Overlast van kreeften


Plaats reactie
Arie Paauw
Berichten: 73
Lid geworden op: 21-06-2012 11:55

01-07-2012 22:20

Hallo,

Vanavond weer een teleurstellende sessie, met geen enkel resultaat. Op elke plek die ik voorgevoerd had, zag je direct de pen langzaam zakken en een beetje hobbelen: rustig ophalen en ja hoor, kreeft :evil: Na twee uurtjes heb ik het voor gezien gehouden. Echt geen lol aan op deze manier.

Heb al even op het forum zitten zoeken, maar bij het penvissen zie ik nog geen oplossing staan. Het is in de vaart waar ik vis pas een week of twee geleden begonnen. In het voorjaar heb ik er geen last van gehad.

De enige oplossing die ik nu kan verzinnen, is dit water mijden.

Iemand de gouden tip?
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

01-07-2012 22:33

Nee,
heb hier zelfde probleem. Voeren, vissen, dobber hobbelt, grote plakkaat erbij,
even controleren, aas weg. Tja natuurlijk krijgt de karper zo geen kans.
Geprobeerd met aas waar de kreeft geen zin in heeft/kans mee heeft, dan was er geen karper in de buurt meer :(
Tja ergens anders geprobeerd, zelfde resultaat (ook voorgevoerd).

Ben benieuwd wat er voor oplossingen/tips komen. Het is dit jaar trouwens wel heel erg met die geimporteerde kreeften.
Arie Paauw
Berichten: 73
Lid geworden op: 21-06-2012 11:55

01-07-2012 23:16

Zit net ook te denken....Die beesten gaan niet meer weg ook! Ze hebben volgens mij geen natuurlijke vijanden. Dat kan nog leuk worden.....
Deze vaart is top om te vissen, maar nu is het echt geen doen meer. Alle spanning is ook weg, je pen is voortdurend in beweging en je weet eigenlijk al na 10 minuten dat het zo niets wordt. (had beter voetballen kunnen kijken....) :roll:

Zaterdag heb ik het ook geprobeerd om geen voerplekjes te maken, maar veel te lopen, ingooien beetje maïs er omheen... Of geen stootje, of na een paar minuten weer een spectaculaire kreeften-aanbeet. Ik heb gevist met maïs, frolic, tijgernoten. Die beesten vreten alles (zij wel!)
Gebruikersavatar
Jamy wuijts
Berichten: 509
Lid geworden op: 20-09-2009 08:35
Locatie: 040

02-07-2012 07:59

In de pan ermee!! Wij zijn hun natuurlijke vijand arie ;)
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

02-07-2012 11:21

Ik neem aan dat jullie met name de Rode (Amerikaanse) Rivierkreeft bedoelen? In 2007 kwamen er al 7 exotische kreeftensoorten voor in ons land. En met name deze kreeft is in sommige wateren een echte plaag. Zo is er al een poldergebied waar een biomassa van 250 kg per ha aan (exotische) kreeften voorkomt, waarbij de vissen al grotendeels het veld hebben moeten ruimen. Voorlopig nog geen kruid tegen gewassen of alleen tegen zeer hoge kosten en daar hebben de waterschappen weinig trek in...
Arie Paauw
Berichten: 73
Lid geworden op: 21-06-2012 11:55

02-07-2012 12:02

Ja Aart, dit zijn ze. Staat inderdaad veel over op het internet. Is toch echt wel een probleem, lijkt me.

Vraag me af of er überhaupt een aassoort is dat deze beesten niet eten, anders zijn we straks echt aangewezen op alleen de oppervlakte.
In de vaart waar ik tot nu vis is er in ieder geval niet meer op de bodem te vissen. Dit water staat in verbinding met de vecht/loosdrecht/maarseveen e.d.

Hoop niet dat ik ze overal tegen ga komen, want dan kan ik m'n penhengel op marktplaats zetten!
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

02-07-2012 13:14

Ik voorzie een gouden toekomst voor de beroepsvisser die er zijn werk van maakt.
Gebruikersavatar
koos kalkman
Berichten: 585
Lid geworden op: 24-05-2004 11:38

02-07-2012 13:36

Afbeelding

8)
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

02-07-2012 13:39

Arie, jij misschien wel, maar zij niet...Probleem is het vangen op zich. Er is met kreeftenfuikjes wel kreeften te vangen, is alleen zeer arbeidsintensief, oftewel niet of nauwelijks lonend. Tevens achteraf de vangst nog uit te sorteren binnen bepaalde afmetingen anders is er überhaupt geen belangstelling voor. Ook worden met de zegen soms wel veel kreeften gevangen, maar ook daarbij is de uiteindelijke opbrengst niet lonend omdat alles dan ook uitgesorteerd moet worden.
Josef Stalscu
Berichten: 1003
Lid geworden op: 21-04-2007 17:38
Locatie: BREDA
Contacteer:

02-07-2012 23:55

In Breda zitten ze op sommige plekken ook al. Volgens mij met honderdduizenden tegelijk. Kan je zo vangen met een schepnet vanaf de kant.

Daar gaan we nog heel veel last mee krijgen. Toevallig eergisteren nog geweest daar, en het stikt er van de jonge kreetjes.

