Paar vraagjes!


Plaats reactie
Ricardo Swart
Berichten: 41
Lid geworden op: 02-08-2012 20:11
Locatie: Zaandam

20-05-2013 22:04

hallo,

Ik vis nu 1 week op karper met de pen, vind dat statisch vissen toch een beetje saai.
Nu heb ik een paar keer lekker in de ochtend en avond gevist en 1 karper gelost :(
en heel veel brasems gevangen, echt hele GROTE van ruim 5kg soms.

Nu voer ik niet echt voor maar als ik voer is dit een mix van :

Hennep
duivenvoer
pellets
Mais
Nat kattenvoer
tijgernoten
crushed bolie's
kokosmelk

dan maak ik meestal 3 stekjes aan ongeveer 20 meter uit elkaar, de plekken zijn altijd bij bruggetjes/riet/omgevallen bomen.
maar ik zie eigenlijk niet veel actieviteit van karpers. moet ik andere plekken gaan zoeken? of moet ik gaan voorvoeren?
voorvoeren is lastig aangezien ik verschillende dagen/tijden vis ivm werk en het weer speelt ook een rol.
het waterbestand moet volgens google bomvol karper zitten ( knolletjes ) . maar tot op heden heb ik er nog geen gehaakt.
qua spullen en montage zit alles wel snor.

Ik vroeg me ook af hoe lang zouden jullie wachten met verkassen naar een andere stek?
Om de hoeveel tijd voeren jullie?

hoop dat jullie misschien wat tips hebben voor me :)

bedankt en groeten
Schubkarper: 6
Spiegel: 0

Pr 18 Pond
remko vd Brink
Berichten: 101
Lid geworden op: 26-09-2009 19:12
Locatie: Warnsveld

20-05-2013 22:09

Hallo Kijk eens op de volgende sites,

Zijn ook van de jongens hier.

http://www.everyoneweb.com/penvissen/

http://boustails.blogspot.nl/p/penvissen_4742.html

Hier staat heel veel info op ik heb er ook veel aan gehad.

Mvg
Remko
Ricardo Swart
Berichten: 41
Lid geworden op: 02-08-2012 20:11
Locatie: Zaandam

20-05-2013 22:19

1st link kon ik al :)
2de heb ik net gelezen en 90% kende ik al

Toch super bedankt voor de tips!

Oh nog een vraag ik zie bij veel penvissers dat de haakpunt door het aas heenzit?
is het niet zo als de vis het aas verorberd dat hij de haak voelt en uitspuugd?
ik vis meestal met 2 maiskorrels maar dat je de punt van de haak niet meer ziet.
Schubkarper: 6
Spiegel: 0

Pr 18 Pond
remko vd Brink
Berichten: 101
Lid geworden op: 26-09-2009 19:12
Locatie: Warnsveld

20-05-2013 22:41

Zo vis ik zelf ook twee mais korrels eraan en de punt niet zichtbaar de mais is toch zacht.
Ik sla ook weleens een vis mis maar dat gebeurt denk ik ook wel met de punt zichtbaar.

als je met een hair vist is de hele haak bloot maar dat gaat ook prima, dus ik ik denk dat het allebei wel gaat.
ik doe waar ik vertrouwen in heb.

als de karper aan het eten is slok ie het toch wel naar binnen en let ie niet op de haak denk ik dan.
Ricardo Swart
Berichten: 41
Lid geworden op: 02-08-2012 20:11
Locatie: Zaandam

20-05-2013 22:44

dat klopt inderdaad wel.
misschien als ik de haakpunt zichtbaar heb zal ik wat minder brasem aanbeten krijgen ^^.
Schubkarper: 6
Spiegel: 0

Pr 18 Pond
remko vd Brink
Berichten: 101
Lid geworden op: 26-09-2009 19:12
Locatie: Warnsveld

20-05-2013 23:10

Ligt er ook weer aan waar je vist, ik vis op water waar weinig brasem zit wel weer meer zeelt maar dat vind ik dan weer niet erg.

Je kan ook eens proberen om met een hair te gaan vissen en dan tijgernoten of harde mais eraan doen dat is minder brasem gevoelig.
remko vd Brink
Berichten: 101
Lid geworden op: 26-09-2009 19:12
Locatie: Warnsveld

20-05-2013 23:12

als ik aan het feederen ben heb ik twee maden eraan zitten en dan ziet de brasem de haakpunt ook het is weliswaar een kleiner haakje maar goed denk niet dat het daarmee te maken heeft.

