Help!


Plaats reactie
Henco middelkoop
Berichten: 5
Lid geworden op: 20-03-2013 20:02
Locatie: Waardenburg

21-03-2013 19:07

Goede avond

Ik heb nu 3 mooie karper hengels met molen road pot 3 piepers haak mat tent stoel noem ma op voor een prikkie kunnen kopen


Ma wat hou penvissen in?? Hoe werkt dat anders dan gewoon karperen??

Wat heb je er voor nodig en waar is het handigst om het te gebruiken??

Gr henco
Gebruikersavatar
gijs beuningen
Berichten: 234
Lid geworden op: 02-04-2010 11:57
Locatie: nmgn

21-03-2013 19:15

Pen vissen is vissen met een dobber. Schrik niet, je gebruikt dan vaak maar 1 hengel en gaat actief opzoek naar de karpers.
wouter veuger
Berichten: 303
Lid geworden op: 30-01-2011 17:08

21-03-2013 22:04

Henco middelkoop schreef:Goede avond

Ik heb nu 3 mooie karper hengels met molen road pot 3 piepers haak mat tent stoel noem ma op voor een prikkie kunnen kopen


Ma wat hou penvissen in?? Hoe werkt dat anders dan gewoon karperen??

Wat heb je er voor nodig en waar is het handigst om het te gebruiken??

Gr henco



ik vind dit dus echt schrijnend :-? :o
je hebt 3 hengels met molen road pot 3 piepers haak mat tent stoel om "gewoon" te karperen,maar geen idee wat een pen is,en waarschijnlijk uberhaupt nooit met een dobbertje gevist , nu zit je met de hele mikmak aan de waterkant,zonder de hele essentie van het vissen ooit te hebben meegekregen.
ik zal enorm als een ouwe lul klinken,maar ga alstjeblieft eerst eens leren hoe je een dobbertje (pen) uitlood,en hoe het hele vissen in elkaar steekt,voordat ja achter je road pot in je tent plaats neemt. :(
Gebruikersavatar
Schaper Michael
Berichten: 1016
Lid geworden op: 02-08-2012 22:58
Locatie: Zoetermeer

21-03-2013 22:14

Kijk maar even hier http://pendingen.blogspot.nl/p/blog-page.html
Er zijn een paar filmpjes van het penvissen (niet het eerste filmpje). 2e filmpje is echt mega. 3e filmpje vanaf 38 minuten. 4e filmpje ook mega. 5e filmpje is pure nostalgie van een genie. 6e filmpje is super inspirerend en gericht op oppervlakte vissen. Daarna 105 verhalen van Peter Linzell. En tot slot nog een mooi filmpje van een fransoos. Verder zie je aan de rechter kant een boel links naar andere penvis-sites.

Klasse dat je erom vraagt Henco

Misschien ben ik het wel een beetje met je eens Wouter maar kom op give him a break en help hem gewoon ipv :evil: hij is geïnteresseerd en wil leren dat kan je volgens mij alleen maar aanmoedigen. Er wordt volgens mij al genoeg (ver)oordeeld op dit forum...of ben ik nu het zelfde aan het doen.
Oh, the sea is so full of a number of fish, If a fellow is patient, he might get his wish!
- Dr. Seuss

Veel leesplezier op mijn blog Pendingen
wouter veuger
Berichten: 303
Lid geworden op: 30-01-2011 17:08

21-03-2013 22:43

ach misschien heb je gelijk, de irritatiefactor kwam even om de hoek kijken.
zal ook wel te maken hebben met het bijzonder trieste taalkundige niveau.

ik vind het alleen jammer dat er zoveel mensen aan de waterkant verschijnen(niet alleen jonge gasten) met "proffessionele" uitrustingen,zonder dat ze enig idee hebben van hoe de onderwaterwereld in elkaar steekt,en hoe vissen zich gedragen in hun natuurlijke habitat.

het overgrote deel van de "nieuwe" karpervissers wordt gelokt door bling bling spulletjes en plaatjes in de magazines,waar uitsluitend nog fotos in lijken te staan van 25 kg plus vissen.zonder dat ze ooit de echte passie voor het vissen hebben ervaren,en dat vind ik nou zo jammer.

