Pennen hoe doe je dat?


hendrik mooi
Berichten: 26
Lid geworden op: 15-05-2012 19:27

17-06-2012 21:57

Ik heb een pen hengel gekregen van kijn opa en het leek me wel leuk om te gaan pennen
Maar hoe doe je dat ?
Wat voor aas kun je het beste?
En hoe ziet juili montage eruit en welke haak en dobber gebruiken juilie?
Ik hoop dat juile mijn vraag kunnen beantwoorden

Met vriendelijke groet hendrik mooi
Johan van Sloten
Berichten: 161
Lid geworden op: 18-02-2012 11:12

17-06-2012 23:03

hey,
je snapt wel dat jij niet de enige bent geweest die dit niet wist toen hij begon met deze visserij, er staat veel geschreven over op internet en hier op het board ook, heb je ook een goede molen bij je penhengel? que draad houd t tusse 20mm-35mm dan zit je goed, montage is niet moeilijk pak een pen van een gr of 0.5 tot 3gr ligt aan het water wat je bevist, lood de dobber uit zodat het alleen nog het puntje boven drijft, doe dan nog een extra loodje (mag best een groot loodje zijn) zodat je dobber kan zinken als dit loodje niet op de bodem ligt, dit laatste loodje moet op de bodem liggen, en 10-15 cm daar achter een haak.
mais als aas is vaak goed, maar lezen op internet helpt je veel verder dan wat ik alleen zeg
Gebruikersavatar
Andries Hoekstra
Berichten: 934
Lid geworden op: 08-10-2009 19:23

18-06-2012 10:37

Op wat voor soort water wil je gaan vissen Hendrik? Polder, kanaal, cultuur? Is het plantrijk of juist niet, diep ondiep? Met iets meer info kan ik eventueel iets zinnigs zeggen.

gr Andries
hendrik mooi
Berichten: 26
Lid geworden op: 15-05-2012 19:27

18-06-2012 14:54

Beste andries het water waar ik wil pennen is een vrij ondiep veenplasje met ook veel planten.

Ik hoop dat je met deze informatie wat meer info kan geven

Met vriendelijke groet hendrik mooi
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

18-06-2012 16:22

:D Andries ik ben benieuwd :D :D
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Philip Du Puy
Berichten: 820
Lid geworden op: 14-04-2006 19:16
Locatie: Zoetermeer

18-06-2012 17:54

Beste Hendrik,

Ik vis met een heel simpele montage, zoiets:
Afbeelding

Zie voor alternatieven dit topic!

Begin gewoon heel simpel met zoete mais uit blik en hennep. Dit werkt overal wel! Vis je aas gewoon aan de haak. Je kunt er altijd nog voor kiezen om met ander aas te gaan vissen; tijgernoten/smack/frolic/kaas/wormen/boilies etc. Ook kun je altijd nog besluiten ( afhankelijk van de wijze van azen van de vis) om met een hair te werken.

Voor mij voldoet een bovenstaand systeem prima. Verdere uitleg staat op pagina 3! Ik vis uitsluitend met zoete mais, strooi daar af en toe een handje kippenbix of hennep bij.

Gr, Philip
Brasemkoning!

pdupuy.wordpress.com
Gebruikersavatar
Andries Hoekstra
Berichten: 934
Lid geworden op: 08-10-2009 19:23

19-06-2012 08:04

Douwe Bijlsma schreef::D Andries ik ben benieuwd :D :D


Nou daar gaan we dan :)

Klinkt als water waar een zwaardere penhengel nodig is, of zijn het vooral zachte waterplanten ipv lelievelden e.d.?
Ik weet niet wat voor testcurve de hengel is die je hebt gekregen maar ik zou gezien je omschrijving toch gaan voor 1.75 of 2lb gecombineerd met 28 of 30/100

Qua montage zou ik Philip zijn advies volgen.

Qua pennen zo licht als mogelijk, de 3 gram die scipio noemt vindt ik persoonlijk wel erg zwaar, liefste gebruik ik pennen die rond de 0,5 gram lood vragen, ook in redelijke stroming door gemalen hou ik deze prima op hun plek. Let wel ik vis kort onder de kant, verder weg kan een lichte pen een nadeel zijn.
Haakmaat aanpassen aan draad en grote aas, maatje 8 zou prima kunnen met 30/100, voor 28/100 zou je ezlfs maatje 10 kunnen nemen. Maar nogmaals is ook afhankelijk van de grote van je aas.

