Karpers op geen enkele manier te vangen..


Plaats reactie
Bas van Straaten
Berichten: 10
Lid geworden op: 04-09-2012 11:09
Locatie: Halsteren

04-09-2012 12:00

Hallo, ik ben nieuw hier op t forum en ik heb gelijk een vraag.

Ik heb laatst een penhengel gekocht, specimen float, omdat ik graag op Karper wil vissen maar met piepers en alles niets vind. Verder heb ik een simpel pen dobbertje uitgelood met 15 cm op de bodem.

Ik heb een mooie sloot gevonden waar zo ver ik weet nooit gevist wordt. Na 2 keer vissen zwom er opeens een goudkarper en de keren de daarna zag ik schubkarpers van 50 tot 90cm. Ze zwemmen gewoon rondjes en maken kolken.

Maar ik krijg ze maar niet gevangen. Wat ik ook probeer. Een voerplek met maïs werkt niet. Vissen met de broodvlok niet, zelfs als ik het recht voor ze gooi zwemmen ze er voorbij, t zelfde geval voor maïs en maden.

Kan het zijn dat ze gewoon geen honger hebben of weten jullie misschien waaraan het ligt?


Alvast bedankt, groetjes Bas!
Gebruikersavatar
koos kalkman
Berichten: 585
Lid geworden op: 24-05-2004 11:38

04-09-2012 12:26

Ik heb het gevoel dat de karpers in de gaten hebben dat ze geobserveerd worden,en je te veel een aanbeet probeert te forceren.
Probeer eens een voerplekje te maken waar je zo min mogelijk opgemerkt wordt als je daar gaat vissen. en wacht eens rustig af.
Ook plekjes waar de wind op staat wil nog wel eens resultaat opleveren.

succes.
Sjoerd Bonenkamp
Berichten: 1884
Lid geworden op: 22-09-2009 11:16

04-09-2012 12:45

Dat idee heb ik ook.
Kurpels zijn net vrouwen joh! Het lijkt net alsof ze je niet doorhebben, maar ondertussen....

Tip:
Sluipen
Johan van Sloten
Berichten: 161
Lid geworden op: 18-02-2012 11:12

04-09-2012 12:53

een worm (evt. met mais) an de haak, zeker zo ver mogelijk van de kant blijven en een plekje maken met wat mais, vooral niet te snel op geven !
Bas van Straaten
Berichten: 10
Lid geworden op: 04-09-2012 11:09
Locatie: Halsteren

04-09-2012 13:16

Aah bedankt dat er zo snel gereageerd wordt, alleen denk ik dat een worm ook niet veel veranderd, ze hebben gewoon totaal geen aandacht, kijken niet op en schrikken ook niet van de dobber.

Na er 4/5 keer gevist te hebben wil er toch wel een vangen :(
Gebruikersavatar
Schaper Michael
Berichten: 1016
Lid geworden op: 02-08-2012 22:58
Locatie: Zoetermeer

04-09-2012 14:10

Beste Bas,
Misschien hoef ik je de basics niet uit te leggen dus begrijp mij niet verkeerd als je deze al kent. Omdat ik uit je verhaal niet kan uitmaken of je veel ervaring hebt of niet, hier even mijn basics voor het penvissen.

Allereerst: Ze asen of ze asen niet. Soms is dit wel te stimuleren maar zeker niet te forceren is mijn ervaring. Probeer zoveel mogelijk vertrouwen in jouw systematiek te creeren.
Allereerst 2: Geen haast hebben.

