Targetvissen


Gebruikersavatar
tino beunk
Berichten: 2626
Lid geworden op: 29-03-2005 18:42
Locatie: Duiven

17-05-2011 09:05

Heren,

Misschien is de titel niet helemaal gepast en sluit het niet helemaal aan bij dit topic, maar kon zo snel geen titel verzinnen die goed aansloot.

Wat mij "vaak" opvalt is dat er met de pen voornamelijk instant en de wat "overvollere" wateren wordt bevist. Dat betekent dat je het naar een paar uur al voorzien kan houden, en vaak al kans heb gemaakt op een aantal vissen (vaak de kleinere of middensegment van een water). Komt met name ook door het gebruik van het gekozen aas. Mais etc..

Mijn vraag is of er ook gericht wordt gevist op de grotere vissen van een water? Of bijvoorbeeld op een dressuurputje, waar normaal gesproken een stuk of 10 tentjes staan opgesteld, om die ene dikke eruit te trekken. Hoofdzakelijk wordt er op dit soort wateren gevist met boilies en wordt er veel gevoerd. Hoor niemand ooit die op zo'n put/plas het met de penhengel probeert?

Mais soms niet te doen ivm het witvisbestand. Maar een tijgernootje/pinda aangeboden boven een bed van hennep moet in mijn ogen zeker wel werken! Is dit in jullie ogen niet dressuurdoorbrekend ipv een ander rigje met ringetje etc. Men kan scherper vissen (de vis wacht niet op het vastlopen op het lood). Minder lijn in het water. Ander aas. Andere manier van aanbieden. Actiever vissen van bepaalde stekken.

Ik hoop dat jullie een beetje begrijpen waar ik heen wil!

Alvast bedankt voor jullie input.
~~Dreams can be true.~~
Gebruikersavatar
Christian Hummelink
Berichten: 1857
Lid geworden op: 02-10-2005 22:56
Locatie: Zwolle

17-05-2011 09:30

Tino: ssst! 8)

Maar on-topic: je hebt natuurlijk helemaal gelijk. Bovendien heb je in mijn ogen 2 soorten targetvissen. Ten eerste de methode waarbij zoveel voer gestort wordt dat de dikste vis (door sommigen abusievelijk 'target' genoemd) vanzelf op de kant komt.

Bij de andere methode zie je dat de visser vaak zo dicht mogelijk op zijn target probeert te komen om zo zijn kansen te vergroten. En niet zelden resulteert dit in het droppen van een rig op een onooglijk plekje en de vangst van een targetvis. De scheidslijn tussen penvissen en statisch vissen op deze manier is in mijn ogen erg dun. Het grootste verschil zit hem zoals jij zelf al aangeeft in het zelf aanslaan van de vis. Echter: op dressuurwater is het niet zelden zo dat de vis zo lijnschuw is dat je ook met de pen op overdiepte moet vissen om kans te maken op beet. Dit vermindert de scherpte weer, tenzij je natuurlijk visueel contact hebt met je aas en kan rossen bij een opname!

Overigens is wat jij zegt over aas natuurlijk waar op het moment dat je gaat voeren (hoe summier ook). Maar bijvoorbeeld kattenvoer uit blik is echt een dressuurkiller op het moment dat je in de buurt van de vis kan komen. Hetzelfde geldt voor maden en wormen.

Zomaar wat bevindingen, wie volgt?

Groeten Christian
Penvissen, omdat een wegzakker een mooie opsteker kan zijn!
http://www.karperbeheer.nl, word lid van de BVK!
Gebruikersavatar
tino beunk
Berichten: 2626
Lid geworden op: 29-03-2005 18:42
Locatie: Duiven

17-05-2011 10:20

Er zijn inderdaad verschillende manieren om een je target te verschalken, of iig de zwaardere vissen en/of moeilijkere vissen van een water. Vaak zijn deze vissen inderdaad gedresseerd op aas, lijn etc. Het is vaak het aas oppakken en proberen te spuwen (zonder weg te zwemmen). De vissen verwachten in mijn ogen vaak een stuk lood wat moet volgen. Of doormiddel van kopschudden het lood zien kwijt te raken.

Ik ken wel wat wateren waar met de pen goed te vissen op bepaalde wateren. Waar iedereen, maar dan ook iedereen overal kan komen. Dus plekjes die niet bevist worden, zijn er haast niet.