In tegenstelling tot wat hier wordt beweerd zijn er wel degelijk natuurlijke vijanden, karper is er 1 van....
Zit hier wel vis?
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

03-07-2012 00:22

Compenseert weer het voedseltekort dat samenhangt met het helderder worden van het water.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Josef Stalscu
Berichten: 1003
Lid geworden op: 21-04-2007 17:38
Locatie: BREDA
Contacteer:

03-07-2012 02:05

Haha, dat klopt, genoeg te eten waar die beesten zitten. Ik denk namelijk dat alle vis soorten die dingen eten, de larves, maar ook de jonge kreeftjes, dat gaat er bij een voorn wel in.

Kunnen groot worden, heten Clarkii, Carumberus of zo met zijn voornaam. Leuk voor in het aquarium, maar het is een plaag met nogal wat nadelen.

Zijn resistent tegen de kreeftenpest, dwz, daar worden ze niet ziek van, maar ze dragen het wel mee, en kunnen het overdragen. Op bv de inheemse (geloof europese) kreeft, en die zijn niet resistent en gaan dood.

Op plekken waar je de Clarkii tegen komt zal de europese het onderspit delven. De Clarkii wordt ook nog eens stukken groter en plant zich veel massaler en sneller voort.

Beschoeiingen kunnen ze slopen, planten eten ze op, verdrijven inheemse kreeften. Verder nog weinig bekend over wat er zoal nog mis kan gaan, maar voor water waar de planten verdwijnen komen gevolgen natuurlijk. Samenstelling van het water en het hele ecosysteem veranderd en uiteindelijk zal alles wat op, in en rond het water leeft er gevolgen van voelen. De ene soort heeft er voordeel bij, de andere soort verdwijnt.


Voor vissers is het ook matig, anders hadden we dit topic niet. ;-).
Zit hier wel vis?
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

03-07-2012 09:49

Kees zegt wel zo makkelijk dat deze kreeftjes weer vreten voor karper is. Maar...SVN (ik meen o.a. ir. Willy van Emmerik) heeft een standaard literatuur onderzoek gehouden naar deze kreeftjes omdat ze een ware plaag zijn in o.a. een polder in de provincie Utrecht. En in dat onderzoek staat nergens te lezen dat karper een natuurlijke vijand van deze kreeftjes is of dat karper een mogelijkheid zou zijn om de kreefjespopulatie binnen de perken te houden. Wel dat het heel lastig en kostbaar is om b.v. met kreeftenfuikjes een deel van de populatie c.q. de totale populatie weg te vangen. Tevens dat die kreeftjes een zodanige plaag zijn dat vrijwel alle planten eraan gaan, dus ook de vissen die van deze planten of diertjes die in deze planten huizen en oevers uitgehold worden etc.
Waarschijnlijk moet dit onderzoek wel ergens op de website van SVN zijn te vinden.
Het bovenstaande is wat ik mij nog kan herinneren van dit literatuur onzerzoek. Heb destijds daarop ook nog naar Willy gereageerd dat karper ook wel degelijk kreeftjes eet en wellicht het uitzetten van karper dus aan een oplossing zou kunnen helpen in die polder, maar zij heeft dat in de geraadpleegde litaratuur nergens aangetroffen.
Gebruikersavatar
koos kalkman
Berichten: 585
Lid geworden op: 24-05-2004 11:38

03-07-2012 10:15

De volwassen kreeften geselecteerd wegvangen,is in elk geval zinloos gebleken, daar deze nog het effectiefs hun eigen kroost decimeren.
tja
what next.

grtz.
Gebruikersavatar
R de Winter
Berichten: 3066
Lid geworden op: 15-07-2010 15:05
Locatie: JRC Extreme Brolly
Contacteer:

03-07-2012 10:51

gewoon vangen en bakken die dingen en aan je buurt bewoners geven..

en dat karpers kreeften eten klopt wel degelijk... maar het moeten wel beetje karpers van formaat zijn ;) ook steuren eten kreeften..

verders kan je er niks aan doen want die kleine krengen zijn zelfs bestand tegen de kreeften pest, het zijn hard to die bastards!! of je moet het water vervuilen daar kunnen ze ook niet tegen maarja dat wil je ook niet echt voor de vissen..

succes!

ps: een tip is idd zoals je al aan gaf verkassen naar ander water, want zolang jij aas in het water blijft dumpen blijven hun komen...
Oja joh!!!
Krijn Verbruggen
Berichten: 18
Lid geworden op: 07-05-2010 16:36
Locatie: Kamerik

03-07-2012 16:30

Ik had hier ook heel erg veel last van ongeveer 2 jaar geleden.
Ik ben toen met nepmais gaan vissen met een loodsysteem i.p.v. met de pen. Dit was natuurlijk iets minder leuk, maar zo kon ik er wel blijven vissen.

Afgelopen jaar kwamen er trouwens veel minder kreeften voor in de polder waar ik veel vis. Wellicht door de strenge vorstperiode die we nu al twee jaar hebben gehad?

groet
sander kunst
Berichten: 2002
Lid geworden op: 07-10-2009 18:56
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

03-07-2012 16:41

U heeft PB !

Groet Sander
Gebruikersavatar
R de Winter
Berichten: 3066
Lid geworden op: 15-07-2010 15:05
Locatie: JRC Extreme Brolly
Contacteer:

04-07-2012 08:41

waarom een PB sander, of heb je toch niet de gouden tip??
Oja joh!!!
joey derks
Berichten: 82
Lid geworden op: 03-12-2010 13:33
Locatie: Op de onthaakmat

16-07-2012 21:51

Ik denk dat iedereen weer vindt dat de polen weer mogen vissen.
maar dan wel op kreeft 8)
[/b][iDe aanhouder wint ![/i]
Plaats reactie