Pen-/ Drijf-/ Freelinevangsten Oktober 2010


Romano Geerling
Berichten: 30
Lid geworden op: 23-05-2010 20:00

06-10-2010 18:13

Het topic voor de pen-/drijf-/freelinevangsten in de maand oktober. ;)

Ik ga het vrijdagmiddag waarschijnlijk ff proberen. :P
Gebruikersavatar
Christian Hummelink
Berichten: 1857
Lid geworden op: 02-10-2005 22:56
Locatie: Zwolle

06-10-2010 18:42

Je hebt helemaal gelijk Romano. Het beeld van de penvisser als flierefluiter zonder besef van tijd wordt door mij weer eens pijnlijk bevestigd :oops:
Penvissen, omdat een wegzakker een mooie opsteker kan zijn!
http://www.karperbeheer.nl, word lid van de BVK!
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

06-10-2010 20:07

Nou voor een keer dan maar, omdat ik er best fier op ben er eindelijk een gevangeen te hebben na een lange lange tijd van droog staan.

Afbeelding
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
jelmer de winter
Berichten: 527
Lid geworden op: 24-01-2010 12:45
Locatie: groningen

06-10-2010 20:13

wel mooi lang :wink:
everyone go fishing


ik maak vaak typfouten
Patrick de Goede
Berichten: 14
Lid geworden op: 11-03-2010 19:50
Locatie: Uitgeest

07-10-2010 11:16

voor het eerst fototjes uploaden

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Christian Hummelink
Berichten: 1857
Lid geworden op: 02-10-2005 22:56
Locatie: Zwolle

08-10-2010 07:49

Gisteren voor de afwisseling meer weer eens op het kanaal gaan zitten. Al vrij snel loopt mijn pennetje na een slome opsteker traag weg. Ik sla een gat in de lucht, brasem?

De tweede beet is wel raak, en na een heerlijke dril komt een spiegeltje boven dat ik herken van afgelopen zomer:

Afbeelding

Ik heb ook een hengel met vastlood erbij liggen, en na de vangst controleer ik even of alles goed ligt. Er blijkt echter een takje in de onderlijn te hebben gelegen.

Het wordt al donker en in de schemer glijdt mijn breekstaafje weer weg. Dit keer wél een brasem...

Daarna blijft het lang stil, maar tegen tienen krijg ik een run. Ik hang meteen vol in de hengel, maar maak dan hardhandig kennis met de wetten van het kanaal. De druk valt ineens weg en tot mijn stomme verbazing is nota bene de leadcore als naaigaren aan flarden gegaan...

Het is mooi geweest, weer wat geleerd, en ik ga hier zeker nog terugkomen!
Penvissen, omdat een wegzakker een mooie opsteker kan zijn!
http://www.karperbeheer.nl, word lid van de BVK!
Gebruikersavatar
Andries Hoekstra
Berichten: 934
Lid geworden op: 08-10-2009 19:23

08-10-2010 13:18

Mooi spiegeltje Christian.

Woensdagavond heb ik een nieuwe brede ringsloot in een voor mij steeds bekender wordende polder bezocht.
Altijd spannend, maar ik schatte mijn kansen hoog in.

Uiteindelijk veel vis gezien maar niet op de kant :(
Op één stek veel beweging maar geen aanbeet en uiteindelijk vis weg, andere stek twee keer misgekleund, de tweede keer nam vriend karper de kuierlatten.
Op de plek waar ik als laatste het breekstaafje plaatste direct een aanbeet, na de aanslag draadbreuk, heb me suf gepiekerd hoe het kan, maar nu berustend: gebeurd gewoon weleens.

Verder wel weer een mooie stek erbij, wie weet zondag avond....
Gebruikersavatar
Wouter Weetink
Berichten: 690
Lid geworden op: 28-04-2007 15:28
Locatie: Doetinchem

09-10-2010 19:41

Zo Ik zie dat er alweer iets is gevangen :D

Kom zelf net terug uit Frankrijk. Eerste pensessie, maar nooit meer op dit stuk!

Maandag aangekomen en meteen gevoerd. Veel bellen gezien en we zagen al een leuke staart boven water van een vis die op de kop stond :lol:. Dinsdag vol goede moed vroeg opgestaan en meet heel erg veel vertrouwen op pad gegaan. Helaas konden we meteen in de stromende regen op pad. Aangekomen op de stek nog even de stekjes langsgelopen en wat gevoerd om er vervolgens te gaan vissen.

Nou ik kan jullie vertellen dat de lol er snel af was. We vingen als een gek dwergmeervalletjes. En nou ben ik een piepert wat haken vervangen betreft, maar dit sloeg echt alles. Na elke meerval was de haak bot. Het leek wel of de karper gewoon geen kans had, want karper zit er genoeg dat wisten we wel van vorige keren. Ik denk dat we zeker wel 80 meervalletjes hebben gevangen in totaal.

