Oppervlakte beginner


Plaats reactie
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

27-06-2011 23:55

Zag vandaag een dikke schub in een lokaal slootje cruisen , nu kreeg ik plotseling het gevoel dat ik er een vlok oid naast wilde gooien .
Heb nog nooit oppervlakte gevist nu is mijn vraag : wat heb ik allemaal nodig ?
Hengel en molen reeds in bezit ..
Welke hoofdlijn ? Drijvend ? Gevlochten ? Zinkend ? Fluocarbon ?
Dan een korda floater ?
Dan een " onderlijn " van 2 meter ?
Moet de onderlijn zinkend zijn ?

Mvg jeffrey
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
Gebruikersavatar
gijs beuningen
Berichten: 234
Lid geworden op: 02-04-2010 11:57
Locatie: nmgn

28-06-2011 00:04

Je praat over een slootje van een paar meter breed? Een nylon lijn en een haak lijken me voldoende in deze situatie. Brood korst (turksbrood) op de haak, een paar meter voor de zwemmende karper inwerpen en wachten maar. veel plezier.
Gebruikersavatar
Bas Timmermans
Berichten: 604
Lid geworden op: 02-06-2011 11:16
Locatie: Stadskanaal

28-06-2011 06:46

Oei oei oei. Als je zoiets ziet he giert bij mij de adrenaline door mijn aderen. Persoonlijk is het mij nog nooit gelukt (ben altijd te laat). Maar wat lijkt mij dat een mooi gezicht als zo een beest zo je korstje binnen slikt :lol:
The art of fishing..... Keep your wife at home!

Friends call met The Carp whisperer :lol:
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

28-06-2011 07:18

Puur enkel alleen nylon direct de haak erop knopen ?
Hoe krijg ik dan wat werp gewicht ?
Best veel bomen en struiken om me heen en wat plantjes voor aan de kant ..?

Mvg jeffrey
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

28-06-2011 07:40

Werpgewicht is de korst die je even onder water dipt. Anders een pva'tje met wat kattenbrokken.
Gebruikersavatar
Patrick lamers
Berichten: 855
Lid geworden op: 02-01-2011 19:52
Locatie: Toldijk

28-06-2011 09:54

Drijvende hhofdlijn. Floater. Rig ring. Onderlijn of gewoon nog een stuk drijvend nylon. Haak.

Floater geeft je een beetje extra gewicht, rig ring om de floater bij de haak vandaan te houden en eventueel een onderlijn te beginnen.
Boeruhhhhhhhhhhh
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

28-06-2011 10:41

Nou Patrick, je maakt het wel lastig.. Een haak aan de hoofdlijn met een grote korst of vlok voldoet zeker in zo'n situatie. Al die zooi aan je lijn..

Hengel, molen, lijn, haak. Korst eraan. Ingooien. Slurp. Wachten tot de vis draait, strakdraaien en aantikken..
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
Philip Du Puy
Berichten: 820
Lid geworden op: 14-04-2006 19:16
Locatie: Zoetermeer

28-06-2011 10:43

Werpgewicht hoeft men echt geen zorgen over te maken, ik vis drijvend toch nooit verder dan 15-20m uit de kant.

Wat van belang is, is dat je een vrij lange hengel neemt en een molen die makkelijk lijn af geeft. Ik vis met een simpel
penhengeltje van 3.90m en een maat 4000 shimano molentje, met een nat korstje kom ik zeker 15m ver.

Heb ik meer gewicht nodig? Rijg wat voorgeweekte kattenbrokken over je haak, schuif deze tot 10cm boven je haak
en haal de haak nog een keer door de onderste brok heen. Nu kun je de brok vast trekken en eventueel nog verschuiven.
Met voorgeweekte brokken beschadig je ook je lijn niet. Aan de haak doet men nu een korstje, ( mijn ervaring is dat ze
die toch prefereren boven een brokje).. en nu kun je 30m werpen met een droog korstje. Voila.

Haakmaat zou ik ook absoluut niet te groot nemen, hoe groter de haak, hoe zwaarder hij is en hoe eerder je korstje geneigd
is te zinken. Maatje 10 of 8 volstaat.

gr, Philip

Edit: voor de hoofdlijn zou ik gewoon een nylon lijn bakken. Ikzelf vis met Daiwa Infinity Duo ( 31/00 wel, is op zich vrij zwaar
voor het korstvissen maar anders verlies ik elke vis in de lelievelden, op een 1.25-1.50 ponds hengel compenseert dit weer een
beetje haha). Mocht je je lijn echt goed drijvend willen, smeer wat vaseline op de laatste meters bij je aas.
Brasemkoning!

pdupuy.wordpress.com
Gebruikersavatar
Patrick lamers
Berichten: 855
Lid geworden op: 02-01-2011 19:52
Locatie: Toldijk

28-06-2011 20:37

Is ook voor ver gooien, flpater geeft je een bult extra gewicht als je het nodig hebt, gebruiK het bijna nooit, alleen bij uitterste noodzaak!
Boeruhhhhhhhhhhh
Plaats reactie