Zinkende dobber


Plaats reactie
William Maas
Berichten: 5
Lid geworden op: 01-04-2012 18:45

01-04-2012 19:05

Hallo karpervrienden,

Als beginnend (pen)visser struin ik niet alleen door de polder maar ook heel wat op het internet met het doel om vooral veel te leren en daarmee plezier te beleven. Eerst kwam ik uit bij de blog/site van Andries Jonker. Inmiddels ken ik die site bijna uit mijn hoofd. Via links op zijn pagina werden ook andere sites bezocht en werd het boek van Thomas Lont besteld en uit het hoofd geleerd.
Inmiddels zo'n 7 keer gaan penvissen in de polders nabij Steenbergen in Noord Brabant.
Met een Soul penhengel 13 FT, 1,75 Lb, een molentje met 20 hondertste lijn, stuitje met engels pennetje en daaronder 1 klein knijploodje en daaronder een karperhaak maat 10. Zo'n 5 a 10 cm van de haak vandaan een knijploodje om een stukje lijn en het aas op de grond te houden. Aan de haak eerst mais met anijssmaak uit de hengelsportzaak en naderhand mais uit hengelsportvereniging Albert Heijn. De vissen vonden beide lekker en daar was ik erg blij mee.
Inmiddels werden een aantal voorns maar ook 9 schubkarpers gevangen. Velen van u zouden de neus ophalen bij het zien van deze vissen. Ze waren tussen de 30 a 40 cm lengte maar wat een plezier heb ik er aan beleefd zeg.........ongelofelijk. De eerste 4 keer werd niets gevangen en de laatste keren dus wel.
Nu vis ik bij een duiker die uitkomt op een T-splising. Het is er tussen de 40 cm en ongeveer 1 meter diep. De "zij"sloot die erop uitkomt stroomt. Hierdoor zinkt mijn pen steeds als de lijn voorbij de dobber in de stroming terechtkomt. Heeft misschien iemand een tip waarmee ik dit kan voorkomen??
U zou deze beginnende karperbewonderaar erg mee helpen.
Daarnaast baal ik enorm van het feit dat ik het niet meer voor elkaar krijg om de site van Andries te openen. Sinds een paar dagen krijg ik everyoneweb niet meer geopend. Heeft iemand misschien een tip om dit op te lossen??? Deze site heeft mij in ieder geval veel geleerd en plezier opgeleverd.
Alvast bedankt voor de eventuele antwoorden en tot de volgende keer.
Groet,

William Maas uit "ReserveBelgie".
Johan van Sloten
Berichten: 161
Lid geworden op: 18-02-2012 11:12

01-04-2012 19:46

voor u site heb ik geen antwoord, maar over u zinkende pen wel, dit is een nadeel van het penvissen als het waait of het water stroomt gaat je pen met dat lichte gewicht al snel mee en gaatie inderdaad shuin onderwater staan dit is natuurlijk niet fijn wat je hier tegen kan doen? een andere dobber is een oplossing bij de hengelsportzaak hebben ze vast wel een dobber om dit op te lossen, een dobber in iedergeval met een hogerdrijf vermogen en geen pen ik dacht een wit vis dobber die een dik bollig lichaamje had, eentje die je dus het bol lichaampje boven heeft, het hoeft geen witvis dobber te zijn hoor maar er zijn veeel meer witvisdobbers dan karperdobbers, en kun je soms beter uit de voeten met bepaalde omstandig heden met een witvis dobber, zoek deze maar even op:
ImFlo Karper Dobber 050660 prima dobber, ik denk dat deze in jou situatie prima voldoet! de prijs is prijzig:P maarja dat is dan maar even zo neem dan wel de 1,5 gr versie, er is ook een witte versie van dus kijk maar even rond!
William Maas
Berichten: 5
Lid geworden op: 01-04-2012 18:45

