Uitloden en peilen


Plaats reactie
bart joosen
Berichten: 83
Lid geworden op: 18-08-2002 02:00
Locatie: Brecht (Belgie)

29-04-2003 11:28

Een vraagje aan alle penvissers,

ik heb altijd statisch gevist, maar ik denk dat penvissen onder sommige omstandigheden meer kan opleveren.

1. Hoe loden jullie je pennetjes uit?
2. wat voor pennetjes gebruiken jullie?
3. Hoe peilen jullie de diepte en onthouden
die voor meerdere stekken?


Greeetzzzz
Bart
Gebruikersavatar
Kevin van Etten
Berichten: 1472
Lid geworden op: 05-03-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

29-04-2003 11:40

Hoi Bart,
Leuk dat je een poging gaat wagen om te pennen ik zal je proberen te helpen

1. het uitloden kan je op 3 manieren doen dit heb ik van een site afgehaald hier staat het

Uitloden met zwevende haak, wordt ook wel het vissen tussen water en wind genoemd. De pen staat en de haak zweeft ergens tussen bodem en oppervlakte. Vlokvissers op ruisvoorn gebruiken dit systeem veel, maar ook karpervissers hebben er goede resultaten mee geboekt. Om dit doel te bereiken monteert u uw lijn, pen en haak. Vervolgens knijpt u een of meerdere grote loodhagels op de lijn, zodat de pen staat met het drijflichaam onder water. De haak bengelt er nu vrij onder en door het gewicht van het aas, bijvoorbeeld een flinke broodvlok of een mestpier, zal de antenne nog iets verder zakken. U kunt nu net zo hoog boven de bodem of net zo dicht onder de oppervlakte vissen als u wilt.

Uitloden met staande haak, is een subtiele manier van vissen op de bodem. Dit systeem wordt veel gebruikt bij een zachte modderige bodem waar veel zweefvuil op ligt. Om dit doel te bereiken monteert u eveneens uw lijn, pen en haak. Lood nu met grove korrels eerst het drijflichaam uit, en met fijne korrels de antenne. Echter wel zo, dat de antenne aan het wateroppervlak blijft hangen. Haak en lood hebben samen evenveel gewicht als de opwaartse kracht van de pen. Beaas nu de haak met bijvoorbeeld zoete maïskorrels en het geheel zal langzaam naar de bodem zinken. Schuif nu de pen omhoog tot de rode antennepunt weer boven water steekt en de haak zal licht zwevend op de bodem staan.

Uitloden met liggende haak is de meest natuurlijke aasaanbieding! Om dit doel te bereiken monteert u de pen op de lijn, maar laat de haak achterwege. U lood nu eerst met grove loodkorrels het drijflichaam uit en dan met fijne korrels de antenne, en wel zo dat deze langzaam zinkt. Schuif nu de pen omhoog zodat de antennepunt goed zichtbaar is. Het eerste loodje staat nu op de bodem. Monteer nu pas de haak! Het eerste loodje zal nu naast de haak op de bodem liggen. Let ook op de loodverdeling. De grove korrels waarmee we het drijflichaam uitloden, die houden we zo hoog mogelijk, dertig of meer centimeter boven de haak, afhankelijk van de waterdiepte. De fijne korrels voor de antenne komen om de twee centimeter bij de haak. Tussen de haak en het laatste loodje houden we ongeveer tien centimeter aan en bij de liggende haak nog een paar centimeter meer! Vooral bij het vissen met liggende haak kan het gebeuren dat een dikke karper de lijn wegdrukt terwijl hij het aas opzuigt. U ziet de pen meestal op een wat vreemde manier schuin ondergaan, om dan bij de aanslag de vis te missen. Daarom gebruik ik, juist bij het vissen met liggende haak, in navolging van mijn grootvader en vader, dat volgdrijvertje voor de pen.

2. ik gebruik verschillende pennen voor ondiep water en pennen voor diep water de pennetjes die ik gebruik zijn wel op de engelse manier dus met 1 oogje

3. De manier hoe ik pijl is met een pijl loodje deze knijp ik aan mijn haak of lood hagel licht er aan hoe ik wil vissen dan ga ik pijlen op de stekken deze schrijf ik op en zo kan ik snel met een meetlint de dobber omhoog schuiven zonder dat je de stek stoort!!! :razz:

ik hoop dat je hier aan wat hebt

suc6 en de groeten
kefkef
Gebruikersavatar
Martijn Julien
Berichten: 1119
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Purmerend

29-04-2003 11:43

Ik lood mijn pennetje altijd zinkend uit. Op ongveer 40 cm van de haak plaats ik een hoeveelheid lood, waardoor de pen precies goed staat. Mijn advies hierbij is om zo min mogelijk loodhagels te gebruiken, want elke loodhagel kan je lijn beschadigen! Dus liever 1 grote hagel, dan 2 kleintjes.
Vervolgens plaats ik een klein loodhageltje op zon 5 tot 10 cm van de haak. Dit loodje zorgt er voor dat de pen precies zinkt.

De diepte pijlen is met deze loodverdeling ook makkelijk. Als de pen plat ligt, dan lig je te diep. Als het pennetje net niet zinkt, dan staat het onderste loodhageltje precies op de bodem. De diepte is makkelijk te onthouden met behulp van de ogen op je hengel. Stel eerste je pennetje goed af. Vervolgens zet je de haak vast in bijvoorbeeld je verkasoogje of je startoog. Draai de lijn strak en kijk bij welk oog je stuitje/pennetje zicht bevindt; bijvoorbeeld precies tussen het derde en vierde oog. De volgende keer zet je het stuitje/pennetje tussen het derde en vierde oog. Daarna is het een kwestie van fine-tuning.

Oh ja, ik heb een voorkeur voor schuifpennen, waarbij ik de lijn alleen door het onderste oogje rijg. Hierdoor kan ik de lijn bij stroming beter controleren. Maar anderen zweren juist bij vaste pennen. Verder raad ik je aan om de pennetjes zo licht en klein mogelijk te houden. Dit verminderd de weerstand en verbeterd de beetregistratie.

Suc6!
Gebruikersavatar
Kevin van Etten
Berichten: 1472
Lid geworden op: 05-03-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

29-04-2003 11:59

Meestal vis ik zelf met een bollie onder de pen vanwege de witvis waar ik gek van wordt dus doe ik het als volg ik schuif eerst een stuitje op de lijn daarna de pen en dan nog een stuitje dan komt de wartel tussen de wartel en het stuitje op ongeveer 40 cm een klein loodje mijn pen zinkt dan heel erg langzaam zo zit ik super gevoelig te vissen aan die wartel een gevlochte onderlijn van 30 cm met daaraan de bollie

GR,
kevin
Tom de Haas
Berichten: 124
Lid geworden op: 25-05-2002 02:00
Locatie: Hoofddorp

29-04-2003 22:01

Bart,

1. Hoe loden jullie je pennetjes uit?
2. wat voor pennetjes gebruiken jullie?
Deze beantwoord ik in 1x. Ik gebruik zeer kleine pennetje die ik het liefst zelf maar van een veer van een mannetjes pauw(die grote) deze strip ik kaal enz enz en ik bouw er een dobbertje van. De reden dat ik ze zeer klein maak(4cm ongeveer) is dat ik dan minder lood nodig heb. Ik gebruik het lieft 1 loodje en als nodig 2 maar niet meer.

Het formaat van je pen is afhankelijk van het soort water, diepte en stroming zijn 2 belangrijke elementen. Het voordeel van minder loodjes is al genoemd(minder beschadigingen op de lijn) Ik lood mijn pennetje zinkend uit(zoals boven beschreven)

3. Hoe peilen jullie de diepte en onthouden
Hiervoor zijn een aantal truukjes (zoals eerder vermeld het meten op je hengel met ogen en dmv een centimeter) dit zijn zeer goede tips alleen hoe onthou je dit nu weer als je veel stekken hebt. Heel erg simpel ik schrijf het op(ja slim van me) maar wat is er nu zo speciaal aan. Ik heb er een systeem voor.

Je geeft de naam een stek(voor jou een logische naam)bij mij bijv ei meer--> busbaan--> links van boom. OID en daar achter noteer je de diepte(ligt een beetje wat voor verloop er ik de bodem 1 of 2 diepte) op de afstand waarop jij gaat vissen) peil dit als je gaat voeren(als je dit van te voren doet het water is nu toch al rumoerig) NU eindelijk de tip. Neem een watervaste marker met fijne punt en neem een stuk plastic(ik gebruik een sheed van een overhead projector je kan ook een stukje plexieglas gebruiken) het voordeel is je kan het zelfs gebruiken als het regent en met natte handen.

Als je je pen zinkend uitlood meet dan wel vanaf het onderste loodje tot je stuitje. Dit omdat als je lijnbreuk hebt gehad en je laatste loodje zit anders dan klopt je diepte niet meer als je tot je haak meet.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Succes

Vragen?????? kom maar op de enige domme vraag is de vraag die niet gesteld wordt!!!!
Ik was vroeg schitzofreen maar nu gaat het weer goed met ons!!!
Plaats reactie