Waar op te letten bij het pennen in de polder?


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mark van Berkel
Berichten: 2
Lid geworden op: 11-09-2011 13:56
Locatie: Amsterdam

12-09-2011 13:47

Na een jaartje of 10 slechts heel af en toe met de pen en aan de oppervlakte op karper gevist te hebben heb ik het virus weer te pakken en weer van plan om fanatiek als vanouds te gaan karperen. En dan zoals ik ook vroeger het liefst viste, struinend met de pen of drijvende kattenbrokken. (niets tegen statisch vissen, ook daar heb ik heel wat uurtjes in gestoken, maar hoe beter nieuw water te ontdekken dan met de pen)

Echter 10 jaar geleden woonde ik nog bij mijn ouders in het zuiden des lands (Hilvarenbeek, vlak onder Tilburg) Waar je mooie mogelijkheden hebt (hoewel de Verenigingswateren tegenwordig, anders dan toen, veel beschadigde karper herbergen. Als je gasten op vijvers als de Leemputten bij Esbeek ziet vissen met vaste bonken lood en gevlochten lijnen die niet zouden misstaan op de Franse meren, dan krab ik mezelf wel even achter de oren. Dat is meer karper takelen dan sport in mijn ogen.)

Waar ik destijds het liefst viste was op de beken die je in die regio vindt (de Reusel, de Beerze etc.) waar mooie sterke en vooral onbeschadigde karpers rondzwemmen en je niet met tientallen andere vissers zit.

Vandaag de dag woon ik echter (al jaren) in Amsterdam, dus geen beken, maar het dichtst daarbij staan volgens mij de polders. Nu ben ik er al een paar dagen op uit geweest op zoek naar mooie poldergebieden waar op dit forum en elders met zoveel romantiek over verteld wordt. Schrik niet: Ik ben niet op zoek naar stekken op aanvraag.

Echter, waar je in Brabant praktisch overal langs de beken kan lopen en boerenpaden zo zonder hek vanaf de verharde wegen het land in strekken, kwam ik hier onder Amsterdam slechts gesloten hekken en ontoegankelijk lijkende polderweteringen tegen. Mijn vraag dus: waar moet ik op letten bij het betreden van polders (wanneer zijn ze uberhaupt te betreden, is het gebruikelijk om over houten hekken heen te klauteren?) En wat maakt een poldersloot bevisbaar?


Lang verhaal kort: De tijgernoten, hennep, mais en smac staan klaar. Hengel is opgetuigd, net en mat liggen klaar en pennetjes voor elke omstandigheid. Maar waar moet ik op letten bij betreden van polderland en wat is de "polderetiquette" zodat ik niet met een hooivork van het land gejaagd word.

En aangezien dit mijn eerste post is: Aangenaam kennis te maken natuurlijk.
wouter veuger
Berichten: 303
Lid geworden op: 30-01-2011 17:08

12-09-2011 16:08

beste mark,ik woon ook in omgeving amsterdam,en vis de laatste jaren ook meer en meer met de pen.

het lijkt wel of er overal van die "verboden te betreden" bordjes verschijnen,het hangt een beetje van de situatie af of je dr overheen moet klauteren,ik bedoel er zijn wel meer dingen die niet mogen toch?.

hier in de buurt zijn ook wat gebieden die sinds een paar jaar onder de noemer"broedgebied" vallen,maar het is wel een heel verschil of je verscholen in een rietkraag zit te pennen,of er staan 3 tenten met rodpods,stereos en een bbq,zo heb ik het er een keer over gehad met een B.O.A,die daar rondreed.en die gaf mij te kennen dat hij er niet mee kon zitten,dat ik er af en toe eens "low profile" viste.als je maar respect toont voor moeders natuur,en niet ongegeneerd hele bomen staat weg te zagen,omdat je dan je rodpod kan zien,liggend vanaf je stretcher(ja ik heb het meegemaakt!)

als het land van een boer is,kun je het het beste wel vragen is mijn ervaring,want deze mannen willen idd nog wel eens vreemd gedrag vertonen als ze iemand op hun land aantreffen....

over de karperstand in de polder kan je kort zijn,bijna elke polder in noord holland zit best veel karper,misschien niet allemaal even groot,maar je zit meestal wel lekker alleenig..

mocht je kans willen maken op wat groter,kun je wellicht op de uitlopers van de sloterplas en de amstelboezem aan de slag,succes!
Gebruikersavatar
Mark van Berkel
Berichten: 2
Lid geworden op: 11-09-2011 13:56
Locatie: Amsterdam

14-09-2011 20:15

Bedankt voor de info Wouter. Low profile is natuurlijk het sleutelwoord. (hoewel respect voor de natuur ook bij statisch vissen een gouden regel zou moeten zijn)

Overigens doet de grootte van de karper er voor mij niet al te veel (meer) toe, vissen doe ik voor de rust en buitenlucht tegenwoordig :) Aanstaande vrijdagochtend weer eens een ochtendje vrij genomen, tijd om het nog eens te proberen.
wouter veuger
Berichten: 303
Lid geworden op: 30-01-2011 17:08

16-09-2011 16:19

sja,helaas neemt niet iedereen het zo nauw met de natuur.

maar op de wateren waar het echt uit de klauwen loopt zul je mij ook niet treffen hoor,ik ga niet in de rij zitten om "gebroken staart 3" op 38 pond te vangen.
doe me dan maar liever een mooie gave polderschub die mijn cjw tot in het handvat kromtrekt :lol:

mzl.
Gebruikersavatar
Andries Hoekstra
Berichten: 934
Lid geworden op: 08-10-2009 19:23

16-09-2011 20:25

Hoi Mark,

voor zover ik gewend ben bij de vernigingen waar ik lid ben staat er exact omschreven welke landerijen wel en niet betreden mogen worden (en welke altijd of niet op bv zondag). Als het verenigingswater is dan is de info misschien voorhanden?
Ik doe soms ook weleens gewoon proberen maar over het algemeen bel ik even aan bij de boer waarvan ik denk datie het land beheert. Soms heb je mazzel en soms niet.

succes in de polder, heerlijk om daar te mogen vissen

Andries
Mario Rentmeester
Berichten: 44
Lid geworden op: 22-07-2011 18:48
Locatie: Nieuw- en Sint Joosland
Contacteer:

16-09-2011 20:43

Als je je visstek via een akker/weide moet bereiken natuurlijk altijd langs de randen van de akker lopen en nooit dwars over de akker. Dat er zo af en toe wellicht over een toegangshek (hout/staal) geklommen moet worden hoort er gewoon bij. En houdt uiteraard rekening met eventueel aanwezig vee.
Shakespeare Powerplay Specimen 1,5 lbs + Penn Conflict 4000
Discipline: Pennen, floaten en stalken op Walcheren. Daarnaast strand- en dijkvisserij, zoute rovers en een beetje pielen in dorpsvijvertjes.
Plaats reactie