooral bezig houdt met voedsel dat echt in de bagger ligt.
Ander idee is om niet te voeren maar met iets opvallends zwevend (pop-up) boven de bodem te vissen, daarvan zou ik echter niet direct weten hoe te bewerkstelligen qua montage met penvissen. ik dacht aan aantal kleineloodjes, of putty om een stukje lijn op de bodem te houden en met een foampje oid iets aantrekkelijks op een hair aan te bieden?
twijfel erg hierover, wie heeft ervaringen, tips?

Bedankt!

gr Andries
bas van geffen
Berichten: 1152
Lid geworden op: 12-11-2009 02:11
Locatie: bronxtel

30-07-2013 20:15

een lange hair met een paar wormen erop gereigd...
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

30-07-2013 21:08

Voedsel preoccupatie betekent dat ze uitsluitend belangstelling hebben voor een enkele voedselbron. Daar kom je met een willekeurig natuurlijk voedsel toch niet doorheen? Alleen met die specifieke voedselbron en dan nog gepresenteerd op de manier die voor karper natuurlijk is. Dat kan alleen als je weet wat de voedselbron is en die ook kunt presenteren aan een haak. Er zijn voorbeelden zoals slakjes, maar wat zegt dat dit met jouw karpers de voedselbron is?

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

30-07-2013 21:18

maar weet je zeker dat het pre-occupatie is? Negeren ze het omdat ze het "herkennen" als gevaarlijk?

Je kunt een naaktslak proberen, om te kijken wat de reactie is. Lukt dat niet, evenals ander natuurlijk aas,
dan heb je kans dat het pre-occupatie is.

Wil je toch blijven proberen, ga dan eens voor freelining, met een hondebrok en een elastiekje op 5 cm
boven de (zachte) bodem, gebruikmakend van putty op de lijn of enkele loodkorreltjes.

Wat ik ook wel eens doe: maden geplakt op een kurkballetje boven de bodem aangeboden aan een hair.
Er tussen door van die nep vers de vase (ooit gekregen), ook geplakt.
Dat wil bij mij nog wel eens werken.
Gebruikersavatar
Andries Hoekstra
Berichten: 934
Lid geworden op: 08-10-2009 19:23

30-07-2013 21:31

Bedankt voor de reacties dusver

In ieder geval is het geen angst van de vissen voor het aas. Er wordt wel wat gevist daar maar niet intensief en tot nu toe heb ik nooit gemerkt dat de vis ook maar enige angst heeft voor voer.

Waarom ik denk aan pre occupatie; de vis zwemt over het voer heen, aast direct naast de pen maar de vele bellen doen vermoeden dat dit in de zachte bodem gebeurd (veenpolder), je zou zeggen dat de op de bodem aangeboden hap eenvoudiger bereikbaar is maar wordt dus genegeerd.
Jou opmerking is ook mijn twijfel Kees, als ze echt alleen op de natuurlijke voedselbron zitten dan zal een naaktslak of worm misschien ook weinig verschil maken.
ik heb altijd 'wilde' gedachtes om gewoon met wurmen te vissen als ik zoeits meemaak maar toch teveel twijfel om het plan door te voeren, moet het toch maar eens gewoon proberen.

Overigens ken ik dit gedrag vooral uit veenpolders, als het om klei of zand gaat zie ik dit gedrag eigenlijk niet voorkomen.

Bas, heb je hier echt ervaring mee? En zo ja ook met het injecteren van wormen met lucht waardoor ze gaan zweven?

gr Andries
bas van geffen
Berichten: 1152
Lid geworden op: 12-11-2009 02:11
Locatie: bronxtel

30-07-2013 22:35

het injecteren van lucht doe ik voor de oppervlakte visserij (grote tip) met een controller en een enkele dauwworm met een flinke luchtbel. op de bodem heb ik het nog niet geprobeerd.

hier azen vissen overal op de zandbank maar je vangt ze niet... nou had ik eens het idee om een flinke bos wormen op de hair te doen, stuk of 10, en dat leverde meteen binnen een uur een aanbeet op. lange hair, lange onderlijn en schuivend lood met een stopper op 50 cm. ik vis dan wel met loodmontage en een zware leader voor de camouflage.

