Centrepin


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rob Borjans
Berichten: 857
Lid geworden op: 29-08-2002 02:00
Locatie: Landgraaf

30-01-2012 12:52

Hallo,

IK ben al geruime tijd aan het denken over de aanschaf van een Centrepin, voor hoofdzakelijk het penvissen op karper en zeelt, en daarbij af en toe wat te barbeln op wat riviertjes in Luxemburg.
Aangezien ik nul komma nul ervaring met deze dingen heb wil ik beginnen met een niet al te dure pin. Om te kijken hoe het bevalt.

Hierbij is mijn oog gevallen op de Ikonix centrepin. Deze kost om en de nabij 69pond, en heeft volgens een hoop britse sites een goede prijs kwaliteit verhouding.
heeft iemand toevallig ervaring met deze pin?
En zijn er nog specefiek zaken waar ik op moet letten?

mvg Rob
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

30-01-2012 13:38

Centrepin is bedoeld om op stromend water te gebruiken dus de eerste vraag voor jou is hoe vaak komt dat voor om een aanschaf te overwegen.

Voor karper en zeelt zal dat niet voorkomen naar ik aan neem.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Rene Kleimeer
Berichten: 101
Lid geworden op: 19-09-2009 13:50
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

30-01-2012 17:42

Hoi Rob,

Met een centrepin is op zich wel heel leuk te vissen. Zeker het moment van een aanbeet en de hieropvolgende dril is echt heel anders dan met een "normale" molen.
Let erop zat je alles zelf moet doen. Je duim is de slip.

Zoals Douwe al vertelde is deze molen ontworpen voor stromend water. gewoon je pennetje laten zakken en mee laten stromen.
Stroomt het water niet, dan zal je in moeten werpen. Dit is behoorlijk lastig!
Hier wel een link: http://www.ramblingfisherman.com/2011/01/basic-centerpin-casting-how-to-cast-a-centerpin-rod-and-reel/

Daarnaast zal een lijngeleider ook wel prettig zijn. heb je deze niet, dan is het echt goed opletten of de lijn nog wel mooi op je pin ligt.
Zeker met het even laten vieren of wegleggen van je set, moet je hier telkens even naar kijken.

Gewoon aanschaffen en er mee gaan vissen. Je zal er veel plezier aan beleven!

Groeten, Rene
Chris: You Got him !!
Bob: What the hell am I gonna do with it?
Chris: We go in........
bas van geffen
Berichten: 1152
Lid geworden op: 12-11-2009 02:11
Locatie: bronxtel

30-01-2012 17:47

heb hier ook wel een tijdje over nagedacht vooral voor het drijvend vissen op stromend water lijkt het me uiterst geschikt.

maar is het goed te doen, met je duim als slip? vooral bij grotere karpers 20 pond + lijkt het me erg lastig.... en dan nog eens tussen de waterplanten...?
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

30-01-2012 17:52

Bas het kan, net als met de vlieghengel op karper of het effectief is kunnen de meningen verschillen.
Maar het is behelpen en ik denk wel heel erg leuk om te doen.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Rob Borjans
Berichten: 857
Lid geworden op: 29-08-2002 02:00
Locatie: Landgraaf

30-01-2012 19:29

Heren,

Het oorspronkelijke doel van een centrepin is mij bekend.
Ik heb voorheen regelmatig met een large arbour vliegenreel met de pen gevist en dit ging op zich ook prima, en eerlijk is eerlijk het feit dat je 1 op 1 contact hebt is geweldig.
Verder is het zo dat mijn ouders een caravan in luxemburg hebben aan een leuk riviertje waar ik dus wel eens vis en de pin perfect van pas komt.

Rene,
Jij haalde de lijngeleider aan, deze zit dus in de regel niet op de goedkopere modellen. Is dit echt een probleem?
Jammer aan een pin is dat bijna niemand zo'n ding heeft om te kijken wat de echte voor en nadelen zijn.

mvg Rob
Gebruikersavatar
Bas van den Broek
Berichten: 49
Lid geworden op: 30-04-2002 02:00
Locatie: Best
Contacteer:

30-01-2012 21:30

Hoi Rob,

Zelf heb ik de Leeds centrepin. Deze kwam jaren geleden als een goede budget reel uit een test in een engels hengelsportblad. Er zit hier toch behoorlijk verschil in, vooral in de mate van vrijloop. De winner was de Bob James van J.W. Youngs. Maar dit is dan ook het neusje van de zalm. Een lijngeleider heb ik nooit gemist. Zou me hier niet druk over maken. Kijk ook eens om Ebay.co.uk staan veel leuke gebruikte reels.

Bekijk ook eens http://www.youtube.com/watch?v=pHBFJihcoB4 voor de perfecte Wallis cast.

Succes
The magical disappearance of the float before striking.

http://floatfisherman.blogspot.com/
Gebruikersavatar
Rene Kleimeer
Berichten: 101
Lid geworden op: 19-09-2009 13:50
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

30-01-2012 22:17

Hoi Rob,

Ik zelf vis met een Purist van Young & Sons. Ook deze heeft geen geleider.
Op zich is dit verder geen probleem maar je moet er wel gewoon even op letten tijdens het vissen.

Ik heb op deze manier wel eens een vis verspeeld. De lijn was iets slap gaan hangen en als een lus om de voet geslagen. Op het moment van aanslaan trok de lijn zich dus vast om de voet en was het gebeurd.