Vooral veel observeren op verschillende tijdstippen en meters maken langs de kant, veel voerplekken snel afvissen geeft een beeld van waar je vis kunt verwachten.

Het beste aas is aas dat ze pakken (dooddoener maar zo is het nu eenmaal) en dat verschilt per water. Maïs werkt soms nog prima. soms is een water er al mee platgevist. Ikzelf gebruik momenteel particles (hennep/tarwe) gecombineerd met kattenvoer uit blik, een lekkere vieze smurrie :)

Waar ik nog benieuwd naar ben, wat zijn je eigen ideeën, welke aanpak heb je voor ogen?

gr Andries
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

19-06-2012 12:01

:D :D Andries perfect zou het niet kunnen verbeteren voor een starter. :D :D

Waar ik zelf meer van hou is een andere uitloding tenzij het water stroomd.
Ik lood de pen uit met een bulkje rond de pen een paar aanbiedings loodjes en een loodje op 15 tot 30 cm vanaf de haak waarop de pen licht zinkt.

3 gram kan soms nodig zijn maar dat hoef ik jou op zeker niet uit te leggen.
Is het niet om de stroming dan is het wel om de afstand te halen.

Voor de topicstarter: begin onder je eigen kant blijf met je hengel boven het water weg.
Zet de hengel zover achteruit dat het einde van de top net niet boven het water hangt.
Ga zelf kort op je hengel zitten zodat je direct je hengel van de steun kan pakken.

Gebruik liefst wel een voor en achter steun anders kan de lijn ergens achter haken op het verkeerde moment.

Zoals je krijgt een teken van een aanbeet maar die zet nog niet door, ik pak dan de hengel nog niet maar de hand zweeft er boven.
Zet de aanbeet door pak ik de hengel maar als die op de grond ligt en de lijn blijft hangen kun je vaak het verdere verloop vergeten.

Als je hier direct mee begint wordt het een gewoonte.

Zodra je vaak misslaat begin dan niet te twijfelen ook wij slaan na vele jaren vissen nog regelmatig mis ook al weten wij de aanbeet te lezen.

Vaak missen betekend immers ook dat je goed op weg bent de vis is op de stekken.

Voer een paar stekken voor, voor je gaat vissen tuig dan je hengel op en maak alles in orde, ruim alles om je heen op zodat je het mee kunt nemen als je verkast.

Blijf niet langer dan 30 tot 45 minuten op een stek, verkas na een dril direct naar de volgende stek voer dan wat bij want je komt er immers weer terug.

Reageer direct op tekenen van vis ergens anders dan op je stekken of op een gevoerde stek.

Veel succes en als het gaat lukken horen wij dit graag.

@Andries, oke dan omdat jij de moed nog op kunt brengen om weer te adviseren doe ik het ook nog maar eens. :D :D
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Han Eijkenduijn
Berichten: 187
Lid geworden op: 01-10-2009 14:57
Locatie: Purmerend

19-06-2012 12:38

Tís mooi om te zien dat de helpende hand nog bestaat,chapeau mannen
Groet Han


There is no dark side of the moon really.
As a matter of fact it's all dark...
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

19-06-2012 17:37

Han thnks, ik ben zo slecht nog niet op mijn beste dagen. :D :D :D
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Andries Hoekstra
Berichten: 934
Lid geworden op: 08-10-2009 19:23

19-06-2012 19:49

Ik snap je wel Douwe, soms lijkt het makkelijk een vraag een forum op te slingeren zonder zelf iets te doen, dit is natuurlijk over het algemeen een interpretatie want we weten niet echt wat de vragensteller zelf al heeft geprobeert.
Aan de andere kant denk ik dan maar altijd dat dit een forum is geen databank.

Overigens ben ik zoals ik al aangaf benieuwd wat Hendrik vanuit dez info zelf nu gaat doe, Hendrik??

gr Andries
hendrik mooi
Berichten: 26
Lid geworden op: 15-05-2012 19:27

19-06-2012 20:40

Ik heb vandaag de benodigde spullen gehaald en mijn hengel opgetuigt en ben gaan vissen.
Helaas heb ik niet beet gehad.
Bedank dat juilie mij opweg hebben geholpen met het pennen.

