kracht hengel


Plaats reactie
remco van esch
Berichten: 314
Lid geworden op: 05-03-2003 01:00
Locatie: Utrecht

02-05-2003 18:51

Beste mensen,

Zoals meerdere penvissers op dit forum vis ik met de Carp Float penhengel van Ultimate. Deze heeft zoals jullie allicht weten een testcurve van 1 1/4 - 1 1/2 LB. Nu vroeg ik mij af, hoeveel kilo trekkracht (nylon) kan deze hengel maximaal hebben, vissend met een dichte slip (obstakels in het water)?

Ik vis meestal met nylon van zo'n 4 kilo. Hoeveel zwaarder kan ik denken jullie nog gaan zonder een geknakte stok te riskeren?
Koen Workel
Berichten: 1242
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Goor(Twente)

02-05-2003 19:02

remco,

Ik moet zeggen dat trekkracht in kilo's mij weinig zegt, ik denk nog in 100sten.
ik denk dat je 22/00 nog redelijk makkelijk kapot kan krijgen met je hengel, ik zou niet bang zijn dat je hengel breekt omdat nylon nog redelijk wat rek heeft, en een penhengel vangt de grootste schokken wel op, als je dicht bij obstakels vist zoals de meeste penvissers, dan zou ik de slip niet helemaal dichtdoen.
gewoon zo zwaar mogelijk, de karper zal je dan nog wel uit de obstakels kunnen houden.
Ik hoop dat je er iets aan hebt.

groeten Koen
Hoezeer ik ook mijn pen bemin, ik zie ´m nog altijd liever onder gaan, dan aan de oppervlakte staan.
Gebruikersavatar
Wouter Steggink
Berichten: 521
Lid geworden op: 02-10-2002 02:00
Locatie: TwentuH

02-05-2003 19:54

Hoi, ik heb heel toevallig afgelopen week een experiment met mijn carpfloat hengel, en op een andere 2,25lbs hengel uitgevoerd.

Ik en mijn maat hebben een weegschaal gepakt, de haak vd hengel daaraan bevestigd, ik stond 10 a 15 meter verderop, en dan maar trekken.

Met de carpfloat ben ik toch wel tot het uiterste gegaan, zelfs zover, dat ik het tijdens drillen het niet zover zal laten komen. De weegschaal gaf op dat moment ongeveer 1,5 kg aan...

Toen met de 2,25 ponds hengel, die trok ik tot 2,25 - 2,5kg, toen durfde ik gewoon niet meer verder (en ik ben niet "zuinig" op mijn spullen!). Dit overkomt mij tijdens het drillen dus ook nooit.

Misschien is dit iets om zelf te doen??
Wel zonder lood natuurlijk!

mvrgr,
Wouter Steggink
remco van esch
Berichten: 314
Lid geworden op: 05-03-2003 01:00
Locatie: Utrecht

02-05-2003 23:17

Heb zelf inderdaad ook weleens een dergelijke test gedaan met deze hengel. Lijn ergens aan bevestigen en trekken maar!

Ik houdt het voorlopig maar bij mijn 4 kilo-lijntje (23/00). Dan heb ik wel genoeg reserve denk ik , want die Berkley Vanish rekt echt heerlijk! :grin:
Plaats reactie