Voor mij is het grote nadeel het inwerpen. Omdat je eigenlijk ook wel weer onder de kant aan het vissen bent hoeft dit ook verder weinig problemen op te leveren.
Het hele grote voordeel is inderdaad het directe contact! Wat een apart gevoel is het als je er een mooie vechter aan krijgt. Het is niet te vergelijken met een standaard molen.

Groeten, Rene
Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Rene Kleimeer op 30-01-2012 22:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Chris: You Got him !!
Bob: What the hell am I gonna do with it?
Chris: We go in........
ron thijsen
Berichten: 571
Lid geworden op: 08-11-2007 08:52
Locatie: geleen

30-01-2012 22:19

Rob als je in het bezit bent van een centrepin,stuur een pb tje dan nodig ik je uit op een dag trotten op mooi stukje water en heb je garantie op paar hele mooihe barbelen.
Zo ver woon je niet van mooi stukje stromend water alleen even vlaamse verg kopen kost je 16 euri,s
Als je gewoon eens met centrepin wilt vissen mag je er wel een van me lenen heb er genoeg liggen en dan weet je hoe en wat,even praktijk en dan meschien ook een centrepin junk :D
m,v,g ron.
breek me de slurf niet open
Gebruikersavatar
Rob Borjans
Berichten: 857
Lid geworden op: 29-08-2002 02:00
Locatie: Landgraaf

30-01-2012 22:56

Ron,

Dat aanbod sla ik niet af. Ik heb wonderbaarlijk genoeg nog nooit hier in de buurt op barbeel gevist, heb alleen op barbeel gevist op de Luxemburgse Our. Maar deze is totaal niet te vergelijken met bijv. de grensmaas.
We zullen het maar aan gebrek aan tijd wijten, of toch drempelvrees.

Punt wat jij aanhaalt betreffende ingooien, zal voor 90% van mijn visserij geen problem zijn gezien ik hoofdzakelijk onder de eigen kant vis.

Ik zal me de komende weken nog eens wat informatie bij elkaar zoeken en dan toch maar eens een pin gaan aanschaffen.

mcg Rob
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

31-01-2012 10:44

Voor het karpervissen met de pen ga je zeker extra plezier beleven aan het gebruik van een centrepin. Het is weliswaar moeilijk doen, terwijl het makkelijk kan. Maar je vist toch voor je plezier? Zelf heb ik inmiddels ook al de nodige grotere vissen tot ver over de 10kg met als uitschieter zelfs een 18kg schub op de centrepin gedrild. Ik heb er zelf geen moeite mee gehad en het afremmen ging al binnen een paar drils als vanzelf.

Mijn ervaring is dat een lijngeleider wel makkelijk, maar zeker niet noodzakelijk is. In heb de afgelopen jaren meerdere centrepins gehad (Okuma, Youngs, Lewtham Engineering, Adcock Stanton) en heb nu een Kingpin. Over deze laatste ben ik het meest positief te spreken, maar daar betaal je dan ook wel aardig bedrag voor. Het voordeel is dan wel weer dat een centrepin een wat tijdlozer deel van je uitrusting is en er maar weinig aan kapot kan gaan.
Als ik kijk naar jouw wensen en wat je er mee wilt doen zou ik kijken voor een model van Okuma. Ze zien er weliswaar wat minder mooi uit dan de meeste dure reels, maar voor het geld heb je een stukken betere pin dan de door jou genoemde ikonix.
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gebruikersavatar
Rob Borjans
Berichten: 857
Lid geworden op: 29-08-2002 02:00
Locatie: Landgraaf

31-01-2012 12:47

Kevin,

Waarom makkelijk als het moeilijk kan he, met de pen vissen is al niet de makkelijkste vorm van karpervissen lijkt mij. Dus beetje extra uitdaging is altijd welkom.

Heb eens wat verder gezocht op itnernet, en op ebay kom je idd de okuma aventa pro voor om en om de 150 euro tegen. Verer kom je op veel engelse sites de TFG classic centrepin tegen, iemand ervaring?
Ik geloof dat Flamingo hengelsport de okuma's verkoopt dus denk dat ik daar eens ga kijken.

mvg Rob
Jop Boot
Berichten: 467
Lid geworden op: 19-12-2005 14:54

15-02-2012 23:45

Aha, pins.

:)

Ik weet of tie nog leverbaar is maar de Okuma Aventa is een zeer betaalbare pin. Jammer alleen dat er geen lijn geleider op zit, maar de prijs maakt een hoop, zo niet alles, goed.

Wil je mooier, en na je eerste karper op de pin wil je dat....

Dan Young & Sons. Tijdloos mooi. En verkrijgbaar. Dit in tegenstelling tot de reels van Chris Lythe. Ik wil best in de buidel, maar 3 jaar wachten. Laat maar dan.

Young & Sons heeft ook een reel om mee te werpen. De rolling pin. Die kan je een kwart slag draaien om te werpen.
Kost uiteraard de hoofdprijs, maar dan heb je ook wat. Stuk hout er boven en knallen.
Drillen met de duim is het mooiste wat er is.

En bij Catching the Impossible pakken ze een 40 ponder op de pin, dus het kan.
Ook voor TV-snacks en Kant en Klare mee neem bami.
bas van geffen
Berichten: 1152
Lid geworden op: 12-11-2009 02:11
Locatie: bronxtel

16-02-2012 14:11

volgens mij is dat toch echt gewoon een vliegenreel, met slip.... centrepin maakt toch geen slipgeluid?
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

18-02-2012 13:11

Jawel hoor... op een centrepin zit een ratel die je aan en uit kan zetten. :wink:
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Plaats reactie