Moerbei


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Schaper Michael
Berichten: 1016
Lid geworden op: 02-08-2012 22:58
Locatie: Zoetermeer

12-07-2013 22:01

http://ricarpfishing.blogspot.nl/2009/06/mulberry-alert.html



Deze massavanger uit de USA is er een die graag met mulberries oftewel moerbeien vist. Hij vangt zich er echt helemaal scheel aan. Ook vissen tot diep in de 40 pond. Ik zit al een tijdje te azen op een boom bij mij in de buurt. Ja ja een echte moerbei boom. Deze heeft nu rijpe bessen en ik ga er morgen en overmorgen mee vissen. Ik ben benieuwd hoe de karper op het aas reageert.

Afbeelding

Afbeelding

In NL zijn de moerbeien ontzettend duur en dus is een gratis oogst van de boom om de hoek een prettige zaak.
Hebben jullie ooit met de moerbei gevist/gevangen? Zo ja dan ben ik er erg benieuwd naar. Eigenlijk hoor ik er nooit iets over in de Nederlandse karpervisserij.

De moerbei lijkt qua uiterlijk veel op een braam. Heeft iemand van jullie hier wel eens mee gevist/gevangen. Dit is namelijk ook zo'n wildplukker en dus leuk als seizoensaas te gebruiken.
Oh, the sea is so full of a number of fish, If a fellow is patient, he might get his wish!
- Dr. Seuss

Veel leesplezier op mijn blog Pendingen
Gebruikersavatar
Jan Kasteelen
Berichten: 654
Lid geworden op: 08-05-2007 12:24
Locatie: Gouda

12-07-2013 22:38

Ik denk toch dat er met een dergelijk aas goed gevangen kan worden als er werkelijk van die bomen langs het water staan, waardoor vissen weten dat die vruchten af en toe in het water vallen. Ik ken iemand die de rode bessen van de plant ‘bitterzoet’ gebruikt en er goed mee vangt. Die planten groeien vaak langs de waterkant en de bessen zijn er in het najaar.
En als er veel bramen langs de waterkant groeien zou dat ook als aas goed kunnen scoren.
Gebruikersavatar
Schaper Michael
Berichten: 1016
Lid geworden op: 02-08-2012 22:58
Locatie: Zoetermeer

12-07-2013 22:46

Hier is nog een overtuigend filmpje



Als je het googlet zie je dat ze in Amerika veel vangen met de moerbeien. Ook op een vlieg die een moerbei immiteert.
Oh, the sea is so full of a number of fish, If a fellow is patient, he might get his wish!
- Dr. Seuss

Veel leesplezier op mijn blog Pendingen
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

13-07-2013 00:42

Wel gevist met een ......aardbei. In de buurt van een fruitkwekerij loopt een sloot , daar was ik alle aas zat en probeerde
een aardbei op de haak, punt eruit. Dat is al wel 25 jaar geleden. Ik dacht dat ik aardbei op brood bij mij had of zo, maar ik kon er in ieder geval een aardbei aan de haak doen, en nog vangen ook.
Of rode besjes van een struik die boven het water hing. Struik groeide op een eilandje waar ik naartoe viste. Ik naar het eiland gaan waden (via een strook van ondiep water), plukken en vissen aan de hair. Vangen! ik heb er drie in een uur gevangen. Toen was het gebeurd. De vis hapte daar onder die struik aan takken die in het water hingen, en er dreven besjes in het water. Ik heb geen idee wat voor besjes dat waren. Jaren later zocht ik die stek weer op, maar de bessenstruik was weg: de oever was daar afgekalfd, struik weg.
Ik doe wel eens vaker gek. Stukje appel, banaan, op van alles gevangen.
Ik geloof ook wel dat jij ze daar op vangt. Heb er alle vertrouwen in. Ook al kennen ze het niet. Boilies kenden ze toch ook niet?
Succes! ik hoor er graag over.
Gebruikersavatar
Schaper Michael
Berichten: 1016
Lid geworden op: 02-08-2012 22:58
Locatie: Zoetermeer

13-07-2013 21:21

Vandaag ging ik op pad met de moerbei:

Afbeelding


Vanmorgen plukken met de jongens:

Afbeelding


Blauwe vingers. Het zijn net bramen. Ook mierzoet trouwens. Erg lekker:

Afbeelding


Thuis even gewassen:

Afbeelding


Ze zweven/drijven een beetje door het water. Na 3 minuten zinkt de kleur en smaakstof. Ideaal eigenlijk:

Afbeelding


Klaar om te voeren:

Afbeelding

Vandaag veel karpers aan de oppervlakte gezien. Bij het voeren sprongen ze naar links en rechts. Erg ongemakkelijk waren ze.
Na een uur of 4 kwam ik terug bij het water. Alle Moerbeien waren weg! Maar er zijn ook wel erg veel (water)vogels in de buurt.

Bij het vissen voerde ik met korsten, moerbeien en hondebrokken. Ik ging puur voor de oppervlakte vis.
Deze kwam ook wel maar dan op de korst. Let op rechter hand (voor de kijkers links) deze is nog paars van de moerbeien.

Afbeelding

Morgenvroeg een herkansing op de moerbeien.
Oh, the sea is so full of a number of fish, If a fellow is patient, he might get his wish!
- Dr. Seuss

Veel leesplezier op mijn blog Pendingen
bas van geffen
Berichten: 1152
Lid geworden op: 12-11-2009 02:11
Locatie: bronxtel

14-07-2013 01:20

succes!!

ik heb vaak eikels gebruikt bij eikenbomen die over het water hangen. overdag geen aanbeten vanwegen het heldere water en de geringe diepte van 50 a 60 cm. in de avond en nacht echter gingen ze een voor een voor de bijl... komend najaar weer eens een weekje aan de slag daar met de eikels :P
Gebruikersavatar
Schaper Michael
Berichten: 1016
Lid geworden op: 02-08-2012 22:58
Locatie: Zoetermeer

14-07-2013 11:47

Het moerbei project is geen succes gebleken (tot nu toe).

Omdat de karper gisteren totaal geen interesse toonde in de moerbeien heb ik vandaag naast de moerbeien ook op de bodem gevoerd met bix. Op het vlokje ving ik deze vis:

Afbeelding

De moerbeien werden ook vandaag weer geheel links gelaten.
Oh, the sea is so full of a number of fish, If a fellow is patient, he might get his wish!
- Dr. Seuss

Veel leesplezier op mijn blog Pendingen
Gebruikersavatar
Andries Hoekstra
Berichten: 934
Lid geworden op: 08-10-2009 19:23

16-07-2013 08:27

Leuk experiment, wel vis gevangen dus maar niet op de Moerbei.
Misschien moet de vis het kennen zoals ook Jan al zegt, anderzijds zijn er plekken waar nooit gevist is en afwijkend voer direct geaccepteerd wordt (mieuwschierigheid toch :)).

gr Andries
Gebruikersavatar
Sebastian Huvenaars
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18-02-2005 16:02
Locatie: Eindhoven

17-07-2013 14:31

Bij ons aan t water staan n aantal overhangende bramenstruiken. Kan me goed voorstellen dat er zo nu en dan een braampje in het water terecht komt en dus karper die dingen zal herkennen. Keertje proberen misschien :)
Plaats reactie