Missers op de pen....


Gebruikersavatar
Hendrik van der Veen
Berichten: 45
Lid geworden op: 16-06-2011 18:43
Locatie: Aldeboarn

16-06-2011 19:59

Ik ben dit jaar wat fanatieker begonnen met penvissen met redelijk resultaat.

Het moment van aanslaan, het opsporen van azende karper enz. heb ik aardig door,
alleen mis redelijk vaak , ik haak ze wel ff maar lossen daarna snel of naar een minuut of wat. :-?

Het water waar ik de laatste tijd vertoef heeft redelijk wat beplanting etc, zou het kunnen dat door beplanting die aan de lijn blijft hangen ik de vis verspeel ?

Gisteren 2 gemist en vandaag weer 1 ( loste na 1-2 minuten ), geen mini karpertjes maar tussen 16-24 pond schat ik op dat water.

Heeft iemand tips , hoor ik het graag 8)

vriendelijke groet Hendrik ( alias Herke "the Pro" )
G.I.L.F. ( God I Love Fishing ! )
Gebruikersavatar
Bas van den Broek
Berichten: 49
Lid geworden op: 30-04-2002 02:00
Locatie: Best
Contacteer:

16-06-2011 22:27

Vertel eens iets meer over hoe je vist?
Hoeveel lijn heb je over de bodem liggen, lijndikte, haak grote, aassoort. Misschien help ons dit.
The magical disappearance of the float before striking.

http://floatfisherman.blogspot.com/
Gebruikersavatar
Hendrik van der Veen
Berichten: 45
Lid geworden op: 16-06-2011 18:43
Locatie: Aldeboarn

16-06-2011 23:06

Het is vrij ondiep 50-100 cm max.

er ligt rond de 20cm lijn op de bodem, lijn dikte .30 shimano technium, heb je ook wel nodig met als die planterij, we vissen met bonen/mais

we krijgen aanbeten, das niet het probleem........

o ja haakgrote 6 of 8 :lol:
G.I.L.F. ( God I Love Fishing ! )
Gebruikersavatar
Bas van den Broek
Berichten: 49
Lid geworden op: 30-04-2002 02:00
Locatie: Best
Contacteer:

16-06-2011 23:27

Tja, niets vreemds.
Wat ik me nog voor kan stellen is dat door het ondiepe water je de beten heel snel te zien krijgt en dus ook snel aanslaat. Hierbij wordt de haak gezet, maar dit zal dan in veel gevallen ook voor in de bek zijn. Als de karpers in echt plantenrijk water leven zijn de bekken veelal zacht als bijvoorbeeld op kanalen, waar ze veel mosselen kunnen eten.

Nu de oplossing (hopelijk). Het is volgens mij zaak de haak wat verder in de bek te krijgen. Een oplossing kan zijn je aas (wat lekker zacht is) niet op de haak maar aan een hair te zetten. Hierdoor gaat het opzuigen van het aas net wat vloeiender en komt de haak wellicht iets dieper. En misschien een tel langer wachten met aanslaan.

Iemand anders nog suggesties.
The magical disappearance of the float before striking.

http://floatfisherman.blogspot.com/
Gebruikersavatar
Hendrik van der Veen
Berichten: 45
Lid geworden op: 16-06-2011 18:43
Locatie: Aldeboarn

16-06-2011 23:39

om die reden vis ik ook met een hair, laat de vis ook altijd ff lopen sla aan, maar minder ferm als met de boilie, op ander water lukte het ook, alleen op het nieuwe water niet.....
G.I.L.F. ( God I Love Fishing ! )
Abel Hannema
Berichten: 51
Lid geworden op: 01-07-2007 16:16
Locatie: edam

17-06-2011 01:40

Ik ga voor lijnzwemmers, probeer goed naar de aanbeet te kijken.
Je pen een beetje schuin laten wegtrekken is vaak een lijnzwemmer.
Probeer even te wachten voor je aanslaat.
Kijk of je zo kan uitloden dat je een opsteker krijgt, dus dat je weet dat je aas is opgetild.
Ik had hetzelfde probleem, nu gaat het veel beter.
Groeten,