ik ben zelf de hele smaak van commercie in de karperwereld zo zat geworden dat ik alle magazines heb opgezegd,en nagenoeg al mn statische materiaal heb verkocht.

ik heb een nieuwe passie gevonden,en dat is vliegvissen,maar diep van binnen zit nog altijd dat 10 jarige mannetje dat, als door de bliksem getroffen,dat rode puntje van zn dobbertje weg zag lopen.en na een heroische strijd die onvergetelijke eerste karper mocht vast houden.



en ow ja:sorry henco,was niet persoonlijk bedoeld hoor :wink: ,geniet van het vissen!
bas van geffen
Berichten: 1152
Lid geworden op: 12-11-2009 02:11
Locatie: bronxtel

21-03-2013 22:46

en een haakmat... dat is wel fijn... weet je precies waar je moet vissen :oops:

via google kun je echt een berg informatie vinden zonder het slappe gelul van hier...
zoals je merkt gebeurt dat nog wel eens vaker dan dat er echt geholpen wordt. :P

over pennen zelf heb ik zelf geen zinnig woord te zeggen want het is niet mijn ding.
Gebruikersavatar
Andries Hoekstra
Berichten: 934
Lid geworden op: 08-10-2009 19:23

22-03-2013 12:27

Hoi henco,

ik heb het idee dat ik je ook op andere delen van het forum lans zie komen met vragen, geen probleem natuurlijk daar is een formu voor. Echter als ik alles lees lijkt het erop dat je huidige aankoop een beetje een impulsaankoop is geweest en je bij jezelf nu pas de juiste vragen begint te stellen:
- Op welke manier wil ik het (karper)vissen beleven?
- Welke manier van karpervissen interesseert me het meest

Ik denk dat je echt bovenstande vragen moet beantwoorden voor jezelf om daarna te kijken welke manier en welk materiaal hier dan het beste bij past.

Vind het lullig voor je als je vanuit een leuk idee een impulsaankoop (dit is even een aanname) hebt gedaan en nu denkkt 'oei waar moet ik eigenlijk beginnen' maar kan je buiten bovenstaande om verder niet helpen ben ik bang.

Succes met uitvinden wat bij jouw past, mocht dat penvissen blijken te zijn dan ben je van harte welkom met alle vragen die je maar wilt stellen

vr gr
Andries Hoekstra
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

23-03-2013 12:34

via google kun je echt een berg informatie vinden zonder het slappe gelul van hier...

Dat slappe gelul van hier krijgt ie omdat hij niet eerst even simpelweg googeld of de zoekfunctie benut heeft :wink:

over pennen zelf heb ik zelf geen zinnig woord te zeggen want het is niet mijn ding.[/

Het is waarschijnlijk niet je ding, omdat je het niet hebt geprobeerd. Anders had je er wel iets zinnigs over te zeggen :D .

Beetje omgekeerde beredenering :P
Laatst gewijzigd door Marco Mostert op 23-03-2013 12:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
wessel oolbekkink
Berichten: 227
Lid geworden op: 05-12-2012 15:28

23-03-2013 12:41

ik vind penvissen een van de mooiste manieren.
als ik met rodpod en zo naar de waterkant ga neem ik altijd men penhengel mee.
meestal zorgt die dan voor actie.
het id zeker de moeite waard om de pen een keer e=te proberen
je mot nie verwachten dat je meteen dikke bakken vangt.
Wie het kleine nie eert is het grote niet weerd
bas van geffen
Berichten: 1152
Lid geworden op: 12-11-2009 02:11
Locatie: bronxtel

23-03-2013 12:48

Marco Mostard schreef:Het is waarschijnlijk niet je ding, omdat je het niet hebt geprobeerd. Anders had je er wel iets zinnigs over te zeggen :D .

