Pen- & oppervlaktevangsten april 2012


Kris Hoekstra
Berichten: 172
Lid geworden op: 24-09-2009 15:31

05-04-2012 18:39

WOW Michiel dat is nog eens een mooie (pen)vangst zeg.

Hier in de omgeving zwemmen erg weinig spiegelkarpers dus als ik er al 1 vang ben ik ontzettend bliij maar met zulke afmetingen zou ik helemaal een gat in de lucht springen. Zeker als hij ook nog met het pennetje gevangen wordt.

Ga vooral zo door.

Kris.
Gebruikersavatar
Christian Hummelink
Berichten: 1857
Lid geworden op: 02-10-2005 22:56
Locatie: Zwolle

05-04-2012 19:12

@ Michiel, mooi visje!

@ Dirk, klasse! Wat een schitterende karperbrok...

@ Wijnand, super dat maakt het alleen nog maar mooier.
Penvissen, omdat een wegzakker een mooie opsteker kan zijn!
http://www.karperbeheer.nl, word lid van de BVK!
Gebruikersavatar
Andries Hoekstra
Berichten: 934
Lid geworden op: 08-10-2009 19:23

06-04-2012 08:14

Er wordt lekker gevangen zeg! Begint weer goed te kriebelen hoop in ieder geval 2e paasdag er even tussenuit te kunnen piepen en hier voor het eerst sinds tijden een plaatje te posten :)
Ernie Molenaar
Berichten: 22
Lid geworden op: 30-06-2011 16:58
Locatie: Den Haag

06-04-2012 09:52

Vanmorgen, voor mn werk, even naar de waterkant gegaan. Weer was wonderwel heerlijk, windstil, zonnetje kwam door. 3 voerplekjes aangemaakt met wat tortelduivenvoer en kattebrokken er doorheen geprakt. Helemaal vol vertrouwen legde ik in bij de eerste plek. Kwartier later een ruk aan de pen. Achteraf gezien was dit natuurlijk geen mooie aanbeet, maar na 2 blanks sloeg ik toch en vanzelfsprekend mis. Snel een nieuwe kattebrok aan de haak, maar na nog een kwartier niets ben ik verhuist naar de 2e stek. Helaas hier ook geen actie, dus vol goede hoop het laatste half uur voordat ik naar mn werk moest naar de 3e stek. Had eigenlijk niet veel vertrouwen meer omdat rond 8 uur er inmiddels veel verkeer over de naast gelegen brug reed, maar ja niet inleggen en je weet zeker dat je niets vangt. Vol ongeloof zag ik mn pen 10 minuten later wegzeilen. Een tik en ja hoor hangen, maar helaas geen karper, een mega brasem van ik schat zo'n 50-55cm. Gelukkig kon ik het beest makkelijk uit het water tillen en kon zo mn net schoon houden. Alleen heb ik daarna helaas iets belangrijks verzaakt, maar daar kom ik zo op terug.

Nadat de brasem weer netjes teruggezet was, snel weer een nieuw kattebrokje aan de haak en op dezelfde plek gedeponeerd. Heel klein beetje duivenvoer/kattebrok praksel erbij en vol verwachting weer afwachten. En dat duurde niet lang, binnen 3 minuten kwam de pen omhoog en bleef omhoog staan voor 3-4 seconden. Ik dacht nu maar aanslaan, de vis heeft het aas opgenomen maar blijft op blijkbaar op zn plek. En ja hoor hangen, karper!!!

