pen en oppervlakte vangsten oktober 2012


Stephan Bulten
Berichten: 70
Lid geworden op: 23-09-2009 20:58

18-10-2012 18:50

mooie vissen !!!

super he, dat kippen bix ??
die giebel is er ook een met een hoofdletter G.....

stel je eens voor dat een Giebel 20 pond zou kunnen worden, volgens mij kun je dan water skieen :wink:
met je gezicht naar het verleden ,sta je met je rug naar de toekomst !!!!
Gebruikersavatar
Schaper Michael
Berichten: 1016
Lid geworden op: 02-08-2012 22:58
Locatie: Zoetermeer

19-10-2012 13:22

Stephan Bulten schreef:super he, dat kippen bix ??


Ik vind het super. Het is even anders vissen dan je gewend bent. De bix valt gedeeltelijk uit elkaar waardoor er niets grijpbaar op de bodem ligt. Leg je er dan een vlokje of maïskorrel bij, dan zal de karper hier direct op afgaan merkte ik. Het is wel even anders omdat je niet direct de karper eerst observeert en omdat je wel heel veel voerplekjes maakt. Gewoon 5 stekjes maken op een plek waar je karper hebt zien azen of waar je weet dat ze vaak zitten, kan natuurlijk ook gewoon met kippenbix maar het is niet hoe ik er deze week mee heb gevist/gevangen. Ik kan het iedereen aanraden eens te proberen. 5 kilo kippenbix kost ongeveer 4,50 euro en daar kun je makkelijk 3x mee vissen. Duur is het dus niet.

Mijn aanpak (gedeeltelijk geleerd van dobberrob):
Je maakt wel 20-30 voerstekjes! met 2 handen kippenbix
Met een wasco krijtje of sate prikkers kun je makkelijk je stekken markeren
Dan wacht je ongeveer 20 minuten.
Doe een klein vlokje brood aan de haak en vis hiermee exact op je voerstek. Bijvoeren met kippenbix is niet nodig.
Vervolgens ga je op elke plek maximaal 4 a 5 minuten zitten en ga je gewoon door naar de volgende stek als er geen actie is op je stek.
Na stek nummer 10-15 voer je de overige stekken nogmaals aan met 1 handje kippenbix.
meer is het niet.
Oh, the sea is so full of a number of fish, If a fellow is patient, he might get his wish!
- Dr. Seuss

Veel leesplezier op mijn blog Pendingen
Gebruikersavatar
Schaper Michael
Berichten: 1016
Lid geworden op: 02-08-2012 22:58
Locatie: Zoetermeer

20-10-2012 20:48

Vanmiddag had ik een paar uurtjes om te vissen terwijl mijn zoontje zijn middagdut deed.
Mijn vrouw is nog steeds zwanger en heeft wat behoefte aan rust en tijd voor zichzelf 8) .

Na een korte rit kwam ik aan op de stek en voerde 5 plekken aan met kippenbix.
Een zesde stek maakte ik eerst, door een gat te creëren in de rietkraag. Ook deze stek kreeg 2 handjes kippenbix.

Stek 1,2 en 3 zij mooi maar gaven geen vis.

Afbeelding

Op naar stek 4, 5 en 6. Deze zijn smaller tussen het riet aan de overkant van de weg.
Op stek 4 kreeg ik binnen 1 seconde een brasem aan de lijn. Deze verstoorde mijn stek en daardoor schoof ik 15 meter op naar stek 4.
Hier zag ik een boel bellen, een staart en een stofwolk...Karper! Ik legde mijn vlok op de stek en binnen 2 minuten was het raak.
Helaas brak de steel van mijn net bij het tillen naar de mat. Sh*t!

Afbeelding

Daarna ging ik naar stek 6. Op deze stek verwachtte ik eigenlijk geen actie, omdat ik een uur geleden de stek heftig verstoorde door met mijn laarzen in de rietkraag te stampen om hier een nieuwe stek te maken. Toch was het ook hier na 2 minuten al raak. De karper vertrok erg sterk naar de rietkraag aan de overkant en nog een stuk opzij. Omdat de steel van mijn net kapot was, moest ik half het water in en mijn net in het water leggen. Het lukte ook hier om de vis te landen en zo had ik weer 2 karpers binnen 1,5 uur kunnen gevangen. Te gek!

