schuifloodje


Plaats reactie
Jordy vd Schaar
Berichten: 11
Lid geworden op: 13-05-2011 13:06

13-05-2011 15:30

Zo nu ik me voorgesteld heb kan ik hier wel wat vragen.

Ik vis in een polder waar het zo 1m tot 1.5m diep is.
gebruik ,afhankelijk van de stroming, een 1.2 grams pen.

Deze is zinkend uitgelood, 1 mini loodje ongeveer 20 cm van de haak en daarboven een 0.7 gram loodje.(totaal 1 gram) Daarbij vlak onder me dobber nog een loodje. Het schuif+mini loodje laat de heleboel zinken.

Mijn gedachte, het miniloodje weegt dusdanig dat de karper dit never nooit merkt en het schuifoodje blijft keurig liggen, zo min mogelijk weerstand dus. Maar, is dit wel zo ? schuift het hele zaakje onder water wel keurig ? En heeft het gebruik van een schuifloodje nog effect op de beetregistratie ?
Gebruikersavatar
Andries Hoekstra
Berichten: 934
Lid geworden op: 08-10-2009 19:23

13-05-2011 22:25

Hoi,

inderdaad geen weerstand van het schuifloodje (hoewel dit niet helemaal waar is, een lijn door een oogje levert altijd weerstand op als er onder een hoek aan die lijn getrrokken wordt). Maar als het schuifloodje (en dat krijg ik uit je verhaal niet helemaal duidelijk) zorgt voor het uitloden van de pen dan zal op het moment dat de karper aanbijt en gaat zwemmen het volledige drijfgewicht van de pen ondergetrokken worden door de karper, dit betekend extra weerstand!
Als je voldoende oefent kan je kort onder de kant met hele lichte pennen (0,4 gram of 0.6 gram) in een behoorlijke stroming vissen. Gebruik kleine loodjes, schui en verander de formatie en dan zul je zien dat met oefening er uiteindelijk altijd wel een klein rood puntje boven water te krijgen is

Succes
Andries
Gebruikersavatar
Dale Gerard Neijzing
Berichten: 53
Lid geworden op: 13-04-2010 20:02

15-05-2011 00:26

Hoi,

Heb je een bad thuis? Hier kan je namelijk een heeeeeeeeeeleboel in uittesten...
Een wasbak kan ook werken.....

Groet,
Dale
Jordy vd Schaar
Berichten: 11
Lid geworden op: 13-05-2011 13:06

16-05-2011 13:37

bedankt !
ik heb het gisteren is geprobeerd zonder schuiflood.

heb nu twee loodjes op ongeveer 3/4 van me diepte, en 1 "zink loodje" ongeveer 20 cm van de haak.
pennetje stond prima, helaas niks gevangen.

Karper hier gaat de laatste 2 weken beetje moeizaam, zo vang je er 4 op een avond en zo zit je al 2 weken voor niks.
maar we blijven proberen :D
Gebruikersavatar
Han Eijkenduijn
Berichten: 187
Lid geworden op: 01-10-2009 14:57
Locatie: Purmerend

16-05-2011 14:02

Hey Jordy,ikzelf vis met glaspennetjes van 0.3 gr, dus met 1 bb loodje op ongeveer 10 cm van de haak zinkt deze al.
Zo vis je heel licht en zie je alles,opsteker en wegloper.
Groet Han


There is no dark side of the moon really.
As a matter of fact it's all dark...
Plaats reactie