Maar helaas heeft dit feest maar een seconde of 5 geduurd.... "knappp" zei de lijn. Gefrusteerd haalde ik alleen mn pen zonder lood en haak binnen. Nadenkend over hoe dit nu kan dacht ik ineens dat ik verzuimd had om mn lijn te controleren nadat ik de brasem uit het water had getild. Waarschijnlijk is daarbij mijn lijn over de houten/metalen wallekant geschuurd en ernstig beschadigd. Ik heb toen maar ingepakt en balend naar mn werk gereden.
Gebruikersavatar
Wouter Weetink
Berichten: 690
Lid geworden op: 28-04-2007 15:28
Locatie: Doetinchem

06-04-2012 21:57

Mooie vissen mannen!
Bob tak
Berichten: 19
Lid geworden op: 15-03-2012 01:21

08-04-2012 02:39

wat een slecht weer en dan ook nog eens proberen gaan zonder resultaten man dat is echt frustrerend

sommigen meer geluk ??

grbob
bas van geffen
Berichten: 1152
Lid geworden op: 12-11-2009 02:11
Locatie: bronxtel

08-04-2012 17:14

Afbeelding

met een zinkend korstje op een plekje waar 3 keer in de week paar handjes partikels ingaan, een stek die mij gewoon heel het jaar door vis oplevert terwijl iedereen ervoorbij loopt. ze zitten met 3 man aan de andere kant te blanken achter de rodpods, terwijl 90 % van het bestand letterlijk onder mijn hengeltop door zwemt!!
Erwin Rodenhuis
Berichten: 35
Lid geworden op: 02-09-2010 19:36

09-04-2012 10:54

Heeey Allemaal!

Gisteren was het eerste paas dag en sinds vorig jaar is het de traditie om dan met de familie te gaan vissen op de steiger van mijn schoonouders. Omdat het gisteren niet echt lekker weer was (niet zo lekker als vorig jaar in ieder geval) zaten alleen ik en mijn neefje Roy te vissen. Vorig jaar zat ik te vissen met boilies op karper, maar toen ving ik niets. Ik dacht, dit jaar wil ik wel wat vangen, dus ik had een bakje maden mee en daar gingen we samen mee vissen. Roy ving het eerste witvisje en niet veel later had ik de eerste te pakken. 2 kleintjes van ongeveer 10 cm. Gewoon 2 maden op het haakje en soms nog een caster erbij. Daarna volgde mijn 2e witvis (15 cm) en daarna werd het heel stil.

Ik had het water gevoeld en het was echt steenkoud! Ik verwachtte er dus ook niet zo eel meer van. Mijn kleine neefje ook niet, dus die besloot de eenden maar te gaan voeren. De hengels lagen er nog steeds in en ik zie ineens mijn pen heel langzaam wegzwemmen. Ik dacht, als het een brasem is, zou het leuk zijn! Dan hebben we nog iets 'groots' op de kant. Toen mijn pen langzaam de diepte in verdween sloeg ik aan en ik was heel erg verbaast dat mijn slip begon te ratelen en er veel lijn van mijn molen getrokken werd! Mijn hengeltje stond helemaal krom en ik was super blij! Dit zou zomaar mijn eerste karper van 2012 kunnen worden!

Na een dril van ongeveer 5 minuten gaf de karper zich over en konden Roy en zijn vader de karper opscheppen en op de onthaakmat leggen. Het haakje was er snel uit (ik vis tegenwoordig altijd zonder weerhaak). Ik weet niet of jullie Hét Visblad van april 2012 al hebben gezien, maar daar staat een artikel in over de polder van Westzaan. Daarin wordt gesproken over zeer sterke en slanke schubkarpers. Nou, deze was er geen uitzondering op! Onze visdag kon niet meer stuk! En voor mij is eindelijk de eerste karper op de kant verschenen!

Ik heb al veel mooie vangsten gezien! Iedereen succes en laten we hopen dat het water binnenkort wat warmer word! Dat zal al onze vangsten goed doen! Iedereen die vandaag nog gaat vissen, succes!

Groetjes,
Erwin
Gebruikersavatar
Christian Hummelink
Berichten: 1857
Lid geworden op: 02-10-2005 22:56
Locatie: Zwolle

09-04-2012 12:57

Dat is een beste bak Bas of niet?