01-04-2012 21:14

Hoi Scipio,
Bedankt voor je reactie. Hier kan ik zeker wat mee. Binnenkort maar eens langs bij de hengelsportzaak en met jouw tips in mijn achterhoofd een nieuw, zwaarder, pennetje bijkopen. Als het water dan stroomt kan ik het uitproberen. Iemand gaf trouwens ook als tip om een volgdobbertje, zo'n rood wit wakertje bij te zetten. Misschien dat dat ook helpt.
Groeten,
William
Gebruikersavatar
koos kalkman
Berichten: 585
Lid geworden op: 24-05-2004 11:38

02-04-2012 09:12

Bij duikers vis ik vaak met baarsdrijvertjes in combinatie met een druppel loodje.
succes.
:wink:
Gebruikersavatar
R de Winter
Berichten: 3066
Lid geworden op: 15-07-2010 15:05
Locatie: JRC Extreme Brolly
Contacteer:

02-04-2012 10:40

Hallo William,

Als eerste leuk dat je er lekker op uit gaat met de pen, en elke vangst is er 1 niet waar hoe groot/klein dan ook..

Pen zelf ook en vaak heb je nog meer sport aan een echt boeren karpertje van 8/9 pondjes dan aan een 16 ponder op groot water.

maar goed het dobber probleem is mij bekend, mijn oplossing is meerdere dobbers mee nemen ik zelf vis vaak met een forel dobbertje lekker dik lichaampje en een karper trekt dat heus mee, ook merkte ik dat met zulke dobbertjes je meer weer stand heb waardoor je vaker toch ineens een harde run krijgt, dan dat ze langzaam weg lopen..

Verder is een waggler ook misschien wel een oplossing voor je ze zijn dan wel mega lang maar je kan ze goed afstellen ook daar heb ik veel plezier van gehad en dan met name de korte versies want die lange zijn echt te lang ;)


Mocht je nog wat willen weten laat het me maar horen.

Groet en succes met je vangst!
Oja joh!!!
Gebruikersavatar
Andries Hoekstra
Berichten: 934
Lid geworden op: 08-10-2009 19:23

02-04-2012 14:49

Het is niet best dat ik hier moet lezen dat mijn site platligt :oops: gebeurt wel vaker meestal na een paar dagen opgelost, hopelijk nu ook?

Tav je vraag Willem. Ik zou niet teveel consessies doen tav dobber en loodgewicht. Wel kun je het bulklood dat je nu gebruikt verdelen over meerdere loodjes, hierdoor gedraagd een pen zich al anders als het ietsjes stroomt en kun je met de verschillende loodjes schuiven om tot een juiste verdeling te komen.
Juist het vissen met de engelse pen methode geeft je de mogelijkheid het draad onder water te trekken, hierdoor heeft wind geen invloed meer, stroming door bv gemalen natuurlijk nog wel.
Er is altijd een punt te vinden waarbij je door het verlengen van de afstand tussen je stoppertje van de pen en je aas een stukje dobber boven water krijgt. Het gaat er dan dus om een hoek te creeeren waaronder het drijfvermogen het wint van de stroming. Dit is niet eenvoudig en heeft oefening nodig. Gewoon uitproberen welke afstelling van loodjes en afstand tussen stopper en haak er nodig is. Je kunt je pen dan"als het ware "afstoppen" op je top.
Hoop dat ik het zo enigzins goed heb omschreven, geen makkelijk onderwerp om met alleen taal uit te leggen.
Overigens ga ik bij bovenstaande uit van een "normale stroming" van en gemaal, als er echt hard gemalen wordt zul je uiteindelijk toch een iets zwaardere pen met iets meer lood moeten gebruiken.
Oja, gebruik pennen met een laag geplaatst drijflichaam, die staan beter in stromend/ onrustig water

vr gr Andries
Gebruikersavatar
Christian Hummelink
Berichten: 1857
Lid geworden op: 02-10-2005 22:56
Locatie: Zwolle

02-04-2012 15:09

William Maas schreef:
Eerst kwam ik uit bij de blog/site van Andries Jonker.