Je zit denk ik op een water waar veel brasem zit.
Ricardo Swart
Berichten: 41
Lid geworden op: 02-08-2012 20:11
Locatie: Zaandam

20-05-2013 23:26

zal wel ff met een hair proberen dan. ga morgen ochtend om uurtje of 8 tot 12 ff kijken :)

bedankt zo ver!
Schubkarper: 6
Spiegel: 0

Pr 18 Pond
remko vd Brink
Berichten: 101
Lid geworden op: 26-09-2009 19:12
Locatie: Warnsveld

20-05-2013 23:37

Succes, van korda hebben ze trouwens kant en klare handige haken.
Gebruikersavatar
Jerome berken
Berichten: 673
Lid geworden op: 12-03-2013 15:39

21-05-2013 09:08

Haakpunt moet naar mijn mening vrij zijn ivm betere prikkans.. De karper zal te laat zijn als hij de haakpunt voelt want als het goed is heb jij dan al aangeslagen.. Denk niet dat hij de haak zal zien en interpeteren als gevaarlijk en daardoor laten liggen..
Shimano Tribal XT-A \ Shimano 8000D eu
Gebruikersavatar
Andries Hoekstra
Berichten: 934
Lid geworden op: 08-10-2009 19:23

21-05-2013 09:16

Hoi Ricardo,

1 week vissen en niets vangen zegt niet zoveel, zelfs degenen die al wat langer penvissen moeten het soms voor behoorlijk langere periodes dan een week zonder karper stellen. Door de jaren heen merk ik dat periodes waarin het goed loopt afgewisseld worden met een aantal vangstloze beurten. Hoort er gewoon allemaal bij.
Haakpunt kan je gewoon vrijlaten, zoals Jerome ook al zegt vergroot dit de prikkans.
Ik denk dat de karper niet enorm schrikt van een prikje in zijn bek, ze kraken ook zoetwatermossels e.d. dus er zal wel vaker iets in zijn bek prikken. Ik heb nooit het idee minder aanbeten te krijgen als ik de haakpunt vrij laat.
Brasem kan nu werkelijk een plaag zijn, op de meeste plekken zijn ze net afgepaaid en daardoor erg hongerig. Het kan ook gewoon zijn dat het water waar je vist een grote brasembezetting heeft. Als er ergens 10x zoveel brasem zwemt dan karper is het logisch dat je een veelvoud brasenm t.o.v. karper vangt. De plekken waar brasem en karper azen zijn vaak dezelfde hoewel ik soms het idee heb dat brasem minder graag echt kort onder de kant aast maar ook dat is geen gegeven maar meer een ervaring.
Als ikzelf veel brasem op de stek heb vang ik ze weg tot ik geen aanbeet meer krijg, voer dan een beetje bij en verkas naar een volgende stek en kom later op de eerdere stek terug. Je zult zien dat als je de brasem van je plek 'wegvist' en de boel even met rust laat er vaak daarna karpe ropkomt

Hoop dat je hier iets mee kunt.
Succes

gr Andries
Ricardo Swart
Berichten: 41
Lid geworden op: 02-08-2012 20:11
Locatie: Zaandam

21-05-2013 10:18

Andries Hoekstra schreef:Hoi Ricardo,

1 week vissen en niets vangen zegt niet zoveel, zelfs degenen die al wat langer penvissen moeten het soms voor behoorlijk langere periodes dan een week zonder karper stellen. Door de jaren heen merk ik dat periodes waarin het goed loopt afgewisseld worden met een aantal vangstloze beurten. Hoort er gewoon allemaal bij.
Haakpunt kan je gewoon vrijlaten, zoals Jerome ook al zegt vergroot dit de prikkans.
Ik denk dat de karper niet enorm schrikt van een prikje in zijn bek, ze kraken ook zoetwatermossels e.d. dus er zal wel vaker iets in zijn bek prikken. Ik heb nooit het idee minder aanbeten te krijgen als ik de haakpunt vrij laat.
Brasem kan nu werkelijk een plaag zijn, op de meeste plekken zijn ze net afgepaaid en daardoor erg hongerig. Het kan ook gewoon zijn dat het water waar je vist een grote brasembezetting heeft. Als er ergens 10x zoveel brasem zwemt dan karper is het logisch dat je een veelvoud brasenm t.o.v. karper vangt. De plekken waar brasem en karper azen zijn vaak dezelfde hoewel ik soms het idee heb dat brasem minder graag echt kort onder de kant aast maar ook dat is geen gegeven maar meer een ervaring.
Als ikzelf veel brasem op de stek heb vang ik ze weg tot ik geen aanbeet meer krijg, voer dan een beetje bij en verkas naar een volgende stek en kom later op de eerdere stek terug. Je zult zien dat als je de brasem van je plek 'wegvist' en de boel even met rust laat er vaak daarna karpe ropkomt

Hoop dat je hier iets mee kunt.
Succes

gr Andries


top bedankt! daar heb ik veel aan :D
Schubkarper: 6
Spiegel: 0

Pr 18 Pond
Ferry Krooswijk
Berichten: 10
Lid geworden op: 11-05-2013 10:46

21-05-2013 21:02

Ik ben pas begonnen met pennen en nog niets gevangen jammer genoeg.
Ik denk dat ik ook veel te veel voerplekken aanmaak ( hoeveel plekken zouden julie maken op een polderslootje en hoeveel op een putje? Ik voer niet voor
Ik vis vlak onder de kant ik voer en vis met robin red en zelfgekkokte maïs.

