Wisselen tussen penvissen en drijvend vissen?


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Victor van Hoek
Berichten: 160
Lid geworden op: 23-09-2009 16:05
Locatie: Huizen

31-03-2011 16:03

Ik wil dit voorjaar ook eens met drijvend aas gaan vissen ipv alleen maar met de pen. Nu dacht ik aan de volgende oplossing om snel tussen drijvend- en penvissen te kunnen wisselen:
pen monteren tussen 2 stuitjes met een speltwarteltje. voor het drijvend vissen de pen vervangen door een drijvertje die al het lood kan dragen. Onderste loodhagels richting de drijver schuiven op ongeveer een metertje van de haak.

Gaat dit werken? of zijn er andere tips om makkelijk te kunnen wisselen (kan natuurlijk ook de gehele montage er af halen, maar gemak dient de mens tenslotte).

alvast bedankt voor het meedenken,

Victor
Brasem op je stek in de weer,
Dan komt de karper ook wel een keer!
Gebruikersavatar
Michiel de Vries
Berichten: 1359
Lid geworden op: 13-10-2006 00:13
Locatie: Leiden

31-03-2011 16:13

ik doe 1 stuitje op me lijn dan pennetje, 2 loodhageltjes bij elkaar en dan me haak.

en als ik drijvend wil vissen haal ik de haak eraf, loodjes eraf en pennetje en knoop dan nieuwe haak eraan voor opp vissen.
ik ben niet zo'n fan van zo'n floater controller, en ik gebruik super soft shots van dinsmore, makkelijk van je lijn te krijgen en gebruik ze gewoon opnieuw als ik weer pennetje monteer
Gebruikersavatar
Christian Hummelink
Berichten: 1857
Lid geworden op: 02-10-2005 22:56
Locatie: Zwolle

31-03-2011 19:22

Tip: niet wisselen 8) Mijn ervaring is dat als je daar eenmaal mee begint, er geen einde aan komt. En steeds als je een pennetje gemonteerd hebt zie je een vis aan het oppervlak azen, wanneer je dan switcht naar drijvend zie je weer een staart op je penstek...
Penvissen, omdat een wegzakker een mooie opsteker kan zijn!
http://www.karperbeheer.nl, word lid van de BVK!
Gebruikersavatar
Remco Albers
Berichten: 268
Lid geworden op: 02-05-2010 19:45

31-03-2011 20:05

Christian Hummelink schreef:Tip: niet wisselen 8) Mijn ervaring is dat als je daar eenmaal mee begint, er geen einde aan komt. En steeds als je een pennetje gemonteerd hebt zie je een vis aan het oppervlak azen, wanneer je dan switcht naar drijvend zie je weer een staart op je penstek...


haha das wel een beetje waar ja.

sinds kort gewoon zoals altijd m,n pennetje aan een speldwartel tussen 2 stuitjes.
pennetje lood ik uit met een fox popup loodje( zo,n quikdinges) moet toch iets te zwaar zodat de pen zinkt bij te ondiep vissen.

bij drijvend: loodje eraf, pennetje vervangen door een flessenkurkje met wartel en vissen maar weer.( kurk bevalt me beter als die floaters)

niet heel ideaal maar bij twijfel of de vissen nog aan de oppervlakte komen of op de bodem azen is dit wel super handig.

ps: loodhagels gewoon naar boven schuiven zorgt vaak voor een krullende lijn en beschadigingen.
Gebruikersavatar
Peter Ponsteen
Berichten: 1632
Lid geworden op: 08-05-2005 15:17
Locatie: Nunspeet

01-04-2011 09:12

Loodhagels schuiven en dergelijke zou ik inderdaad niet aan beginnen! Ik ben altijd zeer secuur als het gaat om mijn penmontage. Na een paar brasems of karpers gaat de eerste 5 meter nylon eraf, en knoop ik de nieuwe montage aan. Loodjes 1 maal op 1 plek rustig vastdrukken, en daarna niet meer aanzitten. Dit beschadigt je lijn en dat wil je niet hebben met een sterke karper icm een lastige situatie.

Voor de rest ben ik het met Christian eens, niet wisselen. Anders word je gek van jezelf. Je kan beter geduld hebben, de oppervlakte vis komt echt wel weer op de bodem hoor :wink:

Soms heb ik trouwens 2 hengels mee. 1 hengel heb ik alleen een haak aan de lijn. Hier kun je perfect mee oppervlakte vissen, maar ik gebruik hem voor het freelinen. Ben geen oppervlaktevisser.
''Een schone waterkant ligt voor het opruimen!''
Gebruikersavatar
Victor van Hoek
Berichten: 160
Lid geworden op: 23-09-2009 16:05
Locatie: Huizen

01-04-2011 09:16

Heren, bedankt voor de reacties.

zondagochtend staat een vissessie gepland en zal eens kijken hoe dit in de praktijk gaat.