Voorbereiding
Boeken lezen: Ik heb altijd nog veel gehad aan het grote karperboek van Rini Groothuis. Het is een boek wat geschreven is in de tijd dat boilievissen nog niet zooo ver ontwikkeld was als nu. Vandaar veel info over penvissen en alternatieve aassoorten. Voor mij is het nog steeds een soort visbijbel. Zo zijn er nog een aantal boeken welke goed/leuk zijn om van te leren.
Forum/blog: Ik vind het erg interessant en leerzaam om forums en blogs te lezen van mede-penvissers. Misschien ga ik er ook eens een beginnen maar voorlopig nog even niet.
Observeren: Ik ben misschien wel 1/3 tot 1/2 van mijn tijd kwijt met voor-observeren voordat het werkelijke vissen kan beginnen. Hiervoor kijk ik veel op google earth en ga (daarna) fisiek kijken naar het water. Hiervoor neem ik mee: verrekijker, polariserende zonnebril en een fototoestel. Soms neem ik zelfs een verticuteerhark mee om eventuele stekken voor te bereiden. Meestal heb ik wel een hengeltje bij me maar vis er niet mee. Ik gebruik hem dan om te peilen. Bij het observeren kun je vaak al opmaken hoe je dadelijk gaat vissen. Met hair/zonder hair, aassoort, diepte, enzovoorts. In mijn telefoon noteer ik alle details (app: Springpad). Misschien ga ik binnenkort wel echt met een duikbril en een zwembroek aan de slag. Heb namelijk een plas gevonden met een diepte voor de kant tot wel 2,5 meter diep met veel takken op de bodem waar ik vaak aan blijf hangen. Probeer vaker te gaan kijken, zodat je kan zien of de vis misschien meerdere keren op de zelfde plek te zien is. Dit geeft een flinke voorsprong bij de stekkenkeuze. Ik probeer mij ook een beetje aan de standaard te houden van overhangende bomen, lelievelden, rietkragen, bruggen, buitenbocht, zonnige stek, in de wind zitten, enzovoorts.
Praten: Proberen zoveel mogelijk te praten met vissers en overige mensen. Dus veeeel proberen te praten. Ik heb in het verleden meerdere keren geprobeerd de plaatselijke hengelsportvereniging te bellen voor wat info over het betreffende water, maar meestal kwam ik dan van een koude kermis thuis. Het waren dan meestal gepensioneerde witvissers die over het belang van een vergunning doorzemelden. Die stap sla ik dus tegenwoordig vaak over. Ik heb gewoon een vispas dus...
Internetten: Op internet probeer ik zoveel mogelijk te vinden over het water en de omgeving. Wees selectief...er staat namelijk ook veel onzin en grootspraak op www.
Aas: Ik gebruik eigenlijk alles waar ik vertrouwen in heb. Daarnaast experimenteer ik veel met combinaties van verschillende aassoorten. Zo probeer ik wel eens iets wat ik ergens heb gelezen, waar ik zelf nooit aan had gedacht. Gewoon proberen. Binnenkort ga ik op die manier eens aan de haal met hazelnoten. Ze zijn in de boom van mijn buren bijna rijp!
Voorvoeren: Soms, vooral als ik ergens nieuw ga beginnen.

Vissen
Stek Soms zou ik ook wel eens net als de afstandvissers verder in het water willen liggen met mijn haak, omdat het dan voorkomt dat juist daar de vis te zien is. Maar je hebt als penvisser andere voordelen ten opzichte van zwaar-lood afstandvissers . Bij water waar een brede plas kan overgaan in een smalle sloot, zul je meestal niemand met een zwaar lood-systeem zien zitten in het "slootje". En omdat er over het algemeen minder penvissers zijn dan afstandvissers heb je dus minder te maken met stekdressuur.
Voeren: Ik maak 2 tot 5 voerplekjes per keer (afhankelijk soms van het aanbod aan stekken en de aanwezigheid van watervogels :-? ). Indien nodig even een stokje in de grond steken als herkenning voor later.
Systeem: Gewoon een schuifdobber 0,8 - 1,5 gr, stoppertje op de lijn boven de pen en met zo min mogelijk knijploodjes uitloden. Het loodje dichtst bij de haak zit 10 - 15 cm van de haak af. En de volgende zit daar weer 5 cm van af. Eventueel verdere studs zitten daar zo ver mogelijk vandaan. Ik zit soms met hair en soms zonder. Dit ligt aan de omstandigheden en het aas.
Ingooien: Als het lukt...iets achter je stek en dan rustig de pen op de stek trekken.
Verstoppen: Ik verstop mijzelf niet zoveel. Meestal zit ik wel zoveel mogelijk uit het zicht van de karper maar als de knieen en voeten beginnen te tintelen dan ga ik ook gewoon staan.
Materiaal: Ik probeer bij mijn stek alleen het nodige bij de hand te hebben. Al het overige ligt een stukje verderop.

