Oppervlakte - en penvangsten Juni


Gebruikersavatar
Bas van den Broek
Berichten: 49
Lid geworden op: 30-04-2002 02:00
Locatie: Best
Contacteer:

29-06-2011 20:19

Deze lagen gisteren voor de storm nog van de zon te genieten.

Afbeelding
The magical disappearance of the float before striking.

http://floatfisherman.blogspot.com/
Gebruikersavatar
Andries Hoekstra
Berichten: 934
Lid geworden op: 08-10-2009 19:23

29-06-2011 22:05

PETER DE JONGE schreef:op die vaart heb ik wel 10 jaar gevist....weinig, maar mooie spiegels gevangen en schubs tot 31 pond.....ga ook eens kijken bij de sloten om de oude Noord-AA ( net voorbij kaasboederij het Geertje), veel dikke, oude vissen (of geef ik nu iets weg :oops: )


Je geeft heel veel weg Peter, maar hier moet dat kunnen :wink: heb er zelf al vaak genoeg rondgefietst en gewandeld maar nog nooit iets ondernomen, wat dat aangaat zijn we in deze regio gezegend met enorme hoeveelheden prachtwater.

@Philip, mooie vissen!!
Gebruikersavatar
Dale Gerard Neijzing
Berichten: 53
Lid geworden op: 13-04-2010 20:02

29-06-2011 22:24

@ Philip,
mooie vissen! Maar wat mij opvalt en waar echt niemand iets over zegt...

Waar is die onthaakmat met die vissen boven de stenen??

Groet,
Dale
Gebruikersavatar
ben scholten
Berichten: 3191
Lid geworden op: 10-02-2007 19:29
Locatie: den haag

29-06-2011 23:04

ja philip :o
ik denk dat je die wel heb maar net niet op de foto staat.
i hope
Vis is vis
Gebruikersavatar
Philip Du Puy
Berichten: 820
Lid geworden op: 14-04-2006 19:16
Locatie: Zoetermeer

30-06-2011 03:39

Dale Gerard Neijzing schreef:@ Philip,
mooie vissen! Maar wat mij opvalt en waar echt niemand iets over zegt...

Waar is die onthaakmat met die vissen boven de stenen??

Groet,
Dale

Haha, vrees niet, die ligt er gewoon onder ;)
Bij alle vissen overigens. Je ziet hem alleen niet op de foto!
Brasemkoning!

pdupuy.wordpress.com
Gebruikersavatar
Christian Hummelink
Berichten: 1857
Lid geworden op: 02-10-2005 22:56
Locatie: Zwolle

30-06-2011 10:50

Dinsdag ook met de brokken op pad geweest, ik was het statisch vissen even helemaal zat!

Eerst een flink stuk Twentekanaal afgefietst, maar daar kon ik de karpers, voor zover ze al in het oppervlak lagen, niet vinden. Daarna even naar een recreatieplas om af te koelen. Dat lukte goed, maar na een half uurtje zwemmen kreeg ik toch wel weer zin om achter de vis aan te gaan. Na een stukje lopen zag ik ineens vanachter een rietkraag een karper opduiken, en nog één! Snel wat brokken 'windopwaarts' geschoten, maar de karpers cruisten onverdroten verder naar rechts.

Wat ik toen zag deed mijn vissershart overslaan... even verderop lag duidelijk vis, veel vis! Regelmatig kwam er een rug- of een staartvin boven, en nadat ik vol adrenaline dichterbij gekropen was schatte ik de groep op om en nabij de 40 vissen (!)

Ook Hier weer flink wat brokken 'windopwaarts' aangezien er een heel licht kabbeltje op het water stond. Daarna snel de hengel optuigen en terwijl ik daarmee bezig ben drijven de brokken langzaam de school karpers binnen. De eerste reactie is niet degene waarop ik hoopte, want wanneer 1 vis een kolk slaat ontploft het water en is de hele groep in rep en roer. De gemoederen komen ietwat tot bedaren, en dan begint er ineens een vis te azen. De gehoopte vreetorgie blijft echter uit en dan trekt de wind ineens stevig aan.