Afbeelding.

Ik was vanaf het vertrek tot aan thuis net iets meer dan 2 uur weggeweest en had succes gehad.

Afbeelding

Even de boel thuis afspuiten en douchen. 's middags met z'n allen nog de eendjes gevoerd en iedereen is weer blij.
Ik heb thuis gelukkig nog mijn net kunnen repareren maar ik ga op de beurs toch echt op zoek naar een nieuw (schuif) net.

Groeten, Michael
Oh, the sea is so full of a number of fish, If a fellow is patient, he might get his wish!
- Dr. Seuss

Veel leesplezier op mijn blog Pendingen
Gebruikersavatar
ben scholten
Berichten: 3191
Lid geworden op: 10-02-2007 19:29
Locatie: den haag

20-10-2012 20:55

das nog eens effectief vissen :D
Vis is vis
Gebruikersavatar
Schaper Michael
Berichten: 1016
Lid geworden op: 02-08-2012 22:58
Locatie: Zoetermeer

20-10-2012 21:01

Zeker Ben,

Ik mag niet klagen. Zo vang je weken nix en dan ga je over op de bix en vang je er 9 in een week.
Geen bakken maar wel hele mooie vissen, waarvan er een paar beresterk waren.
Oh, the sea is so full of a number of fish, If a fellow is patient, he might get his wish!
- Dr. Seuss

Veel leesplezier op mijn blog Pendingen
Gebruikersavatar
Philip Du Puy
Berichten: 820
Lid geworden op: 14-04-2006 19:16
Locatie: Zoetermeer

21-10-2012 11:54

De bix! Heb ik ook jaren mee gevist nadat ik een jaar of 7-8 geleden Rob een keer tegen het lijf liep op het witte bruggetje bij de floriade. Heb zo mijn eerste karpers gevangen. Gebruik het eigenlijk niet meer sinds de Pets place in de dorpsstraat weg is, daar haalde ik het altijd belachelijk goedkoop. Binnenkort maar eens bij Diervoeders langs!

Mooie vissen allemaal!
Brasemkoning!

pdupuy.wordpress.com
Gebruikersavatar
Mike Verhoeff
Berichten: 752
Lid geworden op: 10-02-2004 12:09
Locatie: Nederland

23-10-2012 09:01

Mijn voerplekken bestaan meestal ook uit de combi mais/kippenbix. Aan de haak dan een maisje of een worm.
Jullie trouwens enig verschil kunnen beproeven in de verschillende merken die er verkrijgbaar zijn van de kippenbix?
Bart Schoemaker
Berichten: 212
Lid geworden op: 20-05-2010 10:44
Locatie: Heino

28-10-2012 15:46

Potverdorie. Wou ik vrijdagavond even mijn nieuwe camera uittesten door ff een karpertje te vangen in de plaatselijke vijver, werken de karpers totaal niet mee! Het was dan ook ijskoud en na 1,5 uur vissen (wat normaal gesproken zeker actie oplevert) ben ik maar koud en verkleumd afgedropen. Resultaat: een dikke voorn, een brasem, maar geen teken van karper gezien!

Vannacht dan maar hopen op een goedmakertje op het kanaal...
Eerdere account was De Bakker...

http://www.spiegelkarperprojecten.nl
Gebruikersavatar
Christian Hummelink
Berichten: 1857
Lid geworden op: 02-10-2005 22:56
Locatie: Zwolle

28-10-2012 19:50

Succes Bart!
Penvissen, omdat een wegzakker een mooie opsteker kan zijn!
http://www.karperbeheer.nl, word lid van de BVK!
Gebruikersavatar
Andries Hoekstra
Berichten: 934
Lid geworden op: 08-10-2009 19:23

28-10-2012 20:42

Jammer Bart!

