Pennen met kunst mais


Plaats reactie
remco visser74
Berichten: 15
Lid geworden op: 25-07-2011 21:58

28-05-2013 15:14

Mede-karpervissers,

Ik heb gisterenavond voor het eerst met kunstmais op de hair gevist. Ik besloot dit te proberen aangezien ik op normaal mais heel veel last heb van witvis die als piranha's erop duiken en mij met een lege haak laten zitten.

Gisterenavond mooie karper ermee gevangen maar ik was wel mijn hair kwijt met daarop mijn kunstmais.
Verder had de karper geen beschadigingen en zwom hij heel snel weer weg toen ik hem terug had gezet.
Loop ik vanmorgen langs mijn visstekkie ligt er een mooie karper te drijven die veel lijkt op de het format/soort/gewicht die ik had gevangen de dag ervoor.

In mijn hoofd maalt het maar rond dat het hem ook is en dat ie dus de pijp aan maarten heeft gegeven door het inslikken van het kunstmais.

Dus ik was benieuwd of er iemand ervaring heeft hiermee kunstmais tov dode karper.
Kan me niet voorstellen dat het verkocht wordt terwijl het schadelijk is voor de karper zelf maar toch blijft de vraag hangen.

Remco
Gebruikersavatar
Remco Kulk
Berichten: 698
Lid geworden op: 04-07-2012 07:33
Locatie: Amsterdam

28-05-2013 15:26

Als ik puur oordeel op basis van mijn eigen ervaringen met kunstmais denk ik niet dat het daaraan ligt.
Ik heb er al heel wat gevangen met dit spul en op een plek waar ik vaak vis, nog nooit dode vissen gezien.

Wel ben ik ook benieuwd naar ervaringen van anderen, ik hoop echt niet dat kunstmais schadelijk is dan stop ik
er gelijk mee.
Jeroen Schulte
Berichten: 508
Lid geworden op: 03-04-2011 13:47

28-05-2013 16:24

Lijkt mij ook onwaarschijnlijk dat het daar aan ligt. Ik gebruik ook wel de maistoppers van Avid en daarnaast monteer ik graag als laatste een kunstmais op de hair als ik met maiskorrels vis. Dit om te zorgen dat de maiskorrels tijdens het werpen op de hair blijven zitten.

Ben ook wel benieuwd naar de ervaringen van anderen.
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

28-05-2013 16:29

Gebruik vaak nepmais als popupje op een bol.
Lijkt mee zeer onwaarschijnlijk tenzij het een visje is/was van een kilo ?
Stress is vaker oorzaak .
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
Gebruikersavatar
Jerome berken
Berichten: 673
Lid geworden op: 12-03-2013 15:39

28-05-2013 16:59

Vis heel veel met maisstoppers, maar het is me nog nooit opgevallen dat de dag(en) erna dode karpers drijven.. Maar ik ben ook bijna nooit het maisstoppertje kwijt overigens.. lijkt me ook wel heel snel dat hij binnen een nacht overleden is door een doorgeslikt nepmaisje..
Shimano Tribal XT-A \ Shimano 8000D eu
Ferio Sterk
Berichten: 231
Lid geworden op: 17-07-2012 11:44

28-05-2013 19:46

Ze spuwen het vaak genoeg uit tijdens de dril, bij mij een paar keer gebeurd toen ik nog met nep mais viste en zag ik het gewoon op de bodem liggen.
remco visser74
Berichten: 15
Lid geworden op: 25-07-2011 21:58

30-05-2013 09:53

Ik heb het in de winkel gevraagd en verder gegoogled maar kom ook niet veel verder dan dat het niet schadelijk is.

Ik wist niet dat karpers van de stress dood konden gaan.... iemand hier dan meer ervaring mee?
Hoe kan je dit het beste voorkomen?

R.
Ricardo Swart
Berichten: 41
Lid geworden op: 02-08-2012 20:11
Locatie: Zaandam

30-05-2013 10:53

remco visser74 schreef:Ik heb het in de winkel gevraagd en verder gegoogled maar kom ook niet veel verder dan dat het niet schadelijk is.

Ik wist niet dat karpers van de stress dood konden gaan.... iemand hier dan meer ervaring mee?
Hoe kan je dit het beste voorkomen?

R.


dieren kunnen altijd aan stress dood gaan, het beste is niet gaan vissen dat is het minst stressvol voor de vis.
maar dat gaat helaas niet lukken :lol: . wat je wel kan doen is de vis goed uitdrillen zodat hij niet als een idioot
op de kant ligt te spartelen en goed met de vis om gaan. ook rustig aan de vis terug zetten.
Schubkarper: 6
Spiegel: 0

Pr 18 Pond
Ferio Sterk
Berichten: 231
Lid geworden op: 17-07-2012 11:44

30-05-2013 12:24

Ricardo Swart schreef:
dieren kunnen altijd aan stress dood gaan, het beste is niet gaan vissen dat is het minst stressvol voor de vis.
maar dat gaat helaas niet lukken :lol: . wat je wel kan doen is de vis goed uitdrillen zodat hij niet als een idioot
op de kant ligt te spartelen en goed met de vis om gaan. ook rustig aan de vis terug zetten.


Dat uitdrillen is vooral belangrijk vind ik. Ik heb vaak genoeg gezien dat mensen een karper zo snel mogelijk willen scheppen en dan ligt het op de kant flink te spartelen en ook als je hem vasthoud, wat weer als gevolg heeft dat hij valt. Houd de karper ook altijd horizontaal vast in het water, rustig op gang laten komen en laat hem pas los als je voelt dat hij kracht zet om te zwemmen.
Plaats reactie