Off topic: zaterdag weer een visje geprikt, scoort op die stek nu beter dan het pennetje, eerlijk is eerlijk.
Penvissen, omdat een wegzakker een mooie opsteker kan zijn!
http://www.karperbeheer.nl, word lid van de BVK!
bas van geffen
Berichten: 1152
Lid geworden op: 12-11-2009 02:11
Locatie: bronxtel

09-04-2012 13:22

:lol:

en dat op een watertje van ong. 100 bij 30 meter!! daar ligt in 1 hoek een boom in het water wat ervoor zorgt dat er een heel klein kommetje is waar ze zich veilig voelen...

maar niet zijn!! 8)

Afbeelding
bas van geffen
Berichten: 1152
Lid geworden op: 12-11-2009 02:11
Locatie: bronxtel

09-04-2012 13:26

deze is trouwens ook op een stukje brood gevangen, alleen dan in de oppervlakte

Afbeelding
Gebruikersavatar
Rob Borjans
Berichten: 857
Lid geworden op: 29-08-2002 02:00
Locatie: Landgraaf

09-04-2012 20:31

Na inmiddels 6 visloze nachten, met vastlood, een nieuw watertje aangedaan met de pen. De eerste van het jaar is een feit.

Afbeelding

Gen grote maar een door de jaren getekende vis.

mvg Rob
Bart Schoemaker
Berichten: 212
Lid geworden op: 20-05-2010 10:44
Locatie: Heino

09-04-2012 22:35

Wat een pracht van een spiegel!
Helaas heb ik de komende tijd door een verhuizing zeer weinig tijd voor vissen. In plaats van een hengel in de hand word het nu een roller in de hand en schuurpapier in de andere. Toch jammer in deze mooie tijd. Voorjaar is toch het mooist!
Eerdere account was De Bakker...

http://www.spiegelkarperprojecten.nl
Gebruikersavatar
Andries Hoekstra
Berichten: 934
Lid geworden op: 08-10-2009 19:23

10-04-2012 10:01

Mooie vis(sen) Rob en Bas!

Gisteren om een uur of negen twee stekjes aangevoerd in een koude verwaaide polder, brrrrr. Daarna paasbrunch bij schoonouders, om een uur of twaalf was ik terug met mijn visspullen, de koude verwaaide polder was ook nog eens kleddernat, striemende regen, akelig weer. Tot overmaat van ramp zie ik op het stekje waar ik het beste gevoel bij had een andere visser zitten, een enorm uitgestrekte polder waar ik al 6 jaar lang nooit een mens tegenkom, en nu grom grom. Maar goed het water is niet van mij en er is een stek over; lang verhaal kort, net na tweeën vertrokken, geen spoor van aciviteit op de stek en erg koud. Bladerde nog even terug in mijn logboekje naar vorig jaar, warm, zonnig en aangenaam, het kan verkeren!
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

11-04-2012 12:13

Er komen weer wat mooie vissen voorbij. Hier staat voor het eerst sinds jaren weer eens wat duivenvoer op het fornuis te pruttelen. Een kilootje 4 seizoenenvoer met flink wat mais, bonen en erwten voorzien van een handvol robin red en nog een klompje trassie. Gelukkig ben ik weg als Leanne thuis komt. :lol:
Morgen, of anders overmorgen ga ik waarschijnlijk weer eens wat watertjes afstruinen. Op naar de 3e Nederlandse karper van het jaar.
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gebruikersavatar
Rob Borjans
Berichten: 857
Lid geworden op: 29-08-2002 02:00
Locatie: Landgraaf

11-04-2012 13:00

Kevin,

Overal hetzelfde haha. Succes alvast.

mvg Rob
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

12-04-2012 15:18

Achteraf had ik beter thuis eens wat extra uurtjes slaap kunnen pakken... :(
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Sander Russing
Berichten: 372
Lid geworden op: 01-05-2011 17:23

12-04-2012 17:16

kevin diederen schreef:Ik heb de afgelopen jaren anders ook hoopjes brasems gevangen op zure mais. :o


Ik hoorde uit de omgeving dat jij overal brasem mee kan vangen ;) ;)
Gebruikersavatar
Christian Hummelink
Berichten: 1857
Lid geworden op: 02-10-2005 22:56
Locatie: Zwolle

14-04-2012 16:32

Riep iemand daar brasem?