Ik vang soms ook dagen (weken) nix... gewoon doorgaan en misschien je aas/systeem aanpassen.
Succes!
Oh, the sea is so full of a number of fish, If a fellow is patient, he might get his wish!
- Dr. Seuss

Veel leesplezier op mijn blog Pendingen
Bas van Straaten
Berichten: 10
Lid geworden op: 04-09-2012 11:09
Locatie: Halsteren

04-09-2012 16:18

oke bedankt! qua materiaal zit ik wel goed denk, verder kent niemand het water dus geen verdere informatie.

ondanks dat je zegt dat ik voerplekjes moet maken heb ik er niet veel vertrouwen in, de sloot is zo'n andere halve meter diep en t lijkt wel of ze zich constant in de boven 50cm begeven, ik kan ze gewoon zien zwemmen zonder speciale bril.

Afbeelding
dit is dus de sloot en als je goed kijkt zie je ook een karper (oranje)

maar ik kan dus het beste voerplekjes blijven maken zonder dat ik weet of ze daar wel komen?
ook vis ik pas vanaf half 7 s'avonds tot een uur of 9, kan dat er ook mee te maken hebben?

groetjes Bas
Johan van Sloten
Berichten: 161
Lid geworden op: 18-02-2012 11:12

04-09-2012 16:27

bart, s ochtends (vroeg) en s avonds (laat), zijn over het algemeen de beste tijden op de meeste wateren, en als jij denkt dat die karpers totaal geen interressen hebben in je mais en het daad werkelijk ook niet eten, is er toch echt 1 manier om daar zeker achter te komen gooi er mais in en ga na 1/2/3 dagen, zwemmen met een zwembril dan weet je t 100 % zeker, maar zie niet veel mensen dit doen:P maar als je de vissen veel op half water ziet zwemmen is dat vaak overdag of als t een beetje warm is ofso, s ochtends moet het lukken denk ik
Gebruikersavatar
Christian Hummelink
Berichten: 1857
Lid geworden op: 02-10-2005 22:56
Locatie: Zwolle

04-09-2012 18:11

Mooie stek Bas! Succes.
Penvissen, omdat een wegzakker een mooie opsteker kan zijn!
http://www.karperbeheer.nl, word lid van de BVK!
Bas van Straaten
Berichten: 10
Lid geworden op: 04-09-2012 11:09
Locatie: Halsteren

04-09-2012 20:23

Nou, ben weer aan t vissen.. Dit keer een stukje doorgereden waar ik een mooie opening zag, wat gevoerd en verder gegaan naar een iets grotere plas. Had ik ook wat gevoerd maar wanneer ik ingooide, leek het wel of er voorntjes tegen het lood aan zwemmen. Telkens een kleine tik tegen de dobber. Daarna weer naar die opening gegaan waar ik nog een mooie witte karper dat zwemmen, maar ook niets.

Nu dus maar m'n dobber ingegooid met wat voer er omheen in de hoop dat ze naar mij komen in plaats van andersom..
Gebruikersavatar
Schaper Michael
Berichten: 1016
Lid geworden op: 02-08-2012 22:58
Locatie: Zoetermeer

04-09-2012 21:58

Kop op kerel! Goed dat je ook een andere stek de kans hebt gegeven. Je geeft het dan ook niet op. Dat belooft wat.
Op een voor mij nieuw water had ik vanavond ook gewoon pech. 1 brasem gevangen en 2x een karper misgeslagen Overal bellen en kolken te zien in het 80cm diepe water...razend spannend. Van de week kom ik er zeker terug...en dan gewoon met een ander systeempje. Misschien toch gewoon een hair aan de haak knopen. Ik weet gewoon bijna zeker dat ik er karper ga vangen een-dezer-dagen en dat geeft hoop.