Christian: Ben het wel met je eens dat de vissen op dressuurputten vaak lijnen proberen te vermijden. Optie: misschien een lichter lijntje gebruiken. 0/22 ipv het gebruikte, zwaardere en dikkere nylon en/of fluorcarbon. Dat men met een stuk op de bodem moet liggen met de lijn ben ik het wel mee eens, maar dan vis je in mijn ogen nog altijd scherper (misschien soms niet effectiever) dan met vastlood.

Het voordeel schuilt in mijn ogen nog steeds het effectiever vissen van het water. Bijvoorbeeld het aanvoeren van 6 stekjes ipv 2, waar men de hele nacht op ligt?

Misschien om iets toe tevoegen:

De manier van voeren..

-Bepaalde plekken compact aanvoeren en dan bevissen?
-Langer zitten op bepaalde plekken, maar minder struinen?
-Verspreid voeren?
-Niet voeren?
-Op de voerstek vissen of er net naast?

In mijn ogen is het denk ik het gemakkelijkst om verschillende stekken zeer compact te voeren. Laat maar zeggen een stuk of zes plekken die men 20-30 minuten bevist.

Door compact te voeren, misschien ook een optie met een staande haak te vissen?
~~Dreams can be true.~~
Gebruikersavatar
Han Eijkenduijn
Berichten: 187
Lid geworden op: 01-10-2009 14:57
Locatie: Purmerend

17-05-2011 10:36

Het volgende bedoel ik minder arrogant dan het klinkt maar het gaat mij niet om welke vis ik vang maar wel op welke plek ik vis.
Dus liever kleintjes op een plek helemaal aleen, dan biggen op een putje met 10 tenten eromheen.
En zo'n plekje aleen is gauw weg,helemaal als bassie en adriaan er met camera's komen en men weilanden inhold wat niet mag omdat er een hengel onbeheerd gelaten wordt ( wel hilarisch en dol komisch )
Maar das persoonlijk natuurlijk.
Groet Han


There is no dark side of the moon really.
As a matter of fact it's all dark...
Gebruikersavatar
tino beunk
Berichten: 2626
Lid geworden op: 29-03-2005 18:42
Locatie: Duiven

17-05-2011 10:40

Ieder zijn ding Han :) !
~~Dreams can be true.~~
Bojan van der Linde
Berichten: 1060
Lid geworden op: 26-02-2003 01:00
Locatie: zuid-holland

17-05-2011 10:52

Beste Tino,

Op mijn vroegere thuiswater heb ik al de topvissen weten te vangen op het pennetje of drijvend ( freeline).
Naar mijn mening wekt dit toch minder argwaan voor de vissen aangezien er veel statisch werd gevist.
Door zeer goede observatie wist ik waar de vissen zich ophielden, en was ik vaak vroeg in de morgen of laat in de avond succesvol in slechts een paar uurtjes vissen. Ik moet er wel bijvertellen dat dit een soort van stadswater was, wat dus gemakkelijker met de pen te bevissen is dan een grote plas.
Maar als je op een grotere water de vissen ook kunt observeren, zou het dus ook mogelijk moeten zijn om die met de pen, of drijvend te vangen.
Gebruikersavatar
Sjors Keij
Berichten: 289
Lid geworden op: 01-05-2011 10:14
Locatie: Heerenveen
Contacteer:

17-05-2011 12:23

Leuk onderwerp.

Ik vis zelf vaak in een natuurgebied, omdat ik hier net ben komen wonen en weet dat daar in ieder geval vis zit. Hier zijn meerdere mensen actief met de pen maar ook zijn er genoeg statische vissers. De statische vissers zitten veelal op het grote meer. Het grote meer is lastig te bevissen met de pen dit vanwege de wind en redelijke golfslag.

Wanneer we kijken naar de penners zie je mensen met verschillende technieken. Gisteren nog iemand gesproken die vist naast de lelies en heeft al meerdere vissen verspeelt en als verschillende keren een natte broek gehaald omdat ze vast zwommen daarin. De persoon in kwestie vist nu met gevlochten lijn.

Ik zelf ben geen voorstander van gevlochten lijn en vis ook niet direct naast de lelies. Ben al een aantal malen 's ochtends maar ook 's avonds het natuurpark rond gelopen/gefietst. Op zoek naar activiteit, het is al een hele sport om vissen te vinden terwijl ik er zeker van ben dat ze er zijn.