@Michiel: 1 stuitje zou inderdaad al een goede oplossing zijn. Scheelt een hoop gekloot om die weer op je lijn te krijgen.

@Christiaan: het blijven toch lastige karpers.

@Remco: in plaats van de kurk heb ik zo'n balletje die ze voorheen bij het palingvissen als dobber gebruikten. Lood inderdaad maar verwijderen ter voorkomen van beschadiging van de lijn.

@Peter: bedankt voor de bevestiging van bovenstaande.
Brasem op je stek in de weer,
Dan komt de karper ook wel een keer!
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

01-04-2011 11:08

Eén hengel voor oppervlakte meenemen en een penstok.

en anders:

Mocht het voorkomen dat ik een vis aan de oppervlakte zie, dan schuif ik alles tot 2 meter naar boven, zie ik een bodemazert dan gewoon zinkend aas eraan en op je lijn letten ;)
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
Andries Hoekstra
Berichten: 934
Lid geworden op: 08-10-2009 19:23

01-04-2011 16:12

@Peter, ik begrijp je opmerking over loodjes vastdrukken en niet meer schuiven niet. Als het vastdrukken van een loodje voor een beschadeging zorgt dan zit die toch onder dat loodje of je hem nu wel of niet schuift? Ik zet loodjes altijd op het onderste stuk draad, schuif ze omhoog en verwijder het draad waarop ik ze heb vastgeknepen. Van schuiven met loodjes heb ik nooit gemerkt dat het nadelige effecten op de lijn had?

@Victor, het is een kwestie van discipline. Ik vis ook weleens en drijvend en op de bodem. Als je niet bij iedere smak uit de kant direct je pen uit het water rost kan dit prima. Zeker als je wat stekjes op de bodem aanvoert kan je tijdens het wandelen tussen deze stekken oppervlakte azers proberen te verleiden.
Ik schuif zelf de pen altijd een stuk omhoog, inclusief lood, heb nog nooit het idee gehad dat de vis hier last van ondervond?

Twee hengels zoals Sven aangeeft is ook een optie, met de penhengel mijdt ik wel bepaalde vegetatie waar de karper nu juist graag ondiep op aast, met een tweede hengel tackel je dit probleem.
Gebruikersavatar
Peter Ponsteen
Berichten: 1632
Lid geworden op: 08-05-2005 15:17
Locatie: Nunspeet

01-04-2011 18:24

Andries, ik zit het liefst gewoon niet aan mijn lijn. Schuren langs takken, rietpollen of knijploodjes (want dat is het eigenlijk als je loodjes verschuift) is niet gewenst. Het KAN er voor zorgen dat de lijn verzwakt. Ooit had ik de pen tussen 2 loodjes. Bij het aanpassen van de diepte moest je dit verschuiven. Na aardig wat heen en weer geschuif van 2 loodjes, kon ik aan het einde van de dag duidelijk zien dat de lijn beschadigd was. Dus gewoon losjes aanknijpen en dan lekker laten zitten.
''Een schone waterkant ligt voor het opruimen!''
Gebruikersavatar
Victor van Hoek
Berichten: 160
Lid geworden op: 23-09-2009 16:05
Locatie: Huizen

04-04-2011 10:10

Andries, ik begrijp je reactie. Bij iedere smak of staart wissellen wordt je niet vrolijk van en zal ik dus ook niet zo snel doen. Alles naar boven schuiven zorgt er bij mij in ieder geval voor dat mijn pen zinkt, vandaar dat ik wissel met een ander bolletje dat voldoende drijfvermogen heeft om het lood van de pen aan de oppervlakte te houden.

Afgelopen zondag er op uit geweest. een mooie stek aangevoerd met brokjes waar binnen een paar minuten al 2 karper(tjes) op aan het azen waren. Keuze om te beginnen met drijvend vissen was dus snel gemaakt. Blijkt alleen dat mijn haak te zwaar is en het hele boeltje alsnog zinkt met karpers aan de oppervlakte. Daar moet dus nog serieus aan gekeken worden want die karperbekken aan de oppervlakte waren al een mooi schouwspel om naar te kijken.

Ga op zoek naar een lichtere haak. Suggesties?