Ik probeer nog vanalles maar de vis aast maar heel mondjesmaat en dan komt het, zeker op afstand met de controller, toch op een beetje geluk aan. Dat blijk ik niet te hebben en bovendien maak ik Murphy's law compleet. De vis lijkt namelijk wel tegen het talud te azen maar in een 'alle statische zooi de tas uit'-bui heb ik die ochtend ook mijn pellets en boilies de tas uit geknikkerd....

Wat nu te doen? De storm kan ieder moment opsteken is de voorspelling en hoewel er aan de lucht nog niets te zien is besluit ik mijn verlies te nemen en naar huis te gaan. Daar aangekomen check ik de voorspellingen, de storm blijkt nog wat langer op zich te laten wachten! Snel zet ik een pannetje tijgers op het vuur, gooi een pizza in de oven en twee uurtjes later zit ik weer drijfnat van het zweet aan het water.

De vis is echter in geen velden of wegen meer te bekennen, het water is doodstil en het oppervlak zo glad als een spiegel, 'stilte voor de storm'. Na een uurtje komt er een karakteristieke 'rolwolk' dreigend mijn kant op. Ik pak de boel in, maar net als ik mijn fiets van slot haal begint het te waaien. In letterlijk 10 seconden verandert het wateroppervlak van een gladde spiegel in een waar inferno met golven van een halve meter en water dat door de snoeiharde wind tot schuim wordt geslagen. Ik trap mezelf op het voorfront van de storm naar huis, gelukkig grotendeels met de wind mee. Verlicht door de bliksems en met mijn lijf zo mogelijk nog voller met adrenaline dan bij de aanblik van 40 karpers weet ik uiteindelijk veilig thuis te komen.

Tot zover mijn eerste dagje struinen, die vissen komen wel weer maar het gevoel is al helemaal terug!

Groeten Christian
Penvissen, omdat een wegzakker een mooie opsteker kan zijn!
http://www.karperbeheer.nl, word lid van de BVK!
raymond heuver
Berichten: 70
Lid geworden op: 26-11-2010 10:06

30-06-2011 17:30

mooi stukje weer kerel..
gaaf als je zon school ziet liggen.
vervelend dat ze niet masaal begonnen te vreten.
ik wil vaak te snel mijn hengel er tussen plaatsen. gedult is het beste in die omstandigheden.
maandag ook wel heen geweest ook genoeg karp gezien maar niet egt aan het vreten gekregen.

gr
wouter mer
Berichten: 825
Lid geworden op: 20-09-2009 10:46
Locatie: Oegstgeest

30-06-2011 19:14

Ben wel lkkr bezig de laatste tijd...
Vandaag me topoog er af getrapt (was al keer eerder kapot gegaan) haha, morgen maar weer nieuwe op laten zetten, blijft weinig blank meer over zo !
Gebruikersavatar
Tonnie Amelink
Berichten: 183
Lid geworden op: 06-02-2007 19:54
Locatie: La Bedchairyona

30-06-2011 20:39

Ha Ha Christian, ik ken dat soort sessies, er is dan niets wat lukt! Vaak wordt je dan gehinderd door medevissers of wandelaars, of in dit geval het weer :cry:
Het blijft proberen, zoeken klooien totdat het opeens weer mee gaat zitten. Houd je daar maar aan vast maar eigenlijk hoef ik je dat niet uit te leggen :lol:
Mooi verhaal trouwens....
Gebruikersavatar
Andries Hoekstra
Berichten: 934
Lid geworden op: 08-10-2009 19:23

30-06-2011 20:45

ook voor mij (en vele anderen denk ik) heel herkenbaar Christian.
Kan me nog een decembermaand herinneren, ik ging voorvoeren en kwam meerdere vissen actief langs de kant tegen. Toen ik terug was met de hengel nada noppes niets meer.

Hoort erbij maar soms wel frustrerend :x
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

30-06-2011 22:31

De eerste karper (en brasem) op mijn nieuwe speeltje zijn een feit...


Afbeelding
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gebruikersavatar
Christian Hummelink
Berichten: 1857
Lid geworden op: 02-10-2005 22:56
Locatie: Zwolle

01-07-2011 12:23

Nice Kevin, en bedankt voor de reacties allemaal :)
Penvissen, omdat een wegzakker een mooie opsteker kan zijn!
http://www.karperbeheer.nl, word lid van de BVK!
Gebruikersavatar
Andries Hoekstra
Berichten: 934
Lid geworden op: 08-10-2009 19:23

01-07-2011 13:52

kevin diederen schreef:De eerste karper (en brasem) op mijn nieuwe speeltje zijn een feit...




