Bellen in het water, hoe herken je ze?


Plaats reactie
Ferio Sterk
Berichten: 231
Lid geworden op: 17-07-2012 11:44

17-08-2012 09:25

Hoe herkennen jullie de bellen in het water en of het karper/vis is? Indien er een foto beschikbaar is graag voor de duidelijkheid. :)

Ik weet ze wel te herkennen maar vast lang niet alles, vandaar deze topic wie weet kunnen we er allemaal wat uit leren.

Wat ik me eigenlijk af vraag zijn de rijen/sporen van kleine bellen. Deze bellen zijn gemiddeld een halve centimeter in doorsnede met wat grotere ertussen en de breedte van het spoor zelf ligt denk ik rond de 12cm.

Deze sporen uit ervaring de laatste tijd kunnen zelfs wel een meter of 3 a 4 lang worden of langer, vaak in een vrijwel rechte lijn maar ook soms een kleine bochtje erin. Wat houden deze sporen in? Wat voor soort vis?

De bellen waar ik vooral op let zijn kleine sporen en de wat grotere plakaten bubbels met kleine & grote en soms met witschuim. Niet te verwarren met gas uit de bodem.

Ben benieuwd waar jullie opletten kwa bellen.
Gebruikersavatar
ben scholten
Berichten: 3191
Lid geworden op: 10-02-2007 19:29
Locatie: den haag

17-08-2012 14:15

ja leuk onderwerp.
die hele kleine belletjes waar je het over heb is in mijn beleving vaak zeelt.
verder is het verschil met grondbellen en aasbellen van vis vaak dat zodra de grond of bodembellen boven komen deze gelijk kapot gaan aan het oppervlak en de aasbellen vaak lang heel blijven.
soms kan een karper echt een bubbelbad veroorzaken als die vol overgave aan het vreten is maar soms ook belletje voor belletje als die voorzichtig aast maar maak vaak genoeg mee dat je helemaal niets ziet en er toch een karper vandoor gaat met je aas.
Vis is vis
Ferio Sterk
Berichten: 231
Lid geworden op: 17-07-2012 11:44

17-08-2012 14:34

Zijn 80% kleine belletjes en 20% grotere, maar de sporen stoppen niet, het is gewoon een lange onafgebroken lijn van minstens 4 meter en verplaatst zich langzaam.

Dit is dus zeelt?

Zal vanavond is een foto maken van hierboven en wellicht een paar andere interessante bellen partijen aangezien ik ze elke keer meerdere keren wel zie als ik vis.

Zoals je ook al zei; Karper hoeft geen bellen te geven of geven soms maar 1 of 2 bellen van een cm. Vaak genoeg is ook een karper zonder enige vertoning dat hij daar is er vandoor gegaan met m'n aas.
Peter andrade
Berichten: 469
Lid geworden op: 29-04-2010 05:43

17-08-2012 15:17

Nou zoiets.

Afbeelding

8)
Theo van der Meer
Berichten: 15
Lid geworden op: 11-09-2007 22:37
Locatie: Burgum

18-08-2012 01:18

Zeelt en paling maken de bellen die niet groter zijn als een kopspeld. Zeeltbellen zijn vaak een spoor. Zeelt blijft zelden op een voerstek azen, maar trek er over heen en benadert de stek vanaf een andere hoek.
Gebruikersavatar
jan mol
Berichten: 127
Lid geworden op: 01-11-2009 11:25
Locatie: kampen

18-08-2012 23:05

het niet alleen de bellen maar ook een stofwolk en bij ondiep water kleine kolkjes van de staart
een zuidwester wind in het land biggen op de kant
Gebruikersavatar
Andries Hoekstra
Berichten: 934
Lid geworden op: 08-10-2009 19:23

19-08-2012 11:17

Hoi Ferio,

wil het al een beetje lukken?

Bellen die met een tussenpauze keer op keer op dezelfde plek naar boven komen zijn vaak niet van vis.
Brasem maakt vaak kleine bellenplakaatjes die vanuit de kieuwen omhoog komen als de vis voorover dompelt om iets eetbaars te pakken. Vaak zie je dan om de zoveel decimeter belletjes omhoog komen, je kunt de vis zijn aasroute volgen (nuttige info!!)