verdient dat nog een beetje bij Bayern Andries?
Penvissen, omdat een wegzakker een mooie opsteker kan zijn!
http://www.karperbeheer.nl, word lid van de BVK!
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

02-04-2012 15:18

Heel die pen eraf gieren en gaan ´freelinen´ (als je aas zwaar genoeg is voor de stroming), of anders met een schuifloodje vissen.
Gebruikersavatar
Andries Hoekstra
Berichten: 934
Lid geworden op: 08-10-2009 19:23

02-04-2012 15:39

@ Christian,

Mwa, half half, aangevuld met wat stukjes schrijven voor internet is het net te doen :wink:

@ Mitz,

Gieren doen ze in de polder :), snap wat je bedoeld en kan ook absoluut, misschien beter? Dat laatste weet ik niet, vraag van topic opener was pennen in de stroming dus dan zullen de meeste antwoorden daar over gaan.

Zat er nog even over te denken: pen onderloden, dus minder lood dan nodig, stroming trekt de pen mooi recht maar niet onder?

gr Andries
William Maas
Berichten: 5
Lid geworden op: 01-04-2012 18:45

02-04-2012 20:10

Hallo karpervrienden,

Dank jullie allen voor jullie reacties,

Ik heb ze allemaal uitgeprint en ga met alle tips aan de gang om eea uit te proberen.
Vanmiddag naar de hengelsportzaak geweest in Steenbergen. Aldaar hetzelfde probleem voorgelegd met de zinkende dobber. Ook die man had als advies het anders, lichter of juist iets zwaarder uitloden van de dobber. Hij wist het zelf ook niet helemaal zeker maar liever zo'n antwoord dan een of ander sterk verhaal waar je niets mee kunt. Heb daar wel vier verschillende pendobbers aangeschaft om ook daar mee te gaan proberen. 1 geschilderde pauweveer waggler 2AAA, 1 dun pennetje met een vrij hoog drijflichaam en een vrij lange antenne van totaal 1 gram, 1 iets dikkere pen met een laag drijflichaam met een langere antenne van 1,5 gram en nog een kort pennetje met een vrij hoog drijflichaam met een wat dikkere antenne van 1,5 gram. Kan niet wachten tot het vrijdag is. Hopelijk een beetje mooi weer want ik ben niet zo'n koudeliefhebber (eigenlijk gewoon een watje).
Hopelijk is er dan tijd om jullie tips en mijn nieuwe dobbertjes uit te gaan proberen.
Nogmaals bedankt voor jullie tips, ik ben daar blij mee.

PS: het vissen met een schuifloodje heb ik ook een paar keer gedaan. Nog geen aanbeten gehad maar ik moet er eerlijk bij zeggen dat ik het vissen met de pen wel heel leuk vind.
PS 2: Heb ook Halibut marine pellets. Wellicht geeft dat ook weer een leuk resultaat.

Met vriendelijke groeten,

William Maas
Ardi vd Wagt
Berichten: 157
Lid geworden op: 14-09-2010 17:21
Locatie: Spijkenisse

02-04-2012 20:54

William Maas schreef:Hallo karpervrienden,

PS: het vissen met een schuifloodje heb ik ook een paar keer gedaan. Nog geen aanbeten gehad maar ik moet er eerlijk bij zeggen dat ik het vissen met de pen wel heel leuk vind.

Met vriendelijke groeten,

William Maas


Je kan dit ook combineren, zeker in stromend water. Stuitje op de lijn, wartel met speld voor je dobber, stuitje, wartelloodje, stuitje en je haak.
Zo kan je net zolang afstellen tot je dobber net boven staat.

gr Ardi
William Maas
Berichten: 5
Lid geworden op: 01-04-2012 18:45

03-04-2012 10:55

Kijk, weer een tip. Nog even en het wordt misschien nog wel eens wat met me als visser.
Vind het in ieder geval wel erg mooi om te doen.
Wederom bedankt voor de tips.
William
Plaats reactie