Ab Hannema
Ga vaker in Hoorn uit eten.
Gebruikersavatar
Andries Hoekstra
Berichten: 934
Lid geworden op: 08-10-2009 19:23

17-06-2011 11:35

Als je planten op de lijn krijgt gaat de lijn vaak eerst strak naar de planten en daarna in hoek naar de vis. Ikzelf heb als ervaring dat dit voor de vis gunstige omstandigheden zijn om de haak te lossen. Probeer de hengel zo te houden dat de lijn in één rechte lijn naar de karper blijft lopen.

Lijnzwemmers kunnen het ook zijn, goed kijken naar hoe de aanbeet ontwikkelt, daarnaast kun je wat meer aan de rand van je vorplek vissen of met een plat stuk lijn op je voerplek vissen.

Succes
Gebruikersavatar
Hendrik van der Veen
Berichten: 45
Lid geworden op: 16-06-2011 18:43
Locatie: Aldeboarn

17-06-2011 12:43

Zit soms echt midden in het riet te vissen, ik zoek echt de activiteit op, krijg wel meer aanbeten, alleen de kans van lossers wordt ook groter naarmate er meer opstakels ( Veeeeeeel planterij )

Denk dat ik verder wel goed bezig ben, alleen de opstakels......

het zijn geen lijnzwemmers denk ik, je ziet gewoon dat ze eerst met het aas spelen/ keuren om later het aas te nemen en te vertrekken

alvast bedankt voor de reacties die ik tot nu toe heb ontvangen
Laatst gewijzigd door Hendrik van der Veen op 18-06-2011 10:42, 1 keer totaal gewijzigd.
G.I.L.F. ( God I Love Fishing ! )
Gebruikersavatar
Hendrik van der Veen
Berichten: 45
Lid geworden op: 16-06-2011 18:43
Locatie: Aldeboarn

17-06-2011 12:45

wat bedoel je met een "plat stuk lijn"precies ?
G.I.L.F. ( God I Love Fishing ! )
Gebruikersavatar
Daniel Sylla
Berichten: 16
Lid geworden op: 16-05-2011 08:44
Locatie: Lelystad

17-06-2011 15:35

Hallo,

Ik was eergisteren even wezen penvissen.
in heel ondiep water net als jij vol met water planten.
en ik had tot 2x aan toe spiegelkarper die zich eerst liet mee komen en net voor de kant weg sprint.
nou wat het is door de water planten gaat je lijn strak staan en dan weer los waardoor je haak ruimte krijgt.
het enige wat je kunt doen is hopen en je lijn strakken houden.
niet te hard aan je hengel trekken want dan krijgt de karper een lelijke wond.

Groetjes Daniel.
Derop of Deronder.

Boilievisser
Penvisser
Korstvisser


In Lelystad

Vragen??
Stuur even een PB of E-mail.
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

17-06-2011 17:16

5 beten krijgen en 4 verspelen

of

1 krijgen en 1 vangen

Resultaat is hetzelfde..

Oftewel, als het niet lukt, probeer het eens wat verder eruit.

Oh, en een 4tje kan best hoor in die situaties. Één boon in de bocht van de haak, niet op een hair.
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
Hendrik van der Veen
Berichten: 45
Lid geworden op: 16-06-2011 18:43
Locatie: Aldeboarn

17-06-2011 22:42

Vis ook wel buiten de beplanting maar er zit zooooveeeel, ze hoeven maar naar de overkant
te gaan en ze gaan er doorheen :-?

binnenkort ligt de eerste van dat water op de mat :lol:
G.I.L.F. ( God I Love Fishing ! )
Gebruikersavatar
Dale Gerard Neijzing
Berichten: 53
Lid geworden op: 13-04-2010 20:02

18-06-2011 23:41

Soort haak komt hier ook nog bij kijken;lange steel,korte steel,ruime bocht,krappe bocht,dus niet alleen de maat....lengte van de hair....