Met vriendelijke groet hendrik mooi
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

19-06-2012 20:56

Penvissen zonder voorgevoerde stekken is een garantie voor blanks.

Heb je daar vragen over horen wij het wel.

Geef ook je montage even aan misschien kunnen wij die ook voor je aanpassen wie weet.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Lorenz Cleymaet
Berichten: 268
Lid geworden op: 21-05-2011 15:04
Locatie: Merendree (Gent) - België

19-06-2012 21:38

Douwe, daar heb ik wel een vraag over ja, waarom zou penvissen zonder voorvoeren een garantie zijn op blanken? Ik voer nooit voor als ik een paar uurtjes ga pennen.
Misschien als je niet onmiddelijk in de buurt van de vis zit dat dit nodig is maar dan moet je ze zoeken, en da's toch de essentie van penvissen lijkt mij. :)

Groeten
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

19-06-2012 21:48

Lorenz waarschijnlijk vis jij op plaatsen waar je niet voor hoeft te voeren omdat je op plekken vist die door anderen wordt gevoerd.

Als je hier wilt vissen dan moet je wel voorvoeren en ook voeren voordat je begint met vissen anders zit je 9 van de 10 keren, als het niet vaker is voor Jan met de korte achternaam.

Ik wil een beetje meer zekerheid dus voer voor en op sommige plekken waar vaker gevist wordt voer ik alleen een zestal plaatsen aan voor ik begin met vissen en vis die stekken dan stuk voor stuk af.

Vandaar dat ik het advies aan een beginner om voor te voeren verstandiger vindt dan te discuseren dat het bij jou niet hoeft of voor jou niet hoeft omdat je tevreden bent en niet zoekt om het te verbeteren.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Lorenz Cleymaet
Berichten: 268
Lid geworden op: 21-05-2011 15:04
Locatie: Merendree (Gent) - België

19-06-2012 22:00

Ik weet natuurlijk niet hoe druk er bij jullie gevist wordt en waarschijnlijk zal dressuur wel een grote rol spelen. Waar ik vis ben ik ongeveer de enige die dat doet dus ze zijn het zeker niet gewend van andere vissers.
Ik ben het wel met je eens dat wat op voorhand voeren nooit slecht is, al is het maar om de boel wat te versnellen.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

19-06-2012 22:41

Lorenz je interpreteert het verkeert Friesland is 1 groot aaneengesloten watersysteem.

Dressuur bestaat alleen tussen de oren van de visser maar dat weer iets anders wat hier niet thuis hoort.

Maar probeer maar eens op een kanaal of groter water te vissen zonder voor te voeren dat gaat jou op zeker niet lukken.
Vissen is een hobby, geen religie!
Johan van Sloten
Berichten: 161
Lid geworden op: 18-02-2012 11:12

19-06-2012 23:02

en dat maakt friesland zo mooi, maar ook zeker een totaal verschillend water, het is uit eindelijk maar 1 water en vissen kan er flink lastig zijn maar stekken zoeken hier met mosselbanken leiden vaak in deze provincie tot succes.
Gebruikersavatar
Lorenz Cleymaet
Berichten: 268
Lid geworden op: 21-05-2011 15:04
Locatie: Merendree (Gent) - België

19-06-2012 23:20

Ik dacht dat je het op kleinere putten en beken had, Douwe. Groot en open water is inderdaad een heel ander verhaal maar daar heb ik geen ervaring mee, toch niet met de pen.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

20-06-2012 05:44

Lorenz maakt niet uit joh we zijn er nu toch uit. :D :D
Beken kennen wij hier weer niet.
Vissen is een hobby, geen religie!
hendrik mooi
Berichten: 26
Lid geworden op: 15-05-2012 19:27

20-06-2012 07:36

Beste douwe ik vis met de montage die philip mij aanrade.
Ik heb nog een vraag over uitloden en uitpeilen hoe doe je dat

Met vriendelijke groet hendrik mooi
Edwin Leffring
Berichten: 14
Lid geworden op: 09-05-2011 12:24
Locatie: Dokkum

20-06-2012 08:48

Douwe Bijlsma schreef:Penvissen zonder voorgevoerde stekken is een garantie voor blanks.

Heb je daar vragen over horen wij het wel.

Geef ook je montage even aan misschien kunnen wij die ook voor je aanpassen wie weet.



Douwe,

Aangezien je het zelf aanbiedt wil ik ook graag gebruik maken van je kennis...