Vandaag de eerste van oktober, vis was trraaaagggggggg, mooie langzame aanbeet leverde dit fraaie schubbemansje op:

Afbeelding

Toch nog een vis in oktober!!

Andries
Gebruikersavatar
Schaper Michael
Berichten: 1016
Lid geworden op: 02-08-2012 22:58
Locatie: Zoetermeer

28-10-2012 21:57

@Mike, Ik koop de bix bij dierenvoeders in Zoetermeer. Dit is eigenmerk. Ik weet niet hoe andere merken zijn.

@Bart, hier ook erg stil op de pen. Waar een week geleden heel veel actie was, was het deze hele week erg rustig, zonder ook maar een aanbeet.

Ik heb ze wel zien zwemmen her en der. Het water is deze week overal wel een stuk helderder valt mij trouwens op.

@Andries, Fijne vis met die gouden staart! Wat heeft hij een rare "tepel" op zijn wang/kieuw. Is dat een oude wond geweest?
Oh, the sea is so full of a number of fish, If a fellow is patient, he might get his wish!
- Dr. Seuss

Veel leesplezier op mijn blog Pendingen
Gebruikersavatar
Andries Hoekstra
Berichten: 934
Lid geworden op: 08-10-2009 19:23

29-10-2012 10:34

Schaper Michael schreef:
@Andries, Fijne vis met die gouden staart! Wat heeft hij een rare "tepel" op zijn wang/kieuw. Is dat een oude wond geweest?


Geen flauw idee wat het is geweest, zag er eerder aangeboren uit, weet wel meteen zeker dat deze mijn net voor de eerste keer de binnenkant zag. Maatje van me ving op ditzelfde water een behoorlijk grotere vis die ook een dergelijke pukkel had; zo vader zo zoon? :D
Gebruikersavatar
ben scholten
Berichten: 3191
Lid geworden op: 10-02-2007 19:29
Locatie: den haag

29-10-2012 11:32

Hoe dan ook met of zonder pukkel toch een mooie vis andries.
Vis is vis
Bart Schoemaker
Berichten: 212
Lid geworden op: 20-05-2010 10:44
Locatie: Heino

29-10-2012 12:25

Mooie vis andries! Helaas zat het goedmakertje op het kanaal er voor mij ook niet in. Op een terugzakkertje om 2.15 van een brasem verder geen actie gezien. Wel lekker warm kunnen slapen...
Eerdere account was De Bakker...

http://www.spiegelkarperprojecten.nl
Bart Schoemaker
Berichten: 212
Lid geworden op: 20-05-2010 10:44
Locatie: Heino

01-11-2012 09:48

Na de miskleun van vrijdag en zondag op maandag was het dinsdagochtend dan wel raak. Dit keer weer op de plaatselijke dorpsvijver. Samengevat de actie in 2 uurtjes (9-11):
- 2 baarsjes
- 1 dikke blankvoorn
- 2 karpers gelost
- 2 schubjes gevangen
- 1 spiegel gevangen, maar beroerd gehaakt in de zij, gelukkig maar een klein wondje.

De spiegel was zo mooi, dat ik toch maar even een paar matfoto's gemaakt heb, de schubjes waren te wild om fatsoenlijk op de foto te kunnen zetten, dus die gingen vlug weer terug.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wel weer hard met de neus op de feiten gedrukt omtrent de aaskeuze. Had de afgelopen paar keer bewust voor pieren gekozen, maar de voor- en nadelen volgden elkaar snel op:
Voordelen
- snelle opname van je aas, dus snel resultaat/ geen weigering
- goede bevestiging/ simpel een enkele keer op de haak prikken

Nadelen
- Veel bijvangsten
- Vaak gehaakt in zachte gedeelte dieper in de bek door vertrouwde opname wat resulteert in meer losschieters

Ben er dus nog niet over uit of dit nou wel weer HET aas is waar ik naar zocht...
Eerdere account was De Bakker...

http://www.spiegelkarperprojecten.nl
Gebruikersavatar
ben scholten
Berichten: 3191
Lid geworden op: 10-02-2007 19:29
Locatie: den haag