Afbeelding

Gelukkig had ik toen de buit al binnen... wel weer off-topic dus het wordt hoog tijd dat ik de penhengel weer een keer ga inzetten.

Afbeelding

Groeten Christian
Penvissen, omdat een wegzakker een mooie opsteker kan zijn!
http://www.karperbeheer.nl, word lid van de BVK!
Gebruikersavatar
Wouter Weetink
Berichten: 690
Lid geworden op: 28-04-2007 15:28
Locatie: Doetinchem

14-04-2012 19:21

Goed bezig Christian.. Op die brasem na dan :lol:

Ik ben in de namiddag nog even snel langs de beek geweest. Krijg ze toch nog moeilijk aan het azen aan de oppervlakte. Toen er eindelijk een visje begon te azen heb ik snel de spullen gepakt, maar zodra ik weer aankwam zat die verderop. Ik de hele tijd achter de vis aan totdat ik niks meer zag.

Spullen in gepakt en naar de auto. Zie ik ineens weer vis happen. Toch maar even de hengel erbij gepakt en ja hoor :D. Na een leuke dril mocht ik de vis scheppen, maar wat blijkt. Deze vis had ik laatst ook wel. Al zo vroeg in het jaar dubbelvangsten :evil:. Toch maar even met de zelfontspanner op de foto gezet na al die moeite 8).

Afbeelding

En altijd netjes terugzetten!

Afbeelding
peter versas
Berichten: 2
Lid geworden op: 25-10-2009 09:34

14-04-2012 21:33

Vandaag voor de eerste maal er op uit getrokken met een jaren '50 reeltje van mijn grootvader. Het is een merkloos reeltje met diameter 7 cm, enige luxe zijn een ratel en lijngeleider. Geen slip, geen kogellagers en blijft geen 30 seconden uit zichzelf draaien. Wel voldoende om de "centerpin" te ontdekken.
Aan de kasteelvijver voorbij enkele nietsvermoedende vastloodvissers geslopen en een paar compostwormpjes laten zakken op een gedeelte waar slechts 40cm water staat.
Resultaat was het eerste karpertje van het jaar:
Afbeelding
Ik denk dat mijn molens vanaf nu weinig zonlicht gaan zien... Reeltje vist heel "puur", een beetje lijn nemen of geven om de pen goed te zetten gaat heel eenvoudig met de duim. Slip=duim.
Als je ergens een reeltje te pakken kan krijgen, zeker eens proberen!
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

15-04-2012 02:13

Zo Christiaan, maar even het nachtje blanken goedgemaakt? Mooie schub.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
Christian Hummelink
Berichten: 1857
Lid geworden op: 02-10-2005 22:56
Locatie: Zwolle

15-04-2012 08:10

8)
Penvissen, omdat een wegzakker een mooie opsteker kan zijn!
http://www.karperbeheer.nl, word lid van de BVK!
Arjan Michels
Berichten: 118
Lid geworden op: 21-02-2010 14:17

15-04-2012 19:32

Vandaag ook de eerste van het jaar te pakken.
Weinig activiteit maar toch nog deze mooie 17 ponder...

Afbeelding
Gebruikersavatar
dirk bijl
Berichten: 101
Lid geworden op: 07-10-2007 20:23

15-04-2012 21:14

Afgelopen weekeind weer een tweetal vissen kunnen bijschrijven.
Deze was de mooiste, hij nam het aas terwijl het nog zonk.

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

Helaas moest ik vandaag tijdens een rondwandeling bij een water in mijn buurt (bekend van een blog op deze site) constateren dat de eerste sterfte een feit is. Ik spotte een viertal dode karpers waarvan 1 hoog in de dertig pond. Dit beloofd niet veel goeds:(