Zeelt, vaak hele kleine belletjes zeer geconcentreert op één plek, zeelt zoekt een klein stukje bodem echt heel nauwkeurig af naar allerlei eetbaars.

Karper, soms hele kleine bellen, soms hele grote. Aast over het algemeen genomen langer op één plek dan bv brasem maar heeft niet het geduld van de zeelt.

Als een karper goed ligt te borrelen kan je heel stiekem een wormpje of een naaktslak in de buurt aanbieden, gewoon heel langzaam laten zakken. Dit werkt soms ook met gewoon haakaas. Als er veel bellenblazers zijn kun je dus actief vissen (hiervoor is een dikke pier wel echt heel geschikt) met de pen, oerspannend, bijna net zo spannend als oppervlaktevissen.

gr Andries
rick boom
Berichten: 650
Lid geworden op: 10-01-2008 18:01
Locatie: rijnsburg

19-08-2012 15:51

Peter andrade schreef:Nou zoiets.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-HAFPPZI6-D.jpg

8)


Zulke bellen heb ik soms als ik in bad zit... :oops:
They once made Chuck Norris toiletpaper, but it failed.
It didn't take SHIT from nobody...
Peter andrade
Berichten: 469
Lid geworden op: 29-04-2010 05:43

20-08-2012 11:20

In bad zijn het bubbels rick :D,dit was trouwens de aanstichter van de bellen.

Afbeelding
Ferio Sterk
Berichten: 231
Lid geworden op: 17-07-2012 11:44

21-08-2012 11:54

Andries Hoekstra schreef:Hoi Ferio,

wil het al een beetje lukken?




Ik ga het vanavond zien!

Ik heb een sloot op het oog waar een weg langs loopt. De oever gaat schuin/stijl naar beneden en de sloot ligt dan uiteindelijk een 3 meter langer dan de weg en vol met hoog onkruid (minstens 1m) vanaf de weg tot de sloot dus onbevist.

Ik zag wat riet kragen aan de overkant die iets wat uitlopen naar voren en mijn linkerkant had weinig riet en rechts geen. Ik had het gevoel dat er karper moet zitten!

Ik liep voorzichtig en langzaam naar beneden en eenmaal bij de slootkant zag ik veel aasbellen, zowel links als rechts voor de kant wat mijn interesse nog meer trok. Ik maakte voorzichtig een plekje om te zitten en begon te turen.

De aasbellen (zoals foto's hierboven laten zien) bleven te voorschijn komen en zag ook karpers bewegen in het riet recht voor mij ook een aantal meters naar links en rechts.

20 meter rechts van mij een grote plons, waarop er vlak erna ook een plons van links kwam. En later wederom nog 2 plonsen van rechts.

Vlak voordat ik naar huis wou gaan wou een karper zich van dichtbij laten zien. In het midden van de sloot , recht voor me neus duikt er een karper op met zijn lippen en een rug waar mijn hand (bijna) in de lengte op zou kunnen rusten.

Grootte en gewichten daar nog geen idee, maar ik denk zowel klein als dus groot!

Na wat diepte metingen kwam ik uit op ong 1.10m wat dieper was dan ik dacht!

en dus... vanavond een paar uurtjes zitten! :)
rick boom
Berichten: 650
Lid geworden op: 10-01-2008 18:01
Locatie: rijnsburg

21-08-2012 12:52

Nou, succes dan maar en laat even weten hoe het gegaan is.. :wink:
They once made Chuck Norris toiletpaper, but it failed.
It didn't take SHIT from nobody...
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

21-08-2012 20:32

Peter andrade schreef:In bad zijn het bubbels rick :D,dit was trouwens de aanstichter van de bellen.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-43HSI7SI-D.jpg

Volgens mij zijn de bellen dan van karrepur...
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Ferio Sterk
Berichten: 231
Lid geworden op: 17-07-2012 11:44

22-08-2012 07:20

Gister even snel gevist en er één gevangen. Mooi schub van 87cm en 18 pond, to be continued met foto's. :)
Plaats reactie