Pen- & oppervlaktevangsten augustus 2012


Robert Lamboo
Berichten: 306
Lid geworden op: 03-05-2012 21:14

29-08-2012 17:50

Mooie spiegel Michael! Blauwe lippen kan ook een kwestie van genen zijn. Wellicht gaat de vis af en toe flink te keer op een mosselbank.

Ik ben vandaag nog even terug geweest op de stek van maandag, en ze zaten er weer vollop. Mooie afsluiting van de vakantie :)

Afbeelding
Gebruikersavatar
Andries Hoekstra
Berichten: 934
Lid geworden op: 08-10-2009 19:23

29-08-2012 19:11

Mooi plaatje Robert! Mooie donkere vis.
Vanavond maar weer eens op pad, heb er zin an!
Gebruikersavatar
Schaper Michael
Berichten: 1016
Lid geworden op: 02-08-2012 22:58
Locatie: Zoetermeer

29-08-2012 20:44

Robert Lamboo schreef:Mooie spiegel Michael! Blauwe lippen kan ook een kwestie van genen zijn. Wellicht gaat de vis af en toe flink te keer op een mosselbank.



Dank je wel Robert, Dat van die genen wist ik niet en zou een goede verklaring zijn. Mosselbanken zijn er niet namelijk. Aan de staart te zien een sterke schub die van jou volgens mij. Mooie vis. Werkze!
Oh, the sea is so full of a number of fish, If a fellow is patient, he might get his wish!
- Dr. Seuss

Veel leesplezier op mijn blog Pendingen
Gebruikersavatar
Andries Hoekstra
Berichten: 934
Lid geworden op: 08-10-2009 19:23

30-08-2012 08:01

Vannacht weer een succesje, polder waar ik al anderhalfjaar geen karper heb gevangen en in het begin van augustus twee vissen verspeelde was nu wel succesvol.

Tegen middernacht zeilt de lichtpen weg, wat vorige keer verkeerd ging gaat nu goed; beter doordacht plan zullen we maar zeggen.

Na meten (78cm) en wegen (19,5pond) even in het net terug hangen om het statief klaar te zetten en wat proeffoto's te nemen, besluit de vis anders. Op de smalle kade hopt hij zij terug het water in! Als ik snel was geweest had ik mijn stomverbaasde gezicht nog vast kunnen leggen maar daar was de verbijstering te groot voor.

Hoe dan ook, een vis waar enorm veel voldoening vanuit gaat; eindelijk weer eens raak daar!!

Andries
Gebruikersavatar
Peter de Jonge
Berichten: 1617
Lid geworden op: 07-10-2009 18:27
Locatie: Amersfoort

30-08-2012 08:10

Hahaha, sorry, maar het is zo herkenbaar!! wel leuk omschreven maar jammer van de vis...Better luck next time!
Bovenstaande is slechts mijn bescheiden mening, correct me if i'm wrong!
Noem mij gerust een DRIJFSIJS!!!

http://www.karperontspanning.nl
http://www.hsvonsgenoegenboxtel.nl
Gebruikersavatar
Andries Hoekstra
Berichten: 934
Lid geworden op: 08-10-2009 19:23

30-08-2012 08:37

PETER DE JONGE schreef:Hahaha, sorry, maar het is zo herkenbaar!! wel leuk omschreven maar jammer van de vis...Better luck next time!


:lol: die vis die had ik Peter, dat moment van genoegdoening pakt niemand van me af, een foto helpt te herinneren maar dat doet mijn logboekje ook!!

Ik moest zelf na de verbazing ook heel hard lachen, lekker, een bulderende lach in de doodstille, natte, donkere polder!
Gebruikersavatar
Peter de Jonge
Berichten: 1617
Lid geworden op: 07-10-2009 18:27
Locatie: Amersfoort

30-08-2012 09:39

en zo hoort het ook, een beetje zelfspot om z'n tijd..... :wink:
Bovenstaande is slechts mijn bescheiden mening, correct me if i'm wrong!
Noem mij gerust een DRIJFSIJS!!!

http://www.karperontspanning.nl
http://www.hsvonsgenoegenboxtel.nl
Gebruikersavatar
ben scholten
Berichten: 3191
Lid geworden op: 10-02-2007 19:29
Locatie: den haag

30-08-2012 10:01

zoiets andries?

Afbeelding

:D :D :D
Vis is vis
rick boom
Berichten: 650
Lid geworden op: 10-01-2008 18:01
Locatie: rijnsburg

30-08-2012 10:37

Zo is het, Andries. De herinnering is veel meer waard dan een foto.
Good angling :wink:
They once made Chuck Norris toiletpaper, but it failed.
It didn't take SHIT from nobody...
Gebruikersavatar
Andries Hoekstra
Berichten: 934
Lid geworden op: 08-10-2009 19:23

30-08-2012 10:46

ben scholten schreef:zoiets andries?