Groet,
Dale
Gebruikersavatar
Hendrik van der Veen
Berichten: 45
Lid geworden op: 16-06-2011 18:43
Locatie: Aldeboarn

19-06-2011 00:12

Welke haken gebruik jij onder welke omstandigheden ?
wat voor montage ( met krimpkous, lange steel, korte , klauwhaakje haakmaat ? )

heb vooral een wierprobleem, activiteit zit vaak echt int wier
G.I.L.F. ( God I Love Fishing ! )
Gebruikersavatar
Dale Gerard Neijzing
Berichten: 53
Lid geworden op: 13-04-2010 20:02

19-06-2011 21:51

Hoi Hendrik,

ik moet zeggen dat ik bijna nooit in dicht begroeide wateren vis...

Maar stel dat ik dat zou doen..... Ik zou denken aan een haakmaat 6,ruime bocht en dikdradig en klauwhaak. Voor mijn idee moet je een sterke haak hebben. Dit pas ik bijna in alle omstandigheden toe...

Krimpkous gebruik ik eigenlijk nooit. Pas als de resultaten bij mij gaan tegenvallen ga ik wat anders proberen te verzinnen.

Voor mijn idee gebruik je een verkeerde soort haak in deze situatie....

Groet,
Dale
Gebruikersavatar
Hendrik van der Veen
Berichten: 45
Lid geworden op: 16-06-2011 18:43
Locatie: Aldeboarn

20-06-2011 00:02

Ik gebruik op dit moment de sspb #6 , van Arma point, vrij ruime haakbocht dacht ik :roll:
Wellicht ga ik nu de ssc #6 van armapoint proberen, misschien dat dit helpt.

krimpkous heb ik ook weinig gebruikt in mijn karpercarriere.....

begroeide plekken blijft lastig, op andere plekken vang ik wel redelijk op de pen

bedankt voor de reactie en het advies in ieder geval ! tight lines
G.I.L.F. ( God I Love Fishing ! )
Gebruikersavatar
B. de Boer
Berichten: 141
Lid geworden op: 02-10-2009 21:56

20-06-2011 10:05

ssbp heeft een iets naar binnen staand oog en een naar binnen staand haak puntje. Misschien dat die eigenschappen ervoor zorgen dat de inhaking niet goed verloopt. Ik zou al helemaal niet gaan voor een SSC of korda curve shank.
Zou een goede wide gape halen met het liefst een rechte punt en een recht staand oog.

Gr Bas
Chill....

Zo belangrijk is het vissen ook weer niet...
Gebruikersavatar
Hendrik van der Veen
Berichten: 45
Lid geworden op: 16-06-2011 18:43
Locatie: Aldeboarn

20-06-2011 11:08

De sspb en de ssc voldoen mij in de boilie versserij erg goed, wellicht is het voor het penvissen wat minder geschikt.....


zo snel mogelijk maar ff naar de "visboer" om wat nieuwe haken te scoren :wink:
G.I.L.F. ( God I Love Fishing ! )
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

20-06-2011 18:47

Stevige, goede en goedkope haken:

Afbeelding

En niet duur. Vergeen al die poespas rommel krimpkous hair meuk..

Vis een wat grotere haak met 1 korrel/boon/noot in de haakbocht. En durf te drillen. Best is een beetje zagende bewegingen te maken bij wier, wil je zien hoe je vissen in het wier drilt met krakkemikkig oud materiaal, check dan

http://www.youtube.com/watch?v=fW_al9Q7 ... re=related

Koerst een vis op een rietkraag af, gooi alle spanning er maar vanaf. Moet je eens kijken hoe vaak zo'n ding ineens niet meer op die rietkraag afstevent. Beetje oefening.

En voor lelievelden, top onder water en omtrekken, duikt ie alsnog erin: Laat maar zwemmen en aan de andere kant eruit komen. Dan erachter aan, te water of met de boot.