Succes en laat het maar even weten wat je volgende stap is.
Oh, the sea is so full of a number of fish, If a fellow is patient, he might get his wish!
- Dr. Seuss

Veel leesplezier op mijn blog Pendingen
Gebruikersavatar
Hans Eshuis
Berichten: 355
Lid geworden op: 04-04-2006 22:04
Locatie: Serooskerke
Contacteer:

05-09-2012 12:23

Hallo Bas

Heb je de drijvende kattenbrokjes al eens losgelaten?
probeer eens het volgende: drijvende kattenbrokjes voeren op de plaats waar zich drijfvuil verzameld of op die groene plakkaten van waterplanten (zie verder stekadviezen van Michael), vervolgens een halve dag iets anders gaan doen en dan weer gaan kijken. Mijn ervaring is dat ze tijd nodig hebben om het aas te ontdekken.
Zie je wat bewegen? dan voorzichtig proberen bij te voeren. en uit het zicht blijven!

ben erg benieuwd, want hier werkt het altijd.....

grt

Hans
Gebruikersavatar
koos kalkman
Berichten: 585
Lid geworden op: 24-05-2004 11:38

05-09-2012 13:06

Een witte,een gouden?
Gedumpte Koitjes dus,pak ze op hun verleden.

:wink:
Bas van Straaten
Berichten: 10
Lid geworden op: 04-09-2012 11:09
Locatie: Halsteren

05-09-2012 13:24

Hij zag er echt licht uit. Maar het zou ook kunnen zijn dat de gemeente karpers uit een andere vijver gehaald hebben. Waar ik nu vis is namelijk een gerestaureerd fort
Gebruikersavatar
Andries Hoekstra
Berichten: 934
Lid geworden op: 08-10-2009 19:23

05-09-2012 14:18

Ik merk dat op ondieper water waar je de vis goed ziet zwemmen het vaak moeilijkm is ze naar de bodem te krijgen.
Zoek een plek waar diep en ondiep in verbinding staan met elkaar, de route waarlangs de karper zwemt, daar voeren kan het verschil maken.

Niet teveel voeren, redelijk verspreidt een paar korrelsmaïs of iets anders is soms aantrekkelijker dan een handje bij elkaar.

Aantal voerplekjes maken, zorgen dat je op afstand knt zien of er vis opkomt, pas gaan vissen als de vis erop zit.

Zoals al eerder genoemd, andere tijdstippen kan ook doorslaggevend zijn, ander aas ook.

Heel, heel veel geduld,

succes
Gebruikersavatar
Marc vd Woude
Berichten: 160
Lid geworden op: 30-03-2007 19:21

05-09-2012 14:58

Als ik de sloot in kwestie zo zie lijkt het een kwestie van overvloed aan natuurlijk voedsel te zijn.

Hoe snel zwemmen die karpers voorbij?
Lijken ze uberhaubt wel geintreseerd in voedsel op het moment dat je ze voorbij ziet cruisen?
Zwemmen ze in rechte lijnen aan één stuk door, of stoppen ze hier en daar?
En ze zwemmen in de bovenste 50cm zeg je, moet ik dan denken aan net onder de oppervlakte, of ook pak hem weg een 30cm onder de oppervlakte?
Welcome to the Goodlife..
Bas van Straaten
Berichten: 10
Lid geworden op: 04-09-2012 11:09
Locatie: Halsteren

05-09-2012 15:51

meestal zwemmen ze een stukje, stoppen ze, enz..
t rare is dat de ene keer er toevallig wel een stuk brood gepakt wordt door een karper, en de andere keer zwemmen ze er recht onderdoor
Laatst gewijzigd door Kees Ouwehand op 05-09-2012 18:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Niet direct voorafgaande bericht quoten.
Gebruikersavatar
Marc vd Woude
Berichten: 160
Lid geworden op: 30-03-2007 19:21