Ik kom ook uit Friesland en vis meestal in en rondom Dokkum. Tot nog toe maakte ik op de dag dat ik ging vissen altijd een aantal voerstekje (met wat zoete blik maïs) en voerde ik nooit voor, dit leverde idd regelmatig blanks op. Kun je ook aangeven hoe en hoevaak je moet voorvoeren voor meer succes? Moet je bijvoorbeeld voeren rond hetzelfde tijdstip als wanneer je wilt gaan vissen of maakt dat niet uit? en voer je dan een aantal dagen van te voren iedere dag één keer of moet het vaker en langer? Waar kun je het beste mee voor voeren? Is dat met blik maïs of kun je beter wat anders gebruiken? Heb nu meestal ook wat geweekt en gekookt duivenvoer bij me, is dat ook een optie?

Ik hoor graag van je of je nog tips hebt!

Groet Edwin
Gebruikersavatar
Andries Hoekstra
Berichten: 934
Lid geworden op: 08-10-2009 19:23

20-06-2012 09:12

Wat een verschil Douwe met hier in Zuid Holland, water genoeg maar veel afgesloten polders waar je snel ziet of en waar vis zwemt. Ik voer ook weleens voor maar het hoeft niet, zijn plaatsen waar als je het een beetje handig aanpakt binnen een paar minuten een karper(tje) erop kunt hebben, dan is het ook geen voren meer maar meer een beetje prikkelen.

Natuurlijk ook uitgebreide polderstelsels waar weinig vis zwemt, daar juist wel voorvoeren, uren maken, veel observeren en meters maken.

Andries
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

20-06-2012 09:38

Andries wederom helemaal met je eens, wij hebben echter een voordeel dat wij het water over het algemeen al kennen en weten wat wel en wat niet te doen.
Zo weet ik plekken waar je met duivenvoer weg moet blijven omdat de vis die plekken mijdt.

Iemand die een water niet kent doet er beter aan om een paar dagen van te voren te gaan voeren en bij aankomst eerst een zestal stekken aan te voeren en dan de hengel klaar maken enz.


Edwin hoe ik het daar zou doen.

In de avonden voeren met o.a. het aas waar je mee wilt vissen maak een mix van mais, hennep, kleine pellets, tarwe.

Je kunt ook met macaroni met maden voeren probeer maar eens of dat verschil maakt voer dan wel ook een mix.

In mijn gedachten kun je het duivenvoer beter weg laten maar dat is meer een gevoel omdat ik daar wat vervelende ervaringen mee heb gehad de vis kwam naar boven met een blik naar boven van donder maar op met je duivenvoer.

Doe dat een dag of drie - vier achtereen van te voren rond hetzelfde tijdstip, voordeel hiervan is dat de vis in de ochtend na de laatste voerbeurt nog op de stekken is of nog in de buurt.

Voer voor je begint de stekken nog eens aan maak je hengel klaar en begin te vissen waar je het eerst hebt gevoert.
Doe dat voorzichtig want de vis is in de buurt tenminste daar moet je wel vanuit gaan.

Je zult leren dat je vaak al direct de eerste vis vangt heb je na een half uurtje geen beet gehad verkas dan direct naar de volgende stek.
Voer wat bij om er later misschien nog eens terug te keren.

Je leert zo je stekken kennen en weet waar je wel en waar je niet moet beginnen.

Benader de stekken bij het voeren heel voorzichtig je kunt dan vaak zien of de vis aanwezig is.
Blijf met je hengel boven het water vandaan en beweeg je rustig, blijf bij de kant vandaan.
Na een losser of vangst direct verkassen naar de volgende stek voer eerst nog wat bij.

Hopelijk kun je hier mee vooruit.

Succes.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

20-06-2012 09:51

Hendrik volg de link van Philip daar staan heel veel over uitloden, persoonlijk hou ik niet van de montage die hij aangeeft omdat voor MIJ teveel lood op de grond ligt.

Bij het antwoord aan Andries geef ik mijn basis uitloding al aan.

De pen vastzetten tussen een aantal loodjes daaronder een paar om de pen de gewenste stand te geven dan een klein zinkloodje een 25 30 vanaf de haak.

Als de pen zakt ben je ondiep verschuif dan de pen tot de punt zover boven water staat dat je hem goed kunt zien.
Vissen is een hobby, geen religie!