Beetje omgekeerde beredenering :P


nou ik heb het vaker geprobeerd... maar ik vind het zo'n gedoe allemaal... dan ga ik liever freelinen... geen gedoe met uitloden en uitpeilen enzo.
Gebruikersavatar
Bas Timmermans
Berichten: 604
Lid geworden op: 02-06-2011 11:16
Locatie: Stadskanaal

23-03-2013 12:49

Henco middelkoop schreef: road pot


Is dat niet een lesbienne die de weg kwijt is? :lol:

gijs beuningen schreef:Pen vissen is vissen met een dobber. Schrik niet, je gebruikt dan vaak maar 1 hengel en gaat actief opzoek naar de karpers.


Is dit niet de roots van elke "karper" visser om mee te beginnen?

wouter veuger schreef:ach misschien heb je gelijk, de irritatiefactor kwam even om de hoek kijken.
zal ook wel te maken hebben met het bijzonder trieste taalkundige niveau.

ik vind het alleen jammer dat er zoveel mensen aan de waterkant verschijnen(niet alleen jonge gasten) met "proffessionele" uitrustingen,zonder dat ze enig idee hebben van hoe de onderwaterwereld in elkaar steekt,en hoe vissen zich gedragen in hun natuurlijke habitat.

het overgrote deel van de "nieuwe" karpervissers wordt gelokt door bling bling spulletjes en plaatjes in de magazines,waar uitsluitend nog fotos in lijken te staan van 25 kg plus vissen.zonder dat ze ooit de echte passie voor het vissen hebben ervaren,en dat vind ik nou zo jammer.


Daarom reageer ik ook niet, op dit soort topics. Want dit zie ik echt te veel. €1000 euro uitgeven en dan vragen..... Hoe werkt het eigenlijk.

Pff vroeger begon ik met een spinhengel goedkope molen en daar moest ik het mee doen aangezien mijn moeder een uitkering had en niet (met hoeveel liefde ook) mij een fatsoenlijke hengel kon kopen. Die heb ik na lang zeuren uiteindelijk toch gekregen heb, nadat ik al meer als een jaar karpertjes stond te drillen met mijn spin hengeltje.

Ik denk dat ik toch best duidelijk ben, dat je waarderen moet wat je heb en wat je er mee kan, alvorens je geld uit te geven.

I rest my case

Mijn excuus voor mijn antwoord
The art of fishing..... Keep your wife at home!

Friends call met The Carp whisperer :lol:
Henco middelkoop
Berichten: 5
Lid geworden op: 20-03-2013 20:02
Locatie: Waardenburg

24-03-2013 17:16

Zoveel heb ik er niet aan uit gegeven hoor 200 euro heel spul zal morgen wel foto van maken en zal ook wel niks meer vragen word niet gewaardeerd door de profs zo te zien
Gebruikersavatar
Bas Timmermans
Berichten: 604
Lid geworden op: 02-06-2011 11:16
Locatie: Stadskanaal

24-03-2013 19:01

Henco dit was geen persoonlijk iets tegen jou hoor. En jij hoeft je daar niet voor te verantwoorden. Het zijn mijn woorden aangezien er 9 van de 10 het zo doen zoals er beschreven staat (wat ik zelf zei).

Mijn excuus hiervoor :oops:

Maar het overgrote deel komt op het forum help dit en dat en hebben een vermogen voor bling bling uitgegeven en weten van toeten of blazen. En dan komt er geen reactie of dergelijke op terug. Terwijl menig collega visser op dit forum, deze mensen hebben geholpen met technieken en hoe je uitdagingen moet aanpakken hebben uitgelegd.

Ik kijk persoonlijk uit naar jou foto :wink:

Mvg Bas
The art of fishing..... Keep your wife at home!

Friends call met The Carp whisperer :lol:
Marcel Bleeker
Berichten: 10
Lid geworden op: 20-11-2012 21:08