We hebben in totaal 4 sluistukken afgevist en nog wel wat witvis gevangen en ook nog 3 missers gehad (dat kon er ook nog wel bij). Dikke kolk op de stek en dan weet je het al. 4 ochtenden en avonden gevist en veel uren gemaakt. Miscchien deden we toch wat fout? maar na 10 jaar pen ervaring leek ons dat ook wel sterk.

Nou kan ik wel blijven klagen, maar ik mocht me de laatste ochtend toch nog gelukkig pijzen met een spiegel van tegen de 15 kilo :D. Ik zal de foto morgen denk ik even plaatsen. Dit was toch nog wel even een opsteker 8)
Gebruikersavatar
Hans Eshuis
Berichten: 355
Lid geworden op: 04-04-2006 22:04
Locatie: Serooskerke
Contacteer:

09-10-2010 20:30

Andries,

Al eens naar je topoog gekeken?
Ik heb wel eens twee keer achter elkaar draadbreuk gehad, waarna bleek dat er een braampje op het topoog zat. Achteraf was een tik van de hengel tegen een brugleuning de oorzaak.

grt Hans
Gebruikersavatar
Christian Hummelink
Berichten: 1857
Lid geworden op: 02-10-2005 22:56
Locatie: Zwolle

10-10-2010 12:02

Wouter, mooi dat je ondanks alle ellende nog een vis hebt weten te vangen, maar ik snap goed dat je er (veel) meer van had verwacht. Zou je nog wat meer willen vertellen over de aanpak, en vooral: wat hebben jullie allemaal geprobeerd om de meervallen te omzeilen en toch karper te vangen? Ik vraag me bijvoorbeeld af op je op tijgers ook dwergmeervallen vangt? Of bijvoorbeeld een grote stek maken met voer dat die krengen bezig houdt en dan op andere stekjes (met voor de meervallen minder aantrekkelijk voer) karper vangen?

Gewoon even wat dingen die in me opkomen, het lijkt me zelf namelijk ook erg mooi om een keer naar France te gaan voor een pensessie.

Groeten Christian
Penvissen, omdat een wegzakker een mooie opsteker kan zijn!
http://www.karperbeheer.nl, word lid van de BVK!
Gebruikersavatar
Wouter Weetink
Berichten: 690
Lid geworden op: 28-04-2007 15:28
Locatie: Doetinchem

10-10-2010 12:32

Wij hadden eigenlijk totaal geen rekening gehouden met die dwergmeervallen en dachten dat het wel ff makkelijk zou gaan.

We hadden 20 kilo postduivenvier mee, 5 kilo mais en een paar kilo hennep. Ook hadden we nog 36 blikjes mais mee. We hebben gewoon doorgevist en veel plekjes gemaakt. In de hoop dat we er maar doorheen konden vissen. Misschien zaten we juis net in de verkeerde omgeving. Er waren ook sluistukken waar we er minder last van hadden, maar daar hadden we het idee dat het betsand aan karper wat minder was. Wat tijgers meenemen kan misschien wel gunstig zijn.

Sommige van die meervalletjes hadden me een dikke pens :o. En dan ging je ff voelen en dan voelde je de maiskorrels en de erwten erin zitten. Helemaal vol met voer.

Toch nog wel een lekker weekje gehad. Mocht je nog wat willen weten dan stuur me maar een pb :wink:
Gebruikersavatar
Wouter Weetink
Berichten: 690
Lid geworden op: 28-04-2007 15:28
Locatie: Doetinchem

10-10-2010 12:37

Ik moet wel zeggen dat we dagen hebben gehad dat we echt meer dan 20 kilometer hebben gelopen om te observeren en te voeren. Maar de vis liet zich echt moeilijk zien in dat appart gekleurde water.


Hier de foto's..


Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Christian Hummelink
Berichten: 1857
Lid geworden op: 02-10-2005 22:56
Locatie: Zwolle

10-10-2010 12:43

Hmm, ik wist niet dat die beesten zulke partikelmonsters waren. Wel een brute vis trouwens!
Penvissen, omdat een wegzakker een mooie opsteker kan zijn!
http://www.karperbeheer.nl, word lid van de BVK!
Gebruikersavatar
Wouter Weetink
Berichten: 690
Lid geworden op: 28-04-2007 15:28
Locatie: Doetinchem

10-10-2010 13:04

Thnx!

Ja daar stonden wij zelf ook van te kijken. We waren al blij dat we waren vergeten pieren mee te nemen :lol:
Gebruikersavatar
Christian Hummelink
Berichten: 1857
Lid geworden op: 02-10-2005 22:56
Locatie: Zwolle

12-10-2010 09:40

Gistermiddag weer een erg leerzame sessie met de pen. Door de koude nacht en dito oostenwind had ik de vis in de luwte en het zonnetje verwacht. Toen het daar angstvallig stil bleef toch maar even de windkant geprobeerd, die ook nog vol in de schaduw lag. Daar was het twee keer kassa, plus nog 2 lijnzwemmers die er als een haas vandoor gingen.

