Vraag na eerste keer penvissen


Plaats reactie
eddy pieters
Berichten: 85
Lid geworden op: 19-09-2009 12:18

02-09-2011 18:21

Hallo allemaal,

Zoals in het onderwerp beschreven ben ik voor het eerst wezen penvissen, normaal vis ik altijd statisch.
Misschien een domme vraag, maar ik hoop dat jullie het antwoord weten.

Hoe hou je je dobber op dezeelfde plek?
Er stond nu een klein kabbeltje op het water, maar niks extreems, maar mijn dobber bleef maar wegdrijven, hoe lossen jullie dit op?

Hoe ik hem opgetuigd heb: stoppertje, dobber met lood erin en dan van 20cm van de haak een loodje maat 1.
Had eerst een BB loodje maar toen zonk mijn dobber elke keer, heeft het misschien met het uitloden te maken?

Hopelijk hebben jullie een antwoord voor mij.
Robinn Bezemer
Berichten: 6
Lid geworden op: 29-08-2011 22:44

02-09-2011 18:29

Hoi!

Dat stoppertje dat je gebruikt komt juist van pas wanneer je dobber zinkt, dit betekent namelijk dat je lood z'n weg duikt richting de bodem.
Wanneer het lood de bodem heeft bereikt, zal de dobber naar boven drijven (hij word immers niet meer omlaag getrokken op dat moment). De dobber zal nu tot aan het stoppertje omhoog komen.
Indien je stoppertje te laag afgesteld is dan zal je de dobber als het een beetje diep is en troebel water niet op zien komen, of je zal hem zien blijven hangen net onder het oppervlakte. Je weet dan dus dat je het stoppertje omhoog moet schuiven tot je de dobber mooi recht in het water hebt staan, je kunt nu zelf bepalen hoeveel pen je boven het water uit wilt zien steken.
Indien je dobber juist plat komt te liggen, dan weet je dat je het stoppertje ondieper moet stellen (dus omlaag schuiven).

Zo kun je dus precies en nauwkeurig uitloden, je weet 100% zeker dat je lood en je haak op de bodem liggen.
Nu zal automatisch je dobber minder verplaatsen.

Hopelijk heb je er wat aan??

Robin Bezemer
eddy pieters
Berichten: 85
Lid geworden op: 19-09-2009 12:18

02-09-2011 20:22

Ik snap denk ik wat je bedoelt, ik had dus wel het bb loodje moeten laten zitten, want toen zonk de dobber.
Nu niet meer, dus is het loodje niet zwaar genoeg.
Ben in de war bij het witvissen waar je dobber gaat liggen als hij op de bodem ligt, nu moet hij juist op de bodem liggen.
Had dus gewoon de stopper hoger moeten schuiven. Dank je wel voor je antwoord, hier kan ik zeker wat mee.
Gebruikersavatar
Sebastian Huvenaars
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18-02-2005 16:02
Locatie: Eindhoven

02-09-2011 23:37

Ik vis altijd met een loodje dat net te zwaar is, zodat de pen zinkt dus. Dit loodje zet ik een paar centimeter
boven de haak. Vervolgens pijl ik mijn pen zo uit dat het puntje net boven water uitkomt. Zo weet je zeker dat
je op de bodem ligt en drijft je pen niet meer weg.

Wanneer een karper nu je aas oppakt tilt hij ook het loodje op, hierdoor schiet de pen een stuk omhoog en kun
je direct aanslaan.

sccs :)
Robinn Bezemer
Berichten: 6
Lid geworden op: 29-08-2011 22:44

03-09-2011 02:08

Klopt Eddie Pieters, zoals je het zelf beschrijft is waar!

En dat van die opsteker (van de dobber bij het oppakken van het lood door de vis) is inderdaad een veel voorkomende beetregistratie bij deze methode.

Ik vis zelf ook op deze manier, en je hebt dus inderdaad eigelijk maar één loodje nodig, ik doe daarom ook voordat ik ga peilen de dobber lekker ondiep instellen, dan kan ik zien dat hij naar de bodem getrokken word, dan weet ik dus dat het loodje zwaar genoeg is.

Succes!
Plaats reactie