05-09-2012 18:56

Ik heb deze situatie eerder meegemaakt in een vergelijkbaar slootje.
De sloot waar jij vist ziet er erg voedselrijk uit. En wat ik er uit kan opmaken is dat er zelden tot nooit op karper wordt gevist.
De karper is niet gewend op on natuurlijk voedsel te azen en er is genoeg natuurlijk voedsel waar hij al zn hele leven van eet.
Het kan best lastig zijn om het eet patroon van de karpers in 'jouw' sloot te veranderen. Helemaal in deze tijd van het jaar waar het natuurlijk voedsel nog volop aanwezig is!
Of dit te doen is momenteel weet ik niet, daar durf ik niks over te zeggen.
Wat ik wel zeker weet is dat je een betere kans hebt om ze op je aas te krijgen in andere jaargetijden zoals het voorjaar of het najaar is.. De laatste is het meest voor de hand liggen aagezien het najaar in aantocht is.

Wat bij mij goed werkte in de door jou genoemde situatie was om een paar baars drijfertjes op mijn lijn te monteren(deed dit met 22.00 nylon) en daarna enkeld een haak met daarop een regenworm of dauw pier te rijgen. Zelfs een paar maden lukte.

Als de mogelijkheid er is en je zelf goed beschut kan blijven kun je proberen het aas langzaam voor de karper te laten zakken.
Merk je dat de karper hier nerveus op reageert ben je niet voorzichtig genoeg geweest of zijn de karpers van nature super schuw. Als dit het geval is verander dan je aanpak. Wacht met vissen en leer de routes kennen die de karpers op en af zwemmen. Zodra je een plek vind waar ze erg vaak voorbij zwemmen laat hem dan hier zakken en verschuil je indien het nodig is in het gras of eventueel achter een boom oid. En zorg er voor dat je ten alle tijden de zon in je gezicht hebt als je vlak langs het water struint. En probeer wat je aas betreft te varieren van diepte.

Zelfs als de karper je aas negeert en doorzwemt laat je aas dan bungelen. Vaak genoeg heb ik die zelfde karper zich om zien draaien om vervolgens alsnog het aas te pakken.

Al met al een mooie uitdaging voor je, en ongeacht het formaar van de vis. Lijkt het me een hele mooi situatie waarin je blij zal zijn er eindelijk één het net in te krijgen.

Niet opgeven!
Welcome to the Goodlife..
Bas van Straaten
Berichten: 10
Lid geworden op: 04-09-2012 11:09
Locatie: Halsteren

05-09-2012 21:25

Bedankt voor de info, ik sla t ergens op in me achterhoofd want je kan mij daar voorlopig niet meer vinden, vandaag er weer weesten vissen, voerplekjes gemaakt en zelfs helemaal een route gezocht om aan de andere kant te komen ( wat bleek; de sloot loopt helemaal door met 2 meertjes eraan), maar weer niets.

Tenzij iemand er een keer wil vissen en mij wil sturen, vis ik er voorlopig niet veel meer haha
Gebruikersavatar
Sebastian Huvenaars
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18-02-2005 16:02
Locatie: Eindhoven

05-09-2012 21:32

Nu je er niet meer vist kun je misschien een tijdje met een hennep-maïs mixje voeren. Een toegankelijk aas voor de meeste vissoorten, deze krijgen zo de tijd om ongestoord aan het nieuwe voedsel te wennen. Wanneer je merkt dat de plekken netjes schoongegeten worden zou je het nog eens kunnen proberen.

Niets mooier dan ongeconditioneerde karper vangen :)
Maarten Everwijn
Berichten: 14
Lid geworden op: 03-09-2012 07:00

05-09-2012 21:45

Met een hondebrok in of tegen het wier aan zou wel eens de doorslag kunnen geven.
Besluip ze zo goed als het kan,en laat je lijn enkel over het wier lopen.
Plaats reactie