Tsja 8)
Penvissen, omdat een wegzakker een mooie opsteker kan zijn!
http://www.karperbeheer.nl, word lid van de BVK!
Gebruikersavatar
Wouter Weetink
Berichten: 690
Lid geworden op: 28-04-2007 15:28
Locatie: Doetinchem

12-10-2010 19:55

Ja soms liggen ze net op de plekjes waar je ze niet verwacht :wink:

Feli met de visjes 8)
Gebruikersavatar
Christian Hummelink
Berichten: 1857
Lid geworden op: 02-10-2005 22:56
Locatie: Zwolle

17-10-2010 13:36

Ik had me gisteren goed aangekleed gelukkig, want ik werd helaas niet warm van het drillen...
Penvissen, omdat een wegzakker een mooie opsteker kan zijn!
http://www.karperbeheer.nl, word lid van de BVK!
Gebruikersavatar
Tonnie Amelink
Berichten: 183
Lid geworden op: 06-02-2007 19:54
Locatie: La Bedchairyona

18-10-2010 02:07

Ik merk ook dat de karpers uit de oeverzone aan het terugtrekken zijn, de beten worden steeds flauwer en de tussenpozen ook langer, ondanks verschillende aassoorten die gebruikt worden. Het kan zijn dat ik deze winter nog enkele pogingen doe maar nu leg ik de penhengel even te ruste. Volgend voorjaar echter komt ie zeker weer tevoorschijn :)
Gebruikersavatar
Frank Waanders
Berichten: 217
Lid geworden op: 27-08-2007 14:37
Locatie: Hengelo

18-10-2010 09:21

Gisteren een blank op mijn thuiswateren. Ondanks de goede voorbereidingen geen vis gezien, ook niet op plekken waar wind stond. Ze wilden het voer gewoonweg niet eten, de aangevoerde stekken bleven dan ook onberoerd in een tijdbestek van 4,5 uur. De dagen ervoor na de voerrondes is alles wel keurig opgegeten... de temperaturen doen geen goed.

Ik vestig mijn hoop op volgende week, laat maar komen het onstuimige herfstweer!
Gebruikersavatar
Christian Hummelink
Berichten: 1857
Lid geworden op: 02-10-2005 22:56
Locatie: Zwolle

18-10-2010 10:10

Als je vanavond/morgen nog even tijd hebt zou ik het, zeker op een aangevoerde stek, nog wel even proberen. Krachtige zuidwester en vannacht gaat de temperatuur niet onder de 8 graden is de voorspelling.
Penvissen, omdat een wegzakker een mooie opsteker kan zijn!
http://www.karperbeheer.nl, word lid van de BVK!
dirk trilob
Berichten: 56
Lid geworden op: 01-04-2010 15:05
Locatie: utrecht
Contacteer:

20-10-2010 13:46

hey wouter! prachtige spiegel man!
toch ook wel erg benieuwd naar die meervalletjes. hebbie geen foto?
Gebruikersavatar
Christian Hummelink
Berichten: 1857
Lid geworden op: 02-10-2005 22:56
Locatie: Zwolle

20-10-2010 15:52

Gisteren ook weer een korte blank op een betrekkelijk nieuw water. Wel het bestand goed in kaart kunnen brengen dus leerzaam was het zeker.
Penvissen, omdat een wegzakker een mooie opsteker kan zijn!
http://www.karperbeheer.nl, word lid van de BVK!
Gebruikersavatar
Andries Hoekstra
Berichten: 934
Lid geworden op: 08-10-2009 19:23

21-10-2010 19:51

@Hans Eshuis, niet naar gekeken maar is het denk ik ook niet, breuk was net boven de haak.

Vandaag eindelijk weer vis, niet veel op pad geweest in oktober, eindelijk weer eens ene lekkere beer:

Afbeelding
Gebruikersavatar
Peter de Jonge
Berichten: 1617
Lid geworden op: 07-10-2009 18:27
Locatie: Amersfoort

22-10-2010 20:09

mooie vis Andries!!
Bovenstaande is slechts mijn bescheiden mening, correct me if i'm wrong!
Noem mij gerust een DRIJFSIJS!!!

http://www.karperontspanning.nl
http://www.hsvonsgenoegenboxtel.nl
Gebruikersavatar
Christian Hummelink
Berichten: 1857
Lid geworden op: 02-10-2005 22:56
Locatie: Zwolle

23-10-2010 08:21

Klasse vis Andries, dat heb je netjes gedaan. Leuk verslag ook weer!
Penvissen, omdat een wegzakker een mooie opsteker kan zijn!
http://www.karperbeheer.nl, word lid van de BVK!