De rest van de ochtend weer met de pen aan de slag geweest die mij slechts 2 lijnzwemmers en een uit de kluiten gewassen brasem opgeleverd heeft.
Brasem op je stek in de weer,
Dan komt de karper ook wel een keer!
Gebruikersavatar
Michiel de Vries
Berichten: 1359
Lid geworden op: 13-10-2006 00:13
Locatie: Leiden

04-04-2011 14:18

ik gebruik deze 2 haken, maar voornamelijk de mixa haken, ben wel tevreden over de wijde bocht, maar met de gamakatsu haken ook nog nooit problemen gehad.
beide haken zijn gemaakt voor het oppervlakte vissen,

http://www.henkkoster.nl/epages/6193244 ... 146821-008
en
http://www.henkkoster.nl/epages/6193244 ... ducts/KMH6
Gebruikersavatar
Andries Hoekstra
Berichten: 934
Lid geworden op: 08-10-2009 19:23

04-04-2011 14:19

Peter Ponsteen schreef:Andries, ik zit het liefst gewoon niet aan mijn lijn. Schuren langs takken, rietpollen of knijploodjes (want dat is het eigenlijk als je loodjes verschuift) is niet gewenst. Het KAN er voor zorgen dat de lijn verzwakt. Ooit had ik de pen tussen 2 loodjes. Bij het aanpassen van de diepte moest je dit verschuiven. Na aardig wat heen en weer geschuif van 2 loodjes, kon ik aan het einde van de dag duidelijk zien dat de lijn beschadigd was. Dus gewoon losjes aanknijpen en dan lekker laten zitten.



Dat niet schuiven kan ik inkomen, ikzelf heb niet het idee dat het beschadegingen geeft, maar kan natuurlijk wel.
Ik merk zelf vooral dat als ik de loodjes vastknijp er beschadegingen opkomen. Heb jij daar geen last van? dan zou ik graag willen weten welk lood je gebruikt. Nu haal ik bij ieder loodje dat ik verlies de haak eraf, knijp het loodje op het onderste stukje lijn vast, knip dat beschadigede stukje weg en monteer de haak weer, redelijk omslachtig maar zo weet ik dat er geen beschadeging zit.
Gebruikersavatar
Peter Ponsteen
Berichten: 1632
Lid geworden op: 08-05-2005 15:17
Locatie: Nunspeet

04-04-2011 15:20

Hallo Andries. Dat omslachtige vind ik heel goed. Zo omslachtig doe ik namelijk ook. Als ik ook maar het vermoeden heb dat er een beschadiging op de lijn zit, haal ik het spul eraf. Inderdaada beschadig je je lijn vaak met het aanknijpen van de loodjes. Ik denk dat dat inderdaad ook aan de soort loodjes zal liggen, maar ik probeer het in ieder geval zo voorzichtig mogelijk doen. Ik knijp ze tussen mijn vingers op de lijn. Nooit met een tangetje oid, anders zit het al snel te vast (dat wil zeggen, te grote kans op beschadiging). Als ik dit ook nog eens ga schuiven vind ik de kans te groot dat het gaat beschadigen (niet alleen het vastknijpplekje, maar ook de rest van de lijn). Verschuif maar eens een keer of 10, 15 je loodjes over de lijn. Best kans dat de lijn daarna wat rauwig aanvoelt. Je kan nooit voorzichtig genoeg zijn toch?

Als je de mogelijkheid hebt om 2 hengels mee te nemen, zou ik dat ook gewoon doen.
''Een schone waterkant ligt voor het opruimen!''
Gebruikersavatar
Victor van Hoek
Berichten: 160
Lid geworden op: 23-09-2009 16:05
Locatie: Huizen

07-04-2011 10:14

welke haakmaat gebruiken jullie bij het drijvend vissen? Komend weekend weer eens proberen, maar daarvoor eerst andere haken aanschaffen.
Brasem op je stek in de weer,
Dan komt de karper ook wel een keer!
Gebruikersavatar
Michiel de Vries
Berichten: 1359
Lid geworden op: 13-10-2006 00:13
Locatie: Leiden

07-04-2011 11:04

ik gebruik maatje 8 mixa haken van korda, en maatje 8 van de floater hooks van gamakatsu
Gebruikersavatar
Victor van Hoek
Berichten: 160
Lid geworden op: 23-09-2009 16:05
Locatie: Huizen

08-04-2011 09:50

Bedankt Michiel. Ik was gisteren al even naar de lokale hengelshop gegaan, maar die hebben natuurlijk geen korda of gamakatsu :(

Vanmiddag maar eens kijken wat ik als alternatief ga gebruiken. Ze hebben daar Piet Vogel, JRC en DAM. Bij de DAM haken zag ik zowieso niets in het assortiment dat gebruikt lijkt te kunnen worden. Ga in de wikel zelf maar eens proberen of de haakjes met de brokjes blijven drijven :wink: Scheelt een hoop heen en weer gefiets.