Niet toe bereid: Verstand gebruiken en die plekken mijden..
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
Hendrik van der Veen
Berichten: 45
Lid geworden op: 16-06-2011 18:43
Locatie: Aldeboarn

21-06-2011 01:05

zal het binnenkort toch even proberen met het aas op de haak

bedankt voor de tip :lol:
G.I.L.F. ( God I Love Fishing ! )
Gebruikersavatar
Dennis Tuithof
Berichten: 71
Lid geworden op: 27-04-2011 15:05
Locatie: Amersfoort

22-06-2011 14:51

hoi,

Toevallig was ik gisteren ook even met de pen gaan karperen op een lokaal slootje bij mij in de buurt.
Het water staat in verbinding met polderwater waar nogal wat echte wilde karpers zwemmen die haast nooit gevangen worden.
Lopend langs het slootje kwam ik langs een stekje waar ik al wat aasbellen zag.
Handje met chili hemp erin gegooid en bnnen 5 minuten zag ik over een kleine vierkante meter alleen maar aasbellen omhoogkomen:-)
dat kon niet mis gaan dacht ik nog, klein pennetje aan de lijn met 1 loodje op de grond cm of 7 van de haak af maatje 8 haak met een mestpiertje en 1 maiskorrel midden in de aaszone gelegd.
Dat duurde nog geen minuut tot het dobbertje kleine tikjes gaf en ineens schuin naar beneden wegliep, paar tellen wachten.....aanslaan en hangen, de vis bleef ineens stilliggen dus ik denk shit brasem en ineens heeft die door dat de gehaakt is en hij neem een run van zeker 30 meter in zo'n klein slootje dwars door allemaal wier heen, aangezien ik maar met 22/100 viste ( was mijn extra spoel met gevlochten lijn vergeten :-( ) kon ik ook niet al teveel afremmen.
Ik kon hem met moeite door het eerste grote stuk met wier heenloodsen en ik zag een glimp van de vis, zijn vinnen waren bijna even groot als mijn hand ik schat de vis toch zeker op 25 pond alles ging goed totdat hij ineens weer een keiharde run maakt door nog een paar wierbedden heen maar ik voel de vis nog trekken aan de lijn en ineens boem stil.... shit los #$#$^^%@ daar sta je dan 3 kilo wier van je lijn af te halen.

Deze week nog maar eens proberen maar dan de gevlochten lijn maar even menemen :-)
Zet je vis terug in het water en behoudt de sport voor later !!!
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

22-06-2011 16:47

Het meest slechte wat je kunt doen is een gevlochten lijn nemen op een penhengel, alles komt dan op de hengel aan.
Kies dan liever voor een dikkere hoofdlijn 0.28 0.30 misstaat echt niet.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

22-06-2011 18:26

Als je een mooie zachte hengel hebt en weet wat je doet, dan kun je best voor een gevlochten lijntje kiezen. Zeker met dat hardnekkige wier.. Nylon gaat ook wel, maar dan moet de bereidheid tot te water gaan hier en daar wel wat aanwezig zijn.

Als je weet wat je doet gaat een hoop. Een vis volledig blokken IN de planten, mwah, laat maar razen..
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

22-06-2011 19:00

Probleem van gevlochten lijn is dat de lijn net zo sterk is dan de beschadiging die hij krijgt of heeft.

Als je inderdaad WEET wat je DOET HOEFT gevlochten geen probleem te zijn, maar het merendeel weet niet wat hij doet.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

22-06-2011 19:08

True..

Geef ik je helemaal gelijk in. Maar daarentegen wist niemand de eerste keer wat hij/zij PRECIES deed. Het is één grote leerschool, en ook ik heb fouten gemaakt die later daarentegen wel goed gingen.

Ergens moet je toch beginnen en ik geef daarbij aan wat mij persoonlijk het beste lijkt. Met 25/00 in stevig wier vissen valt daar niet onder bijvoorbeeld..
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm