Shimano Stradic ombouw tot penstok


Gebruikersavatar
Eddy Roelans
Berichten: 310
Lid geworden op: 30-08-2006 14:41

24-04-2011 19:57

Heel leuk om te volgen aangezien ik jaren geleden zelf ook mijn hengels gebouwd heb.

Echter als lijm voor de kurk zou ik toch gegaan zijn voor de BISON POLYURETHAANLIJM.
Deze lijm vult echt alles op.

Heb de ogen op mijn hengels afgelakt met Ruwa jachtlak. 7 -8 lagen, eerst verdund, zodat
de lak goed in de wikkelingen kan trekken. Om de 2-3 dagen een nieuwe laag erover heen gezet.
Laten drogen en dan de volgende laag erop. Geduld dus.

Toen de de ogen naar mijn zin goed waren gelakt, heb ik mijn hengels compleet nog eens 2 x met dezelfde
lak afgelakt, met mijn vingers, in de badkamer, om zo stof zoveel mogelijk uit te sluiten.

Succes verder!
Neem ook eens een kijkje op mijn blog over het bouwen van pennetjes.

Blog: http://zelfdobbertjesbouwen.blogspot.nl/
Gebruikersavatar
Rob Borjans
Berichten: 857
Lid geworden op: 29-08-2002 02:00
Locatie: Landgraaf

24-04-2011 21:47

Eddy,

Ik heb bewust geen PU lijm gebruikt. het vullend vermogen heeft in mijn ogen meer na als voordelen.
Het probleem is dat deze lijm geel opdroogt, en tussen de kurkringen opbruisd vandaar de keuze voor een watervaste D3 houtlijm.

Ik ben van plan om een 2 comp. lak te gaan gebruiken, met name omdat deze minder bewerkelijk is als de jachtlak en deze minder snel verkleurd door invloed van uv licht / zon.
de blank zelf is met autolak gepoten in een autospuiterij. Heb deze wel laten voorzien van een weekmaker ivm het flexibel blijven van de lak.

Ik ben ook zeer benieuwd naar het eindresultaat ben al blij dat het wikkelen me goed afgaat.
Gebruikersavatar
Rob Borjans
Berichten: 857
Lid geworden op: 29-08-2002 02:00
Locatie: Landgraaf

25-04-2011 13:03

HELP!!!!!!

Het noodlot heeft toegeslagen! de combinatie van onderdoordachtzaamheid en stront eigenwijs zijn is mijn stradic in gebroken.
tijdens het verwijderen van de oude reelhouder had ik de blank geraakt met zagen. Bob Meiracker adviseerde mij ook nog om en stuk rechte blank erover te lijmen maar nee hoor Rob is weer eigenwijs als altijd.
Vandaag sloeg de twijfel dan toch toe of de blank het zou houden. dus wat doe je dan? Je vraagt vriendin lief om de top even vast te pakken zodat ik de stok eens even krom kon trekken met alle gevolgen van dien.
hieronder de foto's

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nu heb ik de oplossing al bedacht, ik ga een stuk blank uit een oude hangel zagen en deze er zo in lijmen. Nu vraag ik mij alleen af of ik dat met de 2 comp. lijm kan doen of dat ik hiervoor een vullende PU lijm voor kan gebruiken.

alle opties zijn welkom.

mvg Rob
bart loman
Berichten: 420
Lid geworden op: 24-07-2010 14:44
Locatie: blaricum

25-04-2011 21:12

oei jammer ik hoop voor je dat het goed komt.

gr bart.
Gebruikersavatar
Rob Borjans
Berichten: 857
Lid geworden op: 29-08-2002 02:00
Locatie: Landgraaf

26-04-2011 12:49

Bart,

ik ook. krijg je als je eigenwijs bent maargoed.

Heb een oude dikwandige carbon blank aan gort gezaagd en en stuk met een nagenoeg passende diameter er tussen uit gehaald. Deze heb ik nu voorzien van dunne strookjes tape zodat deze zo strak mogelijk in de blank geschoven kan worden. Het idee is om deze verlijmen dmv PU lijm zodat de kleine ruimte tussen het stuk carbon en de oorspronkelijke hengel goed gevuld word.
Heb gisteren de pen erin gezet en de hengel nogmaals tot in het handvat krom getrokken en ik hoor nu niks kraken of wat dan ook.



mvg Rob
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

27-04-2011 12:38

Goede oplossing. Heb zo ook eens een doormidden geworpen Fox-hengel van een kleine 70 gulden voorzien van een binnenblank. Trek ik nooit meer stuk. Gewoon met epoxy gedaan, zit mij prima...

Zonde man
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
Rob Borjans
Berichten: 857
Lid geworden op: 29-08-2002 02:00
Locatie: Landgraaf

03-05-2011 18:16

Heren,

hengel zit weer in elkaar zo als het hoort.
Hieronde foto verslag.

Afbeelding
Dit alles zou perfect moeten passen.

Afbeelding
Carbon deel is in het voorste deel gelijmd.

Afbeelding
tpv van het einde van de pen heb ik een wikkeling gelegd. Dit als extra versteviging waar het drukpunt op de orginele blank zal komen. (Super idee van Bob Meiracker wiens hulp ik op dat moment goed kon gebruiken)

Afbeelding
hengel zit weer in elkaar. Achter deel is gelijmd met zowel PU-lijm als 2-comp epoxy.
Het achterste deel van het carbon stuk heeft iets speling ivm de tapering van de blank. Dit het ik opgelost door de laatste 10cm van het stuk met PU te lijmen welke door het uitzetten het stuk carbon fixeert.
vooraan is de blank met epoxy gelijmd omdat deze niet uitzet en mijn kurk vies maakt.

Zit te popelen tot de bestelde oogjes binnen komen. Deze zijn in duitsland besteld en helaas duurt dit even. Hopenlijk morgen.

mvg Rob
Gebruikersavatar
Rob Borjans
Berichten: 857
Lid geworden op: 29-08-2002 02:00
Locatie: Landgraaf

05-05-2011 18:18

heren voorlaatste update

Afbeelding
de langverwachte ogen

Afbeelding
de oogjes zijn op de plaats getaped

Afbeelding
wikkelen maar

Afbeelding
het resultaat mag er zijn

mvg Rob
wouter mer
Berichten: 825
Lid geworden op: 20-09-2009 10:46
Locatie: Oegstgeest

05-05-2011 18:20

Wereld van verschil als je de hengel vergelijkt met hoe die er eerst uit zag !!!!

Super mooi man !

Vet dit soort projectjes, wellicht dat ik er ook ooit eens aan begin, lijkt me wel leuk werk.
Gebruikersavatar
Rob Borjans
Berichten: 857
Lid geworden op: 29-08-2002 02:00
Locatie: Landgraaf

29-05-2011 21:06

Heren,

Heb de hengel gelakt, maar de lak hard niet uit. heb donderdag gelakt en voelt vandaag nog plakkerig aan.

weet iemand raad?

mvg Rob
Ardi vd Wagt
Berichten: 157
Lid geworden op: 14-09-2010 17:21
Locatie: Spijkenisse

29-05-2011 22:49

Onder een paar lampen zetten??

Misschien was je lak wat te dik, waardoor je bovenlaag al hard is maar daardoor duurt het langer eer alles is uitgehard.