alleen jammer dat daarna de brasems ze steeds sneller vonden dan de karper...

probeer anders eens met een schepje ofzo de grond waar ze azen naar boven te halen om erachter te komen waar ze op azen.
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

31-07-2013 00:44

De bodemfauna waar karpers voornamelijk op azen zijn larven van Chiromidae (bloedwormen) en van Tubificidae (b.v. Tubifex). Deze zijn rond deze tijd van het jaar zeer schaars.

Weet je trouwens zeker dat het karpers waren? Afgelopen zondagavond waren de brasems hier gigantisch aan het bellen blazen, zodat ik zelf eerst nog even twijfelde. Toch zie je op één of andere manier verschil, iets wat overigens zeer moeilijk uit te leggen is (zal wel ervaring zijn). Klopte ook, want toen ik ze eenmaal op de maïs had, trok ik de één na de andere er uit. Heb vroeger heel vaak geprobeerd om in die grote bellenplakkaten karpers te vangen (ook met b.v. een worm), maar dat is m.i. eigenlijk onbegonnen werk.

Wat ook nog een mogelijkheid is dat ze op een deel van je voer azen en b.v. je catfood negeren. Dat is de reden waarom ik altijd! alleen vis waarmee ik ook voer.
Gebruikersavatar
Schaper Michael
Berichten: 1016
Lid geworden op: 02-08-2012 22:58
Locatie: Zoetermeer

31-07-2013 06:33

Hoi Andries,

Mij overkwam deze week het zelfde. 3 weken geleden ook al eens, alleen toen had dat nog te maken met de paai. Deze week had ik mooie bellen op mijn stek (gevoerd met bix, haver en griesmeel geflavourd met scopex) Een paar tikken op de pen (ik zat met een 15mm bbq boilie van pro-line) maar geen aanbeet. Na 15 minuten besloot ik mijn haakaas te wijzigen in een stukje Frolic. Nu kreeg ik vrij snel een wegloper. Het was alleen geen karper maar een snoek!

Met naaktslakken heb ik nog nooit succes gehad eerlijk gezegd. Ik heb het wel vaak geprobeerd.

Misschien is je situatie te vergelijken met een drijvende karper welke aan de oppervlakte of 10 cm daar onder alleen maar watervlotjes zit te happen. De korst wil hij dan absoluut niet hebben. Maar waarom niet? Dat idee met de foampjes zou best wel eens kunnen werken. Een zig-rigje werkt immers ook wel eens op mijn hierboven genoemde situatie (zie als voorbeeld het verhaal van Boudewijn: http://boustails.blogspot.nl/2013/05/weer-struinend-eropuit.html#more

Dit kan je best eens proberen denk ik. Gewoon een popup-montagen met de rest van de montage als de drijvertje montage uit deze link http://boustails.blogspot.nl/p/penvissen_4742.html.

Ik hoor het wel een keer :wink:
Oh, the sea is so full of a number of fish, If a fellow is patient, he might get his wish!
- Dr. Seuss

Veel leesplezier op mijn blog Pendingen
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

31-07-2013 08:56

Met mijn voorbeelden van slakjes doel ik op zoetwaterslakken en niet op naaktslakken. Volgens mij is dat laatste weinig succesvol. Iedereen probeert dat wel eens. Als ze duidelijk uit zijn op voedsel in de bodem, dan gaat dat doorgaans niet over slakken maar over zeer kleine beestjes die in de bodem leven. Die kun je om te beginnen nooit op een hair krijgen. Daarnaast moet je dat dan in de bodem en niet op de bodem presenteren.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Mitchell Martens
Berichten: 26
Lid geworden op: 28-10-2012 20:37

31-07-2013 09:56

Beste Andries,

Heb je er toevallig al aan gedacht om bij een dieren-/aquariumwinkel tubifex te kopen en hiermee te vissen in een fijnmazig zakje (afgeknipte panty bijvoorbeeld). Heb het zelf wel eens overwogen toen ik het idee had dat de karper vooral gericht was op klein natuurlijk voedsel, maar inmiddels vis ik amper meer met de pen en is het er nooit van gekomen.

