Succesvol penvissen


Plaats reactie
Robin Haakman
Berichten: 39
Lid geworden op: 31-08-2012 18:14

12-04-2013 12:23

Beste lezer,

Sinds enige tijd ben ik verhuisd naar een nieuwe woonplaats en dit betekend dan ook veel nieuw water. Aangezien ik in de zomer voornamelijk statisch/ drijvend op karper vis, leek het me nu (in de nog steeds koude dagen) verstandig om het water te ontdekken door middel van het penvissen.

Maar zoals ieder jaar lijkt het niet mee te vallen om de eerste karper op de mat te krijgen (the magical one). Ik ben nu enige tijd bezig met het penvissen waarbij ik voorafgaand aan mijn sessie een paar voerplekjes maak met mais/hennep. Deze voerplekjes maak ik bij bruggen en duikers, zowel diepere als ondiepere stukken. Ik wacht vervolgens een klein uur waarna ik ga starten met vissen op het eerst gemaakte voerplekje. Nu lijkt het erop dat ik veel brasum vang (wel grote 55cm<), maar het lukt me maar niet om de eerste karper te haken.

Ik vis met een standaard rig 5 tot 10 cm met een korte hair voor twee maiskorreltjes, maar hier lijkt het probleem hem niet in te zitten aangezien ik de brasum succesvol kan haken. Hebben jullie tips/ adviezen hoe ik het anders kan/ moet aanpakken. Ik weet wel dat natuurlijk de aanhouder wint, dus zal ik straks gewoon trouw gaan proberen alsnog de eerste karper van 2013 te haken.

Groet Robin
Bjorn Schoemacher
Berichten: 913
Lid geworden op: 12-08-2011 20:52

12-04-2013 13:07

Heb je wel eens anders aas geprobeerd? Ik heb zelf nog nooit een Brasem gehaakt op stekjes waar ik weet dat er wel Brasem zit, ik vis zelf het liefste met natte kattenbrokken. Deze rijg ik aan een fijn hairtje (Quick Stoppers) en heb er niets anders op gevangen dan Karper.

Wat je nog zou kunnen proberen is om een half metertje tot een meter van je voerstekje af te gaan vissen. Wie weet mijdt je zo witvis en vang je de Karper die getriggered is door de schrans partijen van de witvis.
Gebruikersavatar
Schaper Michael
Berichten: 1016
Lid geworden op: 02-08-2012 22:58
Locatie: Zoetermeer

12-04-2013 13:19

Hoi Robin,

Ik heb eigenlijk het zelfde "probleem" als jij. Tussen 14 november en 4 maart heb ik niets gevangen. Een oplossing heb ik dus even niet voor je. Nou ben ik vorig jaar weer begonnen met vissen na een pauze van ongeveer 10 jaar maar mijn herinneringen van vroeger zijn eigenlijk niet anders. Sporadisch ving ik nog wel eens wat in de winter en dan meestal al in het eerste kwartier van de sessie. Vreemd? Nee gewoon op de juiste plek op het juiste moment zijn.

Volgend jaar pak ik het anders aan. Gewoon veel zoeken en misschien daardoor weinig vissen. Eerst zoeken en vinden, daarna pas bevissen. Dit ipv gewoon wild voeren op plekken waarvan je denkt dat ze vis kunnen opleveren.

Groeten, Michael

Ps. Probeer het eens zonder loodjes onder de pen en zodoende een bos (geflavorde) maden op de haak naar beneden laten zweven. Dit kan soms net de bom zijn.
Oh, the sea is so full of a number of fish, If a fellow is patient, he might get his wish!
- Dr. Seuss

Veel leesplezier op mijn blog Pendingen
wouter veuger
Berichten: 303
Lid geworden op: 30-01-2011 17:08

12-04-2013 17:01

hoi robin,je schrijft dat je met een standaard rig vist,ik neem aan dat je een gevlochten onderlijntje bedoeld?

wellicht kun je het eens proberen met de haak gewoon aan je hoofdlijn geknoopt, met al dan niet een hairtje aan je haak.

ikzelf heb ook een periode met een kort gevlochten onderlijntje gevist,maar ben ervanaf gestapt.
ik heb wel eens meegemaakt hoe een karper (die ik met mn polaroid bril goed kon zien,het was ongeveer een metertje diep en redelijk helder) gewoon met mn aas aan het spelen was( ook mais op de hair) de betreffende vis pakte het meerdere malen heel voorzichtig op om het vervolgens weer bliksemsnel uit te spugen,het pennetje bewoog wel wat,maar het was amper een aanbeet te noemen.

nu kon ik dus zien dat het een karper was,maar als ik op dieper of troebeler water had gevist,had ik niet geslagen,en waarschijnlijk aan wat klein grut gedacht.
ik ben van mening dat ik met de haak direct aan de hoofdlijn wel een betere registratie had gehad,omdat het soepele onderlijntje het voor de vis makkelijker maakte om het aas "ongezien" te inspecteren.

verder vis ikzelf,als ik met zacht aas vis,bijna altijd met het aas op de haak

je schrijft dat je wel brasem vangt,maar vergeet niet dat karper veel "sluwer" is en vaak veel voorzichtiger aast als brasem.

succes met de jacht!
Robin Haakman
Berichten: 39
Lid geworden op: 31-08-2012 18:14

12-04-2013 18:24

Bedankt voor de reacties!