24-03-2013 20:24

Hallo Henco,

Fijn dat je wil beginnen met karpervissen.
Je moet zelf ontdekken wat je het leukst vindt, met de pen of piepers. Of misschien wel alle 2!
Je hoeft nu niet direkt een penhengel(lichte hengel) aan te schaffen, gebruik een van je karperhengels die je net hebt gekocht, koop een geschikt dobbertje, haakjes en zoek op dit forum ff naar een voorbeeld van een penmontage en wat info over hoe te penvissen en go for it!
Als je met de pen op karper gaat vissen leer je heel veel over/van deze geweldige vis en zijn omgeving doordat je er aktief op zoek naar gaat.
De kennis die je hiermee opdoet kun je ook weer gebruiken als je met je piepers gaat vissen.
Staar je niet blind op op alle bling bling praatjes/materiaal/en foto's van 40+ dikbuiken van anderen, maar geniet van de uurtjes dat je aan de waterkant bent en respecteer deze omgeving!
Succes!
Gebruikersavatar
Schaper Michael
Berichten: 1016
Lid geworden op: 02-08-2012 22:58
Locatie: Zoetermeer

24-03-2013 20:49

Henco,
Ik zag op FB volgens mij dat je nog naar school gaat. Misschien zijn er wel andere schoolgenoten die ook penvissen. Vraag anders aan hun of je samen kan vissen. Zo leer je best een hoop basis. Plaats gewoon een oproep op het prikbord op school. Vissen leer je niet van tv of een boek. Vissen is vaak en veel gaan/proberen. Vooral veel op je bek gaan en blanken. In het begin zeker. De aanhouder wint ook bij deze tak van sport.

Je kunt natuurlijk tijdens het vissen met beetverklikkers goed om je heen kijken. Speur (desnoods met een verrekijker) de kanten af. Rietkragen, lelievelden en plekken waar watervuil zich ophoopt zijn vaak goede speurplekken. Als je hier beweging ziet wat anders is dan anders dan heb je kans dat daar karper zit. Ga gewoon kijken of je wat ziet. Let op karpervissen is heel veel van de tijd niet vissen maar observeren. Hier komt je jachtinstinct goed van pas 8) . Als je dit een beetje onder de knie hebt dan is de rest van het penvissen ook niet heel moeilijk en voor een deel best uit de boeken/filmpjes te leren. Voor het penvissen kun je in het begin prima terecht met je spullen welke je al hebt gekocht.

Nog een tip: neem je huiswerk mee bij het vissen met beetverklikkers. Bij het penvissen is dit niet zo handig maar zeker wel bij het vissen met piepers. Ik heb vroeger een hekel gehad aan leren thuis. Aan de waterkant ging het mij wel goed af. Ik heb zelfs mijn complete MAVO (tegenwoordig VMBO) examens geleerd tijdens het vissen. Ik was ruim geslaagd met zelf het hoogste cijfer voor wiskunde van de school! Vissen en leren ging voor mij dus erg goed samen.
Oh, the sea is so full of a number of fish, If a fellow is patient, he might get his wish!
- Dr. Seuss

Veel leesplezier op mijn blog Pendingen
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

13-04-2013 01:07

Henco,

Blijf vooral je vragen hier afvuren, sommigen antwoorden in eerste instantie wat cru, maar dat heeft een reden.
Sommigen komen hier aanmelden en vervolgens vragen ze alles en nog wat over stekken en zo bijvoorbeeld (jij dus niet).
Volgende week zijn ze het al weer zat en hangen ze hun hengels aan de bomen.
En daar worden we soms een beetje moe van. Geirriteerd.

Ik vind jouw vraag heel goed, en er zijn hier al veel antwoorden gegeven. Voordat ik hier verder
uitweid is het handig te weten wat jij er zelf van weet.
Let wel: Ik ben geen prof (ik word niet gesponsord door wie dan ook) en ook geen crack, ben gewoon enorm
geboeid door "onze sport". Penvissen doe ik zelf graag en wil je best op weg helpen, net zoals velen hier.
En ik maak ook nog steeds fouten aan de waterkant, ook na 35 jaar karpervissen.

Wat ik zou zeggen: je zit in de juiste rubriek te kijken, lees eens wat artikelen, volg wat threads, en kijk eens wat de
mogelijkheden zijn van het penvissen. Heb je nog wat vragen, kun je altijd nog een PB (persoonlijk bericht)
sturen aan mij of aan anderen.

Ik zie graag nog meer vragen hier, dan kunnen we je verder op weg helpen. Het wordt nu beter weer,
dus penvissen is nu zeer aantrekkelijk om te doen! Vissen is overigens wel doen. Succes!
Plaats reactie