Zie hier een linkje: http://winkel.chewies-online.nl/produkt ... &merk=RUTO
Gebruikersavatar
Victor van Hoek
Berichten: 160
Lid geworden op: 23-09-2009 16:05
Locatie: Huizen

31-07-2013 11:28

Ik heb een paar weken hetzelfde probleem gehad. Verschillende soorten aas werden compleet genegeerd. Ondertussen zie je de bellen en kolkjes van de staarten rond je pen gaan. Dit waren wel avonden dat er een of ander soort muggenlarve uitkwam. Hier hadden ze kennelijk veel meer interesse in. Mais, wormen, maden en de drijvende kattenbrok hadden allemaal hetzelfde resultaat.

We zijn nu weer terug van vakantie dus gaan we het met frisse moed nogmaals proberen.

Hopelijk is het tijdelijk Andries.
Brasem op je stek in de weer,
Dan komt de karper ook wel een keer!
Gebruikersavatar
Andries Hoekstra
Berichten: 934
Lid geworden op: 08-10-2009 19:23

01-08-2013 08:19

Een hoop bruikbare informatie, dat is altijd fijn!

@Bas, met die wurmen ben ik ook wat bang voor de witvisgevoeligheid maar ook baarsjes e.d. die dit aas maar al te snel weten te vinden. Toch denk ik dat het zou moeten kunnen werken (en jij bevestigd dat), heb ze echter nooit voorhanden als ik in een dergelijke situatie terecht kom.
Dit is feitelijk misschien nog wel een groter probleem dan het gedrag van de vissen. Door de aard van de visserij neem ik zo min mogelijk mee en dat betekend dat ik altijd maar 1 aassoort bij me heb, wisselen ter plekke is er gewoon niet bij.

@Mitchell, over tubifex heb ik veel gelezen. Is volgens mij wel een bewerkelijke manier om toe te passen. Bedankt voor de link!

@Hilco, waren absoluut karpers. Zeg nooit, nooit maar ik ken de brasem in de polder als een vis die vrij snel van stek naar stek hopt en dat laat zien door verplaatsende bellenspoortjes. Karper juist als vis die langer op één gebied ligt te woelen. Overigens waren in dit geval vooral de grote wellingen en straatlobben die bovenkwamen wat duidelijk aangaf dat het karper was.
Interessant wat je zegt over vissen en voeren. Ik vis vaak met iets extra's op de haak, dus naast een deel van het gevoerde aas (een kikkererwt, maïs of kapucijner e.d.) altijd een stukje smac op de haak. Ik heb niet het idee dat er momenten zijn dat de karper op de stek komt en dan het haakas weigert omdat het afwijkend is? Daarnaast vind ik zelf de smac een goede indicatie van de activiteit vd witvis. Als het er snel afgeplukt wordt weet je dat er veel kleine visjes op je stek zijn. Interessant worden de momenten dat die activiteit wegvalt, maar ik dwaal af!

@Michael, bedankt voor de filmpjes, we bespraken gisteren alweer eea!
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

01-08-2013 11:09

Andries,

ik zou toch maar eens kijken naar die nep muggelarven in de winkel, die zijn wel verkrijgbaar, waar weet ik neit,
denk wel bij de witvisafdeling. Voor het plakken op een kurkballetje moet je wel secondenlijm gebruiken.

Werkt ook met gedroogde vers de vase (=tubifex).
John Riegman
Berichten: 21
Lid geworden op: 02-04-2006 15:08
Locatie: Hoogvliet

04-08-2013 07:41

Mogelijk voeren met je eigen voer en een behoorlijke hoeveelheid maden, zowel met levende als dode maden als casters. Dan met een bal maden op de stek vis. ( zie oude Rini Groothuis boek)

groet....John r
Plaats reactie