01-11-2012 11:10

Dat is indd een verdomd mooie spiegel bart.
Formaat is niet belangrijk maar wat moet ik me er ongeveer bij voorstellen?
Zo lastig in te schatten op de mat.
Vis is vis
Bart Schoemaker
Berichten: 212
Lid geworden op: 20-05-2010 10:44
Locatie: Heino

01-11-2012 12:53

Pondje of 8 a 10 denk ik;)
Eerdere account was De Bakker...

http://www.spiegelkarperprojecten.nl
Bart Schoemaker
Berichten: 212
Lid geworden op: 20-05-2010 10:44
Locatie: Heino

01-11-2012 14:01

Moet nog eens een keer uitvogelen hoe ik fatsoenlijke zelfontspannerfoto's ga maken. Heb nu wel een statiefje, maar die is een beetje laag, dus moet ik er eerst nog een constructie onder bouwen...
Eerdere account was De Bakker...

http://www.spiegelkarperprojecten.nl
Gebruikersavatar
Schaper Michael
Berichten: 1016
Lid geworden op: 02-08-2012 22:58
Locatie: Zoetermeer

01-11-2012 16:38

BArt,

Ten eerste mijn complimenten voor je vangsten en de mooie foto's. Voor mij is die zelfontspanner op een statief ook even lastig geweest. Het was even oefenen maar nu lukt het wel. Ik hoef ook niet perfect op de foto te staan omdat ik de foto later toch bijsnijd. Ik zet mijn statief altijd op ca. 50 cm hoogte en de onthakingsmat er recht tegenaan. Als ik dan net achter de mat hurk met de vis in handen dan staat alles er goed op. Ik heb nu een statief van Manfrotto. Die is erg mooi maar ook erg duur en zwaar. Vandaar dat ik nu op mijn kerstwensenlijst deze heb staan voor 10,25 euro.
Misschien is het wat voor je. Hou me ten goede omdat ik deze nog niet heb getest.

http://www.kamera-express.nl/product/falcon-eyes-aluminium-statief-kop-ft-1120-h110-cm/#ProductTabsAnchor

Afbeelding
Oh, the sea is so full of a number of fish, If a fellow is patient, he might get his wish!
- Dr. Seuss

Veel leesplezier op mijn blog Pendingen
Gebruikersavatar
ben scholten
Berichten: 3191
Lid geworden op: 10-02-2007 19:29
Locatie: den haag

01-11-2012 20:27

he bart.
nog een betere en goedkopere oplossing.
ik gebruik deze nu al 3 jaar en werkt perfect.
past op elke camere en elke bankstick.
deze is van gardner en kost oa bij henk koster 5,95.

Afbeelding

Afbeelding
Vis is vis
Bart Schoemaker
Berichten: 212
Lid geworden op: 20-05-2010 10:44
Locatie: Heino

01-11-2012 21:00

Heren,
Bedankt voor de tips!
Heb nu zo'n statiefje, op zich handig omdat je hem overal aan vast kunt maken, maar qua hoogte knudde dus...
Afbeelding

Zal in de toekomst eens kijken wat ik ga doen, eerder is het me wel redelijk gelukt met dit statiefje, alleen de vis moet dan wel een beetje rustig zijn...
Dit is bijvoorbeeld een van mijn betere zelfontspannerfoto's (al zeg ik het zelf) een 28 pond schub van 2 jaartjes geleden...
Afbeelding
Eerdere account was De Bakker...

http://www.spiegelkarperprojecten.nl
Gebruikersavatar
Michiel de Vries
Berichten: 1359
Lid geworden op: 13-10-2006 00:13
Locatie: Leiden

11-11-2012 18:12

paar uurtjes vissen, tot mijn grote verbazing ging het heel goed, alleen niks kunnen vangen.

dacht mijn laatste oppervlakte sessie te vissen, 5 vissen te vroeg/ misgeslagen, en 1 vis had ik contact mee maar na 5 seconden ofzo schoot de haak los
oftewel 6 "aanbeten" vandaag in 2 1/2 uur tijd aan de oppervlakte, oppervlakteseizoen is dus nog niet afgelopen :d