Zelf vis ik liggend, maar heb het ook staand geprobeerd, mijn voorkeur gaat uit naar liggend.
Omdat ik niet de enige ben die daar vist en de meeste mooie plekken vaak bezet zijn kom ik toch vaak uit op dezelfde stek. Echter is het wel zo dat ik niet de enige ben die daar vist. Elke keer als ik terug kom ligt er wel weer iets wat ik niet heb achter gelaten van pot dekseltjes tot elastieken tot verbrande graspollen.

De stek is een redelijk open plek met een aantal lelies, maar ik kan de vis daar goed uithouden met een 26/100 lijn en een 1.75lbs hengel. Ik vis daar over het algemeen altijd tegen of onder de struiken dat ik nog net mijn pennetje kan zien. Voer met duivenvoer en vis met gekookte of zoete mais uit blik.
Heb daar al verschillende karpers gevangen. De grootste was een spiegel van 82cm, de kleinste 45 cm schubje. Het maakt mij persoonlijk niet uit heb plezier aan elke vis van een beetje formaat en ben er even tussen uit. Niet alleen karpers komen er langs maar ook zeelten, gisteren had ik weer 2 mooie van 48 en 52 cm.

Kortom ik vis op het natuurpark op 1 plek met succes.

Van het weekend ga ik weer de polder in. Daar maak ik wel meerdere voerplekjes aan en bevis ik deze elke 30 min. Zelfde voer zelfde aas. Minder vissers, meer ruimte voor jezelf. Het ligt er dus maar net aan hoeveel mensen er vissen en hoeveel "ruimte" er is.
Jum jum vissie!
Gebruikersavatar
jan de jager
Berichten: 1501
Lid geworden op: 19-09-2009 17:53

17-05-2011 14:11

Zoals tino beschreef zo wordt er door anderen en door mij ook bepaalde spots met het pennetje bezocht.
Omdat er bij ons sinds kort met 3 gevist mogen worden betekent voor mij 2 op de pod en een pennetje.
Met dit mooie weer is er bij ons thuiswater redelijk veel karper boven in en op de ondiepe stukken actief.
Deze bevis ik dan voorzichtig met het pennetje, als aas mais, nee echt niet.
Duivenvoer nee echt niet......Veel te veel brasem, noten pinda,s dat zeker wel maar heb momenteel ook veel succes op ander winkel producten.
Deze die ik liever nu nog niet online zet vanwege meerdere penners daar die weinig tot niks vangen..........

Ik zou zeggen kijk eens in de schappen staan leuke artikelen en producten in die voor veel vis KUNNEN zorgen.
Helaas is mijn target een spiegel daar er nog niet uit......maar goed deze heb ik ook nog nooit iemand zien vangen.
Heb deze vis vorig jaar 2010 BIJNA mogen vangen....mocht de gehele vis bewonderen en deze haalde de 35 plus makkelijk.
Helaas doordat mijn kameraad naar de vis schepte wat je nooit en te nimmer moet doen terwijl deze vlak naar de kant kwam explodeerde de vis ineens met een rotklap waarbij niet de onderlijn of hoofdlijn het begaf maar de haak niet meer wou mee werken.

Laatste was een zwaai met de staart en de vis verdween de diepte weer in........een vis die ik nog nooit had gezien en een verhaal waar anderen me ongeloofwaardig aan staan te kijken maar ik weet dat deze vis er zwemt en dit blijft mijn target voor daar dan ook.

mvg; jan :roll:
Stephen Ram
Berichten: 52
Lid geworden op: 01-05-2010 01:05

17-05-2011 14:23

Penvissen is bij mij persoonlijk keer op keer veel effectiever gebleken. Ik denk dat dit komt doordat er geen lood in de buurt van je aas ligt en de lijn verticaal staat en last but not least, de lijn staat niet onder spanning. Dit voorkomt idd argwaan. Op youtube staan ook mooie filmjes waarop te zien is hoe de karper op dressuurwater reageert op een statische aanbieding. Soms wordt het aas 10 keer door verschillende karpers uitgespugd, zonder dat de visser daar weet van heeft. Bij het penvissen gebeurt dit naar mijn idee veel minder.

Dus ik denk dat het zeker mogelijk moet zijn. Alleen hebben statische vissers wel het voordeel dat ze niet hoeven op te letten en met twee hengels kunnen vissen. Dit is denk ik een belangrijke reden waarom de targetvissen op die manier worden bevist.