Mijn onderlijn bestaat uit een zelfgeknoopt stuitje dan een 1,0 grams dobber nog een zelfgeknoopt stuitje dan loodjes 40 cm boven de haak, en de laatste 5 boven de haak. Een korda haakje maat 8. Daar prik ik dan 2 maïskorrels op.

Mijn vraag wat doe ik hier verkeerd? Graag hoor ik wat julie hier van vinden alles is welkom

Alvast bedankt

Gr. Ferry
Gebruikersavatar
Andries Hoekstra
Berichten: 934
Lid geworden op: 08-10-2009 19:23

21-05-2013 21:36

Hoi Ferry,

ik denk dat je niet direct iets fout doet, buiten een paar essentiële dingen om gaat het niet om goed en fout meer om ervaring opdoen wat welke situatie vraagt.
Negen voerplekken kan bijvoorbeeld prima werken, mits je voldoende ruimte hebt om ze aan te leggen. Voerplekken dicht bij elkaar leggen kan ervoor zorgen dat je een voerplek verstoord door op de voerplek ernaast iets te vangen.
Wat je als voer noemt is vrij algemeen, misschien dat hierin variëren iets teweeg kan brengen? Zeker op plekken waar veel gevist wordt kan afwijkend voer de karper verleiden om op je voerplek te komen.
Wat ikzelf vaak doe is op een nieuw water drie of vier voerplekken op veel afstand van elkaar maken op plekken waar ik veel water kan overzien. Hierdoor kan ik tijdens het vissen goed observeren of er andere plekken zijn waar vaak vis actief is. Als ik een aantal keer niets op een stek vang (het liefst heb ik er dan op verschillende tijdstippen gevist) dan laat ik die stek en kies een nieuwe uit. Zo heb ik per water steeds stekken waar ik steeds terugkom omdat ik er regelmatig vang en nieuwe stekken die ik uit wil proberen. Hierdoor heb ik ook in het algemeen geleerd waar karpers qua stekken van houden, informatie die me weer goed van pas komt als ik weer een nieuw water aanpak.

Hoop dat je hier iets mee kunt!

gr Andries
Ferry Krooswijk
Berichten: 10
Lid geworden op: 11-05-2013 10:46

22-05-2013 10:41

Heel erg bedankt hier kan ik zeker wat mee !!!

Er staan veel nuttige tips in

En wat denkt u over voortvoeren bij het pennen?

Gr. Ferry
Gebruikersavatar
Andries Hoekstra
Berichten: 934
Lid geworden op: 08-10-2009 19:23

22-05-2013 19:30

voorvoeren bij het pennen kan prima. Soms maak ik voerplekken en vis die direct af. Soms voer ik een uur of 3, 4 vantevoren en vis dan stekken af.

vr gr
Andries
Ferry Krooswijk
Berichten: 10
Lid geworden op: 11-05-2013 10:46

22-05-2013 20:31

Oké bedankt dus bij het pennen voer je geen hele dagen van te voren?

Gr. Ferry
Gebruikersavatar
Andries Hoekstra
Berichten: 934
Lid geworden op: 08-10-2009 19:23

22-05-2013 21:03

Nee, dat doe ik niet.
In het meest extreme geval heb ik een avond vantevoren gevoerd en de volgende ochtend gevist, daar zat dan een uur of zes tussen.
Ik denk dat langere voersessies alleen nodig zijn op plekken waar je de vis vast moet weten te houden op je stek of waar je ze aan je aas wil laten wennen.
Veel water heeft plekken waar je zeker van kunt zijn dat er karper komt en aast, als je op die plekken voert voer je om de vis eventjes vast te houden (vooral als je actief meerdere stekken bevist). Voor putten, polders en kleinere watersystemen werkt dit prima.
Ik voer het meest voor in polders waar er een minder groot bestand aanwezig is; omdat het voer er langer ligt is de kans gewoon groter dat karperhet dan eventueel heeft gevonden.
Overigens is wat ik zeg geen wet ofzioo, er zijn zat anderen die het anders aanpakken en hun visje vangen.

gr Andries
Ferry Krooswijk
Berichten: 10
Lid geworden op: 11-05-2013 10:46

22-05-2013 21:52

Bedankt Andries als ik de richtlijnen maar wat begrijp van het pennen ben ik al een heel eind
Maar toch helpen alle tips.

Gr. Ferry
Plaats reactie