Ik kon het niet uitstaan nog geen karper te hebben gehaakt, maar ben blij om te kunnen mededelen dat het me vanmiddag dan eindelijk is gelukt. Na eerst een brasum te hebben gehaakt volgde op de volgende stek al redelijk snel de karper. De vis kwam nauwelijks in actie, waardoor ik hem snel kon scheppen. Met 73 cm en 13 pond ben ik er erg blij mee! Zie hieronder voor het resultaat.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Edwin van Gemeren
Berichten: 417
Lid geworden op: 06-05-2012 23:04
Locatie: Boskoop

12-04-2013 19:18

Gefelciteerd! Dat er maar vele nog mogen volgen.
Take nothing but memories, leave nothing but footprints

Fish come in 3 sizes: small, medium, and the one that got away
Ruben Lubbers
Berichten: 317
Lid geworden op: 13-05-2010 15:00

12-04-2013 19:23

Lekker he? Nog iets wezenlijks aangepast?
Gebruikersavatar
Schaper Michael
Berichten: 1016
Lid geworden op: 02-08-2012 22:58
Locatie: Zoetermeer

12-04-2013 19:37

Well done. Mooie kleur heeft de vis.
Oh, the sea is so full of a number of fish, If a fellow is patient, he might get his wish!
- Dr. Seuss

Veel leesplezier op mijn blog Pendingen
Gebruikersavatar
machiel van ingen
Berichten: 45
Lid geworden op: 10-05-2010 20:31
Contacteer:

12-04-2013 20:31

Hoi Robin ,,

Leuk om te lezen dat het gelukt is, ik heb je vorig week zien zitten ik zal je de volgend keer even aanschieten

er zitten ook mooi spiegels in dit water deze hebben we 3/4 jaar geleden uitgezet

Zelf heb ik Vorige week een karper van 17 pond gevangen zie vangste april in het zelfde water

P.s. er komt een pen wedstrijd in heerhugowaard ik geloof volgende week moet je maar naar de hengelsport zaak gaan om je inteschijven
Robin Haakman
Berichten: 39
Lid geworden op: 31-08-2012 18:14

12-04-2013 21:33

Ik ben voor vandaag gebleven bij dezelfde tactiek. Zal zeker een aantal van jullie adviezen uitproberen en kijken wat het mij zal opleveren. Vissen met kattenbrokken/hondenbrokken doe ik meestal drijvend. Mijn ervaring is wel dat de brokken onderwater snel sompig worden en loslaten van de hair of ligt dit aan het merk?

Machiel ik heb de spiegels die zijn uitgezet op de website gezien, hoop dat ik er dit jaar enkele mag vangen. Schiet me maar een keer aan mocht je me zien zitten, waarschijnlijk zal ik er in het weekend nog een paar uurtjes vertoeven. Wedstrijden zijn niet echt mijn ding, vissen is voor mij vooralsnog leuk genoeg zonder dat het in wedstrijdvorm is.
Bjorn Schoemacher
Berichten: 913
Lid geworden op: 12-08-2011 20:52

12-04-2013 22:29

Ik denk dat jij dan de droge brokjes gebruikt? Probeer eens de natte, deze zijn per 100gram in zakjes verpakt en zitten met z'n 10en in een doosje. De brokjes zijn omwringd door gelei wat lekker wolkt en attractief goed werkt. Enige nadeel is wel wat je vieze vingers krijgt :wink:
wouter veuger
Berichten: 303
Lid geworden op: 30-01-2011 17:08

12-04-2013 22:41

mooie vis :D , als er 1 over de dam is...
Gebruikersavatar
Schaper Michael
Berichten: 1016
Lid geworden op: 02-08-2012 22:58
Locatie: Zoetermeer

13-04-2013 08:18

Bjorn Schoemacher schreef:Ik denk dat jij dan de droge brokjes gebruikt? Probeer eens de natte, deze zijn per 100gram in zakjes verpakt en zitten met z'n 10en in een doosje. De brokjes zijn omwringd door gelei wat lekker wolkt en attractief goed werkt. Enige nadeel is wel wat je vieze vingers krijgt :wink:


Deze blijven wel prima aan de hair zitten
http://www.bol.com/nl/p/kitekat-sticks-zalm/9200000010750310/
Oh, the sea is so full of a number of fish, If a fellow is patient, he might get his wish!
- Dr. Seuss

Veel leesplezier op mijn blog Pendingen
Robin Haakman
Berichten: 39
Lid geworden op: 31-08-2012 18:14

13-04-2013 19:12

Na wat adviezen te hebben gevolgd, vissen zonder rig en kattenvoer aan een kleine hair had ik binnen een minuut nadat ik mij aas had laten zak de volgende vis te pakken. Wel na van te voren even voor gevoerd te hebben.

http://imageshack.us/a/img199/3892/20130413143025.jpg
Laatst gewijzigd door Kees Ouwehand op 01-05-2013 22:34, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Poeh, we hebben niet allemaal een hele muur als scherm. :-) 800 pxls max.
Bjorn Schoemacher
Berichten: 913
Lid geworden op: 12-08-2011 20:52

13-04-2013 22:32

Haha te gek man! Prachtige schub, ga zo door!

Wel even je foto's wat kleinere maken :wink:
Ferio Sterk
Berichten: 231
Lid geworden op: 17-07-2012 11:44

14-04-2013 11:29

Welk kattenvoer type/mark doen jullie het liefst aan de hair? Zowel oppervlakte en bodem?

Ik wil dit jaar is wat andere variaties gaan proberen onder de pen, zoals frolies hondenbrokken waar ik veel goeds overlas.
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

19-04-2013 08:27

denk dan maar eens aan zaden en bonen, kikkererwten, etc over ander aas gesproken.
Smac aan de haak/hair boven een voerbedje van biggebix/mais met zalm uit blik en de olie erbij?
Gebruikersavatar
Jerome berken
Berichten: 673
Lid geworden op: 12-03-2013 15:39

19-04-2013 08:43

Hey Robin!

Ik heb precies een jaar geleden om precies dezelfde stek gevist.. Ik hoorde over een goed karperbestand op de OT..
Na 1,5 week gevoerd te hebben had ik nog nix op de kant gekregen... Ben toen een stukje opgeschoven richting Alkmaar (1e/2e bruggetje), er is een soort sluisje aan het begin van de OT en die ging vorig jaar
omstreeks 4/5 uur aan waardoor een lichte stroming ontstond. Denk dat dit extra zuurstof met zich mee bracht waardoor de karpers wel wilde aassen. Daar is het mij toen uiteindelijk wel gelukt..

Iig succes en ik zal een x toeteren als ik er langs rij en je zie zitten!

p.s. ben nog steeds benieuwd naar het plasje achter je op de 2de foto, in 2008 zijn er super mooie karpers uitgezet, als je benieuwd bent naar de uitgezette karpers moet je me ff PM sturen.. Ik heb nog ergens een linkje met foto's van de uitgezette karpers.

P.s.s. Dit soort mooie exemplaren Afbeelding
Shimano Tribal XT-A \ Shimano 8000D eu
Ferry Krooswijk
Berichten: 10
Lid geworden op: 11-05-2013 10:46

19-05-2013 19:50

Hallo allemaal ik ben pas begonnen met pennen deed al statisch vissen met veel succes maar wil eens iets anders proberen
Ik ben al een aantal keer weggeweest naar kleine putten en poldersloten zonder succes ik vis met een licht pennetje 1 gram netjes uitgelood en daaronder een korda haakje maar heb nog niet eens een aanbeed gehad ik vis en voer met maïs. Hebben julie een idee om misschien ander aas te gebruiken of iets anders hoor ik het graag

Ik twijfel ook waar ik als beginner moet gaan vissen bij mij in de buurt heb je een mooie put vol kleine karper maar er zijn ook vele polder sloten welke van deze zou het meest vis opleveren?
Koen van der Heijden
Berichten: 4
Lid geworden op: 29-05-2013 14:23

29-05-2013 14:28

met fruit kun je perfect penvissen maar ook met mais en smak
lukt het goed!!!!!!!
Gebruikersavatar
Victor van Hoek
Berichten: 160
Lid geworden op: 23-09-2009 16:05
Locatie: Huizen

29-05-2013 14:45

@ Ferry: als je ervaring wilt opdoen voor het vissen met de pen zou ik voor de karperput gaan met kleinere karper. De vangkans wordt dan volgens mij vergroot. Daarmee vergroot je ook je vertrouwen in de montage en ga je de aanbeten beter "lezen".

Suc6 ermee
Ferry Krooswijk
Berichten: 10
Lid geworden op: 11-05-2013 10:46

29-05-2013 18:08

Bedankt Victor en koen ik zal dit zeker gaan proberen!!!
Plaats reactie