Wat betreft aas zou ik voor kattevoer uit blik kiezen, wat Christiaan al zei. Dat aas is op een dergelijke put echt dressuur-doorbrekend omdat statishe vissers daar niet mee kunnen vissen.

Dus antwoord op je vraag is: Ja, ik tenmiste wel.
Gebruikersavatar
tino beunk
Berichten: 2626
Lid geworden op: 29-03-2005 18:42
Locatie: Duiven

17-05-2011 14:48

Bedankt tot nu toe voor alle respons!

Zijn er veel vissers die met kleppen op lopen, of zie ik dat verkeerd?

Het kan zo zijn dat de nachtelijke uren vaak beter zijn, dan de ochtenden of de avonden. Maar in mijn ogen kan er vaak ook gemakkelijk vis worden gevangen in deze periodes. Het is ook vaak een kwestie van anders doen dan andere vind ik.

Ik merk dat veel (iig 2 mensen :wink: ), de voorkeur geven aan kattenbrokken op dressuurwateren. Mijn vraag hierbij is: Hoe worden deze brokken gevist? Verspreid voeren, compact etc?

Ik vis zo af en toe ook wel eens met de pen, maar dit is niet vergelijkbaar met het aantal uren dat ik normaal statisch vis, en meestal niet op de dressuurputten. Of iig niet een vis die ik graag wil vangen. Eigenlijk dom in mijn ogen...

Mooi voorbeeld wat ik heb meegemaakt is het volgende:

Tijdens een mooie zomerdag/nacht, had ik een keer het idee een keer een ochtend te gaan pennen tussen al het loodgeweld. Kwestie van goed kijken en plekjes bevissen, waar op dat moment niemand vistte. Dus eigenlijk tussen de hengels door van andere. Die ochtend ving ik een mooie schub, terwijl de rest zelfs nog in dromeland lag! Voor dat die gasten wakker waren, was ik al thuis!

Iemand ervaring met Smac met betrekking tot het vissen op een toplaag van een water? Denk dat het wel erg witvisgevoelig is.
~~Dreams can be true.~~
Gebruikersavatar
jan de jager
Berichten: 1501
Lid geworden op: 19-09-2009 17:53

17-05-2011 18:31

ja heb hier wel ervaring mee, misschien stuur ik je nog pb-tje..........

mvg; jan :wink:
Gebruikersavatar
Andries Hoekstra
Berichten: 934
Lid geworden op: 08-10-2009 19:23

17-05-2011 21:06

Leuk onderwerp!

Tino, in de start zeg je dat het je opval;t dat er vaak op demeer overvolle wateren gevist wordt met de pen. Klopt denk ik maar gaat inderdaad niet altijd op.
Ikzelf ben een echte polderstruiner, er zijn polders waar ik minder hoef te lopen voordat ik vis tegenkom maar in andere kan het wel een tijdje duren.
Omdat het hier om bestanden gaat waar veel minder op gevist wordt is het voor mij niet echt mogelijk een target te hebben, dan moet je eigenlijk weten wat het exacte bestand is. daarnaast natuurlijk wel een target in hoeveel vissen in een jaar en wat in welke gewichtklasse.
In één specifieke polder is mijn target dit jaar vier vissen of meer, lijkt weinig maar er zwemmen er gewoon niet zoveel en ze zijn moeilijk vangbaar. Veel zoeken dus, uren maken en veel voor niks zitten, vissen ongeïnteresseerd over je voer zien zwemmen etc. Om één en ander luchtig te houden bezoek ik tussen door een wat dichter bezet water, hengel krom kan af en toe geen kwaad toch en is goed voor het vertrouwen.
Okee, niet echt een vis als target, maar targets genoeg met penvissen.

Nu heb ik een aantal putjes in de buurt liggen, lekker landelijk gelegen, midden in de polder. Op alle putjes zwemt karper en ook mooie exemplaren. Eén putje heeft meerdere 25 ponds + vissen, vrij bleke hoge spiegels. Er wordt sinds dit duidelijk is veel gevist hier. Ik kom vaak als de meeste vissers vertrokken zijn, krijg de vissen altijd snel op mijn aas maar die lijnschrik zit er enorm in, afgelopen jaar heb ik er geen vis gevangen, alleen maar misgeslagen of boeggolven voordat er geen aanbeet doorzette. Ikzelf heb het idee opgevat om op deze plek vooral met miniparticles te voeren en met een duidelijk afwijkend aas te vissen, de kers op de taart. Nog geen tijd voor geahd, maar mijn idee is dat aas altijd de doorslag geeft, tuurlijk ook de lijn plat en overdiepte maar als een vis iets echt lekker/ interessant vindt is de helft al gewonnnen.

