aanbeet


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ann de Man
Berichten: 5
Lid geworden op: 09-09-2010 13:26

11-04-2011 10:13

Misschien een stomme vraag hoor maar kan iemand mij vertellen hoe een aanbeet bij het penvissen van een karper eruit ziet? Gaat dit heel snel of heel langzaam?

Groet Ann
Voor mijn part word ik arm, heb ik het nooit meer warm
Voor mijn part moet ik verder leven zonder blinde darm
Maar er is een ding wat ik nooit zou willen missen
En dat is vissen
Gebruikersavatar
Michael Kramer
Berichten: 142
Lid geworden op: 08-05-2008 21:22
Locatie: Rotterdam

11-04-2011 10:49

Hallo,

Stomme vragen bestaan niet, alleen domme antwoorden :wink:
Ik ben ook nog maar net met het penvissen begonnen, maar ik kan je hier wel mee helpen.

Ik ga er vanuit, dat je pen goed is uitgelood en dat je eigenlijk of een opsteker of dat de pen naar beneden schiet bij een pen hebt.
Ik heb tot nu toe 2 karpers op de pen gevangen, en beide aanbeten zagen er eigenlijk hetzelfde uit.

Wat ik vaak eerst zag, is dat de pen een heel klein beetje beweegt, om vervolgens volledig naar beneden getrokken te worden. Bij de karper die ik afgelopen zaterdag op de pen ving, ging de pen in een keer volledig naar beneden, op een vrij normaal tempo. Ik zag de karper aan de oppervlakte liggen, en ik gooide mijn pen met mais een halve meter voor hem, ik lag op de bodem. Op dat moment zag ik die karper ook daadwerkelijk naar mn pen toe zwemmen, op het moment dat hij er bijna was, en ter hoogte van mn aas zag ik mn pen de diepte in verdwijnen, hij leek gelijk op hetzelfde tempo door te willen zwemmen, dat zag ik ook aan mn pen.

Dus kort samengevat: Een aanbeet op de pen gaat vaak (niet altijd) gepaard door kleine bewegingen van de pen, dit duid erop dat de karper bij het aas zit, om vervolgens als hij het pakt weg te zwemmen, dit zie je doordat de pen de diepte in verdwijnt. Dit gaat op een redelijk tempo, maar volgens mij kan het verschillen, soms zal het hard gaan soms heel zacht.

Let wel op, dit zijn mijn ervaringen. Ik kan het ook fout hebben, aangezien ik ook nog maar weinig ervaring hebt met het penvissen.

Hoe het zit met opstekers, weet ik zelf helaas niet. Dit zou ik ook graag willen weten.

Hopelijk heb je hier wat aan.

Met vriendelijke groet,
Michael Kramer
Vissen is meer dan alleen vis vangen, Vissen is het genieten in de natuur, de spanning van het wachten op een aanbeet en het ontspannen.
Gebruikersavatar
Ann de Man
Berichten: 5
Lid geworden op: 09-09-2010 13:26

11-04-2011 10:54

Bedankt Michael!
heb ook al een filmpje gezien op youtube met aanbeten penvissen.... Cool, bij mij helaas nog niet gebeurt!

Wel apart want gister met penvissen begon mijn dobber te zwemmen maar ging niet onder... en na een meter gezwommen ging hij heel langzaam onder.
Niet te wijten aan de stroming, maar wat het wel was????

Iemand suggesties?
Voor mijn part word ik arm, heb ik het nooit meer warm
Voor mijn part moet ik verder leven zonder blinde darm
Maar er is een ding wat ik nooit zou willen missen
En dat is vissen
Gebruikersavatar
Michael Kramer
Berichten: 142
Lid geworden op: 08-05-2008 21:22
Locatie: Rotterdam

11-04-2011 11:07

Ja, is echt heel mooi om te zien, echt spannend als je zit te wachten op een aanbeet. En zeker als je ze ook nog aan de oppervlak ziet zwemmen richting je pen en dan ziet duiken, dan zit je vol met spanning.

Heb geduld :wink: De karper en de aanbeten komen vanzelf, vooral doorzetten. Gaat goed komen :wink:

De onderste wat je beschrijft, heb ik nog nooit meegemaakt, maar het kan zomaar wel karper zijn, dat ze het oppakken, heel even mee wegzwemmen en weer uitspugen. Maar dit weet ik niet 100% zeker. Vaak kan je bij een aanbeet duidelijk zien of het karper is of niet, maar ook dit kan heel onvoorspelbaar zijn, soms zien de aanbeten er heel anders uit. Of het snel of langzaam gebeurt, kijk maar bijvoorbeeld met het vissen met beetverklikkers. Soms zijn de runs keihard, maar soms ook heel zacht.

Waarschijnlijk hebben andere mensen op dit forum wel hier een beter passend antwoord op. Dit zijn alleen mijn eigen ervaringen. Wat voor vis het was op die laatste wat je beschrijft, het kan karper zijn, maar het zou bijvoorbeeld ook zeelt of brasem kunnen zijn. Ik denk dat anderen op dit forum hier wel antwoord of een beter antwoord op heeft.

Met vriendelijke groet,
Michael Kramer
Vissen is meer dan alleen vis vangen, Vissen is het genieten in de natuur, de spanning van het wachten op een aanbeet en het ontspannen.
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

14-04-2011 12:37

Die run is niet de eigenlijke aanbeet zoals je die bij een pen ervaart hoor.. Meer een reactie op het prikken van de haak, waar je met het pennen zelf nog voor moet zorgen.

Als een karper schrikt en het aas in de bek houdt, dan kun je wel eens een harde aanbeet krijgen.

Over het algemeen zie je eerst iets bewegen, waarna je pen wegzakt en de lijn zich strekt. In de winter kan echter een cm zakken en daarna niets meer al voor een volle aanbeet gaan. JE leert het interpreteren op het moment dat het je vaker overkomt.
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Plaats reactie