Waar is die brasem dan :wink:
Nee hoor, mooie vis mooie donkere kleur. Heb ik iets gemist want weet even niet wat je met je nieuwe speeltje bedoeld??
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

01-07-2011 14:10

Speciaal voor Andries,

Afbeelding

:wink:

Het nieuwe speeltje is overigens de nieuwe centrepin die ik te danken heb aan Kingpin Fishing waar ik nu als Nederlander het team versterk. Nu klinkt het natuurlijk in dat geval al erg snel als een reclamepraatje, maar ik kan zeggen dat ik deze reel een stuk degelijker vind aanvoelen als alle centrepins die ik tot op heden gehad (varierend van Adcock, Okuma tot Young & Sons).
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gebruikersavatar
Teun van der Velden
Berichten: 380
Lid geworden op: 21-09-2009 22:40
Locatie: Brabant

01-07-2011 17:32

Hierbij een verslagje van mijn vissessie woensdag-donderdag, nog in juni dus, al is het niet 100% drijvend/penvisserij :D

Woensdagavond vertrok ik met mijn viskar, helaas werd het best een zware rit omdat door de storm van dinsdag een paar wegen geblokkeerd waren.

Afbeelding

Tsja dan is omrijden de enige optie. En dat een keer of 3, gelukkig heb ik uiteindelijk nog een boomvrije route gevonden :P

Over de nacht zelf kan ik kort zijn; geen beet gehad.
Maar toen zag ik 's ochtends vroeg recht onder mijn hengeltop iets kolken. Bleek het een vis te zijn die vrolijk tegen de kant zat te azen. Ik haalde 1 hengel heel voorzichtig op, gelukkig merkte de vis mij niet op. Terwijl ik me zo stil mogelijk hield liet ik heel zachtjes de montage (met een 10mm pop upje) naast de karper zakken. Met de hengel in de hand zag ik hoe de vis er naartoe zwom en binnen 5 seconden liep de lijn al strak. Het water explodeerde toen ik druk zette en na een stevige dril kon ik de eerste vis landen, een mooie schub. Nog nooit meegemaakt zoiets :D

Afbeelding

Hierna ging ik over op drijvend vissen. Tussen de lelies en het wier zag ik al verschillende karpers happen. Het lastige was dat ik continu naar activiteit moest blijven zoeken aan de oppervlakte omdat ze vaak abrupt stopten met azen, terwijl er 100m verderop weer eentje begon.

Toch had ik er al vrij snel eentje te pakken, een torpedoschubje dat ondanks zijn bescheiden formaat best een potje kon vechten
Afbeelding

Daarna heb ik er nog eentje gevangen van vergelijkbaar formaat, deze heb ik direct teruggezet omdat mijn spullen een eind verderop lagen en ik niet met de vis wou gaan sjouwen.

Hierna was het over en heb ik er nog eentje statisch weten te vangen, waar ik erg tevreden mee was na alle kano's die ik over mijn stek had gekregen, inclusief gegil en kapseizende boten.

En toen was het tijd om op te ruimen.
Gebruikersavatar
Peter de Jonge
Berichten: 1617
Lid geworden op: 07-10-2009 18:27
Locatie: Amersfoort

01-07-2011 18:04

was daar echt een slagveld he, Teun? je hebt toch nog leuke visjes gevangen....
Bovenstaande is slechts mijn bescheiden mening, correct me if i'm wrong!
Noem mij gerust een DRIJFSIJS!!!

http://www.karperontspanning.nl
http://www.hsvonsgenoegenboxtel.nl
Gebruikersavatar
Teun van der Velden
Berichten: 380
Lid geworden op: 21-09-2009 22:40
Locatie: Brabant

02-07-2011 14:19

Was er echt erg inderdaad. Soms gewoon 4 van zulke bomen op een stuk weg van 50m..
Viel me nog mee dat er vrijwel geen takken enz. meedreven op de stroming.