Groeten Andries
Gebruikersavatar
Dale Gerard Neijzing
Berichten: 53
Lid geworden op: 13-04-2010 20:02

17-05-2011 22:39

Hoi Tino,
wij als penvissers gebruiken ook allerlei particles hoor! ;-))

Ik ben persoonlijk geen targetvisser. In de zin van "Die ene,bepaalde vis(al dan niet met naam....) vangen.

Als penvisser denk ik eigenlijk meer aan het romantische,nostalgische aspect van het vissen op karper. Niet in hoeveelheden,gewichten en lengtes....

Je gaf het al aan; jij vangt terwijl de rest nog ligt te meuren in die rukbunker. Ik denk dat je juist op die manier(de pen,tijdstippen e.d) op die topwateren goed zou kunnen vangen... Ik niet. Ik kom niet in de buurt van "topwateren" Alleen het woord doet mij al rillen... Maar ik kan mij wel voorstellen dat je dit wil,als je erg prestatie gericht bent. Ik heb verder geen ervaring met overviste wateren. Verder kan je uitmuntend scherp vissen met de pen en met een flinke overdiepte! Elke tik kan je waarnemen......

Verder sluit ik mij bij de uitleg van Andries aan.....

Groet,
Dale
Gebruikersavatar
Hans Eshuis
Berichten: 355
Lid geworden op: 04-04-2006 22:04
Locatie: Serooskerke
Contacteer:

18-05-2011 11:20

Hallo Tino,

Sinds twee jaar ben ik na de eerste start met de pen in feb-maart uitsluitend nog drijvend aan het vissen. Reden: de kick van het zien wat er gebeurt en: Ik vang alleen nog maar de vissen die ik wil vangen. Hier in de polder is er een overvloed aan knolletjes en op een gegeven moment heb je dat wel gehad. Met de pen kun je naar mijn idee door de grootte van het aas nog wel een klein beetje sturen (of je worm voor de neus van een grote vis laten zakken), maar drijvend heb je dit gewoon beter in de hand.

Ik vis dan ook vrijwel niet meer drijvend op afstand maar onder de hengeltop. Ook hier is de reden dat je op afstand niet weet welke vis er met je aas vandoor gaat. Als dit een kleintje is dan baal je als deze net voor die grote bek het aas wegkaapt.....

Kortom: stekken opbouwen vlak onder de eigen kant en als een jager je prooi besluipen. Geen trillingen maken en jezelf onzichtbaar maken zijn dan erg belangrijk. Wat het je oplevert? Dat je je aas pas te water laat voor de neus van de grootste vis die er rondzwemt.... Of voor die ene spiegel tussen de schubjes.... kicken!

grt Hans
Gebruikersavatar
tino beunk
Berichten: 2626
Lid geworden op: 29-03-2005 18:42
Locatie: Duiven

18-05-2011 11:52

Het is een gegeven dat het super gaaf is om met het pennetje te vissen en dan die enorme bak te vangen. Maar als ik ze statisch kan vangen, zou ik dat zeker niet laten.

Het gaat mij meer om het idee het verschil tussen beide. Dus het statisch vissen en het penvissen etc. Mijn persoonlijke mening is dat er teveel word nageaapt en mensen met oogkleppen zitten aan het water.

Statisch is het vaak een rigje veranderen, voeren veranderen etc..De vissen kennen vaak deze klappen van de zweep en proberen dit natuurlijk te vermijden. Ik heb nooit of ten nimmer bij ons de wateren (waar een wat beter bestand zit), iemand met de pen zien zitten. Waarom??? Geen idee. Oogkleppen?? Vastgeroest??? Teveel tijd??

Jan,

Pb is altijd welkom!
~~Dreams can be true.~~
Gebruikersavatar
daan biemans
Berichten: 636
Lid geworden op: 10-10-2007 21:52
Contacteer:

18-05-2011 22:00

Gewoon enkel haakje met wat piertjes werkt perfect. Niks voeren, werkte bij mij averechts.
Gewoon genieten
Gebruikersavatar
Roy Spoelstra
Berichten: 243
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

19-05-2011 13:52

tino beunk schreef:Zijn er veel vissers die met kleppen op lopen, of zie ik dat verkeerd?