Allen bedankt voor de info en het meedenken. Mocht zondag de hengel weer gebruikt gaan worden en er resultaat is zal ik dat nog zeker even laten weten.
Brasem op je stek in de weer,
Dan komt de karper ook wel een keer!
wouter mer
Berichten: 825
Lid geworden op: 20-09-2009 10:46
Locatie: Oegstgeest

08-04-2011 10:59

Gewoon die Gamakatsu Floater Hooks bestellen bij henk koster (http://www.henkkoster.nl). maatje 6.
Via enveloppe order kost het bovendien ook niet zoveel aan verzendkosten.

Mijn eerste ervaring met de mixa haak was een uitbuiger:

Afbeelding

Eerste, en tevens laatste vis die ik gehaakt had met de nieuwe mixa haken.
Heb hierna op hetzelfde water op dezelfde plek nog 10 karpers gehaakt en geland, van groter formaat ook, allemaal op floater hooks van gamakatsu.
Gebruikersavatar
Michiel de Vries
Berichten: 1359
Lid geworden op: 13-10-2006 00:13
Locatie: Leiden

08-04-2011 12:44

en ik heb nog geen enkele negatieve ervaring met de mixa haken

maar idd bij henk koster bestellen met envelop, dan zijn de verzendkosten maar 2,50 euro
wouter mer
Berichten: 825
Lid geworden op: 20-09-2009 10:46
Locatie: Oegstgeest

08-04-2011 15:39

Michiel de Vries schreef:en ik heb nog geen enkele negatieve ervaring


Je stond er wel naast :D

Moet zeggen dat ik sowieso geen fan ben van korda, behalve de kurv misschien, maar dit is wel de enige haak ooit van mij die uitgebogen is, gelijk bij eerste aanbeet.
De vissen daar waren tamelijk sterk, en waarschijnlijk zijn deze haken door de brede bocht gewoon een stuk gevoeliger voor uitbuigen.
Gebruikersavatar
Victor van Hoek
Berichten: 160
Lid geworden op: 23-09-2009 16:05
Locatie: Huizen

11-04-2011 11:38

Het was de JRC haak geworden. Deze bleef duidelijk beter drijven. Zondagochtend de eerste karper met de brokjes gevangen.
Heren, hartelijk dank voor alle informatie. Penvissen is al spannend, maar 2 karpers tussen de rietstengels je brokjes naar binnen zien werken en uiteindelijk ook de brojes met het aas. is werkelijk subliem. Dit gaan we vaker doen. Uiteindelijk alleen maar drijvend gevist.
Brasem op je stek in de weer,
Dan komt de karper ook wel een keer!
Gebruikersavatar
Bert Groen
Berichten: 51
Lid geworden op: 30-08-2003 02:00
Locatie: Krimpen aan de Lek (NL)
Contacteer:

12-04-2011 16:09

Niet met een schuifdobbertje maar met een vaste dobber vissen. Dobber zit d.m.v. een stukje siliconenslang vast op de lijn en kan daardoor toch gemakkelijk op de juiste diepte worden afgesteld. Ga je dan drijvend vissen dobber uit slangetje trekken en de dobber over de haak van de lijn afschuiven. In plaats van loodhagels een stukje kneedlood gebruiken wat je heel makkelijk op en van de lijn kan halen zonder deze te beschadigen. Ik doe het al een paar jaar zo....

PS. je kan het kneedlood na het verwijderen in een klein potje of zakje doen zodat dit zelfs een aantal keer kan worden gebruikt.
Kromme hengels!!
bart loman
Berichten: 420
Lid geworden op: 24-07-2010 14:44
Locatie: blaricum

13-04-2011 17:15

hadden ze aleen dam peit vogel en jrc? dan weet ik denk ik waar jij je spulletjes gehaald hebt :D bij founland in het holleblok of niet?? nou wat ze nu hebben is al een heele verbetering met wat ze eerst hadden ik haal ook me spulletjes ( voorzover ze dat hebben) daar.

gr bart ( en miss komen we elkaar nog een keetje tegen!)
Plaats reactie