Afbeelding

:D :D :D


Ja ongeveer, maar dan ogen wijd open, op mijn knieën in de brandnetels, armen tot mijn ellebogen onder water in de hoop hem nog te kunnen pakken :D
Gebruikersavatar
ben scholten
Berichten: 3191
Lid geworden op: 10-02-2007 19:29
Locatie: den haag

30-08-2012 10:58

ai dan hoop ik dat je een goeie broek aan had :wink:
Vis is vis
Gebruikersavatar
Schaper Michael
Berichten: 1016
Lid geworden op: 02-08-2012 22:58
Locatie: Zoetermeer

30-08-2012 11:45

Ja ongeveer, maar dan ogen wijd open, op mijn knieën in de brandnetels, armen tot mijn ellebogen onder water in de hoop hem nog te kunnen pakken :D


Haha dit brengt herinneringen te boven...Ik heb dit ook ooit een keer gehad met als toevoeging dat mijn minidiscspeler (lang geleden dus) bij overmaat van ramp ... ploep ...ook nog eens uit mijn borstzakje te water viel.
Oh, the sea is so full of a number of fish, If a fellow is patient, he might get his wish!
- Dr. Seuss

Veel leesplezier op mijn blog Pendingen
Robert Lamboo
Berichten: 306
Lid geworden op: 03-05-2012 21:14

30-08-2012 15:23

Das balen Andries! Had het met mijn eerste mogelijke 30er, floep zo over het touwtje van mijn net toen ik hem op de kant wilde tillen :)

Ach je had hem, en de ervaring blijft.
mulder jari
Berichten: 94
Lid geworden op: 18-04-2012 19:59

30-08-2012 19:24

Denk dat iedereen dit wel eens heeft mee gemaakt

Greetz jari
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

30-08-2012 19:48

Vorig jaar heb ik zelfs 2x op een avond meegemaakt dat een vis al spartelend de mat af gleed en zo weg wist te komen. Misschien had ik mijn mat toen niet op de rand van de beschoeiing moeten leggen. :lol:

Vanochtend heb ik na een hele nacht werken ook nog eventjes aan het water gezeten. De locatie was een piepklein putje dat omringd is door struiken en brandnetels. Na twee dagen lang voeren met wat kleine boilies en frolic brokken had ik er aardig wat vertrouwen in.
Aangezien ik al enkele nachten werken er op had zitten en dus aardig moe was koos ik er voor om lichte loodmontage aan de hengel te hangen en deze een paar meter uit de kant te laten zakken. Na een uurtje was het raak. De lijn vloog strak, de top rammelde een paar keer en ik reageerde...

Een brasem! Dat heb ik weer. Toen tijdens het uurtje daarna mijn ogen wel heel zwaar begonnen te worden heb ik weer opgeruimd en ben ik maar eens naar bed gegaan. En verdorie, voor het eerst deze week heb ik eens fatsoenlijk kunnen slapen na een nachtdienst. Misschien moet ik maar vaker van die "vluggertjes voor het slapen gaan" doen.
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

31-08-2012 15:56

Vanochtend vroeg een penstekje een snelle beurt gegeven met een rigje. Vanwege vermoeidheid door een nachtdienst was ik namelijk niet echt meer in staat om een pennetje goed te kunnen zien. Dus dan maar een loodje onder de penstok en wachten tot de lijn strak schiet...

Onderstaande heb ik even gekopieerd van mijn blog:

Als ik om zes uur ’s ochtends het beeldscherm uit zet ben ik kapot. De laatste van een serie nachtdiensten zit er op. Snel kleed ik mij om en stap ik in de auto. Het regent… Ik ben moe… Zal ik naar huis gaan? Of ga ik toch eventjes langs de plas om te kijken of er iets op het voer ligt. Twee avonden heb ik daar een bijna volle tien liter emmer met gekiemde hennep en tijgernootjes gevoerd. Als het goed staat er nu de wind vol op de struikjes.

Als ik de hengel en centrepin even later in orde maak zie ik in de schemering al een vis uit de golven komen en met een klap terug vallen. Ze liggen er vol op! Binnen een kwartier loopt de lijn dan ook al strak en mag ik de eerste vis op de nieuwe Kingpin reel drillen. Helaas geeft het spiegeltje, eentje van het snelgroeiende en karakterloze type, het al snel op. De haak wordt snel uit zijn lip geplukt en hij mag weer zwemmen. In de drie kwartier die volgen vliegt nog tweemaal de lijn strak om gelijk weer slap te vallen. Zijn het vissen die met hun vinnen de lijn op pikken of weten ze zich te ontdoen van hun rig? Het lood wordt vervangen voor een iets zwaarder model en onder de kant komt een toploodje om de boel echt plat te houden. Niet veel later na dat ik het rigje weer onder de top van de hengel heb laten zakken zie ik de top krom vliegen. De vis pakt gelijk lijn en als ik de Armalite van de steun pak buigt hij gelijk nederig door. Zeker een kwartier blijft de vis gas geven. Maar alles gaat goed en deze vis komt wel op de foto. Anderhalf uur na aankomst loop in in de regen weer naar de auto. Ik ben kapot en verlang naar het bed. Maar dit vluggertje voor het slapen was heerlijk!