Er lopen meer vissers met oogkleppen op dan zonder... En wat mij betreft mag dat zo blijven ook :wink:

tino beunk schreef:Ik heb nooit of ten nimmer bij ons de wateren (waar een wat beter bestand zit), iemand met de pen zien zitten.


Dan heb je toch niet helemaal goed gekeken 8)
Gebruikersavatar
tino beunk
Berichten: 2626
Lid geworden op: 29-03-2005 18:42
Locatie: Duiven

20-05-2011 08:34

daan biemans schreef:Gewoon enkel haakje met wat piertjes werkt perfect. Niks voeren, werkte bij mij averechts.


Geef deze tactiek niet echt de voorkeur, tenzij je echt op de vis zit! Anders word het ook veel brasems sleuren ben ik bang, en daar zit niemand op te wachten denk ik.

Het voordeel is ook dat men met andere aassoorten "durft" te vissen, dan normaal gesproken. Dan moet je denken aan kattenbrokken, smac, mais, rozijnen etc. Hoe ik veel van mijn vissen heb gevangen (geen dressuurput, maar er word wel veel gevist) is plekjes van een hand of 5 hennep, zo dicht mogelijk gecentreerd op één plekje. Houd er rekening mee dat je de hennep niet te ver doorkookt ivm het zweven van dat spul. En dan met een piertje ofzo erop vissen, met een staande lijn. Iemand toevallig ook die zo vist of heeft gevist?

Ik hoor hier veel dat er op overdiepte word gevist ivm de lijndressuur en dergelijke. Zorgen jullie er voor dat het valloodje als eerste op de bodem ligt en dan een stuk lijn naar de haak gaat? Is trouwens wel gemakkelijk met het bepalen van de diepte van de stek.

En wat is overdiepte in jullie ogen. 30 cm? 50 cm? 100 cm?

Misschien ook wel leuk om een foto te plaatsen van die ene gevangen moeilijke, grote, verdiende vis?!
~~Dreams can be true.~~
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

20-05-2011 10:03

Net zoals de rest lekker langdurig strooien met een (afwijkende) knikker op een aantal lekker rustige stekjes. En dan vervolgens eenvoudig pennen met als aas een klein bolletje boiliedeeg en wat boiliekruim en hele knikkers voeren. Als je verspreid voert en een beetje nadenkt over het positioneren van je haakaas (aan de rand en dan niet op de aanzwemroute) zal je zien dat je in sommige gevallen nog weg kan komen met een meter overdiepte. En als je op die liggende meter ook nog eens kleine loodjes of stukjes puty plaatst moet dat helemaal goed komen.
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gebruikersavatar
tino beunk
Berichten: 2626
Lid geworden op: 29-03-2005 18:42
Locatie: Duiven

20-05-2011 10:37

Bedankt voor de bijdrage Kevin!

Jij pakt het dus een beetje op als het statisch vissen, alleen dan met de pen ;-)!

Op sommige wateren zijn er helaas geen rustige stekjes te vinden, maar dan kan deze tactiek in mijn ogen zeker nog wel werken.

Nadeel vaak van deze wateren is dat er "vaak" gevist word en voeren niet altijd tot de mogelijkheden behoort. En dat komt vaker voor, dat het lief is. Tegenwoordig zijn niet alleen de weekenden druk, maar doordeweeks ook.

Het enige wat je kunt doen is met beleid dan telkens overige stekjes voeren.. Maar dan krijg je niet echt een vast patroon mbt het voeren van de stekjes.

Hoe denk jij hierover?
~~Dreams can be true.~~
Gebruikersavatar
robbert bosman
Berichten: 120
Lid geworden op: 19-09-2007 22:50

20-05-2011 13:22

Ik ben van mening dat je met de pen op elk water (muv rivieren) eerder je vis kunt vangen dan op de "statische" manier.
Op de zogenaamde dressuur putten wordt een klein aasje aan een dun lijntje eerder opgepakt dan een boilie of een ander "groot" aas.
Dit zelfde geldt voor een maagdelijk water, een handje hennep en een of twee korreltjes mais zal je eerder een vis opleveren dan dat een bult knikkers dat doet.
Op termijn zul je de vissen van dat maagdelijke water ook wel vangen met boilies alleen het zal langer duren voordat dit begint te lopen.
Ook op een groter water (stuwmeer) in fankrijk waar ik voorheen veel statisch heb gevist heb ik nu met de pen veel betere resultaten.
Op een "prive" vijver ben ik nu wat dingen aan het proberen.
Het gaat hier om een water wat zelden door andere wordt bevist en zeker niet door karpervisser (wel een enkele franse roofvisser).
Als ik een compacte voerplek maak (een kilo hennep plus een handje mais op een vierkante meter) en ik ga hier echt bovenop vissen pak ik voornamelijk de wat kleinere vissen.
Als ik een meter of vijf van de voerplek vis pak ik wat minder vis, maar wel de grotere.
En dit is dus op een "onbevist" water. Blijkbaar hebben die oudere vissen toch instinctief iets van: zoveel lekkers bij elkaar, hier klopt iets niet.

Het is met penvissen dus ook veel experimenteren en uitzoeken, maar je kan op deze manier zeker wel gaan targetvissen.
Laatst gewijzigd door robbert bosman op 20-05-2011 13:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Roy Spoelstra
Berichten: 243
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

20-05-2011 13:46

Putje rondlopen, overal wat brokken strooien, en dan languit in het gras gaan liggen op een centraal punt met goed overzicht over het water.

Binnen een uur geen vis gezien? Doorrijden naar het volgende putje en daar hetzelfde doen.

Pak zo vijf putjes op een ochtend en het moet al gek lopen wil je zo niet ergens tegen een knappe vis aanlopen.

De hengel komt pas te voorschijn als ik ook daadwerkelijk ergens een mooie vis zie, en vaak is het dan ook binnen 5 minuten raak.
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

20-05-2011 14:33

tino beunk schreef:Bedankt voor de bijdrage Kevin!

Jij pakt het dus een beetje op als het statisch vissen, alleen dan met de pen ;-)!

Op sommige wateren zijn er helaas geen rustige stekjes te vinden, maar dan kan deze tactiek in mijn ogen zeker nog wel werken.

Nadeel vaak van deze wateren is dat er "vaak" gevist word en voeren niet altijd tot de mogelijkheden behoort. En dat komt vaker voor, dat het lief is. Tegenwoordig zijn niet alleen de weekenden druk, maar doordeweeks ook.

Het enige wat je kunt doen is met beleid dan telkens overige stekjes voeren.. Maar dan krijg je niet echt een vast patroon mbt het voeren van de stekjes.

Hoe denk jij hierover?


Ik pak het tegenwoordig helemaal niet meer zo aan maar zoek gewoon lekker rustig water op. Deze jongen heeft echt geen zin meer in die hele polonaise. Maar ik denk wel dat ik het zo zou doen.

Als je niet kan voeren zou ik kiezen voor aas dat zich instant heeft bewezen. En in mijn geval zijn dat hennep, sweetcorn, smac en kattenbrokken uit blik. Dan moet je die paar brasems maar voor lief nemen.
Mocht je de kans krijgen om ze aan het oppervlakte aan het azen te krijgen dan is het natuurlijk helemaal super.
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gebruikersavatar
tino beunk
Berichten: 2626
Lid geworden op: 29-03-2005 18:42
Locatie: Duiven

20-05-2011 14:33

Dat is een optie Roy. Maar als je het nu op die ene vis gemunt hebt :wink:
~~Dreams can be true.~~
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

20-05-2011 14:50

Ik ga binnenkort ook weer op zo'n putje vissen. dat doe ik één keer per jaar op uitnodiging van een vriend.

Dit keer wil ik ze van het oppervlak gaan "plukken" in the holding areas als dit lukt. Iedereen die op die put aan de gang gaat, doet dit door 's avonds even een beste lading bollen in het water te ketsen en als je dat doet op z'n water, ga je blanken. Voeren werkt er écht in je nadeel.

Tino,

die penmontage kan nog wel eens in je nadeel werken. Hier is penvissen met een zwaar liggende lijn garantie voor een dikke boeggolf als ze je aas opnemen. Alle vissen op zo'n water worden altijd gevangen aan een liggende lijn! Staande haak en zeer gevoelig afstellen. Dan krijg je beet.

groetjes Mitsz