Afbeelding
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gebruikersavatar
ben scholten
Berichten: 3191
Lid geworden op: 10-02-2007 19:29
Locatie: den haag

31-08-2012 16:39

weet niet wat voor blogs jij maakt kevin maar met termen zoals 'een beurt geven' en een 'vluggertje' krijg ik toch hele andere ideeen.
of ben ik nou een viezerik :D

leuk stukkie weer
Vis is vis
mike rottink
Berichten: 84
Lid geworden op: 12-08-2012 10:58
Locatie: twente

31-08-2012 16:48

haha indd ben dacht ik ook :P :)
Bart Schoemaker
Berichten: 212
Lid geworden op: 20-05-2010 10:44
Locatie: Heino

31-08-2012 20:30

Respect Kevin! Als ik zo kapot ben, dan denk ik nog wel ff 2 keer na voordat ik nog ff een 'vluggertje' ga doen;)

Zeker mooie vis ook!
Eerdere account was De Bakker...

http://www.spiegelkarperprojecten.nl
Gebruikersavatar
Andries Hoekstra
Berichten: 934
Lid geworden op: 08-10-2009 19:23

31-08-2012 22:25

Mooi Kevin, ziet eruit als een diepgebouwde schub, mooie vangst!
Armalite, dat is een manier om carbon te 'weven' toch, en levert mooie zachte hengels op dacht ik? Of is het toch een merk hengel en ben ik in dear?

gr Andries
Gebruikersavatar
Sebastian Huvenaars
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18-02-2005 16:02
Locatie: Eindhoven

31-08-2012 22:32

Snelle beurten en vluggertjes :P
Gebruikersavatar
ben scholten
Berichten: 3191
Lid geworden op: 10-02-2007 19:29
Locatie: den haag

31-08-2012 22:54

voor zover ik weet is armalite een merk andries.
wat bedoel je met een diepgebouwde schub?
Vis is vis
Gebruikersavatar
Andries Hoekstra
Berichten: 934
Lid geworden op: 08-10-2009 19:23

01-09-2012 08:42

ben scholten schreef:voor zover ik weet is armalite een merk andries.
wat bedoel je met een diepgebouwde schub?


OK, ik dacht dat armalite ook een soort van blank was.
Met diepgebouwd bedoel ik robuust, breed in de schouders.

gr Andries
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

01-09-2012 11:09

Armalite is inderdaad een blank, welke van het merk Century komt. Deze hengel is een Carboflex van Wout van Leeuwen. Wout gebruikte hiervoor de Armalite MK 1 blank. Deze staan vooral bekend om hun demping en taaiheid. Het zijn ook eigenlijk geen blanks die specifiek voor penhengels zijn ontworpen, maar meer het statische vissen op korte tot lange afstand. Door hun taaie karakter zijn ze echter ook ideaal als penhengel.
Later is ook de MK 2 op de markt gekomen. Deze is al wat strakker van actie en daardoor geschikt voor wat grotere afstanden. Een tegenwoordig verkoopt Century de MK 3. Een vriend van mij heeft deze in dezelfde testcurve als mijn hengels en tijdens een vergelijking de vorige week kwamen we tot de conclusie dat de MK3 een iets zachtere top en strakker onderdeel heeft.
Als je een armalite eens echt krom wilt zien gaan moet je eens op de blog van Ewout Smeerdijk kijken. Zijn blog is echt een aanradertje. Al krijg je al erg snel de zin om dure, mooie spullen te kopen. haha. De link is: http://www.ewoutsmeerdijk.nl/ Onder het kopje "druilerige dagen" op 26 augustus staat een filmpje.

De vis was overigens inderdaad heel erg breed. Zo heb ik ze op die plas eigenlijk nog nooit gezien. Omdat ik tegenwoordig eigenlijk steeds minder vaak mijn vissen weeg had ik enkel in een hoekje van mijn tas een kleine avon weegschaal die tot 32lb ging. Maar goed, het ideale trakker matje even dicht geritst en de vis daarin gewogen. Helaas knalde de unster tot mijn verbazing. gelijk over die 32lb en ging hij niet verder. Hoe zwaar zal hij dan geweest zijn? Zwaar + aftrek enkele pondjes weegzak/mat = nog steeds bruut. Het is ook maar een cijfer he.
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gebruikersavatar
ben scholten
Berichten: 3191
Lid geworden op: 10-02-2007 19:29
Locatie: den haag

01-09-2012 11:37

ik gellof je gelijk hoor kevin maar een vismaat van mijn buurman zegt daqt hij vist met armalite's dus ging ik ervanuit dat het een merk was.
i stand corrected :wink:
Vis is vis